خطبه اول

                            خانواده با کرامت زمینه تربیت فرزندان صالح 

                       روایات در فضیلت شکرگزاری در خانواده

 

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من أمرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة اللّه فی الارضین.

توصیه به تقوا

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[1]عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[2]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی و اصلاح نفس و تقوا و یاد برزخ و قیامت سفارش و دعوت می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهیم که درهای حکمت و هدایت و تقوای خود را به روی همه ما بگشاید و همه ما را بر کسب تقوا و پیروی از پارسایان و اولیای الهی موفق و مؤیّد بدارد.

ادامه اصل هفدهم: اصل شکر و قدردانی

بحث ما در اصل هفدهم در روابط همسران و روابط درون خانواده بود. عرض کردیم رذیلتی در اخلاق بنام کفران نعمت‌ها و فضیلت بزرگی بنام شکر نعمت‌ها وجود دارد. شکر نعمت‌های خداوند از مهم‌ترین فضایل اخلاقی است و همین‌طور زبان شکرگزار در برابر احسان دیگران داشتن هم مکمل شکر خداوند است. در همه نعمت‌ها شکر منعم و احسان کننده یک وظیفه انسانی الهی است و طبعاً این شکر در فضای خانواده هم دارای اهمیت است.

خانه‌ای که فرهنگ آن بر کفران نعمت‌ها باشد زن و مرد در قبال خدمت به یکدیگر، احسان و نعمت را کفران کنند و با بی‌اعتمادی، خدمت به یکدیگر را بپوشانند این فضا یک فضای غیر الهی است و این کفران نعمت از آسیب‌هایی است که هم انسان را در پیشگاه خدا، سیاه‌رو می‌کند و هم آثار زیادی بر کفران نعمت بخصوص در فضای خانه نسبت به همسر، پدر و مادر که اهمیت بالاتری دارد مترتب می‌شود.

همچنین کفران نعمت آسیبی است که در این دنیا خانه را تاریک می‌کند و روابط را ناسالم می‌سازد و فضای آن را مکدر می‌کند و درنهایت بر روی فرزندان و تربیت نسل آینده اثر نامطلوب می‌گذارد. بنابراین کفران نعمت و پوشاندن و بی‌اعتنایی خدمتی که همسر در خانه برای همسر و فرزندان انجام می‌دهد یک رذیلت اخلاقی است.

خانه‌ای انسانی، الهی و آسمانی است که فرهنگ شکر و سپاس در آن حاکم باشد و اعضای خانواده با کرامت و تکریم و با زبان و دل شاکرانه با همدیگر برخورد کنند. از یک‌سو آثار و برکات روحی و معنوی دارد که در جای خود روشن است و انسان شاکر مشمول الطاف خاص الهی می‌شود، از سوی دیگر وقتی روابط زن و شوهر و روابط خانوادگی بر شکرگزاری و سپاس مبتنی شد فضای آن خانه آرام می‌شود و از بسیاری از آسیب‌ها دور خواهد بود و فضای خانه فضای تربیت فرزندان سالم می‌گردد.

وقتی فرزندان ناسپاسی پدر و مادر را نسبت به همدیگر ببینند و مشاهده کنند که والدین حرمت یکدیگر را نگه نمی‌دارند و کرامت هم را حفظ نمی‌کنند، مرد خدمت همسر را نادیده می‌گیرد و بالعکس، این فضا ضد تربیتی خواهد بود و این روش و سیره به فرزندان هم منتقل می‌شود.

اهمیت رعایت اصول اخلاقی در روابط بین زن و شوهر در خانه به دلیل این است که این نوع رابطه، فرهنگ‌ساز است و در فضای تربیت فرزندان منعکس می‌شود و به‌صورت مستقیم در همه‌جامعه منعکس می‌شود. چراکه جامعه از اجتماع خانواده‌ها تشکیل‌شده است. خانه‌های ما سلول‌های بنیادین جامعه هستند. فرهنگ جامعه در پرتو فرهنگ خانه‌های ما شکل می‌گیرد. فلذا توجه به رعایت اصول اخلاقی از قبیل شکر و سپاس در برابر احسان دیگری، در همه‌جا ارزش دارد، اما در فضای خانه ارزش بیشتری دارد. همان‌طور که کفران نعمت، بداخلاقی و پوشاندن نعمت‌های یکدیگر در فضای خانه آثار مخرب و عقاب مضاعف دارد.

