خطبه اول

                               تبدیل حسنات به سیئات از آثار غذای حرام

                           سوق داده شدن حرام‌خوار به‌سوی آتش از عواقب تغذیه حرام

 

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا ثم الصلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین  و لا سیّما بقیة الله فی الارضین.السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا عمه ولی الله السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمه الله و برکاته

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[1]عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[2]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران ارجمند و خواهران نمازگزار و خودم را در این روز شریف به تقوای الهی، پرهیزگاری و پارسایی و عمل به فرمان‌های خداوند که بهترین توشه برای عالم آخرت و غیب است در همه احوال و شئون زندگی سفارش و دعوت می‌کنم. امیدواریم خداوند به همه توفیق کسب تقوا و رعایت آن در سراسر زندگی و همه اعمال و رفتارها عنایت و کرامت بفرما.

ادامه اصل سوم: تغذیه حلال و طیب

سخن ما در خطبه‌های پیشین پیرامون تربیت فرزندان به اصل تربیت و تمهیدات برای پرورش فرزندان سالم و درست بود. گفتیم که سومین قاعده رعایت غذای حلال و سفره پاک در زندگی است. آمدن لقمه حرام و غذای ناپاک در سفره‌ها هم دارای آثار زیان‌بار در زندگی فردی و هم آثاری که بر نسل آینده باقی می‌گذارد و نهایتاً رواج غذای حرام و ناپاک جامعه را آلوده می‌کند. وقتی‌که به روایات و اخبار مراجعه کنیم مشاهده می‌کنیم که یک فصل مهم و بخش ذی‌قیمتی از آن‌ها، توجه دادن به این است که لقمه‌ها را پاک و غذاها را حلال کنید و سفره‌ها را از ناپاکی‌ها بزدایید تا زندگی دنیا و آخرت شما یک زندگی سالم شود. ملاحظه فرموده‌اید که بخش زیادی از فقه و اخلاق ما هم به مسائل حلال و حرام و نهایتاً آنچه موجب ورود غذای حرام در زندگی می‌شود اختصاص دارد. عرض کردیم در روایات ما تأکید شده است که غذای حرام و لقمه‌های ناپاک و مشتبه تمام شخصیت انسان را درگیر می‌کند. ممکن است آسیب‌های روحی و معنوی غذای حرام با علم امروز کشف نشده باشد ولی شریعت و روایات و اخبار ما پرده‌ها را کنار زده‌اند و ما را متوجه این نکته کرده‌اند که همان‌گونه که  میکروب‌ها و قارچ‌ها و ویروس‌ها غذاها را خراب و فاسد می‌کند و غذای فاسد در ارگانیسم و بدن تأثیر می‌گذارد و مریض می‌کند همان‌طور امراض روحی داریم که با غذای حرام و تحصیل شده از راهه‌ای نامشروع وارد زندگی شده و فرد، خانواده و جامعه را خراب می‌کند. مؤمنان باید به هوش باشند و با کمال دقت مواظبت کنند تا زندگی آنان از لقمه‌های ناپاک مصون بماند. عرض کردیم در روایات آثاری برای غذای حرام و ناپاک ذکر شده است:

1. قساوت قلب و تاریکی روح

2. سلب نگاه خدا و جلب غضب الهی با وارد شدن لقمه حرام به خانه

3. لعنت ملائکه اسمان و زمین بر کسی که لقمه حرامی وارد زندگی او می‌شود.

4. لقمه‌های ناپاک و مشتبه مانع از قبولی اعمال نیک و خیر و عبادات ما می‌شود. ممکن است کسی وقت زیادی بگذارد، تلاش زیادی برای انجام عبادت‌ها، نماز، روزه، حج، مستحبات و سایر عبادات و تکالیف کند اما همین‌که غذای حرام و لقمه ناپاک وارد زندگی شد تمام آن طاعات و زندگی عبادی تباه می‌شود و فرومی‌ریزد. روایتش را هفته قبل خواندیم از پیامبر خدا و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) از قبیل اینکه وقتی لقمه حرامی وارد شد دیگر اثر عبادت‌ها و نماز و روزه و امثال آن زایل می‌شود.

