خطبه اول

                                                شالوده اندیشه اسلامی در احادیث روایی موجود 

                                            احادیث امام صادق (ع) حاوی معارف الهی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا و نصلّی و نسلّم علی سیدنا و نبینا و طبی قلوبنا و شفیع ذوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین و لا سیّما بقیة الله فی الارضین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[1]عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[2] وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[3]

همه شما برادران و خواهران نمازگزار گرامی و خودم را به تقوای الهی، پرهیز از گناهان و آلودگی‌های اخلاقی و روحی و عمل به فرمان‌های خداوند در همه احوال و شئون زندگی توصیه و سفارش می‌کنم. امیدواریم خداوند همه ما را از بندگان وارسته و شایسته و پارسا و متقی مقرر بفرماید.

نقش بی‌بدیل امام صادق (ع) در باروری معارف الهی

سلسله بحث‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی را قطع می‌کنیم و به دلیل آنکه در آستانه شهادت امام صادق (علیه‌السلام) هستیم پیرامون این امام بزرگوار نکاتی در خطبه اول تقدیم می‌کنم.

همان‌طور که مستحضر هستید نقش امام صادق (علیه‌السلام) در باروری معارف الهی و فراوری و تکمیل و عرضه آن نقش بسیار ممتاز و بی‌بدیلی است. در سال‌های قبل و مناسبت‌های دیگر هم اشاراتی به این مطلب کرده‌ام. امروز هم اولین محور سخن و عرض ما پیرامون این امام بزرگوار درباره این نقش بسیار ممتاز و بی‌بدیل امام صادق (علیه‌السلام) و تتمیم و فرآوری معارف الهی و مکتب اهل‌بیت است. همان‌طور که خیلی مشهور است و همه شنیده‌ایم این نقش و سهم آن‌قدر برجسته  و بلند است که مذهب شیعه و اهل‌بیت در جهان، گاهی به نام این امام همام نامیده می‌شود و گفته می‌شود مذهب جعفری. دلیل آن به خاطر نقش ممتازشان در تکمیل این معارف است.

نکاتی در این باره عرض می‌کنم:

الف) شالوده اندیشه اسلامی در احادیث روایی موجود

شاید قریب به صد هزار متن و حدیث و روایت از ائمه هدی (علیهم‌السلام) در کتاب‌های حدیثی و روایی نقل شده است. حالا وقتی‌که می‌گوییم حدود صد هزار کمی کمتر یا به‌احتمال زیاد بیشتر به این معنا نیست که فقط احادیث کوتاه هستند. حدیث که می‌گوییم گاهی یک جمله است، گاهی ده بیست فقره دارد و گاهی مانند خطبه امیر المومنین (علیه‌السلام) است که چند صفحه یک کتاب را در برمی‌گیرد. ما بیش از صد هزار حدیث در حدود هفت، هشت هزار کتاب از کتب روایی و حدیثی در اختیار داریم.

این احادیث شالوده اندیشه اسلامی و معارف اهل‌بیت است، یعنی کل ساختمان مکتب و اندیشه اسلامی بر پایه این حدود صد هزار حدیث و روایت و خبر و مناظره و احتجاج و خطبه و خطابه‌ای که از ائمه هدی (علیهم‌السلام) نقل شده است سوار است. یعنی این کاخ معارف اخلاقی، کلامی، حدیثی و تفسیری بسیار بزرگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بر پایه حدود صد هزار متن تاریخی و نقل شده از ائمه هدی (علیهم‌السلام) استوار است که این احادیث مثلاً در بحارالانوار علامه مجلسی کتابی است که به شکل قدیم ایشان در 25 جلد در عصر صفوی نگاشت.