روایاتی در فضیلت شکرگزاری در خانواده

شما آیات و روایات در بحث کلی شکر را ملاحظه کردید. در خطبه‌های پیشین به ابعاد کلی از بحث اشاره کردیم، اما به‌عنوان نمونه آیات و روایات در خصوص روابط بین همسران و شکر را ملاحظه بفرمایید:

1. چند روایت به این عنوان وارد شده است که هم عامه و هم خاصه دارند که پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: «لا يَنْظُرُ الله إِلَى امْرَأَةٍ لا تَشْكُرُ زَوْجَهَا، وَهِيَ لا تَسْتَغْنِي عَنْهُ»[4]. این تعبیر، تعبیر بلندی است. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: خداوند به کسی که نسبت به همسرش سپاس‌گزار نیست نگاه لطف نمی‌اندازد. خانمی که لطف و احسان همسر خویش را نادیده می‌گیرد طبق این روایت از نگاه لطف الهی به دور است.

2.  در روایتی از امام صادق علیه‌السلام است:«ایما امراة قالت لزوجها: ما رایت قط من وجهک خیرا فقد حبط عملها»[5] اگر خانمی به همسر خود بگوید که من هیچ نیکی و خیری از تو ندیدم. من از وجه و از کار تو هیچ خوبی ندیدم، اعمال او حبط می‌شود.

تربیت فرزندان به فضای سالم خانواده گره‌خورده است. سعادت جامعه به خانواده‌ها گره‌خورده است وقتی چنین تعبیر ناسپاس گونه‌ای از کسی صادر شود امام می‌فرماید عمل او حبط می‌شود.

3. در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام بر این نکته تأکید شده است که نگاه شما همسران به یکدیگر باید به‌عنوان این باشد که نعمت الهی برای یکدیگر هستید، در این صورت باید خدا را بر نعمت همسران شکر گذاشت و هم در برابر همسر شاکر بود. ازدواج و همسران سالم از نعمت‌های خداست. راه‌هایی است که خداوند برای سعادت و رشد بشر به روی او گشوده است.[6]

در خطبه قبل عرض کردیم شکر کامل شکری است که هم مخلوق را ببیند و هم در آینه آن خدا و خالق را نظاره کند. شکر خالص آن است که خالصانه و از صمیم قلب برخیزد، علاوه بر این‌که زبانی است و در جای خود مهم است اما عملی به همراه آن شکر زبانی هم باشد.

 گفته شد که شکر کامل آن است که:

الف. به هنگام و به‌موقع باشد تا اثر مثبت آن بماند؛

ب. شکر کامل آن است که بیش از احسانِ احسان گر به او فایده برساند. در بعضی از روایات آمده است که اگر به‌اندازه‌ای که کسی به تو احسان کرده است احسان کنی معامله است، هر چند خوب است و درجه پایینی از شکر است. اما رتبه بالاتر شکر آن است که شما با دل‌وجان و افزون بر آن خدمتی که او به شما ارائه کرده است به او تقدیم کنی. حتی در بعض روایات آمده است که شکر این است که شما بیش از خدمتی که به شما انجام داده است به او خدمت کنی.

ج. در روایات ما بود که به دعا و خیرات شکر صاحب نعمت را پاسخ‌دهی.[7]

در منطق مادی، شکر یک کار نیک دیگری این است که شما هم برای او کاری انجام دهی. اسلام هم بر این تأکید می‌کند. اما در منطق الهی و معنوی بخشی از سپاس گذاری هم این است که برای وی خیرات کرده دعایش نمایید. بعد از مرگ هم دعای شما نوعی شکر و خیرات است و ثمرات آن به احسان کننده عاید می‌شود.

