خطبه اول

                            اصل هجدهم: اصل شاد کردن دیگران

                           خشنودی خداوند از آثار ادخال سرور

 

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من أمرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة اللّه فی الارضین.

توصیه به تقوا

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[1]عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[2]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران و خواهران نمازگزار گرامی و خودم را به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی و اصلاح نفس و تقوا و ذکر و یاد مرگ و قیامت و شکر و سپاس خداوند متعال سفارش و دعوت می‌کنم. امیدواریم خداوند همه ما را از بندگان ذاکر و شاکر خود مقرر بفرماید.

اصل هجدهم: اصل شاد کردن اعضای خانواده

بحث ما در حوزه روابط خانوادگی به اصل هجدهم می‌رسد. برادران و خواهران بزرگوار مستحضرید تکیه بر این بحث:

الف. به خاطر اهمیت بنیادی خانواده در زندگی اجتماعی، اخلاقی و ایمانی جامعه است،

ب. به دلیل اینکه خانواده امروزه در معرض انواع آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی قرارگرفته است. ما روزانه مع الاسف شاهد این هستیم که سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند، آمار طلاق زیاد می‌شود، ازدواج‌ها کاهش پیدا می‌کند، نابسامانی‌های خانوادگی رو به افزایش است و مسأله جمعیت یک مسأله بسیار مهمی است که ما را در معرض یک خطر بزرگ قرار داده است و درصورتی‌که معالجه نشود آینده جمعیت ما با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.

در گزارش‌هایی که به‌تازگی از دستگاه‌های قضایی و امنیتی به دست بنده رسیده است در همین قم آمار درخواست طلاق در نه ماهه امسال افزایش داشته است. این آمارهایی که با آن‌ها کم‌وبیش آشنا هستید در مورد مسأله جمعیت، ازدواج، طلاق، اختلافات خانوادگی و مشکلاتی که در حوزه تربیت فرزندان رخ داده است همه زنگ‌های خطری است که به صدا درآمده است و همه مسئولان، جامعه و خانواده‌ها را باید هشیار کند تا مقوله خانواده و فرهنگ خانوادگی را مورد اهتمام قرار دهند.

بخشی از تصمیمات برای حل مسأله جمعیت، آمار بالای طلاق و بالا رفتن سن ازدواج به عهده مسئولان نظام است. سند بالادستی راهبردی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند بهترین راهنما است تا در برنامه‌های گوناگون کشور، از سوی همه مسئولان موردتوجه قرار بگیرد. اما این مسأله نباید روحانیت ، مسجد، منبر و محراب و جمعه و جماعات را از پرداختن به مسأله خانواده غافل کند. ما وظیفه داریم تا در هر جایی که امکانی فراهم می‌شود برای بازشناسی آسیب‌های خانواده و آشنایی بیشتر با فرهنگ غیر اسلامی که متوجه خانواده‌های ما است به آن بپردازیم و راه‌های اسلامی را برای ارتقای خانواده و فرهنگ خانوادگی مطرح و تبیین کنیم.

بر این اساس است که ما تاکنون هفده قاعده و اصل را در روابط همسران به‌عنوان اولین نقطه‌ای که روی خانواده و جامعه اثر می‌گذارد تأکید کردیم.

 اصل هجدهم اصل خوشحال سازی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر است. این اصل، هم اصلی عام در روابط اجتماعی است و هم به‌طور ویژه در روابط خانوادگی مورد تأکید روایات است.

مفاد این اصل آن است که تلاش کنید که دل یکدیگر را به دست بیاورید، قلب یکدیگر را به هم نزدیک کنید، در همسران خود خوشحالی و شادی ایجاد کنید و فضای خانه را فضای شاد و همراه با مسرّت قرار دهید.

