خطبه اول

                            رهایی از فزع های قیامت از آثار اخروی مسرور کردن دیگران

                             دفع بلایا از آثار دنیوی اصل هجدهم

 

اعوذبالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من أمرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة اللّه فی الارضین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[1]عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[2]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران و خواهران نمازگزار گرامی و خودم را در این روز شریف به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند سفارش و دعوت می‌کنم. تقوای خداوند بهترین زاد و توشه در سفر ما به سمت خداوند و عالم غیب است. از خداوند می‌خواهیم که همه ما را به کسب تقوا در همه شئون و ساحت‌های زندگی موفق بفرماید.

آثار و برکات اصل شاد کردن و غم‌زدایی

همان‌طور که مستحضر هستید سخن ما در خطبه‌های گذشته پیرامون خانواده بود. گفته شد اساس سلامت و سعادت خانواده در روابط خوب و صمیمی و اخلاقی همسران پایه‌ریزی می‌شود. پایه یک خانواده سعادتمند و صمیمی در روابط خوب میان همسران شکل می‌گیرد. در این زمینه به استناد دریافت‌های از عقل و آیات شریف قرآن و روایات شریفه به اصول و قواعد و دستورات مهم در این روابط اشاره کردیم و به اصل هجدهم رسیدیم.

اصل هجدهم عبارت بود از تلاش همسران برای شادمان سازی و خوشحال کردن یکدیگر، پرهیز از غم‌افزایی و افسرده کردن یکدیگر.

 گفته شد که خوشحال کردن دیگران از راه‌های مشروع و درست یک قانون بسیار مهم در فقه روابط اجتماعی اسلام است و در فضای خانواده همین قانون عام مورد تأکید بیشتر قرار گرفته است. در ادامه مباحث، به بیان آثار و برکات این قانون عام اخلاقی رسیدیم. به استناد روایاتی که در باب بیست و چهارم از ابواب فعل معروف در وسائل الشیعه وجود دارد و روایاتی که در ابواب دیگر وارد شده است می‌توان چند اثر اخروی و چند نتیجه دنیوی برای این قانون ذکر کرد که ما در این دو بخش نمونه‌هایی را ذکر می‌کنیم:

1.    آثار اخروی

ازجمله آثار اخروی که برای این اصل می‌توان برشمرد عبارت‌اند از:

1.     هم‌تراز عبادات و اعمال برتر

امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِن إِدخَالِ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ»[4]رتبه و تراز خشنود کردن یکدیگر و برداشتن بار یکدیگر و زدودن غم از دل مؤمنان هم‌تراز با عبادت است. جایگاه و مرتبه آن از برترین عبادات است. در این روایت امام باقر فرمودند: خداوند متعال به چیزی به اندازه خوشحال کردن دیگران، بندگی و عبادت نشده است.

2. مسرور کردن پیامبر رحمت و باری‌تعالی

خوشحال کردن دیگران و مؤمنان موجب خوشحالی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و درنهایت خوشحالی خداوند متعال خواهد بود. در روایات معتبر آمده است که رسول خدا فرمودند: «مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ سَرَّنِي فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ»[5] اگر مؤمنی را شاد کردید و غم را از دل او برداشتید و مشکل او را حل کردید مرا خوشحال کرده‌اید و هر کس  مرا خوشحال کند  خدای متعال را شاد کرده است.