1. بحارالانوار دایره المعارف حدیثی گران‌بها

یک موسوعه و دایره المعارف حدیثی بسیار بسیار مهم در تاریخ حدیث شیعه است که در زمان خودش صدها نفر و محققان زیادی را به کار گرفت. سفرهای زیادی به اقصا نقاط عالم اسلام انجام دادند. کتابخانه‌های زیادی را وارسی کردند و در آن زمان نتیجه‌اش به شکل بسیار خارق‌العاده یک موسوعه و دایره المعارف جامع احادیث اهل‌بیت شد. بیست و پنج عنوان اصلی فهرست این 25 جلد کتاب بحارالانوار شد و در عصر ما وقتی آن چاپ‌های سنگی به شکل چاپ‌های جدید شد به 110 جلد کتاب حدیثی تبدیل شد. مرحوم علامه مجلسی در آن زمان که ابزار و وسایل امروز نبود یک خدمت بزرگ در جمع‌آوری احادیث اهل‌بیت انجام داد. البته در دوره‌های قبل ما اصول کتاب‌های چهارصدگانه در  عصر ائمه داشتیم. بعد آن 400 جزوه و کتابچه حدیثی در چهار کتاب اصول کافی و سه کتاب دیگر (تهذیب الاحکام، الاستبصار و من لایحضره الفقیه) و تعدادی دیگر از کتاب‌ها متفرق بود. مرحوم علامه مجلسی تمام این‌ها را در 110 جلد کتاب در بیست و پنج عنوان اصلی و صدها عنوان فرعی و حاوی حدود 85 هزار حدیث جمع‌آوری کرد.

بعد از مرحوم علامه مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) که چنین کار بزرگی حدیثی و موسوعه و دایره المعارف روایات اهل‌بیت را پدید آورد باز هم علمای بعدی دیدند که هنوز هم احادیثی وجود دارد که حتی در بحارالانوار هم نیامده است لذا در کتاب‌های بعدی مقداری هم اضافه شد. حاصل آنچه ما امروز در دست داریم به نحو تقریب حدود هفت هزار کتاب حدیثی و روایی و بیش از صد هزار حدیث کوچک و بزرگ در قالب خبر و حدیث و خطبه و مناظره و احتجاج و امثال این‌ها است. این احادیث از پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه هدی و فاطمه زهرا (صلوات الله علیهم) نقل شده است.

2. وجود نرم‌افزارهای جامع احادیث بیانگر غنی حدیثی

در عصر ما هم نرم‌افزارهای خیلی مهمی همانند نرم‌افزار جامع الاحادیث و نرم‌افزار مکتبة اهل‌البیت تولید شده است که طبعاً جامع‌تر از بحارالانوار است و کارهای جدیدی هم در حال انجام است که در فاصله چند سال آینده شاید تمام احادیث بدون آنکه هیچ چیزی فروگذار شود از منابع روایی شیعه و اهل سنت در نرم‌افزارهای جامعی جمع‌آوری شود.

3. عدم انقطاع دوره حدیثی در مکتب شیعه

آن چیزی که مهم است اهل‌بیت برخلاف اهل سنت انقطاع دوره تاریخی حدیثی ندارد. به این نکته دقت داشته باشید که بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جریانی به کار آمد که در اهل سنت حدیث را منع کردند. خلیفه اول، دوم و سوم هر سه در برابر نقل، حفظ و نگارش حدیث مقاومت کردند. دلایل ظاهری دارد که در کتاب‌هایشان آمده است و یک دلیل واقعی هم دارد که اگر حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به‌طور جامع و کامل نقل می‌شد آن‌وقت جایگاه اهل‌بیت بر همه امت شناخته می ش؛ فلذا اجازه کتابت حدیث را ندادند و با آن مقابله کردند و حدود یک قرن تا حدود سال 100 هجری قمری (سال 95 و 96 هجری قمری) تقریبا در اهل سنت نقل حدیث ممنوع بود و یک مقدار هم که در عهد معاویه باز شد کلی احادیث تحریفی برای مقابله با اهل‌بیت وارد منابع حدیثی شد. اما در شیعه نقل حدیث از همان اول و زمان امیرالمؤمنین و ائمه هدی (صلوات الله علیهم) نه‌تنها منع و جلوگیری نشد بلکه تشویق و ترغیب شد و از همه ائمه (صلوات الله علیهم) در مباحث گوناگون الهی و انسان‌ساز روایت نقل شده است و  دامنه وسیع معارفی را در برگرفته است، فلذا ما انقطاع حدیثی نداریم، ما فترت و دوره گسست نقل حدیثی در شیعه نداریم.

ب) روایات امام صادق (ع) حدود 40 درصد روایات اهل‌بیت (ع)

همه این‌هایی که عرض کردم برای رسیدن به این نقطه بود که ببینیم امام صادق (علیه‌السلام) در این زمینه چه جایگاهی دارد. امام صادق و امام باقر (علیهماالسلام) مکمل عاشورا بودند، هویت‌ساز تشیع و جامعه اسلامی بودند و منظومه فکری این دو امام اگر از مجموعه معارف اسلام و اهل‌بیت برداشته شود آن گنجینه دچار نقصان شدید می‌شود. حالا آماری عرض می‌کنم.

