خطبه اول

                                          لزوم تعجیل در امر ازدواج فرزندان

                                        تزویج فرزند از حقوق وی بر پدر

 

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا یبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا یحْصِی نَعْمَائَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا یؤَدِّی حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ[1] و الصّلاة و السّلام علی سیدنا و نبیّنا العبد المؤیّد و الرّسول المسدّد المصطفی الأمجد أبی القاسم محمّد (ص) و علی آله الأطیبین الأطهرین و لاسیّما بقیّة الله فی الأرضین

السلام علیک یا بنت ولی‌الله، السلام علیک یا أخت ولی‌الله، السلام علیک یا عمة ولی‌الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم  «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»[2]عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[3]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[4]

همه شما نمازگزاران عزیز و خودم را به اندیشه در مرگ، احوال و قبر و قیامت، نگاه به آخرت، کسب تقوا و آمادگی برای لقای خدا دعوت و سفارش می‌کنم. از خداوند تبارک‌وتعالی می‌خواهیم به همه ما توفیق مجهز شدن به تقوای الهی و ذکر و شکر او در همه احوال عنایت و کرامت بفرماید.

اعانه بر ازدواج از سوی خانواده

بحث ما در ادامه مباحث خانوادگی مربوط به تکالیفی بود که از لحاظ فقهی و اخلاقی برای کمک به جوانان در تشکیل خانواده در اسلام وارد شده است. پس از آنکه به حقوق متقابل همسران و وظایف آنان در خانه پرداختیم وارد این مقوله و مبحث شدیم و عرض کردیم که در نگاه کلی اسلام، تشکیل کانون خانواده و ازدواج به‌موقع نقش مهمی در سلامت فرد در همه ابعاد شخصیت او و نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کند. به این دلیل در آیات و روایات به مقوله خانواده توجه وافری شده است. در روزگار ما این مقوله از اهمیت بالاتری برخوردار است. چراکه موج فرهنگ رفاه و فردگرایی غربی همراه با عوامل دیگری که در جامعه ما وجود دارد موجب تزلزل ارکان خانواده شده است و همین روزها انتشار آمار طلاق و رشد روزافزون آن، نشانگر اهمیت این‌گونه از مباحث و لزوم اهتمام دولت، ملت و خانواده به این سری از مباحث است.

آمارهایی که نشان‌دهنده رشد طلاق در استان‌ها است و حتی در استان ما که استان پیشگام انقلاب و ارزش‌های الهی است مع الاسف ما شاهد رشد آمار طلاق هستیم. این آمارها باید حتماً ما را تکان دهد و همه اقشار جامعه و خانواده‌ها را در برابر رشد طلاق حساس کند. ما در ظاهر جمله ساده‌ای می‌گویم که طلاق رشد پیدا کرده است، ولی هر طلاقی مساوی است با ده‌ها مسئله اخلاقی، اجتماعی و انواع آسیب‌هایی که متوجه جامعه و خانواده‌ها می‌شود.

از سوی دیگر آمارهای جدید، نشانگر افزایش سن ازدواج است تا جایی که اگر این آمارها درست باشد بسیار تکان‌دهنده است که قریب یک میلیون نفر از دختران ما از سن ازدواج کاملاً عبور کرده‌اند و به حدود 40 سال به بالا رسیده‌اند یعنی دیگر یاس از ازدواج.

 این آمار اگر درست هم نباشد و بخشی از آن صحیح باشد همه‌ی دولت و ملت را به انجام تکالیف جدی‌تری فرامی‌خواند. این آمارها همگی نشانگر این است که اگر از سوی مسئولان و خانواده‌ها ده‌ها مشاوره دهیم، صدها سخنرانی کنیم و ده‌ها برنامه‌ی درست طراحی شود برای اینکه ازدواج به‌موقع انجام گیرد و جوان از تأمین نیازهای عاطفی و روحی عقب نماند بجاست. ملاحظه کردیم که تأکید اسلام به‌طور عام بوده است اما در روزگار ما عناوین دیگری هم وجود دارد که این وظیفه را مؤکد می‌کند.

