خطبه اول

                                          عدم اجبار و تحمیل در امر ازدواج

                                         سنگین بودن هزینه‌های مراسمات از عوامل تأخیر ازدواج

 

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین  و لا سیّما بقیة الله فی الارضین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»[1]عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[2]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه‌ی شما نمازگزاران گرامی، برادران و خواهران ارجمند، شنوندگان و بینندگان عزیز و خودم را به تقوا، پارسایی و پرهیز از گناه و آلودگی‌های روحی و اصلاح نفس و تهذیب اخلاق توصیه و سفارش می‌کنم. امیدواریم خداوند به همه ما توفیق بندگی خالصانه خویش را عنایت و کرامت بفرماید.

ادامه بحث اعانه بر ازدواج خانواده

در خطبه‌های پیشین پیرامون کمک آحاد جامعه، حکومت، مسئولان جامعه و خانواده برای شکل‌گیری خانواده‌های سالم، امن، اخلاقی و معنوی مطالبی را عرض کردیم و گفتیم که خانواده سلول جامعه است. سلامت، امنیت و معنویت خانواده در همه‌جا اثر می‌گذارد. قدم اول در شکل‌گیری خانواده سالم آن است که همه کمک کنند تا جوانان به‌موقع و به‌درستی ازدواج کنند. همه می‌دانیم که خانواده سالم در پرتو ازدواج سالم شکل گیرد.

برای شکل‌گیری خانواده سالم و ازدواج به‌موقع و به هنگام سه گروه به ترتیب دارای مسئولیت هستند:

 اول: عموم جامعه به‌عنوان یک واجب و مستحب کفایی درزمینهٔ ایجاد بستر درست برای شکل‌گیری خانواده مسئول هستند این امر به شکل مستحب و گاهی در حد وجوب کفایی بر آحاد جامعه وظیفه است.

بر آن وظیفه است تا بسترها و زمینه‌های لازم در اشکال مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای ازدواج به‌موقع و به هنگام و درست را آماده سازند که این وظیفه همگانی است و به‌عنوان یک تکلیف همگانی به عهده آحاد جامعه است و آیه شریفه «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم»[4] اشاره به این وظیفه عمومی که واجب یا مستحب کفایی است دارد. در روایات هم ملاحظه کردید که چه ثواب‌هایی برای کسانی که گامی برمی‌دارند تا ازدواج‌های سالم و به‌موقع محقق شود بیان‌ شده است.

دوم: خانواده که در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد؛

و سوم: حکومت که دارای مسئولیت است.

در خصوص خانواده هم به آیاتی اشاره شد و هم قریب ده روایت از منابع فریقین (عامه و خاصه) در خطبه‌های قبل اشاره شد. ملاحظه کردید که با چه تأکیدی خانواده و به‌ویژه پدر به تمهید زمینه‌های لازم برای ازدواج به‌موقع و به هنگام فراخوانده شده است. خانواده مسئولیت و وظیفه دارند به اشکال گوناگون زمینه‌های ازدواج به‌موقع و سالم را برای فرزندانشان فراهم آورند. غیر از آن تکلیف عام کفایی برای آحاد جامعه یک تکلیف ویژه‌ای برای پدر و مادر و به‌خصوص پدر در روایات تبیین شده است و ثواب‌هایی که برای آن ذکر شده است بسیار شگفت‌انگیز بود.

 به‌خصوص این نکته بسیار مهم در چند روایت اشاره شده بود که اگر پدر و مادر و خانواده در انجام به‌موقع فرزندانشان کوتاهی کنند و به دلایل و بهانه‌های واهی زمینه ازدواج به‌موقع و درست را فراهم نکنند و آنگاه فرزندان آن‌ها در گناه و معصیت افتند خانواده و پدر و مادر در آن گناه سهیم هستند. این تکلیف در شرایط عادی به‌عنوان یک تکلیف استحبابی مؤکد است اما می‌تواند در یک شرایط ویژه و آنگاه‌که مطمئن باشد و یا احتمال عقلایی قوی دهد که عدم اقدام برای ازدواج به‌موقع فرزندان موجب آلودگی و گناه می‌شود ممکن است این تکلیف الزامی و ایجابی باشد. اگر کسی با دارا بودن امکانات و شرایط و با احتمال عقلایی به این‌که فرد و جامعه به خاطر ازدواج‌های دیرهنگام و متأخر دچار آسیب و آلودگی می‌شود مبتلای به ترک یک تکلیف الزامی‌شده است و این ترک تکلیف موجب معصیت الهی است. حال سؤال این است که خانواده و اعضای آن چه‌کارهایی برای تسهیل امر ازدواج جوانان باید انجام دهند. چند مورد را فهرست‌وار خدمتتان عرض می‌کنم:

وظایف خانواده در قبال تسهیل ازدواج جوانان

1.  فرهنگ‌سازی

فرهنگ‌سازی درون خانه با شکل صحیح تا فرزندانی که به سن جوانی رسیده‌اند آماده ازدواج گردند که این نیاز به یک فرهنگ‌سازی دقیق و سنجیده‌ای دارد؛

2. ارائه مشاوره و راهنمایی

راهنمایی و ارائه مشاوره در امر ازدواج و انتخاب فرد برای ازدواج وظیفه‌ای است که اگر بخواهند به آن عمل کنند باید با مهربانی توصیه و شیوه درست زمینه انتخاب را برای فرزندانشان فراهم کنند؛

3. عدم اجبار و تحمیل

در این کار اجبار و تحمیل نکنند. ازدواج مقوله‌ای نیست که با اجبار و الزام، شخص و والدین فقط دیدگاه خود را ببینند. این کار غلطی است. در روایات هم به این مورد اشاره شده است. شما راهنمایی بکن، مشورت بده، زمینه را ایجاد بکن که فرزندنت به‌موقع  ازدواج  کند، اما به مرز اجبار و تحمیل نرو. چون در  ازدواج باید انتخاب باشد. این دو فرد می‌خواهند عمری، کانونی را تشکیل دهند، فرزندانی تربیت کنند، خانه نیاز به مهر و صفا و علاقه‌مندی دارد و الزام و اجبار درست نیست. گاهی پدر و مادر مصالح خودشان را می‌بینند و علاقه‌های خودشان را مدنظر دارند که قطعاً ناصحیح است بلکه باید علاقه‌های فرزند را ببینند. اگر فرزند هم در ازدواج راه ناصحیحی می‌رود علاج آن راهنمایی، مشاوره و هدایت فرزند است.

4. سهل‌گیری در ازدواج

 ازدواج‌ها سهل، آسان و متناسب تنظیم شود. از عواملی که موجب تأخیر ازدواج می‌شود پرهیز شود.

عواملی که موجب تأخیر در ازدواج می‌شود:
1.  سنگین بودن هزینه‌های مجالس و مراسم

هزینه‌های سنگین مجالس و مراسم است که این هزینه‌ها بار را سنگین می‌کند و جوان را از اقدام می‌ترساند؛

2.   سنگین بودن جهیزیه

پرهیز از سنگینی جهیزیه و لوازم منزلی است که بر اساس عرف، خانواده زن یا خانواده مرد در آن مشارکت می‌کنند. اما مبنا باید بر اساسی باشد که ازدواج را سنگین نکند؛

3. مهریه‌های سنگین

پرهیز از مهریه‌های سنگین که امری نامطلوب است. بعداً هم‌عرض خواهیم کرد مهریه سنگین یک امر ناپسندی است. مهریه سنگین نشانه وزانت یک خانواده نیست. وقتی در یک مسابقه شیطانی افزایش مهریه‌ها قرار بگیریم نتیجه آن تأخیر در ازدواج خواهد بود و روزبه‌روز بر تأخیر ازدواج اثر می‌گذارد. هزینه صداق و مهریه باید متناسب، سنجیده و بر اساس هر چه کمتر بهتر است باشد. البته در این مواقع زن حقوقی دارد که نمی‌شود او را الزام کرد اما توصیه به این است که مهریه سنگین نباشد؛

4.  سخت‌گیری  در معیارهای انتخاب

سختگیری در معیارهای انتخاب از دیگر عوامل تأخیر ازدواج است. نباید طوری شود که خود جوانان در انتخاب و تعیین ملاک‌ها دچار معیارهای سنگین ـ غالباً مادی ـ شوند و آن را اصل قرار دهند که مثلاً بگوید خانه باید این‌طور باشد و فلان و فلان باشد. در روایت دارد که در ازدواج‌هایی که فقط  بر اساس علاقه‌های مادی شکل بگیرد این ازدواج مبارک نیست. در ملاک‌ها باید معیارهای معنوی را در نظر گرفت

5.  سخت‌گیری در شرایط زندگی

سختگیری در شرایط زندگی که کجا باشیم و چگونه باشد و ....