5. لقمه حرام مانع استجابت دعاها

لقمه ناپاک و کسب حرام و سفره ناپاک موجب عدم استجابت دعاها می‌شود. حجابی می‌شود که نمی‌گذارد دعای فرد به آسمان پر بکشد. این دعا آنگاه به آسمان می‌رسد و موجب اجابت قرار می‌گیرد که از زبان و قلب پاک و از انسانی که سفره او مبرای از ناپاکی است صادر شود. توجه بفرمایید پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (ص) در همان روایتی که هفته‌های قبل نقل کردیم فرمود: «مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ لَمْ‏ تُسْتَجَبْ‏ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِينَ‏ صَبَاحاً»[4]عجیب این است که در آنجا نمی‌فرماید کسی که اکل حرام می‌کند به‌صورت مطلق و کسب‌وکارش این است بلکه می‌فرماید اگر لقمه‌ای از حرام به دست آورد، در کسب‌وکار و تلاش در مغازه و اداره توجه نکرد و لقمه حرامی به زندگی‌اش وارد شد عبادت‌هایش مقبول نخواهد بود تا جایی که می‌فرماید: «وَ لَمْ‏ تُسْتَجَبْ‏ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِينَ‏ صَبَاحاً» تا چهل روز دعای کسی که مبتلای به لقمه حرام است مستجاب نخواهد شد. در حدیث قدسی آمده است که «لَا يُحْجَبُ‏ عَنِّي‏ دَعْوَةٌ إِلَّا دَعْوَةُ آكِلِ الْحَرَامِ»[5]خداوند طبق این حدیث قدسی فرمودند همه دعاهای شما موردعنایت و اجابت ما قرار خواهد گرفت مگر دعای کسی که حرام‌خوار است و رعایت حلال و حرام در زندگی خود نمی‌کند.

 در روایت سوم پیامبر خدا (ص) در جواب کسی که از او سؤال کرد که یا رسول‌الله چه کنم تا دعایم مستجاب شود؟ جواب رسول خدا از میان همه شرایط استجابت دعا یک شرط کلیدی و اساسی است که فرمودند: «طَهِّرْ مَأْكَلَكَ‏ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَكَ الْحَرَامَ»[6]غذای خودت را سالم و حلال کن و حرام را به بدن و شکم خود راه مده. اگر تو این شرط را رعایت کردی دعایت اجابت خواهد شد. این نقل نشان‌دهنده این است که لقمه‌های ناپاک و حرام حجاب‌هایی بر دل ما می‌افکند و این حجاب‌ها مانع بالا رفتن دعا خواهد شد.

6. تبدیل حسنات ظاهری به سیئات و گناه

چیز عجیب‌تری از آثار زیان‌بار لقمه حرام و ناپاک این است که لقمه حرام گاهی باعث تبدیل حسنات ظاهری به گناه می‌شود. در بحث گناه در قرآن ده پانزده قانون کلیدی داریم که در مجالی آن قوانین را عرض خواهیم کرد. یکی از قوانین که د ر قرآن هم مورداشاره قرار گرفته است و در روایات هم نمونه‌هایی برای آن اشاره شده است همان است که در این روایت آمده است و در ارتباط با غذای حرام است.

در همان روایتی که از پیامبر خدا (ص) نقل کردیم ابتدا حضرت می‌فرماید کسی که غذای حرام به زندگی او وارد شد اعمال، نماز، روزه ، حج، لبیک و سعدیک او مقبول نخواهد شد در ادامه می‌فرماید: «وَ مَنِ اكْتَسَبَ مَالًا حَرَاماً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَدَقَةً وَ لَا عِتْقاً وَ لَا حَجّاً وَ لَا اعْتِمَاراً وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِعَدَدِ أَجْزَاءِ ذَلِكَ أَوْزَاراً»[7]نه‌تنها این اعمال موردقبول واقع نمی‌شود بلکه برضد خود خواهد شد و به همان میزان برای او گناه و وزر نوشته می‌شود. این یا از قبیل تبدیل حسنات به سیئات است یا از نوع دیگر و درهرحال می‌فرماید نه‌تنها اعمال انسان‌های حرام‌خوار مقبول نیست بلکه عبادت‌هایی که می‌توانست او را بر آسمان پر کشد مایه سقوط او خواهد شد و به همان اندازه در نامه اعمال او گناه ثبت خواهد شد.

