خطبه اول

                                                غفلت و سهو از عوامل غصب و تجاوز

                                               فقر و نیازمندی از علل تعدّی به حقوق دیگران

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا و نصلّی و نسلّم علی سیدنا و نبینا و طبی قلوبنا و شفیع ذوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین و لا سیّما بقیة الله فی الارضین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[1]  عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[2] وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران و خواهران نمازگزار گرامی و خودم را به تقوای الهی، پرهیز از گناهان و آلودگی‌های اخلاقی و روحی و عمل به فرمان‌های خداوند در همه احوال و شئون زندگی توصیه و سفارش می‌کنم. امیدوارم خداوند همه ما را به رعایت حدود و ضوابط الهی و تقوای خداوند در تمام شئون زندگی موفق و مؤید بدارد.

علل و عوامل غصب و تعدّی

بحثی که در خطبه‌های پیشین مطرح بود پیرامون سرقت و غصب اموال دیگران بود. در چند خطبه ملاحظه کردید که در روایات با چه بیانات شدید و تند غصب و سرقت و تعدی به اموال دیگران مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته بود. چه غصب و دست‌اندازی به اموال اشخاص حقیقی و چه دست‌اندازی نسبت به بیت‌المال و اموال عمومی و اموال جامعه در بیانات تقریباً همه معصومین (علیهم‌السلام) پرداخته شده بود و هم تأکیدات بلیغی که رعایت حدود الهی و حلیت و حرمت در کارهایتان داشته باشید. این یک فصل طولانی بود که شاید حدود پنجاه شصت حدیث و روایت و قطعه‌هایی از نهج‌البلاغه مولا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) درباره غصب و سرقت و تعدی به اموال دیگران و بیت‌المال را ملاحظه کردید و گفتیم جامعه‌ای اسلامی و ایمانی است که این حدود اموال دیگران و حقوق آن‌ها در آن فرهنگ شده باشد و از آغاز انسان‌ها طوری تربیت شده باشند که اموال و حقوق مردم مانند آبرو و وجهه آنان موردتوجه و رعایتشان باشد. این فرهنگ اصیل اسلامی است.

پس از آن به این سؤال پرداختیم که چه علل و عواملی آدم‌ها را دزد می‌کند؟ آدم‌ها را غاصب بار می‌آورد؟ انسان‌ها را به تعدی به اموال دیگران وا می‌دارد؟ سلسله علل و عوامل محیطی، تربیتی و اجتماعی وجود دارد که باعث دست‌اندازی به بیت‌المال و حقوق آحاد جامعه می‌کند. آن علل و عوامل را باید شناسایی کرد. با آن علل و عوامل در خانه، مدرسه، جامعه، توسط مردم، دولت و حکومت باید ریشه‌کن شده و معالجه شود. علل و عواملی که دزدی و سرقت و اختلاس و دست‌اندازی به اموال دیگران را رواج می‌دهد و پایه‌ریزی می‌کند. عرض کردم این نوع خلاف و گناه کبیره از نقطه‌های کوچک شروع می‌شود. از همان ابتدا که بچه به دلایلی عادت کرد دست به کیف رفیقش برد و مدادی را برداشت این نقطه شروع است تا برسد به اختلاس‌های بزرگ، تعدی به اموال دیگران و زیرپا گذاشتن حقوق مالی دیگران. در جواب این سؤال که علل و عوامل چیست تعدادی را یادداشت کردم:

الف) جهل و نادانی

اولین علت در خطبه قبل مطرح شد که عبارت بود از جهل و نادانی که عامل بسیار مهمی است که به سمت خطاها و گناهان و ازجمله به تعدی به حقوق مردم و بیت‌المال می‌کشاند. اینکه نمی‌داند گاهی است که فرد اصلاً مسئله را نمی‌داند که در اداره که چنین رفتار می‌کند درواقع در حال ضایع کردن اموال مردم است. این جهل یکی از عواملی است که منشأ گناهان زیادی می‌شود که البته در چند خطبه قبل عرض کردم که جهل دو قسم است:

جهلی که عذر است و انسان با این عذر گناه نمی‌کند هر چند آثار وضعی دارد؛ نوع دیگر جهلی است که علاوه بر آثار وضعی گناه هم کرده است و خداوند آن را عقاب می‌کند. در کلمات فقهای ما از آن با جهل قصوری و جهل تقصیری یاد می‌شود.

