Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING


خطبه اول

                               محرومیت از شفاعت رسول خدا (ص) از آثار غذای حرام

                              تأثیر تغذیه حرام در نسل

 

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا ثم الصلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین  و لا سیّما بقیة الله فی الارضین.السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا عمه ولی الله السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمه الله و برکاته

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[1]عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[2]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران ارجمند و خواهران نمازگزار و خودم را به تقوای الهی، پرهیزگاری و پارسایی و عمل به فرمان‌های خداوند که بهترین توشه برای عالم آخرت و غیب است در همه احوال و شئون زندگی سفارش و دعوت می‌کنم. امیدواریم خداوند به همه توفیق کسب تقوا و رعایت آن در سراسر زندگی و همه اعمال و رفتارها عنایت و کرامت بفرما.

ادامه اصل سوم: تغذیه حلال و طیب

سخن ما در خطبه‌های پیشین پیرامون غذای حرام بود. عرض کردیم سومین تکلیف اولیا و والدین در زمینه‌سازی‌های تربیت فرزندان، مواظبت از غذا و رعایت تغذیه سالم و حلال هم در دوره بارداری، هم شیرخوارگی و ادوار بعد از آن است. تأثیر غذای حرام آن‌قدر آشکار و وسیع است که وظیفه پدر و مادر آن است که نسبت به آن مواظبت خاصی داشته باشند. به همین مناسبت بحث را دامنه‌دار کردیم و بسط دادیم و به اصل بحث کسب حرام و غذای حرام پرداختیم.

عرض شد که در منطق اسلام سلامت غذا به دو چیز است:

یک: غذا از میکروب‌ها، آفت‌ها و آسیب‌های مادی مصون باشد تا غذا طیب و سالم باشد؛

دو: آنکه غذا و مواد غذایی و مورداستفاده انسان از آسیب‌های باطنی و معنوی مصون باشد. ما یک سلسله ویروس‌ها و میکروب‌ها و آسیب‌های غیر آشکار و در عالم باطن داریم که باید مواظب آن‌ها بود. ممکن است وقتی گفته می‌شود گوشت خوک یا سگ حرام است یا غذای غصبی و فراهم آمده از دزدی و اختلاس حرام است با ابزار مادی و تجهیزات آزمایشگاهی نتوان راز آن آسیب را پیدا کرد، اما تعالیم دین، پرده‌ها را کنار زده و فرموده است که در غذاهای شما غیر از آسیب‌ها و میکروب‌های شکلی و ظاهری که در آزمایشگاه‌ها قابل‌مشاهده است یک سلسله آسیب‌های دیگری وجود دارد که ممکن است قابل‌مشاهده حسی نباشد. اما واقعیت این است که آن‌ها هم در زندگی مادی و هم فراتر از آن در پهنه زندگی معنوی انسان تأثیرات بسیار زیانباری دارند. رابطه آن آسیب‌ها با روح انسان به دلیل تأثیر و تأثر متقابلی که بین جسم و جان و روح و بدن است یک اصل مهمی است که در اسلام به آن اشاره شده است.

بنابراین اولاً آسیب‌های غذاها دو نوع است که به یکی از آن‌ها در پزشکی پرداخته می‌شود و ما را از آن‌ها پرهیز می‌دارند، اما یک سلسله از آسیب‌ها است که آشکار و مادی نیست اما بسیار زیان‌بار است.

دوم هم اینکه این غذاهای حرام که از کسب‌های نامشروع و دادوستدهای غاصبانه انجام می‌شود در جسم و جان هر دو اثر می‌گذارد و در دنیا و آخرت زیان‌های فراوانی به بار می‌آورد و در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی تخریبگر است. این نگاه و منطق اسلام است. یک مسلمان در سبک زندگی اسلامی خود به‌شدت باید نسبت به کسب حرام و آلوده شدن به غذاهای ناپاک و غضب پرهیز داشته باشد و اینجا جای احتیاط بلکه وسواس است. در بحث طهارت و نجاست اسلام خیلی راحت راه را باز کرده است، اما در غذا توجه بیشتر را سفارش کرده است گرچه در آنجا هم اصل بر اباحه است اما تأکید بر رعایت احتیاط در مسائل غذایی بیشتر است.