7. سوق‌دهنده وی به سمت آتش جهنم

اثر هفتم آثاری است که پس از مرگ در زندگی ظاهر می‌شود. وقتی کسی مرد پرونده او بسته می‌شود مگر کارهایی که انجام داده است و اثرهای آن باقی است. عالم برزخ کاملاً پرونده ما مسدود نیست بلکه برخی از اعمال ما که امتداد موج داشته است از خوبی و بدی‌ها باز هم در آن قلقک‌های عالم برزخ می‌آید. لذا عالم برزخ عمل اختیاری خوب و بدی ندارد اما کارهایی که انجام داده‌ایم و موج و امتداد دارد آثارش در نامه او می‌آید که یکی از آن‌ها لقمه حرامی است که می‌فرماید اگر کسی حرام‌خواری کرد و اموال مشتبه و حرام به دست آورد بعد این اموال حرام او دست وارثان و دیگران افتاد تا این اموال حرام به خاطر اقدام او مبادله می‌شود و دیگران در  آن تصرف می‌کنند ولو اینکه آن‌ها ندانند و گناهی نکنند اما «وَ مَا بَقِيَ مِنْهُ بَعْدَ مَوْتِهِ كَانَ زَادَهُ إِلَى النَّارِ»[8]این باقی و زاد او به سمت جهنم است.

آثار دیگری هم وجود دارد که در خطبه‌های دیگر خواهیم گفت.

خدایا ما را از گناه و ناپاکی دور بدار و گذشتگان ما را ببخش و بیامرز.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[9]

 


[1]. سوره حشر، آیه 18.

[2]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321.

[3]ـ سوره بقره، آیه 197.

[4]- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 63، ص 314

[5]- شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه, ج 7، ص 145

[6]- ابن فهد حلی، عده الداعی و نجاح الساعی، ص 139: «قَالَ (ص) لِمَنْ قَالَ لَهُ أُحِبُّ أَنْ يُسْتَجَابَ دُعَائِي قَالَ (ص) لَهُ طَهِّرْ مَأْكَلَكَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَكَ الْحَرَام‏»

[7]- شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه, ج 11، ص 145

[8]- همان

[9]- سوره کوثر

خطبه دوم

منطق و اقتدار دو زبان گویای انقلاب اسلامی

لزوم نقدپذیری همراه با پافشاری بر اصول صحیح خویش

بسم‌الله الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی أئمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[10]عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[11]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[12]

بار دیگر همه شما نمازگزاران گرامی برادران و خواهران ارجمند و خودم را در این روز عزیز و شریف به تقوا و پارسایی به‌ویژه تقوای در کسب‌وکار و غذا و اغذیه توصیه و سفارش می‌کنم.

مناسبت‌ها

مناسبت‌ها و موضوعاتی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1. تسلیت شهادت امام جواد (علیه‌السلام)

امام جواد (ع) امام پاک و بزرگی که در کودکی با اعجاز الهی به عالی‌ترین منصب ولایی و امامت رسید، امامی که عمر او در مقابله با جور و ستم سپری شد، امامی که راه پدر را استمرار بخشید و در عمر کوتاه آثار و برکات فراوانی به‌جای گذاشت، امامی که امامت کودکی او حجت بالغه بود و با علم و دانش خود همه را شگفت‌زده کرد و امامی که در جوانی به لقاءالله شتافت و از شهادت در راه خدا استقبال کرد. شهادت این امام بزرگ را به شما، به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه و عمه بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و تقدیم می‌کنیم به روح بلند و مبارک این امام بزرگوار صلواتی بر محمد و آل محمد.

2. گرامیداشت شهدا خصوصاً شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری

تقدیم می‌کنیم به ارواح طیبه مؤمنین و مؤمنات و درگذشتگان و شهدای عالم، ذوی الحقوق و شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری که سالگرد شهادتشان و شهدای مقاومت و جوانان شهیدمان در بحرین صلواتی بر محمد و آل محمد.