همان‌طور که اشاره شد این اصل، یکی از اصول عام در روابط اجتماعی است. اگر فضلایی که در مجلس حضور دارند به وسایل الشیعه مراجعه بفرمایند در پایان کتاب امربه‌معروف و نهی از منکر در وسایل و کتب فقهی ما ابوابی به نام ابواب فعل معروف وجود دارد. این ابواب بسیار راهگشا در سبک زندگی اسلامی و نشان دادن راه یک زندگی مسلمانی و مبتنی بر ارزش‌های الهی است. اگر در این ابواب مراجعه بفرمایید باب 24 آن باب استحباب ادخال السرور فی قلوب المؤمنین است. بعد از باب 25 تا 29 که شما مرور کنید همه با این مطلب ارتباط دارند و باب 29 هم باب تفریج قلب المومن است.

یکی از وظایف اجتماعی مسلمانان این است که غم‌های همدیگر را بزدایند و دل‌های یکدیگر را شاد و مسرور کنند. اقدامات لازم را در زمینه نیازهایی که موجب شادی دیگران می‌شود و غصه‌ها را از دل آن‌ها می‌زداید انجام دهند. قانونش هم این است که هر اقدام مطابق با شرع برای تأمین نیازهای دیگران که مایه آرامش شخصی یا مایه شادمانی گروهی می‌شود مستحب است و گاهی همین امر مبدل به وجوب و تاکّد می‌شود.

معنای خوشحال سازی هم این است که انسان‌ها نیازهایی دارند، تأمین نیازهای مشروع دیگران  و رفع نیازهای آن‌ها موجب خوشحالی آن‌ها می‌شود. اسلام در اصول روابط اجتماعی و در فقه ارتباطات اجتماعی این اصل ـ شاد کردن دل‌ها و زدودن غصه از آن‌ها ـ  را پایه قرار داده است.

در نقطه مقابل هر اقدامی که باعث آزرده شدن دلی بدون جهت مشروعی شود اشکال شرعی دارد. با انبوهی از روایات یا با همین عنوانی که در این ابواب آمده و اشاره شد و یا با عناوین دیگر حکم مذکور به دست می‌آید.

وقتی می‌گوید به دیگری کمک کن، وقتی در روایت می‌گوید قضاء حاجة الاخوان، وقتی می‌گوید دیگران را اطعام کن و عناوین متعدد و متشابه، یک روح مشترکی در اینجا وجود دارد و آن این است که ما باید در ارتباط با دیگران تلاش کنیم در حد توانمان نیازهای آن‌ها را دیده و به آن‌ها پاسخ دهیم.

البته این نیازها طیف‌های گوناگون دارد: گاهی شخصی نیاز به غذا دارد، نیاز به سرپناه دارد و گاهی نیاز به اشباع عواطف انسانی دارد همه این موارد در این عنوان وارد می‌شود.

حال غم‌زدایی از قلوب انسان‌ها و شاد کردن آن‌ها دارای مراتب است بسیار جالب است که بدانیم در مواردی نسبت به حیوانات هم تأکید شده است که حیوانی را نیازارید، او را خشمگین نکنید و به نیازهای حیوان توجه کنید.

اما وقتی در فضای انسانی قرار می‌گیرد حجم روایات واقعاً فوق‌العاده است و مایه شگفتی است. البته وقتی هم دقت می‌شود دین اسلام به‌عنوان یک دین اجتماعی، زنده، راهنما و راهگشای یک زندگی سالم و سعادتمند طبیعی است که به این میزان برای روابط اجتماعی سخن داشته باشد.

پریروز در جمع دوستانی عرض می‌کردم اگر روزی ما با نگاه فقهی دقیق تمام روابط میان فردی و اجتماعی را مورد کاوش قرار دهیم یک باب بزرگ فقهی در ارتباطات اجتماعی متولد می‌شود و اگر روزی بخواهیم علوم اجتماعی و انسانی را اسلامی‌کنیم نیاز به این پایه داریم.