خوب این دامنه وسیع زیان‌های غذای حرام را در حال بررسی بودیم. غذای حرام در کل سیر بشر از دنیا تا برزخ و قیامت و حیات جاویدان در تمام این ادوار و مراحل آثار زیان‌بار از خود به‌جا می‌گذارد. به استناد روایات و احادیث چند اثر مخرب را برای غذای حرام در خطبه‌های قبل اشاره کردیم.

یک: قساوت و تاریکی قلب؛

دو: غذای حرام موجب غضب الهی و عدم نگاه خدا به انسان مبتلای به این گناه می‌شود؛

 سوم: کسی که غذای خود را به حرام آلوده کند مستوجب لعن ملائکه می‌شود؛

چهارم: غذاهای حرام یک پرده و حجابی می‌شود که مانع قبولی اعمال می‌گردد؛

پنجم: مانع از استجابت دعاها می‌شود؛

ششم: آنکه در مواردی حسنات را به‌ظاهر مبدل به سیئات می‌کند؛

هفتم: آثار این غذای حرام حتی بعد از مرگ هم باقی می‌ماند و تبعات آن به انسان بازمی‌گردد.

8. محرومیت از شفاعت رسول الهی (ص)

در عالم قیامت، لقمه‌های حرام مانع از لطف و عنایت خدا و موجب محرومیت انسان از شفاعت رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) می‌شود.

امیر المومنین به امام حسن (سلام الله علیهما) در حدیثی  فرمودند:«وَ لَا يَرِدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مَنْ‏ أَكَلَ‏ مَالًا حَرَاماً لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ وَ لَا يَشْرَبُ مِنْ حَوْضِهِ وَ لَا تَنَالُهُ شَفَاعَتُهُ لَا وَ اللَّه‏»[4]

کسی که به لقمه حرام زندگی خود را آلوده کرد وارد بر رسول خدا (ص) در قیامت نخواهد شد، وارد بر حوض رسول خدا (ص) که حوض رحمت و برکات قیامت است نخواهد شد و از شفاعت رسول خدا (ص) محروم است کسی که مال حرامی را بخورد.

9. جلوگیری از ورود به بهشت

نهایت این سیر این است که مال حرام جلوی ورود انسان به بهشت جاویدان الهی را می‌گیرد.  در حدیثی بیان شده است که «إِنَ‏ اللَّهَ‏ حَرَّمَ‏ الْجَنَّةَ أَنْ‏ يَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّيَ بِحَرَامٍ»[5]خداوند حرام کرده است انسانی که جسد و جسم او به غذای حرام آلوده شده است وارد بهشت شود.

ملاحظه کردید آثار زیان‌بار غذای حرام از نقطه اول، آغاز می‌شود که قلب را تاریک و سیاه می‌کند. گام‌به‌گام این آثار به جلو آمد تا اینکه مانع قبولی اعمال شد، تا این‌که پرونده را لبریز از گناه کرد و نهایتاً در قیامت به شفاعت نمی‌رسد و در پایان از بهشت الهی محروم می‌ماند.

10. در پی داشتن گناهان دیگر

ابتلای به غذای حرام نقطه‌ای است که وقتی شروع شد زنجیره‌وار گناهان دیگر را به دنبال خود می‌کشد. حتماً شنیده‌اید قصه شریک بن عبدالله نخعی قاضی مشهوری که در عهد مهدی عباسی از خلفای عباسی بود و در کتب تاریخ قصه او نقل شده است. ماجرای او به‌صورت کوتاه این است که خلیفه غاصب عباسی از این قاضی درخواست کرد که یکی از این سه وظیفه را از ناحیه او بپذیرد: یا قضاوت را از ناحیه وی بپذیرد (قضاوت در حکومت جور از گناهان بزرگ است)، یا به فرزندان وی آموزش دهد. او گفت از هر دوی این‌ها می‌ترسم لذا خلیفه گفت پیشنهاد سوم این است که یک وعده غذا میهمان من شوی.