3. همراه وی در همه مراحل پس از مرگ

در روایات متعدد و برخی روایات معتبر در همان باب 24 وارد شده است که عمل خوشحال کردن دیگران، مؤمنان و شایستگان به‌صورت یک مخلوق ملکوتی در می‌آید و مؤمن را در همه مراحل برزخ و قیامت در رسیدن به قله‌های رضوان الهی همراهی می‌کند. طبق روایت مفصلی امام صادق ع می‌فرمایند: مؤمن موقع مرگ یک موجود شریفی را ملاقات می‌کند که به او بشارت رضوان و کرامت خداوند می‌دهد، خوشحال می‌شود و وقتی وارد قیامت می‌شود در مواقف مختلف همین موجود شریف و لطیف و این عمل مجسم او را همراهی می‌کند. به او بشارت‌ها می‌دهد و فزع های قیامت را از او دور می‌دارد. در آخر خط مؤمن از او می‌پرسد که تو چه کسی هستی؟ آن موجود شریف می‌گوید من همان خوشحالی هستم که تو به برادران مؤمن خود تقدیم کردی، تلاشی که کردی تا گرفتاری کسی را رفع کنی، دل دیگری را به دست بیاوری؛ جامعه را سرشار از این همه مودت و محبت کنی من همان عمل تو هستم.[6]

4.  عنایت هزار هزار حسنه

درجه ‌این نیکی درجه‌ای است که به اضعاف مضاعف برمی‌گردد و در روایتی از امام صادق ع آمده است که امام قسم خورده است که تو دیگری را به شیوه درست و مشروع خوشحال کن، گرفتاری او را رفع بکن، به خدا قسم هزار هزار (یک میلیون) حسنه به تو بازمی‌گردد.[7]

5 کفاره گناهان

بعضی از اعمال تأثیری در حد خود دارند ولی بعضی کارهای نیک بُعد و موج بیشتری دارند. خوبی‌ها و حسناتی که کفاره گناهان دیگر می‌شود یک ارج و مرتبه بالاتری دارد. خوشحال کردن دیگران و رفع گرفتاری دیگران در فضای اجتماعی و به‌ویژه در فضای خانواده این ویژگی (کفاره بودن) را دارد. حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه فرمودند: «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ»[8] کفاره گناهان بزرگ این است که به داد مضطر و نیازمندی برسی و گرفتاری غم‌زده‌ای را رفع کنی و دلش را شاد کنی. این همان کاری است که گروه‌هایی  ازجمله آتش‌نشان‌ها، پرستارها آن را انجام می‌دهند.

6. رهایی از فزع های قیامت

 شاد کردن دیگران و رفع مشکلات مردم، فزع های قیامت را هضم می‌کند. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که فرمودند: «من أعان مؤمنا نفس اللّه عنه ثلاثا و سبعین کربة واحدة فی الدنیا و اثنتین و سبعین کربة عند کربته العظمی حیث یتشاغل الناس بأنفسه»[9] هر کس مؤمنی را کمک و یاری رساند خداوند 73 گرفتاری را از او برطرف می‌کند که یکی از  آن‌ها در دنیا است و 72 گرفتاری در روزی که همه مردم به خود مشغول هستند از او رفع می‌کند.

این فرهنگ عمومی جامعه اسلامی  است که انسان‌ها به فکر یکدیگر هستند و نسبت به یکدیگر دستگیری  می‌کنند. 

7. اعطای بهشت و رضوان الهی به وی

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: خداوند به داود (علیه‌السلام) فرمود که بنده‌ای پیش من می‌آید و من بهشت را تقدیم او می‌کنم. سؤال کرد علت آن چیست؟ خداوند پاسخ داد:  به خاطر اینکه بنده‌ای را شاد کرد و لو با دانه‌ای خرما. با یک تبسم، با یک خنده، با یک رفت‌وآمد با یک قرض دادن و توجه کردن می‌توان دل بنده خدایی را شاد کرد.[10]

2.   در بخش دنیوی

ازجمله آثار دنیوی این فرهنگ زیبای انسانی اسلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

8. دفع بلایا

امام علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه خطاب به کمیل فرمودند: کسی که نیکی به دیگران کند و دیگران را خوشحال کند عمل او مثل آب زلالی است که بلاها را از او دور می‌کند و خار و خاشاک‌ها را با خود می‌برد.[11]