کتابی به نام مسند امام صادق (علیه‌السلام) برای آقای عطاردی است که چند سال قبل مرحوم شدند. این کتاب جامع‌ترین کتاب در باب زندگی، روات و روایات امام صادق (علیه‌السلام) است. در این کتاب -که البته ادعا نمی‌کند کامل است و می‌گوید که شاید چیزهای دیگری هم پیدا شود- گفته شده است که 38559 روایت بدون تکرار از امام صادق (علیه‌السلام) در این کتاب جمع‌آوری شده است. احادیث مذکور در این کتاب بیست و دو جلدی نقل شده است.

امام باقر علیه‌السلام شاید کمتر از بیست هزار باشد. معنای این آماری که گفتم و مقایسه که کنیم این است که حدود 40 درصد از منظومه و مجموعه اخبار و روایات ما فقط از امام صادق (علیه‌السلام) است یعنی مذهب جعفری. یعنی شخصیتی که در 34 سال امامت عمده معارف اهل‌بیت را تبیین کرده‌اند. این کمیت کار بود.  

رواتی هم که از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده‌اند مشهور چهار هزار شاگرد است اهل سنت هم این را گفته‌اند اما در این کتاب نام 2144 نفر که از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده‌اند آمده است. این تعداد راوی و شاگرد هم درباره هیچ امام دیگری بیان نشده است.

سی و چهار سال دوره امامت ایشان بود. در رتبه بعد امام باقر و ائمه دیگر قرار دارند.

ج) پوشش تمام معارف الهی در احادیث امام صادق (ع)

نکته کیفی مسئله هم این است که روایات امام صادق (علیه‌السلام) تقریبا کل معارف الهی را پوشش می‌دهد البته آدم جرئت نمی‌کند اما گر کسی جرئت کند و بگوید اگر همه روایات را کنار بگذاریم و تنها روایات امام صادق (علیه‌السلام) را داشته باشیم شاید هفتاد هشتاد درصد معارف الهی و اسلامی و شیعی در این روایات قرار دارد. در کلام، عقاید، تاریخ اسلام، سنت، حدیث، تفسیر، مناظره، احتجاج، مباحث اعتقادی تا به‌ویژه در فقه تمام ابواب فقه ما -این 50 شصت باب فقهی- حاوی روایات امام صادق (علیه‌السلام) است و شاید آن روایات 70 هشتاد درصد را کفایت کند و اگر امام باقر (علیه‌السلام) را اضافه کنیم شاید بتوان گفت 80 نود درصد در این مجموعه قرار خواهد داشت که حدود شصت هفتاد هزار روایت می‌شود.

حالا شرایطی فراهم آمد و دوره انتقال قدرت بود و مسائلی که مستحضر هستید شد این دوره شکوفایی بی‌سابقه و بی لاحقه. یعنی در این 250 و سیصد سال عصر حضور این دوره‌ای را که می‌بینیم عصر شکوفایی، باروری، فراوری و تولید حجم عظیم معارف الهی توسط این دو امام و به‌ویژه امام صادق (علیه‌السلام) است.

به همین یک مطلب اکتفا کنم.

روضه

السلام علیک یا اباعبدالله یا جعفر بن محمد شب شهادت شما است. شما حجت خدا بودید! شما انسان پاک و معصومی بودید! شما دستگیر همه امت در مهلکه علمی بودید! همه ائمه مذاهب اربعه در پیشگاه شما زانوی ادب زده‌اند! اما قدر شما را چگونه دانستند؟!! این در کتاب معتبر نقل شده است که یک بار خانه امام صادق (علیه‌السلام) به دستور منصور دوانقی آتش زده شد. شهادت ایشان با سم چیزی است که مرحوم صدوق به آن اشاره کرده است و این قصه هم در یکی از کتب اربعه آمده است که روزی مأموران را گسیل داشت خانه امام صادق (علیه‌السلام) و خانه ایشان را آتش زدند. کتاب‌ها و اثاثیه ایشان سوخت اما اراده خدا بر این تعلق گرفته بود که خود حضرت آسیب نبیند. خود حضرت فرمود که من فرزند ابراهیم هستم بر روی آتش راه رفت و خود را نجات داد. اما نهایتاً با سم به شهادت رسید. اما امام صادق (علیه‌السلام) تو فرزند بزرگی هستی که همیشه ما را به یاد مصیبت‌های جدت انداختی! آتش گرفتن خانه تو ما را به یاد آتش گرفتن جده مطهره‌ات می‌اندازد. اما تو از این آتش جان سالم به درآوردی اما مادر بزرگوارت میان در و دیوار صدا زد که پهلویم شکسته شد و محسنم سقط شد. تو با سم به شهادت رسیدی ولی جان‌ها بسوزد برای جد مطهرت که در روز عاشورا آن‌قدر تیر بر بدن مبارکش وارد شد و آن‌قدر نیزه خورد که راوی می‌گوید یک جای سالم در تمام جسد مطهر حضرت ندیدم.

«أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ»[4]«وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَظَلَمُوا ‌ایمُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»[5]

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[6]


[1]- سوره حشر، آیه 18.

[2]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321.

[3]ـ سوره بقره، آیه 197.

[4]- سوره هود، آیه 18

[5]- سوره شعراء، آیه 227

[6]- سوره کوثر

خطبه دوم

لزوم تکیه بر توانمندی‌های داخلی 

استیصال جبهه استکبار در برابر رهبری و انقلاب اسلامی

بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق أجمعین ثمّ الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیبنا أبی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب أهل الجنّة و علی أئمة المسلمین علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و علی بن محمّد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین. اللهم عجّل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه و اسلک بنا محجته.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»[7]عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[8]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[9]

همه شما و خودم را به تقوای الهی و پرهیزگاری  در همه شئون به‌ویژه در سخن و گفتار سفارش و دعوت می‌کنم.

از جلوه‌های مهم خداترسی و رعایت تقوای الهی در قلمرو زبان و گفتار و سخن است. سخن هم یک ابزار مهم برای رشد و پیشرفت بشر به شمار می‌آید. بشر بدون سخن گفتن و سخن شنیدن رشد نخواهد کرد. اما همین نعمت بزرگ الهی یک مهلکه آفرین عظیم هم هست و بسیاری از گناهان به‌گونه‌ای با سخن و زبان در ارتباط است که گاهی تا هفتاد گناه با زبان به نحوی در ارتباط است و بعضی از گناهان بزرگ و کبیره از زبان جاری می‌شود. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»[10]سخن حق و درست و استوار بگویید، از سخنان بی مستند و بی‌پایه و از سخنانی که آ برو و حیثیت دیگران را از بین می‌برد و باطل را رواج می‌دهد پرهیز کنید.

خدایا به همه ما توفیق رعایت تقوا در سخن و گفتار و گفت‌وشنود عنایت بفرما.

مناسبت‌ها

موضوعات و مناسبت‌هایی را فهرست‌وار عرض می‌کنم:

1. تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق (ع)

شهادت امام صادق علیه‌السلام را تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

2. گرامیداشت یاد آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله صدوقی و شهدا

یاد همه شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافع حرم و مقاومت اسلامی را گرامی می‌داریم. به‌ویژه یاد شهیدان سرافراز  آیت‌الله بهشتی و یاران او و همین‌طور شهید محراب آیت‌الله صدوقی و یاد شهدای هواپیمای مسافربری که توسط آمریکایی‌ها در سال 67 ساقط شد و دیگر شهیدان گمنام و شهیدانی که اخیراً در کشور تشییع شدند و شهید روحانی اردکان که جدیداً بعد از سی و چند سال جنازه او به استان و شهرشان منتقل شد. عرض ادب داریم به پیشگاه این سهامداران اصلی انقلاب و فجر آفرینان و نورافشانان فضای کشور، شهیدان بزرگی که حافظ استقلال و عزت ما بودند و تقدیم می‌کنیم به ارواح تابناک آنان صلواتی بر محمد و آل محمد.

3. نکوداشت هفته قوه قضائیه

هفته قوه قضائیه است که باید تقدیر و تشکر کرد از همه قضات و دست‌اندرکاران قضا در کشور و خدمات آنان را باید ارج نهاد. البته باید تأکید کرد بر این که قوه قضائیه یک عنصر و مؤلفه در تأمین عدالت و پیشرفت کشور است و امید است با رویکردهای جدی و جدید و راهبردی و بنیادی شاهد رفع نواقص در نظام و سیستم قضایی باشیم و شاهد این باشیم که ملت و مردم ما خصوصاً محرومان و نیازمندان به دستگاه قضا اعتماد کنند و این مسیر و راه حساس و دشواری است که باید قضات ما و همه متصدیان امر قضا آن را دنبال کنند.