 آقای شریک گفت اولی و دومی که خیلی وزر و وبال دارد از آن می‌ترسم اما یک وعده غذا مانعی ندارد چنین در تاریخ نقل شده است که بعد از خوردن غذای حرام آن خلیفه عباسی غاصب هم قضاوت از طرف آن خلیفه جائر را پذیرفت و هم تدریس و تربیت فرزندان را و به کمک او آمد و روزی به خود نگریست که غرق در گناه و آلودگی است.[6]

ابتلای به کسب حرام و غذای حرام را باید این‌طور ارزیابی کرد. یعنی کاری که یک حلقه است اما پیوسته به حلقه‌های کوتاه گناه است و با غذای حرام قدم‌به‌قدم در باتلاق گناهان فرو می‌رود. غذای حرام این تأثیر دامنه‌دار دارد.

11. محرومیت از ولایت امیر مؤمنان (ع)

امیر المومنین (ع) فرمودند: «لَیْسَ بِوَلِیٍّ لِی مَنْ اَکَلَ مَالَ مُؤْمِنٍ حَرَاماً»[7]کسی که مال حرام بخورد من ولی او نیستم. آن مولای عزیز و بزرگی که در آستانه عید غدیر او هستیم فرمودند کسی که مال حرام بخورد علی ولی او نیست. ولایت او و ارتباط ولایتی او با امیر المومنین (ع) قطع می‌شود.

12. خروج ایمان از قلب

در روایتی دیگر آمده است کهپیامبر‌(ص) در سفارشات خود به علی‌(ع) می‌فرمایند: «یا علی خمسه تمیت القلب........ و اکل الحرام یطرد الایمان»[8]یا علی پنج چیز قلب را می‌میراند.... و خوردن حرام، ایمان را از قلب خارج می‌کند.

این‌ها آثار زیانباری بود که در روایات برای غذای حرام ذکر شده بود. برادران و خواهران ارجمند جای این است که در کسب و دادوستد و غذایی که از آن بهره می‌بریم دقت بیشتر کنیم. دیگر بیانی از این وسیع‌تر و گسترده‌تر می‌شود که حداقل در 12 شکل می‌فرماید که این غذای حرام که آمد زندگی معنوی تو، سرمایه ایمان تو و تمام هستی تو را  بر باد می‌دهد. بازار و کسب‌وکار اسلامی و انسان مسلمان باید نسبت به این امر دقت کند.

13. تأثیر سوء غذای حرام در نسل

 اما اثر سیزدهمش که با بحث ما ارتباط دارد این است که «كَسْبُ‏ الْحَرَامِ‏ يَبِينُ‏ فِي‏ الذُّرِّيَّةِ»[9]اگر این غذای حرام آمد در دوره بارداری و شیرخواری و در دوره‌ای که این فرزند در حال رشد است و به‌طور خاص از آ ن بهره برد در زندگی او اثر می‌گذارد. شاید همان غذای حرام قبل از این‌ها در انعقاد نطفه و در شکل‌گیری اصل حیات فرزند، آسیب‌هایی را منتقل به فرزند می‌کند.

بنابراین می‌بینید که غذای حرام زندگی فرد را از ابعاد مختلف تباه می‌کند و این تباهی از طریق او به فرزندان و نسل و ذریه او منتقل می‌شود. در این حدیث هم ندارد که (فی الولد) بلکه دارد (فی الذریه)  یعنی شاید با چند واسطه آثار مخرب غذای حرام، غذایی که از اختلاس یا غصب و دزدی به دست آمده است، از عدم رعایت مقررات در دادوستد و خریدوفروش به دست آمد آثار آن در خود وی، خانواده و فرزند و ذریه او ظاهر می‌شود.

این ابعاد گسترده آثار غذای حرام است. با توجه به این‌که این روی سکه را دیدیم در خطبه دیگر برکاتی که برای غذای حلال بیان شده است عرض خواهیم کرد.