اگر کتاب العشره و کتاب فعل معروف وسائل الشیعه و ابواب متعددی که در بحارالانوار و وسائل و کتب فقهی ما آمده است را مورد بررسی قرار دهید خواهید دید یک دنیا معارف در اصول ارتباطات اجتماعی در این‌ها نهفته است. ما دینی با این عظمت داریم. کسانی که به بحث علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلامی خرده می‌گیرند با این آفاق وسیع معارف اسلامی آشنا نیستند. اگر این ابعاد وسیع معارف اسلام در حوزه‌های علمیه و در کلاس‌های درس توسط اساتید بزرگ ما تدریس و تبیین بیشتر شود آن‌وقت خواهیم دید که اسلام دارای نظریات مترقی پیشرفته و تمدن ساز در روابط اجتماعی است. حجم اخبار و روایات و معارف بلندی که در این حوزه‌ها وجود دارد قابل وصف نیست. کم‌وبیش این ابحاث در کتب اخلاقی ما آمده است و در خیلی از مواقع با یک نگاه سطحی از آن گذشته‌اند اما اگر این معارف و تمام این قواعد و اصول با همان نگاه فقه جواهری و نگاه اجتهادی مورد کاوش و توجه قرار گیرد دنیاهای جدیدی کشف خواهد شد.

 حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که این معارف ناب را استخراج و استکشاف می‌کند و به جهان عرضه می‌کند. در همین حوزه ارتباطات خانوادگی که در یکی دو سال اخیر به خاطر مباحث خطبه‌ها مطالعاتی انجام می‌دادم و البته از قبل هم با این مسائل کم‌وبیش انسی داشتم در این مدت برای خود بنده آفاقی کشف شده است. این حجم ریز و دقیق معارف در یک مسأله خاصی مانند روابط همسران واقعاً جای شگفتی است و جای کار  دارد.

 این اصل در روابط اسلامی یک قاعده‌ای در سطح روابط اجتماعی میان برادران و خواهران مسلمان است و در سطح مؤمنان یک قاعده مؤکدتر است و وقتی به سطح خانواده می‌رسد تاکّد مضاعفی پیدا می‌کند.

تلاش کن نیاز دیگری را برآورده کن، دست او را در سختی‌ها بگیر، به‌ویژه کسی که در گرفتاری است در مریضی و سختی و عزا و یتیمی و.. است سعی کن دلش را شاد کنی که خدا با این کار خوشحال می‌شود.

آثار شاد کردن دیگران

در خطبه بعد عرض خواهم کرد آثار متعددی در روایات برای شاد کردن دل‌ها و غم‌زدایی از قلوب بیان شده است.

1.     موجب رضایت و خشنودی خداوند متعادل و پیامبر اکرم (ص)

اولین آن این است که خداوند متعال با این کار خوشحال می‌شود. روایت می‌فرماید: اگر شما مؤمنی را خوشحال کردید پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) خوشحال می‌شوند و آنگاه‌که پیامبر خدا شاد و مسرور شد خداوند متعال شاد و مسرور می‌شود. به  دست آوردن دل همسر، نشکستن دل به شکل بیجا و شاد کردن دل‌ها به‌ویژه در فضای خانه نسبت به همسر و فرزندان و به‌ویژه نسبت به دختران برکات زیادی دارد که خداوند متعال و پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)  شاد و مسرور می‌شوند.

2.    باعث بخشودگی گناهان  

در روایتی از کنزالعمال آمده است: «مَن أَدخَلَ عَلى أَهلِ بَیتِهِ سُرُورا خَلَقَ اللّه مِن ذلِكَ السُّرُورِ خَلقا یَستَغفِرُ لَهُ إِلى یَومِ القیامَةِ»[4].این روایت در کنزالعمال آمده است اما مضمون آن به‌طور عام در روایات معتبر آمده است که در هفته دیگر بیان خواهد شد. مضمون این روایت این است که شاد کردن دل‌ها و زدودن غم از دل همسر و اهل خانه، موجب می‌شود که خداوند موجودی را همراه انسان بیافریند که تا روز قیامت برای انسان استغفار کند. تعجب نکنید این‌ها مسائل مهم زندگی بشر است که در آخرت هم انعکاس پیدا می‌کند. می‌فرماید اگر شما اقدامی برای خوشحال کردن دیگران، برآوردن نیاز دیگران و غم‌زدایی از دیگران انجام دادید خداوند با آن موجودی را خلق می‌کند که تا قیامت برای شما استغفار می‌کند.