جهل قصوری جهلی است که انسان عذر دارد و معذور است در ندانستن. یعنی اصلاً به فکرش خطور نمی‌کرده یا کسی نبوده که از او بپرسد به این‌ها جهل‌های موجه و قصوری گویند که چنین جهلی اگر کسی داشت و خطایی را انجام داد گناه نکرده است البته آثار وضعی دارد. مال حرام که در زندگی انسان آمد و در شکل‌گیری شخصیت فرد و اعضای خانواده آمد اثرش را در خودش و نسل آینده‌اش می‌گذارد.

اما در روزگار ما، روزگاری که اینترنت، تلفن، راه سؤال و توجه به انواع ریزه‌کاری‌های مسائل فقهی، احکام و حقوقی وجود دارد جهل نوع اول غالباً نیست. غالباً اگر جاهل باشیم جاهل مقصریم یعنی عذر نداریم. غالباً چون سطح سواد عمومی بالا رفته است سؤالات به ذهن آدم‌ها می‌آید و راه پاسخش هم وجود دارد یک تلفن است یا مراجعه به سایت پاسخگویی به احکام است؛ اگر این‌ها هم نباشد در مسجد امام جماعت و دیگران است؛ فلذا کسی نمی‌تواند بگوید نمی‌دانستم و این اقدام را کردم پس گناه نکردم. در اداره اشتباهی کرده که حق مردم را ضایع کرده است یا در خیابان سد معبر کرده و حق مردم را ضایع کرده است، این‌ها به فکر افراد می‌آید و دریافت پاسخ آن هم میسور است. لذا جهل در روزگار ما غالباً جهل بدون عذر است فلذا فرد گناهکار به شمار می‌آید. حالا در تعدی و تجاوز به اموال دیگران اگر کسی هم بگوید نمی‌دانم یا بی‌خودی می‌گوید یا غالباً راه دانستن داشته است.

ب) غفلت، سهو و نسیان

عامل دوم در ارتکاب غصب و تعدی به اموال دیگران غفلت است. غفلت، سهو و نسیان عناوینی است که می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل گناه ازجمله سرقت، دزدی و دست‌اندازی اموال دیگران نام برد.

در این عامل دوم سؤال این است که فرد نمی‌دانسته است؟ می‌گوییم می‌دانسته اما دقت نکرده و غفلت و بی‌توجهی نموده است که خیلی از وقت‌ها چنین است. یعنی اگر دقتی می‌کرد مسئله را می‌دانست اما غافل از این دقت بوده و به خاطر غفلت، فراموشی و نسیان مرتکب گناه شده و تصرف در اموال دیگران کرده است. این عامل نیز مانند عامل اول است اگر غفلت به خاطر عذری باشد معذور پیش خداوند است اما غالباً چنین نیست. انسان باید نسبت به حقوق و اموال دیگران دقت لازم را داشته باشد و غفلت در این جا مقبول نیست.

ج) فقر و نیازمندی

عامل سوم فقر و نیاز است. این هم یک عامل طبیعی است شاید هم بسیار رواج داشته باشد. شاید کسی که دست به دزدی یا اختلاس زده حداقل در مواردی به خاطر نیاز بوده است. به نان شب محتاج  و معطل بود، مشکلی داشت و برای حل آن دست به تعدی و غصب زد.  لذا فقر باعث شده تا مسیر غلط را انتخاب کند و برای رفع فقر از آن استفاده کند.

فقر ممدوح و مذموم

در این جا می‌خواهیم اصل فقر و نیاز را موردتوجه قرار دهیم و نکاتی در باب فقر و نیاز در جامعه توجه کنیم:

در روایات ما راجع به فقر تعبیرات متفاوتی آمده است.

در بعضی از روایات آن‌قدر از فقر تعریف شده تا حدودی که طبق این روایت منقول حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «الْفَقْرُ فَخْرِي‏ وَ بِهِ أَفْتَخِرُ»[4] فقر افتخار من است. حالا این فقر آیا آن فقر معنوی و عرفانی و رویکرد معنوی دارد یا مراد همین فقر اقتصادی است؟ یعنی می‌فرماید اینکه کسی زندگی‌اش لبریز از نعمت‌های مادی نشود افتخار من است. در بعضی از روایات دیگر آمده است که فقر سری از اسرار الهی است که خداوند به بعضی می‌دهد و در فقر آثار و برکاتی است که در غنا نیست. روایات متعددی از این قبیل داریم.