خدایا همه ما را از همه محرمات و از غذاهای حرام و کسب‌وکار حرام مصون و محفوظ بدار.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[10]

 


[1]. سوره حشر، آیه 18.

[2]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321.

[3]ـ سوره بقره، آیه 197.

[4]- نعمان بن محمد مغربی، دعائم الاسلام، ج 2، ص 351

[5]- ورام بن ابی فراس حلی، مجموعه ورام (تنبیه الخواطر)، ج 1، ص 61

[6]- محمد بن سعد زهري، الطبقات الكبري، ج 6، ص 378.

[7]- ورام بن ابی فراس حلی، مجموعه ورام (تنبیه الخواطر)، ج۱، ص۱۶.

[8]- محمد بن محمد عیناثی، الموعظ العددیه، ص257

[9]- مرحوم کلینی، الکافی، ج 5، ص 125

[10]- سوره کوثر

خطبه دوم

صنایع دفاعی ایران غیرقابل مذاکره و معامله

لزوم اقدام جدی مجلس، دولت و مردم در بهبود رشد جمعیت کشور

بسم‌الله الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی أئمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[11]عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[12]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[13]

بار دیگر همه شما نمازگزاران گرامی برادران و خواهران ارجمند و خودم را به تقوا و پارسایی توصیه و سفارش می‌کنم. امیر مؤمنان در خطبه 198 فرمودند: «فَمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا»[14]آن کسی که تقوای الهی را رعایت کند همه سختی‌ها از او دور خواهد شد. معنای خطبه این نیست که انسان متقی اهل سعی و تلاش و سختی نیست، بلکه معنایش این است هم خدا بلایایی از او دفع می‌کند و هم این‌که سختی‌ها برای او آسان می‌شود. تقوای الهی وقتی‌که در اوج آن باشد اباعبدالله الحسین (ع) هزار سختی می‌بیند ولی همه آن سختی‌ها به دلیل این‌که در مسیر تقوای الهی است آسان می‌شود. تقوای الهی هم سختی‌هایی را دور می‌دارد و هم سختی‌های  درراه خدا را آسان می‌کند. این اثر تقوا است. اگر تقوا در کسب‌وکار و بازار و خانه ما رواج و شیوع پیدا کرد بسیاری از سختی‌ها دور می‌شود و سختی‌های در راه خدا هم به‌عنوان تکلیف الهی آسان می‌شود.

خدایا به ما توفیق رعایت تقوا در همه شئون زندگی عنایت و کرامت بفرما.

مناسبت‌ها

مناسبت‌ها و موضوعاتی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1. عید غدیر نماد ولایت و رهایی انسان

عید بزرگ غدیر، عیدی که نماد ولایت و وحدت و رهایی و نجات انسان است. عیدی که برای همه امت اسلام بلکه برای همه بشریت مزده آزادی، رهایی و نجات آورده است و برای ما پیروان اهل‌بیت مایه اهتزاز و افتخار است. به همه شما پیروان غدیر و عاشقان ولایت و امامت تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدواریم مانند سال‌های قبل در ایران و سراسر جهان پرچم پرافتخار غدیر و عید مبارک غدیر بزرگ داشته شود و با مراسمات و جشن‌های گوناگون این حادثه بزرگ صدر اسلام که امروز هم راهنمای امت است گرامی داشته شود.

2. تبریک میلاد امام هادی و امام کاظم (علیهماالسلام)

میلاد امام هادی و امام کاظم (علیهماالسلام) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

3. گرامیداشت سالروز ورود آزادگان سرافراز به کشور

سالگرد ورود آزادگان سرافراز را به ملت ایران و به آزادگان عزیز و شریفمان تبریک می‌گویم. آزادگان، شهیدان زنده و پرچم‌های مقاومت و علم‌های هدایت و نمونه‌های مقاومت در راه خدا هستند. امروز در جمع ما و در کنار جوانان و قشرهای گوناگون و خبرنگاران و اهل رسانه‌ای که در نماز شرکت فرموده‌اند جمعی از آزادگان عزیزمان حضور دارند. آزادگان از پایه‌های پیروزی ما در دفاع مقدس بودند. صبر و بردباری و شکیبایی آنان و مقاومت آنان و خانواده‌های معزز آن‌ها در کنار ایثار گران و جانبازان مایه عزت و افتخار ملت بزرگ ما شد. ما با صبر شما شصت هزار آزاده عزیز، دشمن را به عقب راندیم. آفرین و رحمت خدا بر شما که با صبرتان کشور را از خطرات نجات دادید و اسلام و انقلاب را به پیروزی رساندید.