9. بازگشت نتایج فردی

بازگشت نتایج فردی عمل نیک به خود  شخص در همه موارد زندگی  است که  هفته گذشته هم به آن اشاره شد ازجمله که امام صادق (علیه‌السلام)فرمودند: «مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ سَرَّنِي فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَنْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ وَ مَنْ سَرَّ اللَّهَ أَدْخَلَهُ جَنَّتَه»[12] هر کس مؤمنی را شاد کند پس مرا شاد کرده است و هر کس مرا شاد کند رسول خدا را شاد کرده است و هر کس رسول خدا را شاد کند خدا را شاد کرده است و هر کس خداوند را شاد کند خداوند او را وارد بهشتش می‌کند.

10. تشکیل جامعه سعادتمند

وقتی این عمل یک فرهنگ عام اجتماعی شد جامعه سلامت و سعادت خود را به دست می‌آورد.

باید خاطرنشان شد که در روایات این اصل در فضای خانواده مورد تأکید بیشتری قرار گرفته است. جمعه‌ای تحفه و هدیه‌ای بخر و برای خانواده ببر. فضای جمعه آن‌ها را فضای شادی و نشاط کن.

لزوم تفکیک شادی مشروع از نامشروع

باید بدانیم که شادی کاذب و شادی صادق داریم. گاهی گفته می‌شود که در بعضی از اندیشه‌ها و بعضی از افراد می‌گویند: ما باید جامعه را شاد بکنیم با هر چیزی که مقدور باشد. این حرف غلطی است. اسلام در نظام شادی و غم قانون دارد.

به هر امر غیر مشروعی که نمی‌توان دیگران را شاد کرد چراکه آن گناه است. راه‌های شاد کردن جامعه و انسان‌ها باید از طریق راه‌های مشروعی باشد. گاهی مسئولین حرف غلط ابتدایی را می‌گویند که ما باید جامعه را شاد بکنیم با هر گناهی؟ با هر آلودگی؟ هرگز. آنچه مورد تأکید اسلام و آموزه‌های دینی بیان ‌شده است شادی‌های مشروع می‌باشد. اسلام سلامت اجتماعی را مهم می‌شمارد ولی خط قرمزهایی هم دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد. گاهی بنده به بعض مسئولین گفته‌ام که اگر شما دنبال نشاط اجتماعی هستید هزار راه مشروع وجود دارد، لذا سراغ راه‌های نامشروع برای شاد کردن کاذب و مخرب جامعه نروید. خدایا به همه ما  توفیق فهم معارف الهی و عمل به فرمان‌های خودت در همه احوال زندگی عنایت بفرما، اموات و درگذشتگان و ذوی‌الحقوق و شهدا و شهدای مدافعان حرم و امام امت را با اولیای خودت محشور بفرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[13]

 

 


[1]ـ سوره حشر آیه 18.

[2]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه 204.

[3]ـ سوره بقره: آیه 197

[4]ـ مرحوم کلینی، الکافی، ج 2، ص 192

[5]ـ همان، ص 188

[6]ـ شیخ حر عاملی، وسائل‏ الشيعة، ج 16، ص351 ، باب24: «ٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً خَلَقَ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ خَلْقاً فَيَلْقَاهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَيَقُولُ لَهُ أَبْشِرْ يَا وَلِيَّ اللَّهِ بِكَرَامَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٍ ثُمَّ لَا يَزَالُ مَعَهُ حَتَّى يَدْخُلَهُ قَبْرَهُ فَيَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ فَإِذَا بُعِثَ تَلَقَّاهُ فَيَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ لَا يَزَالُ مَعَهُ عِنْدَ كُلِّ هَوْلٍ يُبَشِّرُهُ وَ يَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ فَيَقُولُ لَهُ مَنْ أَنْتَ يَرْحَمُكَ اللَّهُ فَيَقُولُ أَنَا السُّرُورُ الَّذِي أَدْخَلْتَهُ عَلَى فُلَانٍ»