3. دهه اول ذی‌الحجه هم‌تراز ماه مبارک رمضان

نکته دیگر در باب ماه شریف ذی‌الحجه است. ورود ماه ذی‌الحجه نشان‌دهنده یک ماه و به‌ویژه یک دهه بسیار نورانی و دهه اول ماه ذی‌الحجه هم‌تراز ماه مبارک رمضان و عالی‌ترین فرصت‌های طول سال است. مناسبت‌های مهمی که در ماه ذی‌الحجه است همانند عرفه، قربان، غدیر و فرصت‌های مغتنم عبادی دیگر. امیدواریم همه ما با دلی پاک و آمادگی از این ماه استقبال کنیم و به وظایف فردی و اجتماعی‌مان در این ماه عمل کنیم.

4. نکوداشت سالروز ازدواج امیر مؤمنان (ع) و فاطمه زهرا (س)

سالروز ازدواج امیر مؤمنان و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) را تبریک می‌گویم و روز ازدواج را گرامی می‌داریم. جوانان ما برای سعادتمندی نیاز به این دارند که خانواده و مسئولان مسیر درست اشتغال و ازدواج آنان را فراهم کنند تا به‌موقع ازدواج انجام شود آن هم ازدواج معنوی، نورانی و اسمانی و این وظیفه‌ای است که بر دوش خانواده و مسئولان قرار دارد. بالا رفتن سن ازدواج، افزاش طلاق و کاهش رشد جمعیت مشکلات امروز ما هستند که باید با تسریع ازدواج‌های درست حل شود. باز بر وظیفه همگانی در کمک به نسل جوان برای ازدواج درست و آسان و به‌موقع تأکید می‌کنم.

5. لزوم پایه‌ریزی جریان صحیح اطلاع‌رسانی در جهان

روز خبرنگار را گرامی می‌داریم و به همه خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک می‌گویم و از خدمات همه اصحاب رسانه در ایران و جهان تشکر می‌کنم و تأکید می‌کنم مع الاسف جریان رسانه در دنیا در دست امپراتوری‌های رسانه‌ای ظالم و ستم‌پیشه‌اند. دستگاه های امپراتوری رسانه‌ای که مثل اختاپوس تمام شریان‌های اطلاعاتی جهان و تحلیل و خبررسانی را زیر یوغ خود گرفته‌اند. به فضل الهی انقلاب اسلامی ایران مقاوم و رشید و جریان امت اسلامی و مقاومت اسلامی شروع کرده‌اند به پایه‌گذاری یک جریان درست اطلاع‌رسانی و باید از این جریان تشکر کرد.

مؤلفه‌های موردنیاز در حرفه خبرنگاری

در خبرنگاری و اطلاع‌رسانی، صداقت، امانت، دانش، مهارت، بینش، تحلیل درست، دلسوزی و شفقت بر جامعه، نقد سازنده و حمایت درست از خدمات صحیح در کنار هم وظایفی است که جریان خبررسانی سالم باید به آن توجه کند. در برابر جریانات اختاپوسی رسانه‌ای استکبار باید جریان خبررسانی در جهان اسلام شکل بگیرد.

6. منطق و اقتدار دو زبان انقلاب اسلامی ایران در برابر مستکبران

ما همچنان با تحریم‌های فزاینده مواجه هستیم. تحریمی که وزیر محترم امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماتیک کشور که با زبان نرم هم با دنیا سخن می‌گوید حتی از این تحریم مصون نماند. دنیا حتماً این را فهمیده است که ایران دو زبان دارد این دو زبان مکمل هم هستند. یک زبان ایران زبان منطق، سخن حکیمانه و جدال احسن است و آنجا هم که لازم باشد به کار می‌گیرد و به آن هم معتقد است. حرکت انقلاب اسلامی و ایران هم یک حرکت منطقی و عقلانی و منطبق بر قواعد تعریف‌شده در دنیا و صحیح و درست است.

اما زورگویان عالم این را هم باید بدانند که در برابر زبان تهدید، تحریم، ستم، کشتار، جنایت، اشغال و این همه تجاوز ملت بزرگ ایران و امت اسلام از زبان زور و قدرت صحیح و سالم هم برخوردار هستند. شما وقتی‌که کشتی ما را غصب کردید و توقیف جائرانه کردید با قدرت تمام نیروهای ما کشتی‌های تجاوز کننده به حقوق بین‌الملل شما را توقیف کردند.