4. مسجد محور فرهنگ و پایگاه اندیشه اسلامی

روز جهانی مسجد است که از همین‌جا باید تأکید کرد که مسجد محور فرهنگ و پالایش اخلاقی و پایگاه فکر و اندیشه جامعه اسلامی است. اولین کاری که رسول الهی انجام داد مسجد و جماعت و جمعه بود. جماعت و جمعه و مسجد پایگاه‌های هدایت امت هستند. امام هم فرمود: مسجد سنگر است. این سنگرها را حفظ کنید.[15]مع الاسف امروز ما با مسجد الگو و تراز انقلاب اسلامی همچنان فاصله داریم. ما باید شاهد هزاران مسجد در تراز انقلاب اسلامی باشیم. از آن کسانی که در رونق و صفای مسجد و فعالیت‌های گوناگون آن تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم و لازم است همه ما، هم ملت و هم مسئولان در تقویت پایه‌های مسجد بر اساس انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی تلاش کنیم.

5. صنایع دفاعی ایران غیرقابل مذاکره و معامله

موضوع دیگر روز صنعت دفاعی است. به فضل الهی ایران قهرمان پس از دوره دفاع مقدس گام‌های بلندی در تقویت پایه‌های رزمی، دفاعی و پیشبرد صنایع دفاعی برداشت. این گام بلندی که امروز ایران را در صنایع دفاعی در  دریا و زمین و هوا به اقتداری رسانده است که کشورها روی آن حساب می‌کنند که این مرهون دفاع مقدس است. مرهون تلاش جوانان ما، نیروهای مسلح و دانشگاهیان متدین ما است که قلمروهای صنایع دفاعی را درنوردیدند. امروز ما در صنایع دفاعی هوا و دریا و زمین در دنیا حرفی برای زدن داریم. امروز می‌بینید که در دریا و هوا نیروهای رزمنده ما و صنایع پیشرفته آنان دشمن را به عقب می‌راند.

دنیا هم بداند صنعت دفاعی و موشک‌های دوربرد و نقطه زن و سایر تجهیزات دفاعی ما ناموس این ملت است و این ناموس مورد مذاکره و معامله قرار نمی‌گیرد و به فضل خدا صنعت دفاعی ما در ایران و خط و جبهه مقاومت دشمنان اسلام و ملت ایران را زبون و خار خواهد کرد. (تکبیر)

6. کودتای ننگین28 مرداد نشانگر بی‌اعتمادی به امریکا

موضوع بعدی سالگرد کودتای ننگین 28 مرداد توسط امریکا است. کودتایی که خود آن‌ها اعتراف کردند یک دخالت ظالمانه و خلاف مقررات انسانی و بین‌المللی بود. کودتایی که شاهی را در ایران تقویت کرد که پس از آن، ربع قرن این رژیم سفاک به جان ملت افتاد، عزت و شرافت ملت را بر باد داد و آن شکنجه‌ها و خیانت‌ها را به کار گرفت. کودتای 28 مرداد برای گذشته نیست. بلکه پرچمی است که راه را نشان می‌دهد و به دولتمردان و مردم و امت اسلام نشان می‌دهد که نمی‌شود به امریکا اعتماد کرد. نمی‌شود دل‌خوش به مذاکره و گفتگوی با امریکا بود. این یاغی‌های زمانه و بین‌الملل با کودتای خودشان آن‌چنان فساد آوردند.