 در خطبه‌های قبل عرض کردیم که سه گروه مخاطب این خطاب هستند وقتی ما می‌گوییم که دیگران باید کمک کنند تا ازدواج به‌موقع و به هنگام انجام پذیرد مراد از دیگران در سه گروه قابل‌تقسیم هستند:

اول عموم جامعه که یک تکلیف فقهی اخلاقی ـ گاهی در مرتبه وجوب و گاهی در مرتبه استحباب ـ متوجه آحاد جامعه است که «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏»[5] یک خطاب عام کفایی ـ استحباب یا وجوب ـ به آحاد جامعه است.

روایات و ادله دیگری هم بود که در دو خطبه گذشته پیرامون آن سخن گفتیم و نتیجه‌ای که گرفتیم این بود که وظیفه سنگینی در حد توان و وسعمان در فرهنگ‌سازی ازدواج، کمک فرهنگی و اقتصادی برای شکل‌گیری ازدواج به‌ویژه برای جوانان بر عهده ماست.

اما دومین مخاطب این خطاب الهی و دستور اسلامی برای تسهیل ازدواج و فراهم آوردن وسایل و مقدمات ازدواج خانواده است. طبیعی است که این خطاب با تأکید بیشتر متوجه نزدیکان جوانان که خویشان و به‌ویژه والدین آنان است، می‌شود.

پدر و مادر و خانواده در برابر جوانانشان تکالیف گوناگونی دارند که در آینده پیرامون آن‌ها بحث خواهیم کرد. یکی از تکالیف مؤکد که بر دوش خانواده و به‌ویژه والدین قرار داده شده است تکلیف زمینه‌سازی ازدواج درست، صحیح، به‌موقع و به هنگام است.

در این مجال چند روایت از میان روایاتی که در این زمینه خوانده شده است را عرض می‌کنم و قبل از آن اشاره می‌کنم به خطاب بسیار زیبای قرآن کریم که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً»[6] که یک خطاب عمومی به خانواده‌ها است. می‌فرماید: شما اعضای خانواده در قبال یکدیگر موظف هستید که همدیگر را از عذاب الهی صیانت کنید. یعنی هر چه که لازم است برای اینکه فرد به سمت اطاعت خداوند رود و از معصیت دور شود این تکلیف عمومی شماست که خطاب به خانواده است. این آیه شریفه وقتی نازل شد جمعی از مسلمانان که این آیه را شنیدند به‌شدت در اضطراب قرار گرفتند و در برابر پیامبر خدا (ص) گریه کردند که این تکلیف سنگینی است که هم خودمان را از عذاب الهی نگه‌داریم، صیانت از گناه کنیم و هم در قبال اهل و عیالمان این تکلیف را داریم که تکلیف سنگینی است. البته پیامبر خدا (ص) فرمودند که وظیفه شما این است که امربه‌معروف و نهی از منکر کنید و برای این‌که فرزندان و خانواده‌تان در دام‌های گناه قرار نگیرند زمینه‌سازی کنید. اما درهرحال این آیه تکلیف مهمی را متوجه همگان می‌کند که یک مصداق آن این است که هر وقت فرزندان به سن ازدواج رسیدند و زمینه‌های آن فراهم شد خانواده کمک کند تا ازدواج درست و صحیحی انجام بپذیرد.

ادله خاصه در رجحان زمینه‌سازی برای ازدواج به هنگام

به‌طور خاص در این زمینه روایاتی است که تقدیم محضر شریفتان می‌کنم:

1. تعجیل در تزویج فرزند

روایت اول از کافی شریف نقل شده است که پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (ص) در روایت مفصلی که حقوق فرزند بر پدر را تبیین می‌کنند در قسمتی چنین می‌فرمایند که: اگر فرزند دختر بود «يُعَجِّلَ‏ سَرَاحَهَا إِلَى بَيْتِ زَوْجِهَا»[7] و به سن مناسب ازدواج رسیدند با سرعت زمینه ازدواج آنان را فراهم کنید و این را از حقوق فرزند بر پدر شمرده‌اند.