 بدانیم که در فضای خانه این مقوله مؤکدتر است. یک مسئول هم در اداره مشمول همین قانون است و نقطه مقابلش هم آثار زیانباری دارد که انشالله در خطبه‌های دیگر عرض خواهیم کرد.

اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلماتالاحیاء منهم بل اموات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[5]

 


[1]ـ سوره توبه: آیه 119

[2]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه 204.

[3]ـ سوره بقره: آیه 197

[4]ـ علاء الدین علی بن حسام(متقی هندی)، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، ج16، ص379، ح44995

[5]. سوره کوثر

خطبه دوم

تسلیت بمناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

بزرگداشت دیدار مردم قم با مقام معظم رهبری در 19 دی

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. الحمداللّه الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا عن هدانا اللهثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسَیُّما مولانا علی بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین.

توصیه به تقوا

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[6]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله.

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را بار دیگر به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی سفارش و دعوت می‌کنم.

امیر مؤمنان در خطبه 190 در ادامه فرازهایی که در خطبه‌های پیشین عرض شد بعد از توصیه به تقوای الهی می‌فرمایند: مردم آگاه و هوشیار باشید. دنیا با شما مانند پیشینیان شما رفتار خواهد کرد. همه ما و شما در کاروانی هستیم که مانند پیشینیان به سمت مرگ حرکت خواهد کرد. شما و قیامت در یک ریسمان به‌هم‌پیوسته‌اید. مبادا بپندارید که قیامت پدیده‌ای دور از شماست.

«اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ»[7] آن حادثه در معادلات کلان بشری بسیار به شما نزدیک است و بدانید و بفهمید که قیامت با نشانه‌های آن آمده است. قیامت با همه پیشاهنگ‌هایش نزدیک شده است. قیامت شما را بر صراط نشانده است. هرگز فاصله‌ای بین خود و قیامت حس نکنید.[8]

این فرمان و توصیه پیشوای پارسایان امیر مؤمنان است که تلاش کنید این حس متعالی نزدیک بودن مرگ و قیامت را در خودتان تقویت کنید. امیدواریم همه ما توفیق فهم این معارف و عمل به این مضامین بلند را بیابیم و عمل کنیم انشالله.

مناسبت‌ها

مناسبت‌هایی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1.     بزرگداشت علما و شهدا مخصوصاً شهید نواب صفوی و یاران وی

در آغاز لازم است یاد و خاطره اولیا، علما، صلحا، درگذشتگان، مراجع درگذشته، شهدای گران‌قدر اسلام و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه شهدای گران‌قدر مدافع حرم و همین‌طور شهید نواب صفوی و یاران او و امام شهیدان و همه شهدای اسلام را گرامی بداریم و به ارواح پاک آن‌ها تقدیم کنیم صلواتی بر محمد و آل محمد

به‌طور ویژه اینجا باید از شهدای مدافع حرم و همچنین شهید نواب صفوی که نوری در تاریکی بود و درخشید و یاران باوفای او و همین‌طور شهدای گران‌قدر هسته‌ای که شهیدان گران‌قدر علم و دانش ما بودند یاد کنیم و بر روان همه آن‌ها درود بفرستیم با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد

2.    تسلیت به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

فقدان و ارتحال یار امام و هم‌سنگر رهبری معظم، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و یاد این شخصیت برجسته که دارای سوابق ممتد مبارزاتی و خدمات به کشور بود گرامی می‌داریم. کشور ما شخصیتی را از دست داد که هم در مبارزات یک سابقه ممتدی داشت و تحمل رنج‌های فراوان در دوران مبارزات در کارنامه زندگانی وی بود و هم در دوران مسئولیت‌های کلان نظام در سنگرهای گوناگون حضور مؤثر داشتند. در عصر دفاع مقدس در مدیریت‌های مهم نیز حضور داشتند و در طول زندگی خودشان در کنار امام بودند و در دوره رهبری معظم اصل ولایت‌فقیه و عشق و علاقه به رهبری را صیانت کردند و خدمات شایانی داشتند.