این‌ها موانع ازدواج به‌موقع است. خانواده باید از این موانع و تشریفات کناره‌گیری کند و هرچقدر این تشریفات و موانع کنار زده شود ازدواج آسان‌تر و شیرینی و معنویت ازدواج افزون می‌شود و خانواده سالم‌تر خواهد بود.

ما به‌جای تمرکز روی این معیارهای مادی که بعداً روایات آن را هم خواهیم خواند باید به‌سوی معیارهای معنوی، اخلاقی، عاطفی، اجتماعی، خوب و ارزش‌های متعالی برویم. اگر چنین شود خانه‌ها، خانه‌های سالم خواهد بود و شیرینی زندگی در یک فضای آرام معنوی و دور از تجمل و تشریفات شکل می‌گیرد.

امیدواریم خداوند به همه خانواده‌ها و همه مسئولان و همه جامعه ما توفیق دهد که کمک کنند تا نسل جوان و عزیز و فرزندان گران‌قدر ما به‌موقع ازدواج کنند و در پرتو ازدواج‌های سالم خانه‌های معنوی اخلاقی شکل بگیرد به فضل و کرم الهی.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[5]

 


[1]ـ آل‌عمران، 102.

[2]. نهج‌البلاغه، خطبه 204.

[3]ـ سوره بقره، آیه 197.

[4]ـ سوره نور، آیه 32

[5]. سوره کوثر

خطبه دوم

لزوم هوشیاری نسبت به خطر تطهیر رژیم منحوس شاهنشاهی

لزوم نقدپذیری مسئولان

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنة و علی الائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و أرکان البلاد و أبواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[6] عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه

همه شما و خودم را به تقوای الهی توصیه می‌کنم و فرازی از خطبه 191 نهج‌البلاغه در ادامه فرازهای پیشین تقدیم می‌کنم. بعد از آن‌که مولا، ما را به تقوا و پارسایی فراخواندند و دروی از دنیا و علاقه‌های دنیا که بنیان تقوا را سست می‌کند تشویق کردند، فرمودند: «وَ لَا تَشِيمُوا بَارِقَهَا وَ لَا تَسْمَعُوا نَاطِقَهَا وَ لَا تُجِيبُوا نَاعِقَهَا وَ لَا تَسْتَضِيئُوا بِإِشْرَاقِهَا وَ لَا تُفْتَنُوا بِأَعْلَاقِهَا فَإِنَّ بَرْقَهَا خَالِب وَ نُطْقَهَا كَاذِب‏»‏[7]مردم در برابر دنیا هوشمند و بیدار باشید. مبادا رعدوبرق دنیا  شما را به طمع بیفکند. مبادا به سخنان دنیا گوش فرا دهید، مبادا ندای آن را دنبال کنید، دنبال نور دنیا نروید که نور آن کم سو است و پایان خواهد پذیرفت. به اشیای نفیس و گران‌بهای دنیا مفتنون نشوید و فریب نخورید برای اینکه برق دنیا زود تمام خواهد شد. در این برق دنیا نوری وجود ندارد، سخنان دنیای شیطانی دروغ است و امواج آن به تاراج رفت است. نفائس دنیا بسیار ناچیز و بی‌ارزش است. این دنیا شایسته آن نیست که ما را بفریبد به هوش باشیم و سخن مولا را به گوش جان بشنویم که جهان مادی اگر منهای خدا در دیدگان ما بزرگ نمایش داده شود مسیر ما مسیر شیطان و ضلالت و گمراهی است. خدایا تو را به پارسایان عالم و به مقربان پیشگاه خودت قسم می‌دهیم ما را از فتنه‌های دنیا مصون بدار