خدایا به ما توفیق بده هم شاکران شایسته بارگاه تو باشیم و هم نعمت منعمان و احسان گران را سپاس بگذاریم و هم فرهنگ شکر و سپاس را در خانواده‌های خود متجلی کنیم.

اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[8]

 



[1]. سوره مبارکه حشر، آیه 18.

[2]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه 204.

[3]ـ سوره بقره: آیه 197

[4]ـ نسائی،

[5]ـ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 14، ص 115

[6]ـ امام سجاد علیه السلام: «و اما حق رعیتک بملک النکاح ، فان تعلم ان الله جعلها سکنا و مستراحا و انسا و واقیه و کذلک کل واحد منکما یجب ان یحمد الله علی صاحبه ، و یعلم ان ذلک نعمه منه علیه ، و وجب ان یحسن صحبه نعمه الله و یکرمها و یرفق به» و اما حق همسرت این است که بدانی ، به راستی خداوند او را مایه آرامش و آسایش و همدم و پرستار تو قرار داده است و باید که هر یک از شما (زن و شوهر) به سبب همسرش خدای را سپاس دارد و بداند که این ارزانی خدا بر اوست و باید با نعمت خدا ، نیک رفتار باشد و گرامیش دارد و با او سازگاری کند.ابن شعبه حرّانی، تحف العقول، ص458

[7]ـ حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «مَنْ آتاكُمْ مَعْروفاً فَكافِؤوهُ، وَ اِنْ لَمْ تَجِدوا ما تُـكافِؤونَهُ فَادْعُوا اللّهَ لَهُ حَتّى تَظُـنّوا اَ نَّـكُمْ قَدْ كافَيْتُموهُ» هر كس به شما نيكى كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن‌قدر براى او دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى کرده‌اید.علی عالمی، زندگی در پرتو قرآن و حدیث، ج 1، ح 1600277

[8]. سوره کوثر

خطبه دوم

نکوداشت و تحلیل جوشش نهم دی مردم ایران 

تبریک پیروزی‌های جبهه مقاومت در منطقه

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. الحمداللّه الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا عن هدانا اللهثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسَیُّما مولانا علی بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین.

السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا أخت ولی الله، السلام علیک یا عمة ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

توصیه به تقوا

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[9]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله.

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را بار دیگر به پارسایی و پرهیزگاری و فرمان‌بری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی سفارش و دعوت می‌کنم.

امیر مؤمنان در ادامه خطبه 190 می‌فرماید: بعد از بیان: «فَاعْتَصِمُوا بِتَقْوَى اللّهِ، فَاِنَّ لَها حَبْلاً وَثيقاً عُرْوَتُهُ، وَ مَعْقِلاً مَنيعاً» فرمودند: برای اینکه این تقوا در جان شما ریشه بگیرد نگاهی به لحظه مرگ و عالم برزخ و انتقال از این عالم به آن عالم بی افکنید. لحظه‌ای که همه آن را تجربه خواهند کرد. لحظه مرگی که شما را در قبر می‌گذارند و فشار قبر شما را در تنگنا قرار می‌دهد. لحظه‌ای که از دنیا منقطع می‌شوید و همه امیدهای شما از دنیا قطع خواهد شد، لحظه‌ای که ناگهان پرده‌ها کنار خواهد رفت و جهانی جدید و نو را به تماشا می‌نشینید. آن لحظه، لحظه وحشتناک و بسیار حساسی است. لحظه‌ای که استخوان‌های شما در هم کوبیده می‌شود، لحظه‌ای که همه حواس شما از کار می‌افتد و ظلمت محض را تجربه خواهید کرد، آن لحظه‌ها را امروز به یادآورید تا ذخیره‌ای برای آرامش در انتقال به آن عالم برگیرید. انتقال از این عالم ماده به آن عالم به‌ویژه برای کسانی که در سطوح عادی هستند و تجربه‌ای از آن عالم ندارند که غالب مردم از این قبیل هستند لحظات حساسی است و تجربه بسیار سختی می‌باشد. تقوای الهی توشه برگرفتن برای آرامش آن لحظه‌های سخت و دشوار است.[10]

