خطبه اول

 وفای به عهد نشانه عقل و شخصیت شخص وفادار

     تقویت دوستی‌ها از آثار وفای به عهد

 

اعوذ بالله سمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا[1] ثمّ الصلاة والسلام علی سیدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابا القاسم محمد (ص) و علی آله الاطیبین الاطهرین سیّما بقیة الله فی الارضین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[2]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله و ملازمة أمره و مجانبة نهیه

همه شما و خودم را در آخرین جمعه سال به تقوا و پارسایی و پرهیزگاری و ذکر و یاد خداوند در همه احوال و عبرت گیری از همه حوادث و وقایع توصیه و سفارش می‌کنم. از خداوند متعال می‌خواهیم که همه ما را از بندگان پارسا و وارسته خویش مقرر بفرماید.

اصل نوزدهم: وفاداری به عهد

بحث ما در اصل نوزدهم در روابط و ضوابطی است که باید میان همسران و خانواده موردتوجه و عنایت قرار بگیرد. در سیر گذشته، تعدادی از اصول و قواعد بین روابط همسران را ملاحظه کردید. اگر این اصول و قواعد در خانه‌های ما حاکم شود خانه‌های ما، خانه‌های امن و آباد و جای تربیت انسان‌های بزرگ خواهد شد. اساس و هسته اولیه خانه، به روابط خوب و درست میان همسران وابسته است.

 اصل نوزدهم وفاداری و پایبندی همسران به یکدیگر است. در این زمینه هم به قاعده وفا و پایبندی و التزام به پیمان‌ها به‌صورت عام اشاره ‌خواهیم داشت و در فضای خانواده آن را تطبیق خواهیم داد.

همه شما مستحضرید وفای به عهد و پیمان و التزام به میثاق‌ها و تکالیف و پایبندی به آن‌ها یکی از اصول و قواعد مهم اخلاقی، انسانی و یکی از فضیلت‌های بزرگ به شمار آمده است.

1.     وفای به عهد از منظر آیات قرآن کریم

 در قرآن کریم آیات متعدد به این مقوله اشاره کرده است:

خداوند در سوره اسراء می‌فرماید: «وَ أَوفُوا بِالعَهدِ إنَّ العَهدَ كانَ مَسئُولـاً»[3] به پیمان‌های خویش وفادار باشید که در قیامت از این پیمان‌ها سؤال خواهد شد.

 از نشانه‌های مؤمنان وفاداری به عهدها و میثاق‌های الهی به شمار آمده است. همچنان که در آیه شریفه رعایت عهد از نشانه‌های مؤمنین شمرده شده است:«وَ الَّذِينَ هُمْ لاَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»[4]. نشانه مؤمنان راستین این است که بر سر پیمان‌ها، عهدها و تکالیف الهی پایبند و وفادار هستند.

و در آیه دیگر آمده است: «وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا»[5] و همچنین: «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَاب»[6]

 این آیات، نمونه‌هایی از آیات متعدد قرآن کریم است که مؤمنان را به وفاداری به پیمان‌ها و عهدها فرامی‌خواند. بنابراین اصل وفای به پیمان‌ها و پایبندی به تعهدات انسانی و الهی یکی از ضوابط و قواعد عام الهی، انسانی در روابط اجتماعی است. ما بر اساس موازین الهی و در چارچوب مقررات شرعی باید هم به عهدهای خدا، هم به عهدهای اجتماعی و نیز به عهدهای خانوادگی ملتزم باشیم. وفای به عهود، عقود، شروط و پایبندی به تکالیف و التزامات الهی سلسله‌ای است که همه اشاره به یک قانون اجتماعی و الهی دارد. اینکه انسان‌ها بر تکالیف و پیمان‌های خداوند و پیمان‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خویش پایبندی نشان دهند و به‌طور ویژه، ازدواج و تشکیل خانواده و پیمان ازدواج، عهد الهی است که اقتضائات مرتبط با خود و تکالیفی دارد که ما تاکنون به  18 قانون اشاره کرده‌ایم و باید به آن‌ها ملتزم باشیم. همسران باید در سختی‌ها و تنگناها از یکدیگر فاصله نگیرند، پای سختی‌های یکدیگر بایستند، یکدیگر را تحمل کنند، به‌سادگی به سمت اختلاف و طلاق و جدایی حرکت نکنند.