2. تزویج فرزند از حقوق او بر پدر

در روایت دیگری باز رسول خدا (ص) فرمودند: «مِنْ‏ حَقِ‏ الْوَلَدِ عَلَى‏ وَالِدِهِ‏ ثَلَاثَةٌ يُحَسِّنُ اسْمَهُ وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتَابَةَ وَ يُزَوِّجُهُ إِذَا بَلَغ‏»[8] این روایت مطلق هست و دختر و پسر را می‌گیرد. حق فرزندانتان بر شما پدران و اولیاء چند چیست: یک نام نیکو برای او انتخاب کنید. نامی که گویای ارزش‌های الهی است برای فرزندتان انتخاب کنید، دوم اینکه سواد و نوشتن و خواندن به او یاد دهید، سوم: وقتی‌که به سن بلوغ رسید و شرایط ازدواج داشت زمینه ازدواج را برای او فراهم کنید.

بنابراین در روایات تعبیر بالاتر از وظیفه و تکلیف معمولی آمده است که حق فرزندان شماست که شرایط ازدواج مناسب را برای آن‌ها فراهم کنید.

3. تاج پادشاهی بر سر تزویج دهنده فرزند

در روایت دیگری آمده است: «مَن زَوَجَ بنتاً تَوَجَّهُ اللهُ یوم القیامه تَاجَ الملک»[9] کسی که فرزند دختر خود را به‌موقع به ازدواج درآورد خداوند تاج پادشاهی و قدرت بر سر او می‌نهد.

از سوی دیگر می‌فرماید اگر شما می‌توانستید و برای ازدواج فرزندانتان اقدام نکردید و فرزند شما  در گناه و آلودگی قرار گرفت شما در گناه او سهیم هستید  به این دو روایت عنایت داشته باشید:

4. سهل‌انگار در امر ازدواج سهیم در گناه گناهکار

پیامبر خدا (ص) در این روایت می‌فرمایند: «مَن بَلَغَ وَلدُهُ النِّكاحَ و عِندَهُ ما يُنكِحُهُ فلَم يُنكِحْهُ ثُمّ أحدَثَ حَدَثا فالإثمُعلَيهِ»[10]در نسخه دیگر (فالاثم بینهما).

 اگر فرزند کسی به سن ازدواج رسید امکاناتی که به او کمک کند برای ازدواج از لحاظ مشاوره، راهنمایی مسائل اقتصادی داشت ولی انجام نداد و او مبتلای به گناهی شد او نیز در آن گناه شریک است.

 این ملاک عامی دارد. همه‌ی نسل جوان ما اگر به خاطر کوتاهی جامعه، مسئولان و خانواده در تسهیل امور ازدواج در گناه قرار گرفتند همه آن‌هایی که امکان تأمین این مقدمات را داشتند ولی ابا کردند در آن گناه شریک خواهند بود.

5. اقدام به تزویج فرزندان عزب آموزه‌ای عام

در روایت دیگری دارد که پیامبر خدا (ص) فرمود: «فِي التَّوراةِ مَكتوبٌ: مَن بَلَغَتِ ابنَتُهُ اثنَتَي عَشرَةَ سَنَةً فَلَم يُزَوِّجها، فَأَصابَت إثماً، فَإِثمُ ذلِكَ عَلَيهِ»[11] این قانون اسلامی است که ریشه در ادیان پیشین داشته است که اگر کسی دختری که به سن ازدواج برسد اگر توانایی کمک را داشته باشد ولی از آن استنکاف کند و او به گناه بیفتد گناه او بر شماست. خانواده و همه آن‌هایی که می‌توانستند برای شکل دادن به خانواده و ازدواج به‌موقع جوانان اقدام کنند ولی این وظیفه خود را ترک کردند در آلودگی اجتماعی و گناه سهیم هستند.

 این‌ها روایاتی است که برای ما نقل شده است. این بخشی از آیات و روایات مربوط به مسئله بود. نکات تکمیلی دارد که ان‌شاءالله در خطبه آینده عرض خواهد شد.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[12]

 

 


1. نهج البلاغه، خطبه اول.

[2]ـ آل‌عمران، 102

[3]. نهج‌البلاغه، خطبه 204.

[4]ـ سوره بقره، آیه 197.