مؤلفه‌های قوه قضائیه تراز و معیار انقلاب

قوه قضائیه ما باید اسلامی، عادلانه ، انقلابی، محروم محور، علم و دانش‌محور و قوه‌ای که از همه ابزارها برای تأمین عدالت استفاده کنند باشد. قوه‌ای باشد که در برابر مفسدان و اختلاس گران و بی‌اعتنایان به حقوق مردم بایستند. برای همه این عزیزان آرزوی توفیق داریم و انشاء الله قوه قضائیه در پرتو هدایت‌های الهی و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب بتواند گام‌های بلندتری در تأمین عدالت و پیشرفت کشور و مبارزه با هنجارشکنی‌ها و مفاسد اجتماعی و اقتصادی ایفا کند.

4. لزوم تکیه بر توانمندی‌های داخلی در صنعت و معدن

هفته صنعت و معدن است که باز به همه کسانی که در حوزه صنعت و معدن تلاش می‌کنند خسته نباشید می‌گوییم. باید به کارگران، مسئولان و برنامه‌ریزان تأکید کرد که در این شرایط کشور بیش از همه مواقع دیگر باید روی پای خود بایستیم و از این سرمایه‌های بی‌پایان کشور برای استقلال کشور بهره بگیریم. امروز ما در برابر تعرض‌های بیگانگان و هجوم‌های ظالمانه و تحریم‌های جائرانه قرار داریم. باید از این فرصت برای جهش‌های بزرگ‌تر استفاده کنیم و این شدنی است.

 ملتی که در دفاع مقدس سیم خاردار نداشت امروز با قدرت علم و دانش خود پیچیده‌ترین پهپاد آمریکایی را ساقط می‌کند. در سخت‌ترین شبکه جاسوسی آمریکایی‌ها در فضای مجازی و سایبری نفوذ می‌کند و به آن‌ها ضربه می‌زند. این ملت و دانشمندان ما پیچیده‌ترین فن‌آوری‌ها را تسخیر کرده‌اند. فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و ده‌ها قلمرو بزرگ علمی دیگر با مغزهای نورانی و با تلاش دانشمندان جوان ما و با اقتدار نیروهای علمی و فنی و مسلح فتح شد. این نشان می‌دهد که در همه قلمروها این ملت بزرگ و این جوانان هوشمند می‌توانند پیش روند و قله‌های بلند را فتح کنند.

 این سخن چند دهه‌ای است که امام و رهبر عظیم الشأن ما فریاد می‌زنند و کسانی باور می‌کنند و قله‌ها را فتح می‌کنند و کسانی هم هستند که یا باور نمی‌کنند یا آن جرئت و جسارت لازم در آن‌ها نیست. ما از تحریم باید دستمایه‌ای بسازیم برای اینکه در همه قلمروها به استقلال و قدرت اثرگذاری و عقب رانی دشمنان برسیم و این شدنی است. صنعت و معدن دو عرصه مهمی است که باید کارآفرینان، دانشمندان، دانشگاهیان، مردم و کارگران ما بدانند صنعت کشور باید بر پایه سرمایه‌های خودمان ابتنا پیدا کند. زنجیره‌های صنعت ما باید در کشور خود ما تکمیل شود. این همه ذخایر و معادن ما به‌صورت خام به بیرون کشور نرود. ما باید قاطع بایستیم و برای روزی آماده باشیم که اگر یک قطره از نفت ما صادر نشود اقتصاد ما تکان نخورد. این‌ها در یک درصد بالایی می‌شود. درست است اقتصاد دنیای امروز به هم پیوسته است جاهایی باید داد و ستد کرد اما در محورهای راهبردی و بنیادی قابل تدبیر و طراحی است این انتظار از جامعه بزرگ صنعت و معدن، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های تسهیل‌کننده، بانک‌ها و دستگاه‌های مسئول ما است که با جسارت و با تکیه بر قدرت درونی ملت از همین سختی‌ها دستمایه‌ای برای آزادی و استقلال بیشتر بسازید. این شدنی است و نمونه‌اش همین دو نمونه اخیر ما است  و ان‌شاءالله که در این مسیر پیش روند.