مناسبت‌ها

مناسبت‌هایی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1.     تکریم شهیدان و امام شهدا

یاد شهیدان بزرگوار اسلام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت اسلامی، به‌ویژه شهدای مدافع حرم را گرامی می‌داریم. شهدای مدافع حرمی که امروز از اسناد بعضی از آن چهره‌های بزرگ توسط حضرت آیت‌الله خرازی رونمایی شد. شهیدان اخیر مدافع حرم، شهدای عزیزی بودند که بعضی‌، هیچ نشانی از وجود و جسدشان باقی نمانده است. عاشقانه برای دفاع از آرمان‌های اسلام و برای دفاع از حرم آل الله همه وجود خود را قربانی کردند. درود و رحمت خدا بر این شهیدان سرافراز و مرحوم شهید غفاری، علمای درگذشته، مراجع درگذشته، امام شهیدان و تقدیم می‌کنیم به ساحت همه این بزرگواران صلواتی بر محمد و آل محمد.

2.    بزرگداشت ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاسلام به قم

سالروز ورود بانوی پاکی‌ها، حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم و به این پایگاه بزرگ علم و جهاد و اجتهاد و شهری باسابقه درخشان در گرایش به اسلام و محبت به خاندان پیامبر را گرامی می‌داریم و تبریک عرض می‌کنیم.

3.   تقدیر از دست‌اندرکاران همایش صدف

همچنین از همه عزیزانی که همایش صدف کوثر را برگزار کردند و یاد و خاطره پرفروغ خدیجه کبری آن اولین ایثارگر در راه پیامبر خدا (ص) را بزرگ داشتند تشکر می‌کنم. این بانوی بزرگی که قدر او ناشناخته است و برکات وجودی او در پایه‌ریزی ارکان اسلام قابل وصف نیست. خدیجه آن بانویی است که پیامبر خدا (ص) در مورد ایشان فرمودند: «و ما ادرک ما خدیجه» کجا بانویی مثل خدیجه‌ با این مجاهدت و ایثار در عالم پیدا می‌شود؟ پیامبر خدا (ص) تا پایان عمر ‌هم، نام و یاد او را بزرگ می‌داشت. از مراجع معظم و رهبر بزرگوار که برای احیای این بانوی بزرگ اظهار لطف و محبت فرمودند جای تقدیر و تحسین و تشکر دارد.

اما چند موضوع دیگر نیز است که باید به‌اختصار به آن بپردازیم:

4.    بزرگداشت 19 دی

 در تاریخ قم واقعه 19 دی می‌درخشد که سرآغاز نهضت سلامی است. با حضور جوانان قمی، طلاب جوان، اساتید و بزرگان حوزه  حرکتی در 19 دی آغاز شد که زنجیره‌وار ادامه یافت و به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد. 19 دی برگ زرینی در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی به‌ویژه در قم قهرمان و حوزه علمیه است. ما این روز و نام شهیدان سرافراز آن را گرامی می‌داریم و بر روان ‌همه آن شهیدان اهداء می‌کنیم درود و صلواتی بر محمد و آل محمد.

به فضل الهی و با عنایت رهبر معظم انقلاب هرسال مردم، جوانان و طلاب از قم به محضر ایشان مشرف می‌شوند که امیدواریم امسال هم این توفیق حاصل شود انشالله

5.    نکوداشت و تحلیل جوشش نهم دی مردم ایران

روز نه دی تاریخی است که بصیرت و آگاهی و هوشیاری و حماسه سازی ملت ما را به یاد می‌آورد.

در این زمینه به چند نکته باید توجه کنیم:

1.     فتنه 88 درصدد لطمه زدن به ارکان نظام اسلامی

آنچه در سال 88 اتفاق افتاد و فتنه‌ای که طراحی شده بود برای لطمه زدن به ارکان نظام اسلامی یک حادثه تلخ و بسیار ناگوار بود. اما ملت ما آن پیمان‌شکنی‌ها و بدعهدی‌ها را با حضور آگاهانه خویش به یک خاطره شیرینی مبدل کرد.