مناسبت‌ها

مناسبت‌ها را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1. تجلیل از شهدای روحانی استان قم

یاد و نام شهدا و شهدای انقلاب و اسلام و دفاع مقدس و مدافع حرم و مقاومت اسلامی به‌ویژه شهدای این شهر مقدس و شهدای روحانیت که هفته گذشته مراسم‌های باشکوهی در تجلیل از هزار شهید روحانی استان قم توسط دوستانمان برگزار شد و یاد همه این شهیدان و شهدای 19 دی را گرامی می‌داریم و تقدیم می‌کنیم بر روان پاک همه شهیدان و پیشگامان اسلامی و صاحبان حق بر ما و امام شهیدان صلواتی بر محمد و آل محمد

2. گرامیداشت دهه بصیرت

دهه بصیرت را گرامی می‌داریم. حضور پرشکوه ملت در نه دی برای محکوم کردن آن فتنه آمریکایی را گرامی می‌داریم و حضور پرشکوه مردممان در برابر فتنه‌های اخیر به‌ویژه در قم در روز 13 دی‌ماه را گرامی می‌داریم و برای همه‌کسانی که در مسیر انقلاب اسلامی و مواجهه با توطئه‌های پیچیده دشمنان تلاش کرده و تلاش خواهند کرد آرزوی موفقیت داریم.

3. حوادث اخیر و تحلیل آن‌ها

در این خطبه به شکل کوتاه در دو محور پیرامون حوادث امروز کشورمان نکاتی را عرض می‌کنم:

در محور اول نکاتی در تحلیل حوادث اخیر و محور دوم در مورد توصیه‌هایی که باید موردتوجه قرار بگیرد.

محور اول

1.  تلاش نظام سلطه بر ممانعت از استقلال دیگر دول و ملل

نظام سلطه و سیطره شیطانی غربی آمریکایی صهیونیستی در جهت یکپارچه‌سازی عالَم در تمدن غربی و مقابله با دولت‌ها و قدرت‌های مستقل همواره در تلاش بوده است. جریان غربی دنبال این است که در عالم محور و قدرتی مقابل گفتمانی که امروزه بر غرب حاکم است شکل نگیرد و تلاش برای این است که دولت‌ها به وابستگی کشانده شوند و از استقلال آن‌ها جلوگیری شود به‌ویژه در برابر انقلاب اسلامی که ظرفیت متعالی پیشرو و متمدنانه بر اساس اندیشه‌های اسلام بود همواره تلاش کرده‌اند و زنجیره‌وار در همه عالَم اسلام، شاهد این هستیم که خط ممانعت از استقلال و بزرگی امت اسلامی و مجد و ارزش‌های اسلامی دنبال می‌شده است و این مسیری است که همچنان ادامه دارد. امروز هم هست، فردا هم خواهد بود و زنجیره توطئه‌های آشکار و نهان  روزبه‌روز پیچیده‌تر بوده قطع نخواهد شد.

2.  شکست استکبار جهانی در برابر جبهه مقاومت

استکبار عالمی و جهانی در طول چهل سال گذشته در برابر یک پدیده بسیار مشعشع نورانی، انقلابی و بزرگ قرارگرفته است و حقیقتاً خود را در برابر این پدیده بسیار مهم عاجز می‌بیند و در سال‌های اخیر ما دیدیم که در برابر امواج مقاومت اسلامی در عراق، سوریه، لبنان و ان‌شاءالله در یمن و نقاط دیگر روزبه‌روز احساس شکست کردند و صحنه‌هایی از شکست را لمس کردند. این‌یک واقعیت است. در برابر ایران تحریم کردند و هزار مانع تراشیدند ولی باز موفق نبودند. بعد از این‌که برجام را امضا کردند به تعهداتشان پایبند نبودند. باز حس می‌کنند که قدمی روبه‌جلو برنداشته‌اند. احساسشان احساس یک خسارت است. حتماً شما بدانید در همه‌ی توطئه‌های موجود احساس خسارت در عمق جان آمریکایی‌ها جای گرفته است و آن‌ها حس می‌کنند زنجیره‌وار بسیاری از مواضع کلیدی خودشان را در جهان اسلام از دست داده‌اند.