[7]ـ مرحوم کلینی، الکافی، ج2، ص 192: « َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَمَا ثَوَابُ مَنْ أَدْخَلَ عَلَيْهِ السُّرُورَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ فَقَالَ إِي وَ اللَّهِ وَ أَلْفُ أَلْفِ حَسَنَةٍ»

[8]ـ سید رضی، نهج البلاغه، ص 472

[9]ـ شیخ حر عاملی، وسائل‏ الشيعة، ج 16، ص372

[10]ـ مرحوم کلینی، الکافی، ج 2، ص89 1 : « عَن أَبِي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ أَوحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَى دَاوُدَ عليه السلام إِنَّ العَبدَ مِن عِبَادِي لَيَأ تِينِي بِالحَسَنَةِ فَأُبِيحُهُ جَنَّتِي فَقَالَ دَاوُدُ يَا رَبِّ وَ مَا تِلكَ الحَسَنَةُ قَالَ يُدخِلُ عَلَى عَبدِيَ المُؤمِنِ سُرُوراً وَ لَو بِتَمرَةٍ قَالَ دَاوُدُ يَا رَبِّ حَقٌّ لِمَن عَرَفَكَ أَن لَا يَقطَعَ رَجَاءَهُ مِنكَ» امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند به حضرت داودعليه السلام وحىنمود كه اگر بنده اى از بندگانم به سوى من با حسنه آمد به خاطر آن حسنه، او را مستحق بهشت قرار مى دهم؛ حضرت داود عليه السلام عرض كرد، خداوندا آن حسنه چيست؟ فرمود در دل بنده مؤمن من شادى ايجاد كردن اگر چه با يك عدد خرما باشد و بعد حضرت داود عليه السلام گفت، خدايا سزاوار است كسى كه تو را شناخت، از تو نا اميد نشود.

[11]ـ سید رضی، نهج البلاغه، ص 513 : «مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الْإِبِلِ»

[12]ـ علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 71، ص413.

[13]. سوره کوثر

خطبه دوم

جاذبه و دافعه قوی انقلاب اسلامی از مؤلفه‌های اصیل آن

تحریف اندیشه‌های امام راحل از تهدیدات پیش روی انقلاب

اعوذبالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. الحمداللّه الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا عن هدانا اللهثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسَیُّما مولانا علی بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین.

السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا أخت ولی الله، السلام علیک یا عمة ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[14]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله.

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را بار دیگر به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند، پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی، به تهذیب نفس و شناختن دشمن‌های درون و بیرون و کسب تقوا در همه ساحات و شئون سفارش و دعوت می‌کنم. امیدوارم که خداوند همه ما را در زمره پاکان و مقربان قرار بدهد.

مناسبت‌ها

مناسبت‌هایی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1.    تبریک میلاد حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)

میلاد خجسته حضرت زینب کبری، بانوی فضیلت‌ها و قهرمان عاشورا را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. بانویی که سرمشق و الگوی همه مجاهدان و بزرگان تاریخ است. بانویی که حجت خدا امام علی بن الحسین (علیهماالسلام) در شأن او فرمودند: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ»[15]. این مقام والای علم لدنی و اتصال به عالم غیب از مقامات حضرت زینب کبری است و جملات و سخنان و میراث مقاومت زینب سرمشق همه آزادی خواهان عالم است. زنی که در چنگال دشمن احساس ضعف نکرد و با تابلوی رسای «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلاً»[16] به دهان دشمنان اسلام و قرآن و پیامبر و سالار شهیدان زد. زنی که به هنگام شهادت برادر آن مقاومت جانانه را از خود نشان داد و جسد پاک را بر دست گرفت و عرض کرد: «الهی تقبل منا هذاالقربان»[17] زنی که در چنگال دشمن گفت: «فَوَاللَّهِ لا تَمْحو ذِکْرَنَاوَلا تُمیتُ وَحْیَنا». این بانوی بزرگ از چهره‌های تابناک بشریت و از افتخارات تاریخ ماست درود خدا بر روان پاک این بانوی بزرگ.