[5]ـ سوره نور، آیه 32: عَزبهايتان را و غلامان و كنيزان خود را كه شايسته باشند همسر دهيد. اگر بينوا باشند خدا به كرم خود توانگرشان خواهد ساخت، كه خدا گشايش‏دهنده و داناست.

[6]ـ سوره تحریم، آیه 6

[7]ـ مرحوم کلینی، الکافی، ج 6، ص 49: عَنِ السَّكُونِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا مَغْمُومٌ مَكْرُوبٌ فَقَالَ لِي يَا سَكُونِيُّ مِمَّا غَمُّكَ قُلْتُ وُلِدَتْ لِي ابْنَةٌ فَقَالَ يَا سَكُونِيُّ عَلَى الْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ فَسَرَّى وَ اللَّهِ عَنِّي‏[7] فَقَالَ لِي مَا سَمَّيْتَهَا قُلْتُ فَاطِمَةَ قَالَ آهِ آهِ‏ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا كَانَ ذَكَراً أَنْ يَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ‏[7] وَ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهُ وَ يُعَلِّمَهُ كِتَابَ اللَّهِ وَ يُطَهِّرَهُ وَ يُعَلِّمَهُ السِّبَاحَةَ وَ إِذَا كَانَتْ أُنْثَى أَنْ يَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا وَ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهَا وَ يُعَلِّمَهَا سُورَةَ النُّورِ وَ لَا يُعَلِّمَهَا سُورَةَ يُوسُفَ وَ لَا يُنْزِلَهَا الْغُرَفَ وَ يُعَجِّلَ‏ سَرَاحَهَا إِلَى بَيْتِ زَوْجِهَا أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلَا تَسُبَّهَا وَ لَا تَلْعَنْهَا وَ لَا تَضْرِبْهَا.

[8]ـ محمد بن احمد فتال نیشابوری، روضه الواعظین و بصیره المتعظین، ج 2، ص 369

[9]ـ متقی هندی، کنزل العمال، ج 16 ص 451 ح 45383 بنقل بنقل از محمد محمدی ری شهری، تحکیم خانواده در قرآن و حدیث، ج 1، ص 34

[10]ـ همان، ج16، ص 442حدیث 45337  بنقل از محمد محمدی ری شهری، تحکیم خانواده در قرآن و حدیث، ج 1، ص 32

[11]ـ همان، ج 16، ص 456، ح 45412 بنقل از نقل از محمد محمدی ری شهری، تحکیم خانواده در قرآن و حدیث، ج 1، ص 32: در تورات نوشته است: «هر كس دخترش به دوازده سالگى برسد و شوهرش ندهد و او گناهى مرتكب شود، گناهش به گردن آن [پدر ]است.»

[12]. سوره کوثر

خطبه دوم

نکوداشت وحدت حوزه و دانشگاه

تبیین وظایف دولتمردان دول اسلامی در قبال قدس شریف

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنة و علی الائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و أرکان البلاد و أبواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[13] عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه

امیر مؤمنان و پیشوای پارسایان در ادامه آن فرازهای زیبا در توصیه به تقوا بعد از اینکه فرمودند: «دَاوُوا بِهَا الْأَسْقَامَ» با تقوا مرض‌های خویش را معالجه کنید، فرمودند: «أَلَا فَصُونُوهَا وَ تَصَوَّنُوا بِهَا»[14] تقوا گوهر پاک‌کننده‌ای است که امیر مؤمنان می‌فرماید: هم تقوا را صیانت کنید و هم خودتان را با تقوا حفظ کنید.  تقوا چیزی است که باید دائماً از آن محافظت کرد. تیرهای بلا و آماج پیام‌های شیطانی مانع از ادامه تقوا می‌شود. تقوا را حفظ کنید تا خودتان به‌وسیله تقوا از انواع آلودگی‌ها حفظ شوید. «وَ كُونُوا عَنِ الدُّنْيَا نُزَّاهاً وَ إِلَى الْآخِرَةِ وُلَّاها»[15] شما تلاش کنید خودتان را نسبت به دنیا مصون دارید. تلاش کنید دل و جان خود را از ابتلای به دنیا و محبت دینا حفظ کنید.  این کار دشواری است. در سخن ادای این سخن آسان است اما در عمل انجام و رعایت آن بسیار دشوار است. عشق خود را متوجه آن عالم بزرگ و آخرت وسیع کنید. از دنیا دل ببرید و به آخرت بیندیشید. «وَ لَا تَضَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ التَّقْوَى»[16] آدم‌های متقی را بزرگ بدارید. انسان‌های اخلاقی، معنوی و ارزشی را تکریم کنید و جایگاه رفیع برای آن‌ها قائل باشید. هم خود به تقوا مجهز شوید و هم تقوا را ملاک ارزش‌گذاری انسان‌ها در جامعه قرار دهید.