7. لزوم مراعات قانون توسط دولت هند در کشمیر

قضایای کشمیر است. در کشمیر اقدامی برخلاف قانون اساسی هند انجام پذیرفت و برخلاف آراء و خواسته مردم مسلمان اقداماتی انجام شد. خودمختاری این منطقه لغو شد. آنچه انتظار می‌رود آن است که دولت هند آراء مردم مسلمان کشمیر را محترم بشمارد، حقوق آن‌ها را صیانت کند و از تعدی به حقوق آن‌ها دست بردارد. این شایسته دولت بزرگی مانند دولت هند نیست. ما انتظار داریم که دولت هند با آراء و قوانین هند به‌درستی عمل کند و از این اقدامات ناروایی که شده است دست بردارد.

8. لزوم هوشیاری در برابر توطئه تجزیه یمن

پنج سال است که در یمن، شاهد تعدی، تجاوز، کشتارجمعی و غارت منابع ملی این کشور عزیز و شریف هستیم. مع الاسف امروز یک توطئه جدیدی دنبال می‌شود و آن تجزیه یمن است. مستحضرید آمریکایی‌ها قریب یک دهه قبل نقشه‌ای طراحی کردند برای تجزیه  ده بیست کشور اسلامی  و در اثر آن نقشه در پی این بود که برای تضعیف امت اسلامی ده بیست کشور جدید با تجزیه کشورهای اسلامی به وجود بیاورند.

ایران مقتدر و خط مقاومت در عراق و سوریه و در دیگر کشورها در برابر تجزیه کشورهای عربی ایستادگی کرد. ایران در کنار کشورهای عربی ایستاد و مانع تجزیه کشورهای عربی شد. آن‌ها می‌خواستند عراق را تجزیه کنند و سوریه را به سه کشور تجزیه کنند اما ایران در مقابل این کار ایستاد و اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها در این طرح شکست خوردند.

 امروز سعودی‌ها با الهام گرفتن از آمریکایی‌ها در پی این هستند که یمن شمالی و جنوبی تشکیل دهند. رهبر معظم انقلاب اسلام حضرت امام خامنه‌ای (صلوات) در دیدار با هیئت یمنی و جبهه مقاومت یمن فرمودند: در مقابل این توطئه بایستید. امروز هم دنیا باید بداند همان‌طور که ایران در کنار دولت‌های مشروع و با منطق بین‌المللی در کشورهای عربی کمک کرد تا تجزیه انجام نشود در یمن هم در کنار مردم یمن خواهیم بود. مردم یمن به فضل خدا بر همه این شیطنت‌ها و خباثت‌ها  پیروز خواهند شد.

9. قدرت‌نمایی ایران در برابر جبهه استکبار

زورگویان عالم هم بدانند شما به کشتی ایرانی را تجاوز کردید و آن را حبس کردید و بعد مجبور شدید با ضرب شست ایرانیان عقب‌نشینی کرده آن را آزاد کنید. امروز هم می‌نشینند و می‌گویند ایران تعهد داده است. ایران به هیچ کس تعهدی نداده است. قدرت ایمان و سلاح ایران برای اولین بار انگلیسی‌ها را عقب راند، خودشان مفتضحانه عقب نشستند و کشتی ما را آزاد کردند آمریکایی‌ها هم نتوانستند کاری بکنند. آینده هم همین‌طور است. شما دست از رذالت و خباثت خود بردارید. با این کشور شهید داده، با این آزادگان و ایثارگران و جانبازان ما کاری از دست شما برنمی‌آید  و انشاء الله همان‌طور که در ایران، سوریه و عراق شکست خوردید به فضل خدا در همه عالم و جهان اسلام شکست خواهید خورد و اسرائیل دست‌نشانده شما و دیگر دست‌نشاندگان شما محو خواهند شد. (تکبیر)

من ادامه محورهای گام دوم را این خطبه مطرح نمی‌کنم چند جمله عربی را هم کنار می‌گذارم. اما به یک مسئله دیگر مطرح می‌کنم و آن مسئله جمعیت است.

10. لزوم اقدام جدی مجلس، دولت و مردم در بهبود وضعیت رشد جمعیت

برادران، خواهران و شنوندگان عزیز آمار جدیدی که برای همین 98 در رشد جمعیت داده شده است بسیار نگران‌کننده است. آمار ما یک و شش دهم تا حداکثر یک و هشت دهم در رشد جمعیت بیان می‌کند. این آمار یک آمار بسیار خطرناکی است یعنی جمعیت جایگزین هم نداریم.