یک مصداق مهم وفای به عهد، عهد ازدواج و این سنت پاک و بزرگ الهی است.

2.    اهمیت وفای به عهد از منظر روایات

در روایات نیز به ذکر عام آن اشاره شده است و طبیعتاً در فضای خانه و خانواده هم از جایگاه مهمی برخوردار است. اهمیت و فوائد التزام به عقود و عهود، پایبندی به عهدها و پیمان‌ها متعدد است که اهم آن‌ها ازاین‌قرار است:

1. نشانه عقل و شخصیت و مکمل آن

وفای به عهد و پایبندی به میثاق‌های الهی، اجتماعی و خانوادگی نشانه‌ای از عقل و شخصیت کامل دارد که شخصیت انسان‌ها را رشد و تعالی می‌دهد. در روایات آمده است:

امام علی (علیه‌السلام) فرموده است: «الْوَفَاءُ كَرَمٌ»‏.[7]

همچنین فرموده‌اند: «اَلوَفاءُ سَجیَّه الكِرامِ»[8]ـ وفای به عهد روش و خوی بزرگان است. حتی در روایات داریم که نقش انگشتر امام صادق (علیه‌السلام) «اَلوَفاءُ سَجیَّه الكِرامِ» بوده است.[9]

در روایتی دیگر می‌فرماید: « الْوَفَاءُ حِلْيَةُ الْعَقْلِ‏ وَ عُنْوَانُ‏ النُّبْل‏»[10]وفاداری و پایبندی و عدم خیانت  عهدشکنی نشانه عقل و شخصیت انسان‌هاست. انسان‌های باشخصیت، پایبند به قول خویش و وفادار به پیمان‌های خود هستند که ازجمله آن‌ها پیمان ازدواج در فضای خانه است. بنابراین اولین نکته مهم در وفای به عهود و پیمان‌ها این است که شخصیت انسان‌ها را نشان می‌دهد و موجب رشد و تعالی شخصیت اخلاقی و عقلانی انسان‌ها است.

2. نشانه و مکمل ایمان

پایبندی به پیمان‌ها و قواعد زندگی اجتماعی و خانوادگی نشانه ایمان است. امام (علیه‌السلام) می‌فرماید: «إِنَ‏ حُسْنَ‏ الْعَهْدِ مِنَ‏ الْإِيمَان»[11] از لوازم ایمان، پایبندی به قراردادها و عهدهاست چه عهدهای الهی به معنای عام آن، یا عهدهای اجتماعی (پیمان و عهدی که مسئولین با افراد جامعه می‌بندند). وقتی شخصی نماینده یا مسئول کاری یا رئیس‌جمهور می‌شود این مسئولیت یعنی پذیرش یک عهد الهی که باید به لوازم آن پایبند باشد.

3. باعث آبرومندی و تثبیت جایگاه اجتماعی

 التزام به پیمان‌ها در سطوح گوناگون موجب آقایی و جایگاه خوب اجتماعی افراد می‌شود. آدم‌هایی که پایبند به قواعد، عهدها و پیمان‌ها هستند آن‌ها در جایگاه خوبی قرار می‌گیرند. در روایت آمده است که: «الْوَفَاءُ حِصْنُ‏ السُّؤْدَدِ»[12] اگر شما آقایی معنوی و اخلاقی می‌خواهید پایبند به عقود الهی و میثاق‌های اجتماعی و خانوادگی باشید. همین‌که کسی به سمت مسئولیتی می‌رود یعنی تن دادن به یک عهد الهی و انسانی که لازمه ایمان و آقایی و شخصیت او پایبندی به این عهد است.