2.   بزرگداشت روز پرستار و بهر ورز

همین‌جا باید به موضوع دوم اشاره‌کنم که روز پرستار و بهر ورز است. البته مناسبت این روز با میلاد زینب کبری در یک بُعد از ابعاد شخصیت بیکران این بانوی فضیلت‌هاست. آن پرستاری و سرپرستی افراد و امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) یک بعد از ابعاد زیاد حضرت زینب کبری است. درهرصورت روز پرستار و روز بهورز را به پرستاران و بهورزان تبریک می‌گوییم و از خدماتشان تشکر می‌کنیم. از بهترین کارها رسیدگی به مریضان و نیازمندان در موقع سختی‌هاست. این کار ذی‌قیمت پرستاران است که در روایات هم مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. پرستاری یک حمایت عاطفی و رسیدگی در تمام ابعاد مریض از کارهای بسیار سخت و حساس و دارای اجر مضاعف است. هم باید تشکر کرد و هم باید تأکید کرد که شرط پرستاری روح ایمانی، علاقه عاطفی و انجام خوب خدمت است. درعین‌حال باید به مسئولان هم تأکید شود که پرستاری شغلی سخت است باید قانون در موردشان اجرا شود.

در نظام تحول سلامت به‌گونه‌ای که عدالت شامل پرستاران هم شود ضرورت دارد و اقتضائاتی که این شغل دارد باید موردتوجه قرار گیرد. نیاز به توجه مناسب به توزیع جنسیتی که همه پرستاری متمرکز در خصوص حوزه بانوان نشود و نکته‌ای است که مسئولان باید به آن توجه کنند.

3.  نکوداشت دهه فجر

اما موضوع مهم و اساسی این روزها دهه فجر است که سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است. برادران و خواهران، ما در عصرمان شاهد یک تجلی الهی در آینه انقلاب اسلامی بودیم. این اعجاز آسمانی بود. این درخشش انوار الهی و نورانی بود که از قم و از حوزه و شهر شما درخشید و در ایران و جهان تلالو کرد. این نعمت بزرگ را باید قدر دانست و صیانت کرد چراکه همه ما در برابر آن مسئولیم.

بنده در دو محور نکاتی را فهرست‌وار دراین‌باره عرض می‌کنم:

مؤلفه‌های اصیل انقلاب اسلامی ایران

ازجمله مؤلفه‌ها و نشانه‌های انقلاب اسلامی ایران موارد ذیل قابل اشاره است:

1. انقلابی در سطح انقلاب‌های بزرگ جهان

این انقلاب در سطح انقلاب‌های بزرگ جهان بود. یک نهضت کوچکی در گوشه‌ای نبود. بلکه انقلابی ملی، منطقه‌ای، اسلامی، جهانی و بین‌المللی که شامل همه ساحت‌های زندگی بشری بود.

2. دارای حقیقت ایمانی و قدسی

ممیزه اصلی انقلاب ابتنای آن بر اسلام و ارزش‌های اعتقادی و فکری بود. این روح انقلاب بود که باید صیانت کرد.

3. ناباورانه و برخلاف تحلیل‌های دولت‌های غربی

این انقلاب ناباورانه، نابرابر و برخلاف تحلیل‌های علمی غربی‌ها بود. آن‌ها دین را تمام‌شده می‌دانستند که ناگهان از درون حوزه مرجعی بزرگ این پرچم را برافراشت و عالم را به اسلام و دین فراخواند.

4. دارای جاذبه و دافعه قوی انقلاب اسلامی ایران

جاذبه و دافعه انقلاب، جاذبه و دافعه بسیار وسیعی بوده و است. امروز مستکبران عالم در مقابل این انقلاب ایستاده‌اند و مستضعفان  و آزادی خواهان و مسلمانان جهان به این انقلاب شکوهمند عشق می‌ورزند. اینجاذبه و دافعه باید محفوظ بماند.