مستحضرید ما در دویست سال گذشته هر بار که کشور ما شکست خورده است یکی از اضلاع قدرت بیگانگان نیروی دریایی قوی و مهاجم آن‌ها بوده است کشور  ما را عقب می‌زدند سرزمین ما را تجزیه می‌کردند و به خاطر تسلیحات قوی و پیشرفته‌شان به ما زور می‌گفتند. اولین بار است که این‌ها در برابر نیروی دریایی مقتدر شما به‌زانو درآمدند و تسلیم شدند. وقتی قرار بود کشتی تصرف شود و به سمت آب‌های ایران هدایت شود که خلاف کرده بود همان زمان اخطار دادند که دو ناو بزرگ امریکا و انگلیس به سمت شما می‌آید شما دست نگه دارید. فرمان از فرماندهی صادر شد که شما اعتنایی نکنید ناوها چه بیایند و چه نیایند شما کشتی را متوقف کنید. سپاهیان سلحشور ما با تمام شجاعت در برابر نیروی قوی امریکا و انگلیس ایستادند. آرام و صبور و شجاعانه و کشتی را متوقف کردند. آن‌ها هم عقب نشستند. این منطق بزرگ اسلامی و اقتدار ما است. در قصه پهپاد و در قصه کشتی دیدید. امروز بدانند ایران منطق دارد، عقلانی است و روی حکمت عمل می‌کند اما در برابر تحریم و تهدید تسلیم نخواهد شد و به فضل خدا نیروهای مقتدر، موشک‌های دوربرد و اقتدار دریایی زمینی و هوایی ما در برابر ظلم و ستم و تجاوز همه شما ستمکاران با تمام توان خواهند ایستاد. (تکبیر)

7. نقدپذیری همراه با پافشاری بر اصول صحیح خویش

اما محور دیگر در خطبه قبل عرض کردیم. بیانیه گام دوم علاوه بر این‌که هفت راهبرد را به ما و برای آینده ما نشان داد و ترسیم نمود حاوی مجموعه‌ای از نظریه‌ها و تئوری‌های مهم در اداره انقلاب است که به‌تدریج به آن‌ها می‌پردازیم.

اولین نظریه و تئوری جمع بین نظام و انقلاب بود که ایشان فرمودند: میان انقلاب و نظام قانون‌مدار تقابل نیست نه با انقلاب بی‌نیاز از قانون‌مندی هستیم و نه قانون‌مندی ما را از انقلاب و روحیه جهادی و انقلابی بی‌نیاز می‌کند.

نظریه دیگری که در این بیانیه بیان شده است میان انعطاف، واگرایی و تجزیه‌پذیری منفعلانه که برخی به آن روی نشان می‌دهند و میان تحجر، جمود و عدم نقدپذیری یک راه سومی وجود دارد و آن راه سوم این است که ما نقد را می‌پذیریم و نقاط دارای اشکال را تجدیدنظر می‌کنیم اما نه به قیمت دست برداشتن از موازین و اصول اساسی، نه به قیمت کوتاه آمدن در برابر منطق‌های باطل و گفتارهای جائرانه عالَم بلکه انتقادپذیری هوشمند و مقاوم. این سومین نظریه درستی است که در برابر آن دو نظریه غلط و اشتباه وجود دارد.

 رهبر معظم انقلاب در این بیانیه فرمودند: « انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظر پذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس‌از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند».