در نقطه مقابل هم فقر به‌شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ‏] حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ»[5] فقر بنیان دین و عقل و حکمت را در جامعه بر می‌کند. فقر مایه خرابی و فساد جامعه است. انسان را فاسد می‌کند. در این‌که این دو نوع تعبیر در روایات آمده است چند وجه جمع بیان شده است که نمی‌خواهیم در این جا به آن‌ها بپردازیم. اما عجالتاً به یک مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شاید یکی دو وجه از وجوه جمع این‌ها این باشد که فقر پدیده‌ای است که همیشه اختیاری نیست و گاهی به شکل ناخواسته در خانه کسی می‌آید. ورشکسته می‌شود، مریض می‌شود، مشکل پیدا می‌شود، نمی‌تواند کار کند و مبتلا به فقر و نیاز می‌شود. این پدیده‌ای که به شکل طبیعی گاهی سراغ افرادی می‌آید. با این پدیده چطور باید رفتار شود؟

اینجا است که دو نوع فقر خواهد بود. فقر خوب و فقر بد. اگر در شرایط طبیعی و ناخواسته فقر آمد اگر کسی صبر و بردباری پیشه کند و به سمت گناه و سرقت و تعدی نرود این آزمون الهی است که ممکن است فرد با این فقر به درجات بالا برسد. مریض و ازکارافتاده شده است یا ورشکسته شده است و امثال این‌ها. اما این دارای عفاف است اینکه می‌فرماید: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ‏ الطَّاعَةِ وَ ... وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ»[6] به فقرای ما عفاف و تعفف بده یعنی در موضع فقر صبر و شکیبایی و عقل و حکمت در پیش گیرد  و چنین فقری پلکان تعالی شخص می‌شود. مریضی هم همین‌طور است اگر کسی شکیبایی کند همان مریضی دستمایه‌ای برای رسیدن به قله‌های معرفت و تعالی می‌شود.خداوند این مریضی‌ها را برای عروج بعضی از اشخاص چه در امور معنوی و چه در امور علمی و اخلاقی آورده است.

اما اگر دست به جیب کسی ببرد و بانکی را خالی کند یا اختلاسی نماید این فقر موجب فساد جامعه و خرابی آن است. بنابراین فقر ناخواسته مایه امتحان الهی است و دو لبه دارد و باعث رشد و تعالی یا از بین رفتن عقل و دین و ایمان می‌شود. بنابراین روایاتی که می‌گوید فقر پلکانی برای دستیابی به قله‌های معنویت و موفقیت‌ها می‌باشد درست است و هم آن روایاتی که می‌گوید فقر موجب سقوط انسان می‌شود صحیح می‌باشد. هرکدام تابع مواجهه شخص با این پدیده طبیعی است.

نمازگزاران عزیز بدانید فقر، سختی، مریضی، جنگ و ... تابع روحیات ما است. می‌توانیم این‌ها را عامل سقوط خود قرار دهیم و می‌شود همین‌ها موجب صعود ما شود. همانند تحریم سخت و دشواری که به خاطر عزت و کرامت ما بر ما تحمیل شده است. آیا تحریم خوب است یا خیر؟

اگر ما اهل فکر و مواجهه منطقی و برنامه‌ریزی صحیح باشیم می‌تواند موجب صعود ما شود و اگر ما دارای برنامه‌ریزی صحیح و منطق نباشیم می‌تواند تحریم موجب سقوط ما شود. انواع دیگری از فقر نیز وجود دارد که در جلسات بعد انشاء الله بحث خواهیم کرد.

خدایا به ما توفیق مواجهه درست و منطقی با مشکلات و مصائب عنایت بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[7]

 


[1]- سوره آل عمران، آیه 10

[2]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321.

[3]ـ سوره بقره، آیه 197.