4. تحکیم کننده پیوندها و اقتدار اجتماعی

 پایبندی و التزام به عقود خانوادگی و اجتماعی تحکیم کننده پیوندهای اجتماعی است. امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) در بخشی از عهد مالک اشتر ـ آن منشور تابناک حکومت و سیاست و مدیریت اسلامی ـ می‌فرماید: «لَيْسَ‏ مِنْ‏ فَرَائِضِ‏ اللَّهِ‏ شَيْ‏ءٌ النَّاسُ أَشَدُّ عَلَيْهِ اجْتِمَاعاً مَعَ تَفَرُّقِ أَهْوَائِهِمْ وَ تَشَتُّتِ آرَائِهِمْ مِنْ تَعْظِيمِ الْوَفَاءِ بِالْعُهُودِ»[13] هیچ‌چیز و قانونی در روابط اجتماعی و سیاسی بالاتر از بزرگداشت وفای به عهدها نیست. انسان‌ها متفرق‌اند، سلایق و آراء گوناگون دارند، اما اگر عهدهای الهی و اجتماعی مبنای زندگی سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد پیرامون آن جمع خواهند شد و این اقتدار می‌آورد. اگر مسئولان پایبند به عهدها و قراردادهای خود باشند آن جامعه اقتدار پیدا خواهد کرد. اگر آحاد مردم و همه انسان‌ها بر اساس عهود الهی و پیمان‌های اجتماعی پایبند باشند حتماً آن جامعه مقتدر و نیرومند خواهد شد.

5. تقویت دوستی‌ها

. رعایت کردن پیمان، موجب تقویت دوستی‌ها می‌شود. شما لحظه‌ای تصویر کنید یک بازار، جامعه و یک اداره و ... که از رعایت عهود فاصله بگیرد و قاعده وفاداری به عهدها و پیمان‌ها زیر پا گذاشته شود شیرازه جامعه ازهم‌پاشیده می‌شود و از طرفی دل‌ها از هم فاصله می‌گیرند: «مَنْ‏ كَانَ‏ ذَا حِفَاظٍ وَ وَفَاءٍ لَمْ يَعْدَمْ حُسْنَ الْإِخَاءِ»[14] رابطه‌های خوب و صمیمی درگرو رعایت پیمان‌هاست. وفای به عهد، خانه‌ها را استوار و امن می‌سازد. اگر لحظه‌ای تصویر کنیم که همسران پایبند به التزامات ازدواج باشند، پایبند به همان وظایفی است که در اصول هجده‌گانه پیشین گذشت، علی‌القاعده آن خانه، خانه امن و آباد می‌شود و جایگاه تربیت انسان‌های بزرگ خواهد بود. البته این عهدها و پیمان‌ها دارای مراتب و سطوحی هستند. عهد الهی، یک عهد عام و فراگیری است که هم حقوق الله و هم حقوق الناس را دربرمی‌گیرد.

در شعاع این عهود الهی، عهود اجتماعی قرار دارد. قراردادهای مشروع و التزاماتی است که انسان‌ها برای خود ایجاد می‌کنند. وقتی افرادی با یکدیگر پیمانی می‌بندند، به یکدیگر وعده‌ای می‌دهند وقتی‌که شرایطی را می‌پذیرند باید پای آن شرایط بایستند. یکی از عهدهای الهی، عهدهای خانوادگی که در قالب ازدواج و تکالیف مستحب و واجب آن مجسم می‌شوند.

این وفاداری به عهود و قراردادهای خدایی گاهی به سطوح بالاتر می‌رسد: وفاداری به پیمان ولایت و امامت، اصول اداره جامعه، امامت الهی و ولایت خدایی که در آنجا وفاداری تابلوهای زیبای اخلاق و معنویت می‌شود.

 در تاریخ ما وفادارانی مثل اباالفضل العباس و صحابه عالی‌مقام و شهدای بزرگی داریم که بر سر پیمان‌های خدا تا پای جان ایستاده‌اند. این‌ها نمونه‌های اعلای وفاداری به عهدهای خدا هستند.

اما آنچه امروز مورد سخن ماست وفاداری به پیمان‌ها در فضای خانوادگی است. همسری که با یک مریضی همسر از او فاصله می‌گیرد یعنی بی‌وفایی، کسی که شرایط ازدواج را رعایت نمی‌کند، کسی که رعایت اقوام همسر را نمی‌کند کسی که آن‌همه ضوابطی که در همکاری، همیاری، همدلی و در کنار هم بودن را رعایت نمی‌کند، درواقع دارد آن عهد الهی در ازدواج را زیر پا می‌گذارد. وقتی در فضای خانه همسران وفادارانه پای همدیگر می‌ایستند، احترام و کرامت یکدیگر را در حضور و غیاب رعایت می‌کنند یعنی این‌ها انسان‌هایی هستند که به عهد الهی عمل کرده‌اند.