شخصیت مرحوم آیت‌الله هاشمی شخصیتی بود که از قم و از درون حوزه علمیه برخاست و تلاش ایشان در این راستا بود که تا پایان این هویت حوزه‌ای و روحانی را حفظ کند. فرازوفرودهای فراوانی را پشت سر گذاشتند و ملت ما در مراسم تشییع و تدفین قدردانی خودش را نشان دادند.

فصل الخطاب سخن در مورد این شخصیت ممتاز و برجسته هم آن چیزی بود که رهبر گران‌قدر ما در پیام خودشان فرمودند. آن رابطه عاطفی و محبت‌آمیز و همین تأکیداتی که اخیراً روی شخص مقام معظم رهبری و اصل ولایت‌فقیه داشتند نشان‌دهنده آن روابط عمیق و صمیمی بود. رحمت و رضوان خدا را برای این عالم بزرگوار مسألت داریم و امیدواریم که خداوند روح بلند ایشان را با صاحبان انقلاب و شهدای گران‌قدر محشور بفرماید.

پیام‌های صحنه تشییع و مراسمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

همین‌جا ضمن عرض تسلیت و گرامیداشت این شخصیت بزرگوار باید عرض کنم آنچه در صحنه تشییع و مراسم‌های گوناگون انجام شد نشان دهند چند نکته بود و پیام‌های مهمی را در بر داشت:

1.     قدردانی از خادم ملت

مراسم تشییع ایشان نشان‌دهنده قدردانی مردم از یک خادم خودشان بود. مردم ما مردم قدردانی هستند؛

2.     نشان‌دهنده وحدت و ظرفیت بالای نظام

 نشان‌دهنده یک ظرفیت بالا در نظام اسلامی بود. پیام رهبری، حضور جریان‌های گوناگون، حضور جریان‌های انقلابی و حزب‌اللهی در انواع این مراسمات نشان‌دهنده وحدت، ظرفیت بالا و قدردانی و ولایت محوری ملت شریف ما بود.

3.    نشان‌دهنده امنیت پایدار در جمهوری اسلامی ایران

 همین‌طور نشان‌دهنده امنیت پایدار در جمهوری اسلامی ایران بود. جمهوری اسلامی در جهانی و منطقه‌ای قرار گرفته است که بااین‌همه آشوب‌ها مواجه است. این حرکت‌ها نشان‌دهنده پایداری و امنیت کشور است.

نقش همه این شخصیت‌ها در استقرار این نظام پرافتخار را باید قدر بدانیم  و بدانیم آنچه مایه اعتلا و عظمت کشور است استمرار ارزش‌های انقلاب، آرمان‌های بلند شهدا، استمرار خط و اندیشه امام راحل که در زمان حال توسط رهبری تبیین می‌شود و بر محور اندیشه‌ها و مواضع ایشان شکل می‌گیرد  می‌باشد و این مؤلفه‌ها راز استمرار انقلاب اسلامی است.

همه مسئولان باید از همه این حوادث پیام‌هایی را دریافت کنند:

الف. مسئولین و همه ما باید قدردان این ملت باشیم.

ب. باید مشکلات اقتصادی این ملت و سختی‌های این امت را در نظر بگیریم و با دل‌وجان در جهت حل آن تلاش کنیم.کارهایی که می‌شود همه درخور تقدیر است اما محورهای مهمی باقی مانده است: در مبارزه با فساد، حقوق‌های نجومی، مسائل و مشکلات اقتصادی مردم با گرفتاری‌هایی که وجود دارد و باید با گام‌های بزرگ‌تری در این زمینه وارد شد.

ج. پیام دیگرش این است که باید محور اندیشه الهی اسلامی ولایت و نظام اسلامی را حفظ کنیم. این اصول و خطوط کلی است که امیدواریم همیشه موردتوجه قرار بگیرد.