[4]- این فهد حلی، عده الداعی و نجاح الساعی، ص 123

[5]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، ص 469، حکمت 3: تنگدستى زيرك را از برهانش لال كند، انسان تهيدست در ديارش غريب است‏

[6]- کفعمی، البلد الامین و الدرع الحصین، ص 349 و 350

[7]- سوره کوثر

خطبه دوم

نماز جمعه میبد دارای دیرینه‌ای پرافتخار

آفندهای جبهه مقاومت بر پیکره جهان استکبار

بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق أجمعین ثمّ الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیبنا أبی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب أهل الجنّة و علی أئمة المسلمین علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و علی بن محمّد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین. اللهم عجّل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه و اسلک بنا محجته.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[8]عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[9]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[10]

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و گرامی و خودم را باز هم به تقوای الهی و پرهیزگاری در همه شئون سفارش و دعوت می‌کنم. اما نه سفارش به تقوا به‌عنوان یک لقلقه زبان و یک شعار بی‌محتوا. تقوا حقیقت ناب و گوهر پاکی دارد که انسان‌ها را نجات می‌دهد. وقتی‌که روح و ملکه تقوا در وجود انسان تجلی کند در اعمال و رفتار ما و اقدامات فردی، اجتماعی و سیاسی ما ظهور و بروز پیدا می‌کند. تقوای الهی در عصر انقلاب اسلامی و در این اوضاع و احوال جهانی ما و شما را به صبر و مقاومت، ایستادگی در برابر دشمن و استقامت در مسیر حق فرامی‌خواند.خدایا همه ما را از متقین در همه شئون و احوال زندگی مقرر بفرما.

مناسبت‌ها

موضوعات و مناسبت‌هایی را فهرست‌وار عرض می‌کنم:

1. لزوم اتصال بیش‌ازپیش به حبل متین ولایت و امامت

بنا بر روایتی غیر مشهور امروز شهادت امام رضا (سلام‌الله‌علیه) است و درعین‌حال ماه ذی‌القعده هم میلاد امام رضا (سلام‌الله‌علیه) است و هم سالگرد هجرت ایشان در سال 200 هجری قمری از مدینه به مرو و خراسان است و هم بیست و پنجم روز زیارتی مخصوص آن حضرت و هم روز دحوالارض به امام رضا (سلام‌الله‌علیه) تعلق دارد. امام رضا (سلام‌الله‌علیه) برای ما ایرانیان یک پرچم هدایت و مشعل فروزان و راهنمای بزرگی است که علاقه ما به ایشان علاقه ویژه‌ای است. سلام و درود می‌فرستیم به‌پیشگاه این امام بزرگ و همه و خودم را توصیه می‌کنم به زیارت آن حضرت از نزدیک یا لااقل از راه دور و تقدیم می‌کنیم به محضر نورانی و هدایتگر ما صلواتی بر محمد و آل محمد.

2. تسلیت به مناسبت ارتحال موسسه حوزه علمیه قم

ماه ذی‌القعده برای امت اسلام، شیعیان، ایران، یزد و میبد ما یک مناسبت بسیار مهم دیگری هم دارد و آن عبارت است از 17 ذی‌القعده. 17 ذی‌القعده سالگرد ارتحال مؤسس حوزه علمیه قم آیت‌الله حائری است. این شخصیت بزرگواری که از مهرجرد میبد ما برخاست و عالم و جهان را با تأسیس حوزه علمیه قم نورانی ساخت و مایه اهتزاز و افتخار همه ما است. درود می‌فرستیم به ارواح همه علما و شهدا و همه بزرگانی که بر ما حق داشتند به‌ویژه این عالم بزرگ و عزیز ما مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم با صلواتی بر محمد و آل محمد.

3. گرامیداشت هفته کارآفرینی و نیاز به تعمیق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