اگر جمعیت بخواهد جایگزین شود باید دو و یک دهم باشد درحالی‌که ما کمتر از آن هستیم. این رشد جمعیت بسیار نگران‌کننده است. با تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در مقطعی رشد جمعیت کمی بهتر شد، اما مجدداً به خاطر شرایط اقتصادی و مسائل مختلف مواجه با یک بحران جمعیتی روبرو هستیم که باید مجلس به این بحران توجه کند. قانون طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس مطرح است و شش سال طول کشیده است. ما از مجلس تقاضا می‌کنیم که این قانون و طرح را نهایی کنند، دولتمردان و مسئولان باید یک عزم جمعی و اراده قطعی برای حمایت از ازدواج، کاهش سن ازدواج، کاهش رشد طلاق و زمینه‌سازی برای ازدواج بیشتر و بهتر و همین‌طور برای تکثیر جمعیت داشته باشند. بخشی هم به ما مبلغان و صاحبان تریبون و رسانه و خود شما مردم برمی‌گردد. وضع جمعیت وضع بحرانی است و باید ملت به آن توجه بیشتری کند.

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله و... یاارحم الرحمین، اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة، اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله و أیّد حماة  الدّین،اللهم اغفر المومنین و المومنات والمسلمسن و المسلمات، الاحیا و الاموات. خدایا تو را به اولیایت سوگند می‌دهیم که به ما قدرت ایستادگی و مقابله با دشمنان عنایت بفرما؛ خدایا به ما توفیق بیشتر از برکات قرآن و دعا عنایت بفرما؛ خدایاباران رحمتت را بر ما نازل بفرما، خدایا ما را به رسیدگی به مستمندان، همراهی با محرومان، عبادت، دعا و نیایش، زنده داشتن یاد خدا و رونق بخشیدن به مسجد توفیق روزافزون عنایت بفرما، اعمال ما را قبول بفرما، توبه، انابه و عبادات ما را مورد لطف و کرمت خود قرار بده، گناهان ما را ببخش، ما را از شر وساوس داخلی و بیرونی محافظت بفرما، آسیب‌ها را از جامعه ما دور بدار، نسل جوان ما را به اوج عزت، ایمان و افتخار برسان، همه مخاطرات را از کشور و امت اسلام دور بدار، شر دشمنان اسلام به‌ویژه اسرائیل غاصب را از سر همه مرتفع بفرما، شر تکفیری‌ها، داعشی‌ها و تروریست‌ها را به خودشان بازبگردان، ما را از همه خطرات مصون بدار، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع بفرما، مسئولان ما را در انجام وظایف، خدمات صادقانه و الهی‌شان به مردم آشنا و موفق بدار،مریضان ما، مریضان مدنظر و جانبازان را شفا کرامت بفرما، مسلمانان مظلوم بحرین، یمن، عراق، سوریه، میانمار و دیگر مسلمانان مظلوم در اقصا نقاط جهان را نجات کرامت بفرما، اموات و درگذشتگان ما، مراجع و علمای درگذشته، درگذشتگان از این جمع و تازه درگذشتگان را غریق بهار رحمتت بفرما، ارواح تابناک شهیدان، شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و مقاومت و بین‌الملل اسلامی شهدای این جمع و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما. به مسئولان توفیق خدمت به مردم شریف عنایت بفرما، ما را از گناهان در همه ایام سال مصون بدار، توبه و انابه و عبادت ما را قبول بفرما، سلام ما را به امامان و مولایمان حضرت ولیعصر (عج) ابلاغ بفرما، در فرج او تعجیل بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[16]

 


[11]- سوره آل عمران، آیه 102

[12]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321

[13]ـ سوره بقره، آیه 197.

[14]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 198، ص 313.

[15]- صحیفه امام، ج‏۱۲، ص ۳۹۳

[16]- سوره اخلاص