 بنابراین اصل نوزدهم در روابط همسران و اصول و ضوابط خانوادگی، وفاداری به شرایط ازدواج و یک زندگی سالم  معنوی است که این از نشانه‌های ایمان است. این اصل پشتوانه همه آن قواعدی است که تاکنون پیرامون آن صحبت کرده‌ایم. بیاییم در پایان سال تصمیم بگیریم خانه‌ها که هسته اصلی زندگی اجتماعی ماست را با اصول الهی، با ضوابط اخلاقی و با وفاداری نسبت به یکدیگر آباد کنیم. خانه‌های آباد به جامعه سلامت می‌بخشند و فرزندان بزرگ تربیت می‌کنند. این همان وظیفه بزرگی است که خداوند بر دوش ما قرار داده است.

 از خداوند متعال می‌خواهیم ما را به انجام وظایف و رعایت پیمان‌ها و اصل وفاداری در خانه‌هایمان موفق و مؤید بدارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[15]

 

 


 

[1]. سوره اعراف، آیه 43.

. سوره توبه، آیه 119[2]

[3]ـ سوره اسراء، آیه 34

[4]ـ سوره مومنون، آیه 8

[5]ـ سوره بقره، آیه 177

[6]ـ سوره رعد، آیه 21

[7]ـ عبدالواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص 17

[8]ـ همان، ص 28

[9]ـعبدالباسط شهیب زادگان، چشمه رستگاری ص 213 و 214 بنقل از صحیفه الرضا

[10]ـ عبدالواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص 85

[11]ـ همان، ص 219

[12]ـ همان، ص 56

[13]ـ سید رضی، نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 442

[14]ـ عبدالواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص 633

[15]. سوره کوثر

خطبه دوم

بهار نشانه ای از مبدأ و معاد

  کم کاری مسئولان در تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95

اعوذبالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. الحمداللّه الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا عن هدانا اللهثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسَیُّما مولانا علی بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم  «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[16] عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره

امیر مؤمنان در ادامه فرازهای نورانی در خطبه 190 در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَ سِیقَ اَلَّذِینَ اِتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى اَلْجَنَّهِ زُمَراً قَدْ أُمِنَ اَلْعَذَابُ وَ اِنْقَطَعَ اَلْعِتَابُ وَ زُحْزِحُوا عَنِ اَلنَّارِ وَ اِطْمَأَنَّتْ بِهِمُ اَلدَّارُ وَ رَضُوا اَلْمَثْوَى وَ اَلْقَرَارَ» وقتی گروهی در قیامت محشور شوند در امنیت از عذاب الهی خواهند بود، به آن‌ها عتابی نخواهد بود و از آتش جهنم دور داشته خواهند شد. این گروه در اطمینان به سر خواهند برد و به جایگاه جاویدان خود رضایت خواهند داد. این گروهی که از عذاب، ایمن هستند و به جایگاه خویش در بهشت جاویدان اطمینان دارند پارسایان هستند که در ادامه به نشانه‌های آن‌ها اشاره می‌فرماید: «اَلَّذِینَ کَانَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی اَلدُّنْیَا زَاکِیَهً وَ أَعْیُنُهُمْ بَاکِیَهً» پارسایان کسانی هستند که اعمال آن‌ها در دنیا پاک بود، چشم‌های آن‌ها از خوف خدا گریان بود. سپس می‌فرماید: «وَ کَانَ لَیْلُهُمْ فِی دُنْیَاهُمْ نَهَاراً تَخَشُّعاً وَ اِسْتِغْفَارًا وَ کَانَ نَهَارُهُمْ لَیْلاً تَوَحُّشاً وَ اِنْقِطَاعاً» ویژگی این متقین این است که روز و شبی مانند روز و شب انسان‌های غافل ندارند. آدم‌های غافل شب‌های خواب‌آلود و با غفلت دارند و روزهای آن‌ها هم در کار دنیاست. اما انسان‌های پارسا کسانی هستند که شب‌های آن‌ها از خشوع در برابر خدا و استغفار در پیشگاه خدا همچون روز تابناک است. روز و شب تابناک دارند. نماز شب و خشوع و استغفار شب تاریک را برای آن‌ها روز روشن کرده است و روزهایی که برای دیگران دنیای ناچیز و روشنی دارد برای آن‌ها شب انقطاع به خداست.[17]