هفته و روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی حرفه‌ای را گرامی می‌داریم. از همه کسانی که برای ترویج و گسترش آموزش‌های فنی حرفه‌ای برنامه‌ریزی و خدمت می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنیم و همان‌طور که بارها در مباحث سابق در خطبه‌های اول عرض می‌کردیم کارآفرینی و آموزش‌های کاربردی فنی و حرفه‌ای فصل مهم برای ایجاد اشتغال و پیشرفت کشور است. ما همان‌طور که نیازمند به عالمان، دانشمندان، محققان و سرآمدان علمی و فکری هستیم که بسیار مهم است نیازمند آن هستیم که عموم جوانان و جامعه ما به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در شعب و شاخه‌های مختلف آشنایی پیدا کنند. پایه روحیه کار و تلاش و فرهنگ اقدام و فعالیت و کار کردن و کارآفرینی باید در کارخانه آموزش‌وپرورش و نهایتاً در دانشگاه و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ریخته شده توسعه پیدا کند. بنابراین آشنایی با این آموزش‌ها یک اصل عمومی است. حدودی از این آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عمومی است و همه باید بلد باشند و البته قسمتی هم خصوصی می‌شود. صنایع و خدمات ما باید بر پایه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استوار شود. متأسفانه در خیلی از جاها مشاغل و حِرَف مان علمی و فنی نیست، متصدیان آن‌ها آموزش‌های لازم را ندیده‌اند فلذا باعث پایین آمدن استانداردهای لازم در خیلی از کارها شده است. در نظام اسلامی باید استاندارد و معیارهای کارمان در کارخانه، مغازه، کارگاه‌ها و در همه مشاغل و حِرَف، استانداردهای قوی و خوب باشد. پایه آن هم فرهنگ قوی است و هم باید نسل جوان، کارگران و فعالان اقتصادی مهارت‌های لازم را آموخته باشند. از مسئولین هم تشکر می‌کنم و هم تقاضا دارم که به تعمیق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از گذشته اهتمام بورزند.

4. نکوداشت هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی

موضوع دیگر هر چند هفته آن گذشته است اما لازم است که دوباره یادآوری شود، هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی است. از هر دو نهاد به خاطر خدمات خوب و گسترده‌شان تقدیر و تشکر می‌کنیم. حوزه کاری بهزیستی و همین‌طور تأمین اجتماعی حوزه بسیار مهمی است و ما برای رعایت عدالت و تحکیم آن در جامعه و توجه به قشرهای معلول و نیازمند این نهادها را باید تقویت کنیم. هم دولت و مسئولین وظایفشان را در قبال نهادهایی مانند بهزیستی، کمیته امداد، هلال‌احمر همین‌طور مؤسسات خیریه و مردمی تقویت  و حمایت کنند و هم مردم باید اهتمام داشته باشند و همین‌طور دستگاه‌های بیمه‌گر که باعث رفع فقر در جامعه می‌شود. امیدواریم بیش از گذشته بتوانند به وظایفشان به‌خوبی عمل کنند. بهزیستی و کمیته امداد به‌ویژه دو بالی هستند که قشر وسیعی از نیازمندان را زیر بال و پر خود می‌گیرند انشاء الله که موفق باشند.

5. شیر مادر تأمین‌کننده نیاز جسمی و عاطفی کودک توأمان

هفته شیر کودک برای مادر است. این هم به‌صورت گذرا عرض کنم که اسلام در آیات و روایات متعدد بر اهمیت شیر مادر تأکید کرده است. امروز هم پزشکی در سطح وسیعی به این بازگشته است که کودک از لحاظ سلامت جسمی و همین‌طور سلامت عاطفی و روحی نیازمند مهر و محبت خانه و به‌ویژه مادر است و شیر تأمین‌کننده سلامت در طول عمر یک فرد و همین‌طور تأمین‌کننده نیازهای عاطفی و روحی فرزند است. فلذا هر چند در دوره‌ای پزشکی غربی به سمتی می‌رفت که با شیر خشک و مواد غذایی جدای از شیر مادر بچه‌ها را تغذیه و تربیت کنند این اقدام بافرهنگ اسلامی ایرانی ما منطبق نبود و نیست. در پیشرفت‌های پزشکی هم تأکید بر این است که چیزی در تأمین سلامت جسمی و تقویت ابعاد روحی و عاطفی فرزند جای شیر مادر را نمی‌گیرد. برای به سرانجام رساندن این مهم باید همسران همکاری کنند. باید جاهایی که خانم‌ها کار می‌کنند با خانم‌ها همکاری کنند تا به فرزندانشان برسند. فرهنگ اسلامی فرهنگی است که می‌فرماید خانه و زن در برابر آینده فرزندان رسالت سنگینی دارد که یکی از این موارد شیر مادر است.