3.   بزرگداشت 19 دی و تکریم شرفیابی مردم قم خدمت مقام معظم رهبری

به فضل الهی مانند سال‌های قبل مردم شریف قم، روحانیون، طلاب، فضلا، جوانان عزیز ما و علمای بزرگوار در 19 دی محضر مقام معظم رهبری مشرف شدند. اولاً تشکر می‌کنیم از حضور همه علما، بزرگان، جوانان و طلاب عزیزی که عاشقانه در این مراسم حضور پیدا کردند و هم از دوستانی که مقدمات این زیارت بزرگ را فراهم کردند. و  ثانیاً از بیانات مقام معظم رهبری و لطف ایشان به قم و حوزه بزرگ قم صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنیم. امیدواریم که حوزه، روحانیت، مسئولان قم و کشور به همه محورهای مهمی که ایشان اشاره کردند توجه کنند و در جهت افزایش اقتدار ملی، استحکام بنیه‌های اقتصادی و پیگیری دقیق‌تر اقتصاد مقاومتی گام‌های جدی‌تری بردارند.

4.    لزوم عکس‌العمل قاطع مسئولان در برابر نقض برجام

در مسائل بین‌المللی مسأله برجام از اهمیت مهمی برخوردار است. قانون ایسا یا (ISA) به‌اتفاق مسئولین ما نقض پیمان و برجام به شمار آمد و به همه دنیا هم اعلام شد که این قانون نقض برجام است. کسی نباید فکر کند که این قانون برجام را نقض نمی‌کند و اولین ناقضان برجام همین آمریکایی‌ها هستند و همین دولتی که به ظاهر شعارهای قشنگی می داد. اولین نکته در این مسأله این است که باید همه دنیا بداند که به‌اتفاق مسئولان ما این قانون نقض برجام است. در اجلاس اخیر هم اجمالاً این را پذیرفتند ولی به‌خوبی پذیرفته نشد. مسئولان ما باید در برابر این نقض مقاومت کنند. اگر آن‌ها این نقض و این قانون ناقض را به اجرا گذاشتند دنیا باید بداند که ملت ایران در برابر این نقض ساکت نمی‌نشیند و مسئولان هم به اقتدای مقام معظم رهبری باید در برابر این نقض با کمال قاطعیت و شجاعت بایستند.

5.    بزرگداشت روز غزّه

روز بزرگداشت غزه را گرامی می‌داریم. از پیروزی‌های پیوسته و مستمر جبهه مقاومت در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه در حلب و موصل را تقدیر و تشکر می‌کنیم. امیدواریم با عزم جزم جبهه مقاومت و جوانان رشیدی که از هر گوشه جمع شده‌اند و با اهتمام دولت سوریه و عراق بتوانیم بر این غده‌های سرطانی تکفیری و ارهابی و وابسته به اسرائیل و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها غلبه کنیم. از خداوند می‌خواهیم که این جبهه را بر این دشمنان عنود هر چه زودتر پیروز بفرماید.

6.    مطالبه آزادی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و شیخ زکزاکی

آزادی عمل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در بحرین و آزادی شیخ زکزاکی در نیجریه از خواسته‌های ملت ایران و حوزه‌های علمیه است. باز هم تأکید داریم که دولت‌های بحرین و نیجریه نسبت به ملت و جوانان غیور خودشان به‌ویژه این دو عَلَم مقاومت و شخصیت بزرگ باید عنایت داشته باشند و این تنگناها را رفع کنند. امیدواریم این پیام شنیده شود که بی‌توجهی به این خواسته‌های مشروع، نتایج خسارت باری برای این کشورها خواهد داشت. امیدواریم سردمداران این کشورها به این مسأله توجه کنند.

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله یا الله یا الله ...

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات

خدایا باران رحمتت را بر ما نازل بفرما، بر فرج امام عصر تعجیل بفرما، ارواح تابناک علما، شهدا، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهید نواب، شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم را با اولیای خودت محشور بفرما، سلام ما را به محضر مولا و آقایمان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه ابلاغ بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[9]

صدق الله العلی العظیم



[6]ـ سوره توبه: آیه 119

[7]ـ سوره قمر، آیه 1

[8]ـ فالله الله عبادالله فان الدنیا ماضیة بكم على سنن، و انتم و الساعة فى قرن. و كانها قد جاءت باشراطها، و ازفت بأفراطها، ووقفت بكم على صراطها.( سید رضی، نهج البلاغه (تصحیح صبحی صالح)، خطبه 190، ص 376)

[9]. سوره اخلاص