خطبه و خطابه و نماز جمعه هر هفته ما را به بازگشت به این اصول بزرگ ایمانی و تقوایی فرامی‌خواند. ما را توصیه می‌کند که شب‌های خود را به نور عبادت الهی روشن و روزهای خود را به توجه به خدا و انقطاع از خلق روشن کنیم. این فرمان و توصیه‌ای است که پیشوای پارسایان و امیر مؤمنان (سلام‌الله‌علیه) برای همگان دارند. امیدواریم خداوند به همه ما توفیق فهم این معارف بلند و عمل به آن‌ها در زندگی خویش را عنایت و کرامت بفرماید.

مناسبت‌ها

مناسبت‌هایی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1.     تبریک میلاد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و امام راحل (قدس سره)

میلاد حضرت زهرا، صدیقه کبری (سلام‌الله‌علیها) و سالروز تولد امام راحل (رضوان‌الله تعالی علیه) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و روز زن و مادر را به همه شما زنان و مادران و دختران و همسران پایبند به عهود الهی را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. طبیعتاً زن در نگاه اسلام یک جایگاه راقی دارد. نگاه راقی و مترقی اسلام در حقوق و اخلاق در ارتباط با زن، بهترین الگوی یک زندگی سالم برای زنان و مردان امروز است. تردید نکنید مسیر غلط و انحرافی که امروز تمدن غرب پیش روی زنان عالم گذاشته است مسیر بن‌بستی است که سعادت از آن بیرون نخواهد آمد. در اسلام الگوهایی مثل فاطمه زهرا، زینب کبری و آن‌همه زنان بزرگ تاریخ اسلام می‌توانند برای امروز هم سرمشق باشند. نظام حقوق زن و خانواده، نظام ارتباطات زن و مرد در جامعه، نقش‌های گوناگون و جایگاه رفیع معنوی که اسلام برای زن قائل شده است این‌ها الگوهای زنده‌ای است که ما امروز باید باکمال سرافرازی و افتخار در برابر دنیا آن را عرضه کنیم. در نگاه اسلام می‌بینیم که زن هم جایگاه اجتماعی و هم جایگاه سیاسی دارد و درعین‌حال جایگاه معنوی و اخلاقی و نقش مهم خانوادگی و ویژه‌ای دارد که باید آن را مهم قلمداد کرد.

2.    تبریک فرارسیدن بهار و بیان پیام‌های آن

آغاز سال جدید را در پیش داریم. امیدواریم سال آینده برای امت اسلامی و ملت شریف ما سالی سرشار از سعادت، توفیق و پیروزی‌های روزافزون باشد انشالله. باید توجه کنیم که بهار و تحول عظیم طبیعت یک داستان بسیار الهام‌بخش و الگو بخش است. همان‌طور که در آیات شریفه قرآن منعکس شده است:

1. بهار طبیعت نشان از قدرت الهی

 بهار طبیعت، زنده شدن درختان و گیاهان و زمین نشانه‌ای از قدرت عظیم الهی است؛

2. بهار طبیعت نشانه‌ای از معاد

 از سویی دیگر بهار طبیعت، نشانه‌ای از رستاخیز عظیم و معاد است. بنابراین در این تحول، هم نشانه‌ای از مبدأ وجود دارد و هم نشانه‌ای از معاد و رستاخیز. همه حوادث عالم هم نشان‌دهنده قدرت خداست و هم نشان‌دهنده عالمی که در پیش رو است اما برخی از این مقاطع برجستگی دارد. تحول طبیعت، بهار طبیعت و رویش گیاه و زنده شدن درختان و آن فضای بهاری باید انسان‌ها را هم به معاد رهنمون شود وهم نشانه قدرت خدا را در این تحول طبیعت ببینیم.