6. اهدای خون، اهدای زندگی

همه ما می‌دانیم که با اهدای یک لیتر خون گاهی جان یک فرد نجات پیدا می‌کند. لذا اهدای خون وظیفه شرعی، انقلابی و دینی است و امیدواریم آنان که می‌توانند با مسئولان همکاری کنند. همان‌طور که امروز شاهد این هستیم که اهدای عضو با ضوابط شرعی به یک فرهنگ مبدل شده است و موجب نجات خیلی از آدم‌ها شده است. همین‌جا تشکر می‌کنم از خانواده‌های متعددی که در همین سال‌های اخیر مطابق ضوابط قانونی و شرعی اعضای خود و آسیب‌دیده‌شان را اهدا کرده‌اند و موجب نجات انسان‌های دیگر شده‌اند.

7. نماز جمعه‌ها سرچشمه فیاض الهی

موضوع دیگر سالگرد اقامه نماز جمعه است. چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشت و از برکات انقلاب اسلامی برپایی قاعده‌مند و عمومی نماز جمعه در سراسر ایران بود. این صفوف موحدان و پارسایان سرچشمه فیض الهی شد و با این صف‌های به‌هم‌پیوسته مبادی توحیدی و الهی تقویت شد و از این پایگاه‌های توحید، مقامت در برابر دشمن جوشید. ما با نمازهای پرشکوه جمعه دفاع مقدس را اداره کردیم و با نمازهای پرشکوه جمعه کشور در برابر انواع آسیب‌ها بیمه شد. قدر این صفوف را باید دانست و آن را مبارک شمرد و از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که باید شاکر آن بود.

نماز جمعه در میبد دارای دیرینه‌ای طولانی

اما میبد شما افتخار مضاعفی دارد که روزگاری با پیشوایی مرحوم آیت‌الله اعرافی سال‌ها قبل از انقلاب، شما دارای نماز جمعه بودید و شکوه نماز جمعه شما به‌پیش از پیروزی انقلاب می‌رسد. به گمانم حداقل پنج شش سال قبل از پیروزی انقلاب سلامی آن مرد بزرگ الهی این فریضه اسلامی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی را احیا کرد و این افتخار از آن شما مردم عزیز و شریف است که در برپایی نماز جمعه در آن روزگار همکاری می‌کردید. همین‌جا باید برای آن عالم بزرگ آرزوی علو درجات کنیم. همین‌طور امام‌جمعه‌های موقتی که به دیار باقی سفر کرده‌اند مرحوم حاج‌آقای روحانی و مرحوم حاج‌آقای هدایی و همین‌طور خیل عظیم خادمان نماز جمعه در طول بیش از 45 سال در میبد که به این نماز جمعه شکوه بخشیدند و از دنیا رفته‌اند طلب علو درجات داریم. برای جمع زیادی از نمازگزاران پا به رکاب و پای کاری که در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این نمازها شرکت می‌کردند و رونق می‌بخشیدند و به لقای الهی رفته‌اند آرزوی علو درجات داریم و باید از همه خادمانی که دیروز و امروز در خدمت این فریضه اسلامی و الهی، آشکار و نهان و مستقیم و غیرمستقیم در سراسر ایران و جهان اسلام بوده‌اند آرزوی توفیق کنیم و تشکر کنیم. از دوستان ستاد نماز جمعه، نماز جمعه یاران و خواهران و برادرانی که مستقیم و غیرمستقیم همکاری می‌کنند تشکر می‌کنم. همین‌جا عرض می‌کنم که امروز نهصد و بیست و ششمین خطبه‌ای است که توسط این بنده ناچیز در ربع قرن گذشته ایراد می‌شود و شاید قریب همین تعداد هم توسط ائمه جمعه موقت و مرحوم آیت‌الله اعرافی ایراد شده است. افتخار نماز جمعه برای شما است و به حمد الهی شکوه نماز جمعه شما بالاست. البته انتظار می‌رود که هفته‌به‌هفته، ماه‌به‌ماه و سال‌به‌سال بر شکوه شکلی و محتوایی نماز جمعه افزوده شود. امروز قریب هزار نماز جمعه این کشور مشعل هدایت برای همه امت اسلامی است و باید همه مسائل اجتماعی، معرفتی و اخلاقی در این نماز جمعه‌ها باید موردتوجه قرار گیرد و از خداوند در این زمینه توفیق می‌طلبیم.

8. بررسی معادلات بین گفتمان جبهه مقاومت و جهان استکبار

بخش آخر عرایضم اشاره به مسائل جاری و اخیر ایران و انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل باشیم.