پیام به زبان عربی

اما بعد عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اشیر بمناسبة ایام الحج الی نساق الحشد الجماهیری العظیم و العبادة العظیمة و ان الحج من افضل العبادات و اهمها و ابهاها و من خصائص العامة انه عبادة جامعة شاملة و فیه اثر من اکثر العبادات و تجدد فیه روح الصلاة و الصیام و الجهاد و قد تبلورت فیه مجموعة کبیرة من المبادی الاولیا و من قیم الاخلاقیة و المعارف الاسلامیة و فیه الحج الجامع الروحی و الخلقی و الاجتماعی و السیاسی و کأن الاسلام بکله قد تبلور فی الحج و هذا الموسم الالهی رمز وحدة الاسلامیة الکبری و نصره الحیوة تعارفها و تشارفها و تعاملها و نحن نوارث فی الحجاج الاعزاء و نسئل الله تعالی ان یتقبل اعمالهم و ان یعودوا الی اوطانهم سالمین قانمین موکد ان من واجبهم فی ذلک المجمع المبارک و المعتمر العالمیه الکبیر ان یقوموا و یواصتوا و القیم الالسلامیه و ..الوحدة و الاخوة الاسلامیة و ان یتجنب الحجاج کلما... صفوف الامه الاسلامیة و ان یعلموا بصراحة و باصوات العالیة ان  الشرک و الجور والظلم خصوصاً عن دول الاستکباریة و الدول الصهیونیة الغاصبة و ان  ینادی باعلی اصواتهم برحمه الودیة و الاخویة و بشدة البرائة عن الطواغیت و ایضا اشیر الی امة ان یتوجه الاسلام بان نومن بصراحه بسید القائد الامام الخامنه ای انما تدوم حکومة البحرینیة من قتل البریاء و الشباب و الجرائم علی الشعب البحرینی المجاهد  ... ان تفشل و شعب البحرینی و شبابه ینتصرون و نحن باسم الشهر الایرانی و الحوزه العلمیه ... الحومه البحرینی من قتل الشباب الابریا کما انه السعودیة من الیمن من اعمال الجرائم ضد البشریة محکومة بالفشل و نطالب هذه الحکومات من عوده الی القیم الاسلامیة و الاخلاقیة و برعایة کرامة شعوبهم و شعوب الامة الاسلامیة

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله و... یاارحم الرحمین، اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة، اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله و أیّد حماة  الدّین،اللهم اغفر المومنین و المومنات والمسلمسن و المسلمات، الاحیا و الاموات. خدایا تو را به اولیایت سوگند می‌دهیم که به ما قدرت ایستادگی و مقابله با دشمنان عنایت بفرما؛ خدایا به ما توفیق بیشتر از برکات قرآن و دعا عنایت بفرما؛ خدایاباران رحمتت را بر ما نازل بفرما، خدایا ما را به رسیدگی به مستمندان، همراهی با محرومان، عبادت، دعا و نیایش، زنده داشتن یاد خدا و رونق بخشیدن به مسجد توفیق روزافزون عنایت بفرما، اعمال ما را قبول بفرما، توبه، انابه و عبادات ما را مورد لطف و کرمت خود قرار بده، گناهان ما را ببخش، ما را از شر وساوس داخلی و بیرونی محافظت بفرما، آسیب‌ها را از جامعه ما دور بدار، نسل جوان ما را به اوج عزت، ایمان و افتخار برسان، همه مخاطرات را از کشور و امت اسلام دور بدار، شر دشمنان اسلام به‌ویژه اسرائیل غاصب را از سر همه مرتفع بفرما، شر تکفیری‌ها، داعشی‌ها و تروریست‌ها را به خودشان بازبگردان، ما را از همه خطرات مصون بدار، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع بفرما، مسئولان ما را در انجام وظایف، خدمات صادقانه و الهی‌شان به مردم آشنا و موفق بدار،مریضان ما، مریضان مدنظر و جانبازان را شفا کرامت بفرما، مسلمانان مظلوم بحرین، یمن، عراق، سوریه، میانمار و دیگر مسلمانان مظلوم در اقصا نقاط جهان را نجات کرامت بفرما، اموات و درگذشتگان ما، مراجع و علمای درگذشته، درگذشتگان از این جمع و تازه درگذشتگان را غریق بهار رحمتت بفرما، ارواح تابناک شهیدان، شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و مقاومت و بین‌الملل اسلامی شهدای این جمع و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما. به مسئولان توفیق خدمت به مردم شریف عنایت بفرما، ما را از گناهان در همه ایام سال مصون بدار، توبه و انابه و عبادت ما را قبول بفرما، سلام ما را به امامان و مولایمان حضرت ولیعصر (عج) ابلاغ بفرما، در فرج او تعجیل بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[13]

 


[10]- سوره آل عمران، آیه 102

[11]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321

[12]ـ سوره بقره، آیه 197.

[13]- سوره اخلاص