3. نو شدن طبیعت الگویی برای نو شدن جان و دل انسان

درس دیگر بهار این است که این نو شدن طبیعت می‌تواند الگویی باشد برای نو شدن دل و جان و معنویت در انسان‌ها که باید به آن‌ها توجه کنیم.

4. توجه به آداب و سنت‌های نیکو در این ایام

طبعاً در این ایام، برخی از سنن وجود دارد که طبق موازین اسلام هم بسیار مستحسن است: رفت‌وآمدها، دیدوبازدیدها، کینه زدایی ها، کنار گذاشتن قهرها و خشم‌ها، اصلاح خانواده در روابط خانوادگی، سیاحت و زیارت در چارچوب موازین شرعی این‌ها نکات مهمی است که اسلام همه این‌ها را می‌پذیرد و باید به آن‌ها توصیه کرد تا از این فرصت تعطیلات و بهار طبیعت استفاده کنیم. اگر کسانی کینه‌های شیطانی نسبت به هم در دل دارند آن‌ها را بزدایند. دل‌ها را به هم نرم و مهربان کنند و از این فرصت برای سالم‌سازی فضای اخلاقی و اجتماعی استفاده کنند.

 طبیعتاً در اینجا باید تشکر کرد از ستاد تسهیلات نوروزی در شهرها و استان‌های مختلف به‌ویژه در قم که پایگاه مهم زیارتی است. میلیون‌ها انسان در همین ایام به قم و مشهد و شهرهای زیارتی برای زیارت می‌آیند. ستاد تسهیلات نوروزی و همه مسئولانی که برای خدمت به زوار همت می‌کنند. مردم  عزیز و شریف قم که میزبان زائران کریمه اهل‌بیت هستند کار بزرگی را انجام می‌دهند همین عمل اینان، جای تقدیر  تشکر دارد. ضمناً باید به مستمندان و فقرا نیز توجه شود. در مورد زوار تکریم به عمل بیاید. برای کاهش تصادفات و مشکلات همه همت کنند.

انشالله در سال جدید و در این ایام شاهد آرامش مردم و رعایت احوال فقرا و مستمندان و کاهش مخاطراتی باشیم که در این زمینه هم دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند. کاهش درصد تصادفات امر مهمی است که گرچه نسبت به سال‌های گذشته تصادفات کاهش پیدا کرده است ما هنوز در شرایط ناگوار هستیم. همه باید برای کاهش این آسیب‌ها همت کنند.

3.   سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم و حمله به فیضیه

سالگرد تأسیس حوزه قم را داریم. حوزه قم در فروردین سال 1300 شمسی پایه‌گذاری شد. سالگرد پایه‌گذاری این پایگاه نور و رحمت و هدایت الهی را تبریک عرض می‌کنیم. البته هم‌زمان سالگرد حمله به فیضیه هم است که در آن شرایط مخوف سال 42 مردم شریف، جوانان، طلاب و فضلای شریف و بزرگ قم، مورد مهاجمه دشمن قرار گرفتند، اما با شجاعت خود آن حمله‌ها را دفع کردند و برسر پیمان خدا در انقلاب اسلامی ایستادند تا به پیروزی انقلاب منجر شد. امروز هم قم قهرمان، حوزه انقلابی، طلاب، فضلا، علما، مراجع بزرگ ما و مردم ایران بر سر پیمان انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و به فضل الهی هیچ‌گاه از این راه نورانی و پیمان الهی جدا نخواهند شد.

4.    ارزیابی سال 95 و تلخی‌ها و شادی‌های آن

در محور دیگر گرچه فرصت به پایان رسیده است بخشی ازآنچه را که در نظر دارم عرض می‌کنم

ما اگر سال 95 را بخواهیم در داخل و خارج مورد ارزیابی قرار دهیم سخنان فراوانی است:

الف. در عرصه داخل کشور

نقاط قوت: ارتقای امنیت کشور در شرایط سخت، ارتقای بخشی از برنامه‌ها و پیشرفت‌هایی که در صنایع دفاعی داشتیم و محورهایی از این قبیل جای تقدیر و تشکر دارد.