الف) آفندهای جبهه مقاومت بر پیکره جهان استکبار

چند اتفاق را فهرست می‌کنم و بعد هم به یک نتیجه بسیار مهم اشاره می‌کنم.

1. محاصره اسرائیل توسط حلقه‌های مقاومت

روزگاری کسی فکر نمی‌کرد که اسرائیل بر قدرت‌های بزرگ جهان که سروری داشت در منطقه و در غرب آسیا، مانند امروز در محاصره حلقه‌های استوار مقاومت قرار بگیرد. ما نوجوانان قبل از انقلاب بودیم که تصور این نکته به ذهن نمی‌آمد. امروز اسرائیل علی‌رغم همه عربده‌کشی‌ها در محاصره حلقه‌های پولادین جبهه مقاومت اسلامی حزب‌الله و حماس است. اسرائیل  در چند حادثه مهم در برابر امت اسلام عقب نشست و طعم تلخ شکست را چشید.

2. سرنگونی داعش

 داعش دست‌پرورده امریکا با هیمنه‌ای که داشت و  وارد عرصه سیاست در عراق، سوریه و نقاط دیگر عالم اسلام شد در برابر قدرت مقاومت اسلامی شکست خورد و این ایادی امریکا باز طعم تلخ شکست جانانه را چشیدند.

3. شکل‌گیری جبهه مقاومت در اقصا نقاط عالم اسلام

 شکل‌گیری جبهه مقاومت فراتر از مرزهای ایران در عراق، شام، یمن و نقاط گوناگون عالم اسلام پدیده دیگری است که امروز به فضل الهی ما شاهد آن هستیم.

4. استبصار جبهه مقاومت فلسطین

جبهه فلسطین علی‌رغم فراز و فرودها امروز بیشتر از پیش، منطق انقلاب اسلامی و ملت ایران را فهمیده‌اند. همین چند روز قبل سرانی از حماس که مقداری زاویه داشتند آمدند محضر رهبر انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (صلوات) و بیعت مجدد کردند. پریروز شخص مقام معظم رهبری می‌فرمودند این‌ها آمدند اینجا و به نحوی اظهار پشیمانی می‌کردند و آمادگی همراهی بیشتر با جبهه اسلامی را ابراز داشتند. ایشان می‌فرمودند آقای هنیه سلام رسانده بوده و گفته بوده که من مشتاقم که محضر شما برسم اما شرایط محاصره طوری است که نمی‌توانم پیش شما بیایم. این شرایطی است که در آنجا به وجود آمده است. حزب‌الله و انصار الله هم که جای خود دارد.

5. اسقاط پهپاد پیشرفته آمریکایی

 دو سه اتفاق اخیر را هم بر این پدیده نورانی بیفزایید. اسقاط پهپاد آمریکایی که یکی دو قرن گذشته کسی به فکرش نمی‌آمد که ملتی بتواند مقابل این قدرت‌های بزرگ چنین جسورانه اقدام کند. دستور دادند و فرمان آمد تجاوز ولو از سوی قدرتی مثل امریکا باشد باید پاسخ داده شود و شلیک کردند با ابزارهای بسیار پیشرفته و پهپاد بسیار مترقی و پیشرفته آن‌ها را ساقط کردند.

6. توقیف قدرتمندانه نفت‌کش روباه پیر

پرونده بسیار جالب دیگر توقیف نفت‌کش انگلیسی‌ها بود. این را باز شخص رهبری می‌فرمودند که در لحظه‌ای که بچه‌های سپاه، نفت‌کش انگلیسی را با قایق‌ها محاصره کردند و فرمان توقف و تغییر مسیر را دادند بلافاصله به دو ناو بزرگ امریکا و انگلیس دستور داده شد که سریع به سمت آنجا بروید و وقتی‌که تماس گرفتند فرماندهی ایران گفت که به هیچ‌یک از این‌ها گوش نکنید و شما اقدامتان را تا توقیف انجام دهید.