خدایا به ما توفیق کسب تقوا و دوری از هوی و هوس‌های نفسانی عنایت و کرامت بفرما

یاد همه شهیدان، شهدای این جمع و درگذشتگان از علما، بزرگان، مراجع، امام شهدا، شهدای مدافع حرم، مقاومت اسلامی و شهید مفتح و تندگویان را گرامی می‌داریم و تقدیم به ساحت آن‌ها می‌کنیم صلواتی بر محمد و آل محمد

مناسبت‌ها

مناسبت‌ها را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1.     گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم

سالروز ورود بانوی کرامت و فضیلت، بانوی مهاجرت بزرگ به قم حضرت فاطمه معصومه (س) را  گرامی می‌داریم و عرض ادب و سپاس به پیشگاه خداوند به خاطر این هدیه آسمانی داریم و تقدیم می‌کنیم به ساحت نورانی او صلواتی بر محمد و آل محمد

از میان مناسبت‌های دیگر سه نکته را فهرست‌وار و گذرا عرض می‌کنم.

2. بزرگداشت هفته پژوهش

 هفته پژوهش را داریم. پژوهش را با شواهد و ضوابطی که دارد باید یکی از ارکان پیشرفت کشور در همه ابعاد مادی و معنوی تلقی کنیم و به فضل الهی در پرتو انقلاب اسلامی گام‌های بزرگی در رشد علم و فن‌آوری برداشته‌ایم که در بعضی از بخش‌ها دنیا را خیره کرده است. اما درعین‌حال ما در مسیر رشد علم و تکنولوژی و فن‌آوری نیازمند برداشتن گام‌های بلندتری هستیم. اگر رشد مناسب تداوم پیدا نکند یا خدای‌ناکرده در ابعادی ما به عقب برگردیم باید نگران باشیم.

نکاتی در باب پژوهش و تحقیق

در این زمینه چند نکته را فهرست‌وار عرض می‌کنم:

1. ضرورت توجه به سیاست‌های علم و پژوهشی است که رهبری معظم ابلاغ کرده‌اند و هدف‌گیری آن است که ما در 1404 به بودجه 4 درصد تولید ناخالص ملی در پژوهش و تحقیق برسیم که متأسفانه با آن خیلی فاصله داریم. پیش‌بینی‌های برنامه پنجم محقق نشد و این نگاه هم بسیار دشوار است که به آن نقطه برسیم. باید همه تلاش کنند و الآن تولید ناخالص ملی در امر پژوهش، حدود یک درصد هست و باید به فاصله هفت هشت سال دو سه درصد را طی کنیم تا به 4 درصد تولید ناخالص ملی در امر پژوهش و تحقیق و فن‌آوری برسیم تا جامعه ما مسیر رشد و تعالی را طی کند؛

2. در لایحه بودجه که الآن در مجلس مطرح است انتظار می‌رود که مجلس محترم به مقوله علم و پژوهش و فن‌آوری و رشد علمی توجه کند تا دچار رکود و توقف نشویم. همان‌طور که انتظار می‌رود در مقوله دفاع، فرهنگ و فقرزدایی عنایت خاصی در بودجه شود. گروه‌هایی از مردم ما دچار مشکلات جدی هستند و فصل بودجه، لیله القدر برنامه کشور است که باید به این‌ها توجه شود؛

3. بخش خصوصی به مقوله تحقیق و پژوهش بیش از وضع فعلی توجه داشته باشد؛

4. اهتمام به پژوهش‌های بنیادی و تحقیقاتی که گره‌گشای کار ادارات، صنعت و برنامه‌ریزی کشور است و ضرورت خاص خود را دارد؛

5. حمایت از مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و نخبگان کشور تا از کشور مهاجرت نکنند؛

6. حوزه و دانشگاه باید فرهنگ نوع آوری، نظریه‌پردازی و تولید علم و تحقیق را هر چه بیشتر موردعنایت قرار دهند.