5. نظریات و تفسیرهای غلط به‌رغم سرمایه‌گذاری عظیم تحقیقاتی

غربی‌ها و دشمنان انقلاب، تلاش‌های علمی و عملی فراوانی برای مهار انقلاب کردند. کرسی‌های تدریس، طرح‌های پژوهشی فراوان و دپارتمانهای متعددی که به تحلیل انقلاب اسلامی پرداختند. این حجم وسیع کار علمی درباره انقلاب اسلامی و از طرفی دیگر آن‌همه توطئه علیه انقلاب نشان‌دهنده عظمت کار شما ملت است که قدر آن را باید بدانید.

 البته غالباً این تحقیقاتشان تحقیقات غلطی است. غالباً این تئوری‌ها و تحلیل‌هایشان در تفسیر این انقلاب راه غلطی می‌رود و همچنان هم  آن مسیر را در حال طی کردن هستند.

6. دستاوردهای کلان انقلاب

دستاوردهای انقلاب ملی منطقه‌ای و  بین‌المللی و در همه ساحت‌هاست.

7. تأکید انقلاب اسلامی بر اسلام ناب

انقلاب اسلامی بر اسلام ناب و تمدنی و اسلام انقلابی و اسلام سیاسی و روح بین‌المللی تأکید دارد.

8. تداوم این انقلاب به دلیل مقاومت مردم و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری

این انقلاب بر پایه دین و اعتقاد و علاقه و همراهی مردم شریف و متدین و بر اساس رهبری امام راحل و امتداد آن در ولایت‌فقیه شکل گرفته است. این خطوط اصلی است که ما باید در نظریه مردم‌سالاری دینی به آن توجه کنیم.

اصل ولایت‌فقیه صیانت گر اصالت انقلاب و مردمی ماندن و اصیل بودن آن است . و این هوشمندی و تلاش ملت باید استمرار پیدا کند.

تهدیدات پیش رو انقلاب

در محور دوم باید عرض کنم که مخاطراتی انقلاب را تهدید می‌کند و هدف دشمن این است که ملت ما را پشیمان کند و فروپاشی نظام در باورها را دنبال می‌کند. برای این کار  اقدام به اموری می‌کند که بعضی از آن اقدامات به‌این‌ترتیب است:

1. تطهیر نظام شاهنشاهی

با مقاله و با هنرها و تبلیغات فراوان می‌خواهند چهره رژیم منحوس ستم‌شاهی را تطهیر کنند.

2. تطهیر نظام سلطه و استکبار و بزک کردن آمریکا و نظام استکبار
3. کوچک نمایی خدمات و دستاوردهای انقلاب.

ما قبول داریم که با مشکلات و موانع مواجه هستیم. اما این انقلاب، انقلاب بسیار بزرگی بود. آثار و برکات گوناگون آن قابل وصف نیست.

4.تحریف در اندیشه‌های امام راحل

 تحریف اندیشه امام که راهنمای اول بوده است. این تحریف مع الاسف در سطوحی انجام می‌پذیرد که توقع آن نمی‌رود. اندیشه تابناک امام چیزی است که پشتوانه این انقلاب است.

5. تضعیف اعتقادات و باورها
6. تضعیف بنیه  اقتصاد مقاومتی و رویکرد به داخل در اقتصاد
7. تضعیف نظام علمی و رشد علمی
8. تضعیف قدرت نظامی و دفاعی کشور
9. تضعیف ارکان انقلاب و نهادهای انقلابی و در رأس آن‌ها ولایت‌فقیه
10. تضعیف بعد بین‌الملل انقلاب و مقاومت اسلامی

این ده مخاطره جدی است که امروز ما را تهدید می‌کند و باید نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای آن چاره بیندیشند.