2. نقش برجسته رهبری در دفاع از مردم‌سالاری دینی

نه دی این پیام را در دل خود دارد که کسانی آمدند به بهانه یک دروغ و اشتباه و به بهانه‌ای ناصواب خواستند مردم‌سالاری را زیر سؤال ببرند. دراین‌بین رهبر عظیم الشان ما پرچم‌دار دفاع از مردم‌سالاری و رای مردم شدند. سخن ایشان این بود اگر شما انتخابات را به بهانه‌ای بخواهید مخدوش کنید یعنی کلیت نظام و آرای مردم مخدوش می‌شود. به نظرم حق ایشان در این زمینه نادیده گرفته شد. ایشان سینه سپر کرد تا انتخابات باقی بماند. انتخابات در طول تاریخ جمهوری اسلامی جریانی است که گروه‌ها و جناح‌های مختلف آمده‌اند و رفته‌اند، با همین انتخاباتی که شورای نگهبان و قواعد لازم خود را داشته است. حالا در این اثناء کسانی بگویند که ما انتخابات را قبول نداریم، معنای این سخن آن است که ما به سطح کشورهایی که انتخابات برای آن‌ها بی‌معنا است برگردیم. اگر در هر انتخاباتی آشوب و شورش راه بیندازیم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ایشان فرمودند: وظیفه من است که از آرای مردم محافظت کنم و اجازه ندهم تا مردم‌سالاری دینی زیر پا گذاشته شود.

3. وقایع ناگوار فتنه 88 برگ ننگینی در تاریخ غرب و ایادی آنان

در آن حوادث و وقایع ناگوار که غربی‌ها روی خوش به آن نشان دادند و به آن دل بستند کسانی ناآگاهانه وارد معرکه شدند و بعد خود را جدا کردند. اما کسانی هم آگاهانه سردمداری آن حوادث و فتنه را به عهده گرفتند و آن‌همه وقایع ناگوار برای کشور به ارمغان آوردند. این‌یک بخش زشت و ناپسندی بود که در کشور اتفاق افتاد.

از یک‌سو ارکان مردم‌سالاری به زیر سؤال برده شد درحالی‌که انتخاباتی که برگزارشده در طول تاریخ. جناح‌ها و گروه‌های مختلفی آمده و رفته‌اند.

4.    فتنه 88 زمینه‌ای برای زیرپا گذاشتن ارزش‌های اسلامی

از سوی دیگر هم زمینه‌ای فراهم شد همه مقدسات و ارزش‌های اسلام زیر پا گذاشته شود و حتی ماجرای عاشورا اتفاق افتاد. بارها هم رهبری سردمداران و میدان‌داران را جمع کردند و تذکر دادند. مع الاسف انتظار این بود که جواب مثبت داده شود به‌ویژه بعدازآن خطبه حماسی و شورآفرین رهبری ماجرا پایان پذیرد و همراه مردم حرکت کنند. اما کسانی این اقدام را نکردند که این عمل آنان ناپسند و زشت بود.

5.     ولایت‌پذیری و بصیرت پیام نه دی

امروز هم باید به دهه بصیرت توجه کنیم. توجه به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی و ولایت‌پذیری پیام بزرگ نه دی است. بصیرت باید هم در مردم و هم در عزل و نصب مسئولان ما تجلی پیدا کند. امروز هم در دهه بصیرت ملت ما با فریاد رسا اعلام می‌کنند در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی و در خدمت آرمان‌های اسلام عزیز و رهبری و ولایت معظم هستند و از این آرمان هیچ‌گاه کوتاه نخواهند آمد.

6.    گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی

سالروز نهضت سوادآموزی را گرامی می‌داریم از همه خدمتگذارنی که در این حرکت بزرگ که با فرمان امام راحل آغاز شد گام برمی‌دارند تقدیر و تشکر می‌کنیم. مستحضر هستید که در فاصله سال‌های پس از انقلاب تا امروز ما سواد را که در حد پایین 50% در سنین واجد شرایط بود به بالای 85% رساندیم و برای پایین آوردن بیسوادی افراد  49  سال که سنین خاص هدف‌گیری شده است به 92.5% باسوادی رسیده‌ایم و در قم 94% که 1.5% اضافه است که جای تقدیر و تشکر دارد نائل شدیم.