امیدواریم که در هفته پژوهش همه مراکز به بازنگری در برنامه‌ها و اقدامات خود بپردازند و اهتمام ملی برای توسعه پژوهش را دنبال کنند.

3.   نکوداشت وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت حوزه و دانشگاه ازجمله مناسبت‌ها بوده و از مقوله‌های بسیار کلیدی کشور است. ما بسیاری از پیشرفت‌هایمان را در پرتو تعامل حوزه و دانشگاه به دست آورده‌ایم. بسیاری از شکست‌هایمان هم به خاطر فاصله‌هایی است که میان نخبگان حوزه و دانشگاه پیدا می‌شود.

 اولاً این همگرایی و تعامل نخبگانی و نهادهای حوزه و دانشگاه را باید یک اصل بسیار مهم راهبردی تلقی کنیم و همه به فکر آن باشیم که پایه‌های این تعامل و هم‌افزایی را استوار کنیم؛

 ثانیاً این وحدت وقتی محقق می‌شود که جامعه حوزوی و دانشگاهی ما از نگاه بلند تمدنی و اهداف بلند برخوردار باشند. اهداف بلند جوامع علمی را متحد می‌کند و در مسیر خدمت به مردم و انقلاب اسلامی قرار می‌دهد.

ثالثاً: باید تلاش کرد از مرزهای دانش عبور کرد. باید تلاش کنیم نگاه جامع علمی به همه رشته‌ها داشته باشیم؛

رابعاً: دانشگاه اسلامی ایمانی حوزه ناظر به زمان و بیدار شرط وحدت است. این‌ها شرط‌های تحقق وحدت الهی برای حوزه و دانشگاه در راستای خدمت به انقلاب اسلامی و جامعه ما است که امیدواریم در این زمینه اهتمام روزافزون داشته باشیم و به شرایط یک وحدت متعالی در اهداف و آرمان‌های بزرگ پایبند باشیم.

4.   محکومیت اعلام پایتختی قدس شریف برای رژیم اشغالگر

در حوادث منطقه مهم‌ترین حادثه‌ای که باید در اینجا اشاره کنم اعلام پایتختی قدس از سوی آمریکا بود. این اعلام بسیار زشت و خلاف همه موازین بشری، اسلامی و انسانی بود که توسط رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. طبیعی است که ما در برابر این اقدام بسیار بسیار خطرناک که در واقع توهین آشکار به همه مسلمانان و به همه مقدسات اسلامی است وظیفه داریم مقاومت و مقابله کنیم. همه ما و همه امت اسلامی و همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر این توطئه شوم باید بایستند. امروز هم ما در قم پایگاه علم و جهاد، انقلاب اسلامی و حوزه علمیه با صدای رسا این حرکت بسیار زشت و مذبوحانه را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم وظیفه همگان، ایستادگی در برابر این توطئه بسیار خطرناک که علیه اسلام، جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی است، می‌باشد.

وظیفه دولتمردان دول اسلامی در قبال این حرکت شوم

وظیفه دولت‌های اسلامی اگر راست می‌گویند و اگر ذره‌ای غیرت اسلامی دارند این چند نکته‌ای است که عرض می‌کنم:

1. لزوم تعطیلی سفارت‌خانه‌های رژیم جعلی اسرائیل

تعطیل کردن سفارتخانه‌های اسرائیل در همه پایتخت‌های کشورهای مسلمان است. این وظیفه همه دولت‌هاست. قطع روابط سیاسی همه دولت‌های اسلامی با اسرائیل است که مع الاسف ما امروز شاهد هستیم که این روابط وجود دارد.