4.   تأکید بر راهپیمایی 22 بهمن به‌عنوان وظیفه شرعی، انقلابی و ملی

راهپیمایی 22 بهمن باید حضور باصلابت ملت را در صحنه انقلاب نشان دهد. امسال جبهه مقاومت، مدافع حرم و همه آزادی خواهان عالم بیش از سال‌های قبل به صف‌های پولادین و حضور باشکوه شما ملت در 22 بهمن چشم دوخته‌اند. امیدواریم مانند سال‌های قبل و بیش از سال‌های قبل ما شاهد حضور باشکوه ملت در صحنه باشیم تا دشمنان را ناامید کرده و دوستان را باصلابت‌تر و مقاوم‌تر سازیم.

5.   محکومیت قانون منع صدور ویزا

 همین‌جا باید اشاره‌کنم که این غربی‌ها در این ایام اقداماتی انجام داده‌اند که اقدامات خیلی زشت و نابخردانه و کودکانه بود. قانون منع صدور ویزا ابلاغ کردند این‌ها نمی‌دانند که برای ایرانی‌ها این مسأله ارزشی ندارد و بنا نیست که با چند تا از این تصمیمات پوشالی و بی‌فایده عقب بنشینیم.

در خصوص رزمایش‌های نظامی و آزمایش‌های موشکی ما حرف‌هایی زده‌اند. این آقایی که جدید آمده است و دستیارانش سخنان نابخردانه‌ای گفته‌اند. این‌ها مگر پرونده گذشته را نمی‌بینند. حتماً امروز سرلشکر صفوی توضیح داده‌اند.

 ما بر سر آرمان‌های نظام و انقلاب و در اقتدار دفاعی و نظامی‌مان با کسی معامله نمی‌کنیم. نخست‌وزیر انگلیس و پادوهای آن‌ها در منطقه، این جبهه شیطانی و باطل یاوه‌های زیادی گفته‌اند. ولی بدانند ملت ما در دهه فجر با آرمان‌های امام و ارزش‌های انقلاب پیمان مجدد می‌بندند ما باارزش‌های الهی همراهی خواهند کرد. ما در مقابله با شما کوتاه نخواهیم آمد، ما در تقویت صنایع نظامی و دفاعی‌مان یک گام به عقب برنمی‌داریم و شما باید این آرزو را به گور ببرید. انشالله.

انتظار ملت و رهبر ما از مسئولان این است که بر پایه‌های اصیل انقلاب استوار بمانند، در برابر این یاوه‌گویی‌ها کوتاه نیایند، این سخنان سخیف را پاسخ دهند و مواضع انقلابی در برابر آن اتخاذ کنند تا آن‌ها بدانند که ملت ما محکم و استوار ایستاده است که این انتظار باید محقق شود.

6.   نکوداشت اجتماع بزرگ فیضیه در حمایت از مردم مظلوم بحرین و مقاومت

همین‌جا اشاره‌کنم به اجتماع بزرگ فیضیه در دفاع از ملت مظلوم بحرین و مدافعان از حق و حقیقت که اجتماع بزرگی بود که نشان داد حوزه ما و قم قهرمان در دفاع از بحرین، یمن، مقاومت اسلامی، دفاع از شیخ عیسی قاسم و شیخ زکزاکی مصمم است و این پیام را به جهان منتقل کرد و ما هم در اینجا بر این پیام‌ها تأکید می‌کنیم و در این راه قدر شهدای بزرگ را باید بدانیم و قدر شهدای مدافع حرم که امروز خانواده‌های معززشان در اینجا حضور دارند و خدمت آن‌ها هم عرض ادب و احترام و سپاس داریم باید بزرگ شمرده شود.