 این حرف‌ها شوخی نیست که ما می‌زنیم این عزت اسلام و افتخار ایران است. ما دو سه قرن است که در عصر قاجار و پهلوی‌ها دائم مناطقمان را گرفتند، ما را تحقیر می‌کردند، فرمان می‌دادند و ما را تضعیف می‌کردند. امروز رهبر مقتدر، سپاه مقتدر شما، نیروهای شجاع شما و مسئولان شما با کمال آرامش می‌فرماید: دو ناو جنگی دو ابرقدرت جهانی گفتند که این کار را نکنید که ما داریم آنجا می‌آییم. بچه‌های ما آرامش بر اساس فرمان فرماندهانمان گفتند ما کارمان را انجام می‌دهیم و انجام دادند و آن‌ها هم عقب نشستند.

ب) درخشش ایران اسلامی و گفتمان مقاومت در عالم

این‌ها قدرت‌های ما هستند. نباید مسئولین ما و هیچ‌یک از دست‌اندرکاران ما مقابل این عربده‌ها و این جسارت‌هایی که قدرت‌های بیگانه دارند کم بیاوردند. اگر ما کم بیاوریم و به عقب برگردیم آن‌ها صد قدم جلو می‌آیند. باید ایستاد البته ما عقلانیت و منطق آشکار در عالم داریم، اما جوانان شجاع، سپاه و نیروهای مسلح شجاع ما و منطق و گفتمان انقلاب اسلامی ورق را برگردانده است. نتیجه این فهرست چیست؟

نتیجه این فهرست این است که طلایه این تحولات جهانی در حال رخ نمودن است. ایران اسلامی و گفتمان مقاومت اسلامی به فضل الهی در عالم خواهد درخشید و دشمنان شما و انقلاب اسلامی منکوب خواهند شد. آینده از آن اسلام عزیز، انقلاب اسلامی، ملت بزرگ و رشید ایران است. استوار بایستیم که خداوند به فضل خود یاری خواهد کرد و دشمنان شما در همه عرصه‌ها به فضل الهی به عقب خواهند رفت انشاء الله. (تکبیر)

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله ...  یا ارحم الرحمین، اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة، اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله،خدایا دل‌های ما را به انوار خودت روشن بفرما، آسیب‌ها و مشکلات را به برکت اولیای الهی از ما دور بساز، به ما توفیق خدمت به خلق خدا و جامعه و انقلاب و جامعه عنایت بفرما، دل‌های ما را به انوار قرآن و عبادت و دعا روشن بفرما، ما را به رسیدگی به مستمندان و همراهی با محرومان و عبادت و دعا و نیایش و زنده داشتن یاد خدا و رونق بخشیدن به مساجد توفیق روزافزون عنایت بفرما، اعمال ما را قبول بفرما، توبه، انابه و عبادات ما را مورد لطف و کرمت خود قرار بده، گناهان ما را ببخش، ما را از شر وساوس داخلی و بیرونی محافظت بفرما، آسیب‌ها را از جامعه ما دور بدار، نسل جوان ما را به اوج عزت، ایمان و افتخار برسان، همه مخاطرات را از کشور و امت اسلام دور بدار، شر دشمنان اسلام به‌ویژه اسرائیل غاصب را از سر همه مرتفع بفرما، شر تکفیری‌ها، داعشی‌ها و تروریست‌ها را به خودشان بازبگردان، ما را از همه خطرات مصون بدار، باران رحمت و برکاتت را بر ما نازل بفرما، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع بفرما، مسئولان ما را به انجام وظایف، خدمات صادقانه و الهی‌شان آشنا و موفق بدار،مریضان ما، مریضان مدنظر و جانبازان را شفا کرامت بفرما، مسلمانان مظلوم بحرین، یمن، عراق، سوریه، میانمار و دیگر مسلمانان مظلوم در اقصا نقاط جهان را نجات کرامت بفرما، اموات و درگذشتگان ما، درگذشتگان از این جمع و تازه درگذشتگان را غریق بهار رحمتت بفرما، ارواح تابناک شهیدان، شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و مقاومت و بین‌الملل اسلامی شهدای این جمع و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما. ما را از گناهان ‌همه ایام سال مصون بدار، توبه و انابه و عبادت ما را قبول بفرما،ملت ما را برای همه مراسم اخلاقی و دینی و معنوی موفق و مؤید بدار. سلام ما را به محضر امیرالمؤمنین، امامان و مولایمان حضرت ولیعصر (عج) ابلاغ بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[11]

 


[8]. سوره حشر، آیه 18.

[9]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321

[10]ـ سوره مائده، آیه 35.

[11]- سوره اخلاص