3. تصریح آمریکا و سعودی‌ها به دخالت در اغتشاشات

این‌ها تحمل ایران انقلابی و امن در بازار آشفته کشورهای ناامن منطقه و در برابر این امواج تروریستی را ندارند. این را بارها به زبان آورده‌اند. هم ترامپ و هم آن شاهزاده کذایی گفتند که ما اغتشاش را به متن ایران و خیابان‌های ایران می‌آوریم. چون آن‌ها می‌بینند در توطئه‌های متعدد شکست‌خورده‌اند. کشورهای وابسته در معرض ناامنی‌هایی هستند که خودشان تولید کرده‌اند. ایران امن و مقتدر را تحمل نمی‌کنند و تصریح کرده‌اند (دیگر این تحلیل نیست بلکه خودشان تصریح کرده‌اند) به‌صراحت با کدهای مختلف بلکه تصریحات مختلف وجود دارد که ما ناامنی را می‌بریم در کوچه‌های ایران در همه شهرهای ایران و البته برای اجرای این سیاستشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی به عهده می‌گیرند.

4. لزوم عدم غفلت از اشکالات داخلی

از اشکالات داخلی خود نباید غافل باشیم. ما اگر از اشکالات داخلی خودمان غافل باشیم باز ضربه خواهیم خورد. اینکه کشور ما دچار پاره‌ای از مشکلات است: در حوزه اقتصاد، بیکاری، فساد، آسیب‌های اجتماعی، حقوق‌های نجومی، اختلاس‌ها، مال‌باختگی، اختلافات، حرمت‌شکنی که نسبت به ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی انجام می‌گیرد، ضعف‌های برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی و این‌که اقدامات سریع و دقیق انجام نمی‌گیرد. فارغ از بحث‌های این‌طرف و آن‌طرف این‌ها مجموعه‌ای از اشکالات ماست. اما ما و مسئولان باید این اشکالات را باور کنیم، بدانیم، تحلیل کنیم و دنبال حل آن برآییم.

5.  تلاش سازمان‌دهی شده برای پوشاندن دستاوردهای انقلاب اسلامی

تلاشی وجود دارد تا عظمت انقلاب اسلامی را بپوشاند. برادران، خواهران و همه‌کسانی که مخاطب این سخن هستید انقلاب اسلامی که مال شما ملت بزرگ است آن همه دستاورد به بار آورده است: استقلال شما، آزادی شما، شاخص‌های گوناگون، پیشرفت و رهایی از رژیم ستم‌شاهی مگر چیز کمی است. تلاش می‌شود تا در فضای مجازی و غیرمجازی که این دستاوردها ناچیز شمرده شود. تا جایی که رژیم ستم‌شاهی که سرتاپا ظلم و جنایت بود را می‌خواهند تطهیر کنند. این مصیبت بزرگی است و همه باید هوشیار باشیم.

6. لزوم پذیرا بودن اعتراض و نقد توسط مسئولان

اعتراض در مسیر قانونی، مطالبه و نقد سازنده را همه باید پذیرا باشیم و آن را مغتنم بشماریم. کرامت معترض، جوان و هر کسی که مطالبه‌ای دارد آنگاه‌که از مسیر قانونی انجام شود قابل‌احترام است. این را باید قدر بدانیم از اعتراض و اشکال و نقد هراس نداشته باشیم. بنده که مسئول شدم حتماً باید ظرفیت این را داشته باشم که اشکال را بشنوم و به اعتراض احترام بگذارم.