7.  لزوم کمک به مسافران در بعضی از معابر استان‌های سیل‌زده

تقاضایی وجود دارد که نسبت به سیل‌زدگان برخی از استان‌ها توجه شود. برخی از مسافرانی که در این ایام و در بعضی از معابر دچار مشکلاتی هستند در کمک به آن‌ها و ارائه تسهیلاتی به آن‌ها اقدامات اساسی انجام پذیرد و انشالله به مصرف گاز و برق هم در این ایام یک عنایت ویژه‌ای بشود.

 

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

«وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْر»[18] ایتها الاخوة و الاخوات و السادة والسیدات و المشاهدون و المستمعون اقدم لکم و للامة الاسلامیة و للشعب الایرانی و للمجاهدین و المقاومین و المستضعفین فی العالم احر التهانی و التبریکات بمناسبة عشرة الفجر المبارکة و ذکری انتصار الثورة الاسلامیة العظیمة و اغتنم و استغل هذة الفرصة للاشارة الی نقاط حول هذه النهضة العظیمة و الثورة الاسلامیة باختصار:

اولا ان هذه الثورة الکبری انطلقت من المبادئ و الاسس الاسلامیة الفکریة و العقائد الالهیة وقد تجسدت فیها ارادة الشعب الایرانی العودة الی الهویة الاسلامیة و الحضارة الاسلامیة هذه النهضة بتفضل قیادة الامام الراحل قدس سره و العلماء و النخب استهدفت تطبیق حکم الله وحکم الاسلام علی الساحة و بهذه المیزة تمیزت عن سائر الثورات الکبری  و من الواضح ان استمرار الثورة رهن استمرار هذه المبادئ و الاسس المعرفیة والفکریة و العقائدیة

و ثانیا: ان الثورة الاسلامیة کانت و مازالت تؤکد علی تجدید الحضارة الاسلامیة و توحید صفوف الامة  و الابتعاد عن التطرفات الطائفیة و القومیة

الصورة الاسلامیة منذ انبثاقها اهتمّت بقضایا الامة الاسلامیة بغض النظر عن النزعات الطائفیة و الومیة و وقفت الی جانب المستضعفین و المسلمین فی فلسطین و افغانستان و غیرهما و الیوم ایضا نحن واقفون الی جانب المحرومین و ننادی باعلی اصواتنا بوحدة الاسلامیة بمقاومة الاسلامیة بتجدید الحضارة الاسلامیة

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات،

خدایا دل‌های ما را به انوار ایمان خودت روشن بفرما، ارواح تابناک شهیدان اسلام و انقلاب و دفاع مقدس، مقاومت اسلامی، مدافعان حرم و اولیای الهی و مراجع بزرگمان را با اولیای خودت محشور بفرما، اموات و درگذشتگان ما، درگذشتگان از این جمع را مورد لطف و عنایت خودت قرار بده، مریضان و جانبازان شفا کرامت بفرما، باران رحمتت بر ما فرو بفرست، گناهان ما را ببخش، توبه و انابه ما را بپذیر، شر دشمنان از سر امت اسلامی کوتاه بدار، این انقلاب را به انقلاب حضرت ولیعصر متصل بفرما، ما را قدردان ایثار گران و خانواده‌های شهدا قرار بده، خدایا خدمت گذاران به اسلام، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و همه خادمان ملت و اسلام را مصون و محفوظ بدار، خدایا سلام ما را در این روز شریف خدمت پیامبر خدا و حضرت فاطمه زهرا و ائمه هدی و حضرت ولیعصر و به‌ویژه محضر حضرت زینب کبری (سلام اله علیهم اجمعین) ابلاغ بفرما، در فرج امام  عصر تعجیل بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[19]

صدق الله العلی العظیم

 



[14]ـ سوره توبه: آیه 119

[15]ـ علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 45، ص 164.

[16]ـ همان، ج 45، ص 115

[17]ـ علامه سید عبدالرزاق مقرم، مقتل الحسین، ص379.

[18]ـ سوره فجر، آیات 1 و 2

[19]. سوره اخلاص