نقاط ضعف:

1. در کنار نقاط قوت، ما درزمینهٔ اقتصاد و به‌ویژه اقتصاد مقاومتی کاستی‌های جدی داریم. رهبری عظیم الشان در دیدار خبرگان رهبری مطالب مهمی فرمودند. انتظار می‌رود برای رفع این کاستی‌ها که در اقتصاد مقاومتی وجود دارد اقدامات اساسی انجام پذیرد.

2. کاستی که در عدم رشد جمعیتی داریم. رشد جمعیت 1.24 اعلام شد که رشد بسیار نگران‌کننده‌ای است که آینده خطرناکی دارد.

 3. همین‌طور آسیب‌های اجتماعی و تبعیض‌های حقوقی،

 4. رکودی که در صنعت داشتیم بخشی از مشکلات مهمی است که در آن به نتایج مطلوب دست نیافتیم. انتظار می‌رود مسئولان و قوای محترم واقعاً با همت بلند، طراحی برنامه‌های دقیق و جدی‌تری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جمعیت و همین‌طور در حوزه مسائل حقوقی و نظام سالم اجتماعی داشته باشند. این انتظاری است که ملت ما در پایان سال از مسئولان دارند و انشالله این مسیر اصلاح شود و در اصلاح این شاخص‌ها تلاش‌های مضاعفی به عمل بیاید.

ب. در عرصه خارج و بین‌الملل

 1. ابتلای جهان اسلام به دسیسه‌های بزرگ مستکبران در به وجود آوردن اختلافات مذهبی، در اشغال و تعرض به جوامع اسلامی که شاهد آن بودیم و پشتیبانی که از اسراییل شد.

2. از طرفی در یمن و بحرین و عراق و سوریه انواع مشکلات را شاهد بودیم.

3. دخالت‌های اخیر امریکا در سوریه، خلاف منطق بین‌الملل است که آن را محکوم می‌کنیم

4. اما به فضل خدا با عنایات الهی به‌رغم همه این مشکلات

 الف. گفتمان انقلاب اسلامی در جای‌جای جهان و در عرصه‌های گوناگون، درخشش بیشتری پیدا کرد.

 ب. مقاومت پیشرفت شایانی داشت و امیدواریم پیروزی‌های زنجیره‌وار جبهه مقاومت در سراسر منطقه به شکل بسیار قوی رو به‌پیش باشد و به نقطه‌های نهایی در سال آینده به فضل خدا برسد.

 ج. شر دشمنان اسلام و تروریست‌ها و تکفیری‌ها کاهش پیدا کرد. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

 د. اما در قصه بحرین همچنان نگران جوانان، مردم عزیز بحرین و شیخ عیسی قاسم هستیم که امیدواریم به این امر توجه کنند.

5.    تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران ستاد نوروزی و ستاد نماز جمعه

در پایان تقدیر و تشکر می‌کنم از همه‌کسانی که در این ایام به زوار و مردم شریفمان خدمت می‌کنند. به فقرا و مستمندان توجه می‌کنند. از عزیزانمان که در ستاد نماز جمعه در طول یک سالی که نماز به مصلای قدس آمده است و سختی‌های زیادی را تحمل کردند و از مردم، مسئولان و همه علما و بزرگانی که همکاری داشتند سپاس گذاری دارم. یاد و خاطره شهدا، علما و درگذشتگان را گرامی می‌داریم مخصوصاً برادر عزیزمان مرحوم حجت‌الاسلام صدوق که در سانحه تصادفی از دنیا رفته‌اند و امروز در اینجا بر پیکر پاکشان نماز اقامه خواهد شد.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و الکفار و المنافقین.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات،خدایا مسئولان خدمتگزار مقام معظم رهبری را مؤید و منصور بدار، حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دینی ما را از همه خطرها مصون بدار، باران رحمتت را بر ما نازل بفرما، درگذشتگان و اموات ما را با اولیای خودت محشور بفرما، سلام و درود خالصانه ما را در پایان سال به محضر امام عصر و حجت خدا ارواحنا فداه ابلاغ بفرما، در فرج نورانی حضرتش تعجیل بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[18]

صدق الله العلی العظیم



[16]. سوره آل عمران، 102

[17]ـسید رضی، نهج البلاغه (تصحیح صبحی صالح)، خطبه 190

[18]. سوره اخلاص