7. لزوم تفکیک اعتراض از اغتشاش

اعتراض غیر از اغتشاش است. اغتشاش یعنی تعرض به مقدسات کشور، به ارزش‌های متعالی کشور، کشته سازی از مردم و تعرض به اموال و نوامیس. این‌ها مقوله‌ای است که هیچ دولتی تحمل نمی‌کند. ملت ما هم همه در برابر اغتشاش و فروریزی بنیان‌های یک نظام مقتدر توسط اقلیتی که ریشه‌های اصلی آن در دست خارجی‌هاست و با پول‌های آن‌ها اداره می‌شود به پا می‌خیزد. کشور، ملت، نیروهای امنیتی و انتظامی، دولت  و جامعه ما حتماً این امور را تحمل نمی‌کنند. بنابراین اعتراض و اغتشاش دو مقوله جدا از هم است، اولی باید قدر دانسته شود و در برابر دیگری هم باید با کمال قاطعیت مقاومت صورت پذیرد. اغتشاشاتی هم که به خاطر مطالباتی که در ابتدا بود و بعد به نفوذ اجانب و بیگانگان مبدل شد حسابش از اعتراض‌های اولیه جداست و استکبار عالمی هم پشت قصه آمدند. امروز می‌بینیم که همه چه در منطقه و چه در سطح بین‌الملل آمدند به دنبال این‌که ایران امن و مقتدر را مبدل به یک جامعه آشوب‌زده کنند و حتماً ملت ما در برابر این خواهد ایستاد.

4. حوادث اخیر و توصیه‌های مرتبط با آن‌ها

محور دوم: توصیه‌هایی که باید به آن توجه شود:

1. تقدیر از مردم و لزوم هوشیاری در برابر فتنه‌ها

مردم و ملت بزرگ، شما سهامدار انقلاب اسلامی هستید و همه‌ی ارزش‌ها به شما برمی‌گردد. شما هوشیارید. باید در صحنه حضور داشته باشید. افتخار بیافرینید و آفریدید. شما در همین قم علیرغم مشکلاتی که ایجاد شد که در مورد آن جای گله‌هایی هم وجود دارد و باید به آن‌ها توجه کرد اما مردم ما خودجوش از مصلا تا حرم پیوسته قرار داشتند درحالی‌که اعلام راهپیمایی، به صورت‌های گوناگون و گاه متضاد انجام شده بود. مردم عزیز ما این‌جور به صحنه آمدند از نیروگاه و آذر و باجک و چهارمردان و  پردیسان و همه نقاط شهر شما آمدید، چون دیدید انقلابی که مال خودتان است در معرض خطر است ولو از ناحیه یک عده قلیلی از اغتشاشگر. مردم باید هوشیار و در صحنه حاضر باشند و نگاهمان به بزرگان دینمان و رهبری‌مان باشد.

2. لزوم جدی گرفتن پیام‌های اعتراض توسط مسئولان

مسئولان باید پیام اعتراض را دریافت کنند. باید پیام این اعتراضات را جدی بگیریم و بیش از گذشته درصدد اقتصاد مقاومتی، وحدت و حل مشکلات اقتصادی باشیم. از حاشیه‌روی‌های بیجا دست برداریم. این فریاد ملت است که باید مسئولان محترم آن را بشنوند.

3. لزوم بیداری گروه‌ها و جناح‌ها در مواقع حساس

گروه‌ها و جناح‌ها باید بدانند که رهبری و قانون، اساس حرکت کشور است. در این حوادث برخی از این جناح‌ها همگرایی و اعلام موضع کردند که جای تشکر دارد. برخی هم آن‌طور که باید وارد نشدند که جای گلایه دارد.

4. لزوم پیگیری مطالبات از طریق مجاری قانونی

خطاب ما به معترضان این است که ما قدر شما را می‌دانیم. مطالبات شما درست است و باید دنبال شود اما در مجرای قانونی و با حفظ حریم‌ها و ارزش‌های ملی و مذهبی تا بیگانگان از آن سوءاستفاده نکنند.

5. هشدار به اغتشاشگران

نسبت به اغتشاشگران باید بگوییم: آن‌هایی که آگاهانه و ناآگاهانه به قدرت‌های بیرون وصل شدند تا دژ استوار انقلاب اسلامی را بشکنند و این میراث عظیم شهدا را مورد تزلزل قرار بدهند بدانند همه ملت ما و تمام نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی قاطعانه در برابر اغتشاش و تعرض به اموال و نوامیس مردم با همه وجود خواهند ایستاد.