 اما آنچه مهم است این است که باید سوادآموزی همچنان استمرار یابد. خانواده‌ها نیز باید ترغیب کنند. برای ما همین عدد چند میلیون بی‌سواد هم ناگوار و ناپسند است. نظام اسلامی نظام علم و دانش و فرهنگ و نور است. باید بر این عفریت بی‌سوادی غالب شویم. انشالله همه عزم خود را جزم کنند که در این زمینه پیش رویم.

7.   تبریک روز ثبت‌احوال

روز ثبت‌احوال است. ثبت‌احوال و اسناد سازمانی است که وقایع چهارگانه و پنج‌گانه را ثبت می‌کند و خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهد. به عزیزانمان این روز را تبریک می‌گوییم و از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

8.   تکریم طرح رقابت در خدمت

 امروز برنامه‌ای در مصلا آغاز شد که طرح رقابت در خدمت است. دوستان با همکاری مسئولان طرحی را برنامه ریزی کرده‌اند که هر هفته قبل از نماز جمعه مسئولینی از یک نهاد و ارگانی تشریف بیاورند و پاسخگوی مراجعات مردم باشند. بنده به‌نوبه خود از این برنامه تشکر می‌کنم.

امیدوارم مسئولان محترم استان، نهادها، ادارات و سازمان‌ها با این برنامه رقابت در خدمت همراهی کنند. مسئولان ما باید در میان توده‌های مردم حضور داشته باشند، در مجامع عمومی به‌ویژه در نمازهای جمعه و جماعات شرکت کنند و هم‌زمان به خواسته‌های مردم رسیدگی کنند. مردم ما مشکلات فروانی دارند که بخشی از این مشکلات با گفتگوی رودررو و توجه مسئولان قابل‌حل است. انشالله این برنامه که امروز شروع شده است استمرار یابد.

9.    تبریک پیروزی‌های جبهه مقاومت در منطقه

پیروزی‌های پیوسته جبهه مقاومت در سوریه، یمن و لبنان را شاهد هستیم. به فضل الهی، حزب‌الله مقاوم در لبنان و در عرصه سیاسی به پیروزی‌های خوبی نائل شد. ما در یمن شاهد عقب‌نشینی سیاسی قدرت‌های مهاجم و آل سعود هستیم و بالاتر از این‌ها در موصل و حلب و به‌طور ویژه به فضل خدا مقاومان امت اسلام از نقاط مختلف جمع شده‌اند و فتنه بزرگ تکفیر و ترور و تهاجم به مقدسات و ارزش‌های دینی را در حلب خاموش کردند و به فضل الهی به‌واسطه خون پاک شهیدان شما این فتنه به‌کلی خاموش خواهد شد.

انشالله به مدد روح پرفتوح شهیدان امت اسلامی و با مجاهدت جبهه مقاومت امیدواریم این جبهه تکفیر و ترور که آمده است تا اسرائیل را امن کند شکست بخورد و امت اسلام به پیروزی‌های بزرگ‌تری در عرصه‌های مختلف نائل شود. متأسفانه سازمان‌های بین‌الملل که باید از این مجاهدان در راه خدا تشکر کنند که جمع شدند و تروریست‌ها را به عقب راندند قطعنامه‌ای برای رعایت حقوق بشر این تروریست‌ها صادر کردند. چقدر این افتضاح است. شما باید الآن قطعنامه صادر کنید و از ایران مقاوم، از جبهه مدافع، و از مقاومان در برابر تروریست‌ها تشکر کنید. البته در این ایام که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها حس کردند که جبهه گفتمان اسلامی در حال پیشرفت است یاوه‌های عجیبی گفتند. این نشان‌دهنده وحشتی است که اینان به آن مبتلا شده‌اند. شما پیروزی جبهه اسلام را به فضل الهی خواهید دید و جمله‌ای که باید به شما گفت همان جمله‌ای است که شهید بهشتی فرمودند که شما عصبانی هستید از این‌که در یمن، بحرین، لبنان، عراق و سوریه یک جبهه متحد الهی و اسلامی شکل گرفته است از این مسأله عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.