2. تحریم اقتصادی و روابط و مبادلات تجاری با اسرائیل
3. حمایت از مبارزات فلسطین

بجای اینکه از پشت و امروز بعضی‌ها در آشکار خنجر به فلسطین بزنید، آل سعودی که امروز مشغول این کار است و تکلیفشان معلوم است، باید دیگران بیایند و از مبارزات فلسطینیان حمایت کنند. انتفاضه جدید باید راه بیفتد و جبهه مقاومت باید مورد پشتیبانی قرار گیرد؛

4. تشکیل کنفرانس اسلامی

تشکیل کنفرانس اسلامی و اتخاذ مواضع قاطع و روشن در برابر این حرکت که خیانت به همه امت اسلامی است

5. اعتراض قوی در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت

 شما 55 کشور اسلامی هستید. دست‌به‌دست هم دهید و اعتراض خودتان را بلند کنید. اگر ترس دارید و اهل میدان جنگ نیستید لااقل در سخن گفتن قاطع باشید و موضع روشن بگیرید؛

6. اعتراض قوی به آمریکا

در برابر امریکا اقلاً یک یادداشت اعتراض دهید. سفیر امریکا باید بلافاصله در بیش از 50 کشور اسلامی به وزارت خارجه‌هایشان احضار می‌شد و تذکر قاطع می‌دادند. چرا این کار نشده است؟ این وظیفه شما دولت‌های جهان اسلام است. سایر دولت‌ها هم باید در برابر این ستم بایستند.

7. اعتراض به آل سعود خائن به خاطر هم‌پیمانی با اسرائیل

همه در برابر آل سعودی که امروز همه مرزها را شکسته است باید بایستند. همین امروز وزیر خارجه سعودی اعلام کرد که ما یک نقشه راه برای روابط با اسرائیل داریم . این‌قدر شما پررو شده‌اید؟! این‌قدر دنیای اسلام در خواب فرورفته است که این خائنان به حرمین شریفین و خائنان به مقدسات اسلامی در وقتی‌که به قبله اول مسلمین توهین می‌شود دست دوستی به اسرائیل داده‌اند و این دست دوستی را هم اعلام می‌کنند؟! این پدیده زشتی است که باید معالجه شود. ملت‌ها هم باید در صحنه حاضر باشند و دولت‌های خود را وادار کنند به این مواردی که گفته شد.

 دولت و ملت ما با تأسی به رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی باید در این مسیر با قاطعیت بایستند و همچنین مواضع روشن خودمان را اعلام کنیم و از این ظلمی که در جهان اسلام و فلسطین در حال انجام است ممانعت کنیم.

امیدواریم که خداوند شر این دشمنان را به خودشان بازبگرداند.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و الکفار و المنافقین. اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر الموحدین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین و المسلمات، الاحیاء منهم و الاموات، به امت اسلام قوت، قدرت و شجاعت اقدام در برابر این همه مظالم عنایت بفرما، خائنان به امت اسلامی را مفتضح و منکوب بفرما، خدایا دل‌های ما را به انوار ایمان و معرفت خود روشن بفرما، مراجع درگذشته، درگذشتگان از این جمع، شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مدافع حرم و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما، ما را ادامه‌دهنده راه آنان مقرر بفرما، خدایا ما نیازمندیم و سرزمین‌های تشنه‌ی ما نیاز به رحمت تو دارد باران رحمتت را نازل بفرما، گناهان ما را ببخش، پیروزی‌های جبهه مقاومت را شیرین‌تر بفرما, خدایا از همه خادمان اسلام در سراسر جهان اسلام این رشادت و مجاهدت‌ها قبول بفرما، ارواح تابناک شهدا و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما، مریضان و جانبازان را شفای عاجل عنایت بفرما، توبه و انابه ما را بپذیر و گناهان ما را ببخش و بیامرز، خدایا باران برکات و رحمتت را بر ما نازل بفرما، خدمتگزاران به اسلام، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و خدمت گذاران به کشور و اسلام را مؤید و منصور بدار، خدایا سلام ما را به محضر مولا و آقایمان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه ابلاغ بفرما و در فرج نورانی‌اش تعجیل بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[17]

 



[13]. توبه، 119

[14] ـ سید رضی، نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 248

[15] ـ همان

[16] ـ همان

[17]. سوره اخلاص