 همه مسئولان باید متواضعانه در خدمت مردم باشند. اما اغتشاشگران باید این را هم بدانند که همه در برابر آن‌ها خواهند ایستاد. حامیان خارجی آن‌ها آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و وابستگان منطقه آن‌ها هم بدانند که شما چهل سال آزمودید، ضربه‌های زیادی زدید و از ما شهدای بزرگی گرفتید اما بدانید به فضل خدا این انقلاب اسلامی ریشه در ارزش‌های متعالی اسلام و قرآن دارد، ملت ما پای اسلام ایستاده‌اند، پای رهبری ایستاده‌اند، پای ارزش‌های امنیت و آرامش کشورشان ایستاده‌اند و هرگز خواب‌های پریشان شما تعبیر نخواهد شد.

باید از مردم عزیزمان در سراسر کشور سپاس گذار باشیم. مردم هوشیار و آگاه که به‌رغم مطالبات و اعتراضاتی که دارند اما سر بزنگاه و سر موقع می‌فهمند که چه باید کنند، به‌ویژه مردم شریف و عزیز قم علیرغم اشکالاتی که در مسیر پیدا شد این‌گونه و شکوهمند در صحنه حاضر شدند.

حوزه بیدار ما، دانشگاه مقاوم ما، جوانان عزیز ما و همه ملت شریف ما آمدند و بعد از این هم خواهند آمد که جای تشکر دارد. همین‌جا باید از نیروهای انتظامی عزیزمان و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی که هم مقتدر بودند، هم مهربان بودند و هم با روش‌های حکیمانه وارد میدان شدند تقدیر و تشکر کنیم. بسیج ما، نیروی‌های انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی ما در سراسر ایران و به‌ویژه در قم جای تقدیر و تشکر دارند که با حکمت و درایت اقدام کردند و مردم هم به تبعیت از آن‌ها آمدند و همه‌ی خادمان دیگری که در خدمت به اسلام و انقلاب تلاش کردند. همگان رهنمودهای رهبری برای مردم شریف قم را از زبان مبارک ایشان خواهند شنید و مسیر آینده را بر اساس آن و برای تعالی اسلام و پیشرفت کشور عزیزمان خواهیم پیمود.

امیدواریم که خداوند شر این دشمنان را به خودشان بازبگرداند.

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله ... یاارحم الرحمین. اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و الکفار و المنافقین.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر الموحدین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین و المسلمات، الاحیاء منهم و الاموات، به امت اسلام قوت، قدرت و شجاعت اقدام در برابر این همه مظالم عنایت بفرما، خائنان به امت اسلامی را مفتضح و منکوب بفرما، خدایا دل‌های ما را به انوار ایمان و معرفت خود روشن بفرما، مراجع درگذشته، درگذشتگان از این جمع، شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مدافع حرم و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما، ما را ادامه‌دهنده راه آنان مقرر بفرما، خدایا ما نیازمندیم و سرزمین‌های تشنه‌ی ما نیاز به رحمت تو دارد باران رحمتت را نازل بفرما، گناهان ما را ببخش، پیروزی‌های جبهه مقاومت را شیرین‌تر بفرما, خدایا از همه خادمان اسلام در سراسر جهان اسلام این رشادت و مجاهدت‌ها قبول بفرما، ارواح تابناک شهدا و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما، مریضان و جانبازان را شفای عاجل عنایت بفرما، توبه و انابه ما را بپذیر و گناهان ما را ببخش و بیامرز،خدایا باران رحمت و برکتت را بر ما نازل بفرما، به ما توفیق انابه و تضرع در پیشگاهت کرامت بفرما، همه شرور و آفات را از امت اسلام و مقاومت اسلامی و از ملت عزیز و شریف ایران دور بدار، مسئولان را در خدمت خالصانه به ملت شریف توفیق روزافزون عنایت بفرما،، خدمتگزاران به اسلام، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و خدمت گذاران به کشور و اسلام را مؤید و منصور بدار، خدایا سلام ما را به محضر مولا و آقایمان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه ابلاغ بفرما و در فرج نورانی‌اش تعجیل بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[8]

 


 

[6]. توبه، 119

[7]شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة (صبحي صالح)، ص 284

[8]. سوره اخلاص