10.ابراز نگرانی از اعمال فشار بر شیعیان در بحرین و نیجریه

در پایان باید نگرانی خودمان را ازآنچه در بحرین در حال رخ دادن است: فشاری که به علما و جوانان وارد شده است، چندین تن از علمای بزرگ در زندان هستند، همین‌طور فشار به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم روزافزون ادامه پیدا می‌کند ابراز کنیم. همین‌طور نسبت به رویه‌ای که در نیجریه استمرار دارد و آنچه در عربستان و یمن است. در عربستان فشارهای مضاعفی نسبت به مظلومان جنوب عربستان و شیعیان آنجا وجود دارد که امیدواریم با عنایات خدا پایه‌های ظلم و ستم در همه این نقاط و پایه‌های ظلم آل سعود و اسرائیل فروبریزد.انشالله

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله یا الله یا الله ...

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات

خدایا دل‌های ما را به انوار ایمان و معرفت روشن بفرما، اموات و درگذشتگان و شهدای گران‌قدر ما، امام شهیدان و مراجع درگذشته و همه ذوی‌الحقوق درگذشته ما و درگذشتگان از این جمع را با اولیای خودت محشور بفرما، باران رحمتت را بر ما نازل بفرما، شر دشمنان را کوتاه بفرما، سلام و درود ما را امام زمانمان ابلاغ بفرما، شر دشمنان را به خودشان بازبگردان، خدمتگزاران به اسلام مراجع عظام رهبری عظیم الشان را مؤید و منصور بدار، در فرج مولایمان حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[11]

صدق الله العلی العظیم

 



[9]ـ سوره توبه: آیه 119

[10]ـ «... وَ بادِرُوا الْمَوْتَ وَ غَمَراتِهِ، وَ امْهَدُوا لَهُ قَبْلَ حُلُولِهِ، وَ اَعِدُّوا لَهُ قَبْلَ نُزُولِهِ، فَاِنَّ الْغايَةَ الْقِيامَةُ. وَ كَفى بِذلِكَ وَاعِظاً لِمَنْ عَقَلَ، وَ مُعْتَبَراً لِمَنْ جَهِلَ. وَ قَبْلَ بُلُوغِ الْغايَةِ ما تَعْلَمُونَ مِنْ ضيقِ الاَرْماسِ، وَ شِدَّةِ الاِبْلاسِ، وَ هَوْلِ الْمُطَّلَعِ، وَ رَوْعاتِ الْفَزَعِ، وَ اخْتِلافِ الاَضْلاعِ، وَ اسْتِكاكِ الاَسْماعِ، وَ ظُلْمَةِ اللَّحْدِ، وَ خيفَةِ الْوَعْدِ، وَ غَمِّ الضَّريحِ، وَ رَدْمِ الصَّفيحِ» بر مرگ و دشواريهايش پيشدستى كنيد، و براى پذيراييش قبل از آنكه از در آيد آماده شويد، و پيش از فرود آمدنش مهيّا گرديد، زيرا قيامت نهايت كار است. مرگ براى عاقلان پندى كافى، و براى جاهلان زمينه عبرت است. پيش از در آمدن قيامت چنانكه خبر داريد اين امور است:تنگى گورها، شدّت اندوه و يأس، وحشت از جايى كه از آنجا بر احوال برزخ آگاه مى شويد، ترس هاى پى در پى، جابه جا شدن استخوانها، كر شدن گوشها، تاريكى لحد، ترس از وعده عذاب، پوشيده شدن شكاف گور، و استوار شدن تخته سنگها بر سر قبر.سید رضی، نهج البلاغه (تصحیح صبحی صالح)، خطبه 190، ص 376

[11]. سوره اخلاص