5. ملت‌های مسلمان قربانیان سلاح‌های میکروبی و شیمیایی

هفته مبارزه با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی است. روی قدرتمندان امروز و زورگویان عالم سیاه است. این‌ها فشار آوردند وارد مذاکره شدیم و در خصوص سلاح اتمی شعار دادند، آن بنیه اتمی صلح‌آمیز ما را هم محدود کردند اما بعد دیدید اسرائیل دارای تسلیحات شیمایی، میکروبی و اتمی است. قدرت‌های غربی همه‌شان مجهز به این سه سلاح هستند که سلاح‌های کشتارجمعی است؛ اما با این بهانه اجازه نمی‌دهند کشورهای مستقل عالم از بهره‌های صلح‌آمیز این صنایع استفاده کنند. این‌ها دروغ‌های بزرگ عالم است که گاهی افرادی آن را باور می‌کنند یا ساده‌لوح هستند یا ترسو هستند. در عالم اسلام یکی دو قرن است که با ترساندن و با تحمیق و ایجاد رعب ملت‌های مسلمان را خلع سلاح کردند و همه چیز را در دست خود گرفته‌اند، اشغال می‌کنند و می‌زنند و می‌کوبند و ملت‌های اسلامی باید تسلیم باشند. این هم وضعی است که وجود دارد.

6. محکومیت تحریم رهبری و دستگاه‌های مرتبط توسط امریکا

این زورگویان عالم برخلاف منطق بشری و انسانی و برخلاف حقوق بین‌الملل زنجیره تحریم‌ها را تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌کنند و از جلوه‌های زشت ‌کارشان  تحریم رهبری معظم و دستگاه رهبری معظم انقلاب است. این اتفاق جدید و بی‌سابقه است در این خصوص باید چند نکته را توجه کنیم:

6-1. استیصال جبهه استکبار در برابر ایران و جبهه مقاومت

دستگاه حاکمه امریکا و صهیونیست‌ها و وابستگان مزدورشان در منطقه در یک بن‌بست در برابر انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی هستند. اینان امروزه در یک حصار قرار گرفته‌اند و در بن‌بست هستند. این یک واقعیت است. اگر این‌ها بخواهند یک ذره با ایران و گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی کوتاه بیایند یک ذره در برجام آمدند دیدند که پیشرفت انقلاب اسلامی دارد روزافزون می‌شود. آن راه، آن‌ها را به‌جای خطرناکی می‌رساند. بخواهند وارد یک تحریم و سختگیری شوند که امروز شده‌اند قطعاً خواهند دید که این پایان دردناکی برای قدرت‌های استکباری خواهد بود. این پایان خوشی برای آن‌ها نخواهد داشت. این تحریم و سخت‌گیری دستمایه‌ای برای پیشرفت‌های روزافزون‌تر خواهد شد و اگر بخواهند وارد برخورد نظامی شوند می‌دانند که جریان مقاومت و انقلاب اسلامی آماده یک کارزار بزرگ الهی میان جنود شیطان و جنود خداست. آن‌ها می‌ترسند وارد این صحنه شوند. مثل قدیم نیست و امروز یک زنجیره در عالم اسلام شکل گرفته است. سید حسن نصرالله می‌گوید: «اگر شما اقدامی کنید همه منافع شما در معرض خطر است». جبهه مقاومت در کشورهای دیگر هم همین‌طور. دیگر به‌سادگی بیست سی سال قبل نخواهد شد. بنابراین اگر بخواهند راه مسالمت یا تحریم را جلو بروند به بن‌بست می‌رسند. راه مقابله نظامی هم از پیش معلوم است که عالم را مشتعل می‌کند و آن‌ها هیچ سودی نخواهند برد. با شکل‌گیری مقاومت اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی این‌ها امروز در یک محاصره گفتمان انقلاب اسلامی قرار دارند.

6-2. نفوذ رهبری معظم غیرقابل‌تحمل برای استکبار

نکته دیگر این است که این‌ها برخلاف تصوراتشان می‌بینند ایرانی که دو سه قرن قبل، یک جبهه بزرگ قدرت در عالم بود و بر تمدن عالم اثر می‌گذاشت. از عصر قاجار و پهلوی هر روز او را تهدید کردند. اما امروز به برکت زعامت رهبری و با هوشمندی این ملت بزرگ ایران اسلامی به یک قدرت جهانی تبدیل شده است و این برای آن‌ها قابل تحمل نیست. این وضع دیگری است که آن‌ها می‌بینند. از سوی دیگر این‌ها مواجه با یک رهبری مقتدر، شجاع، هوشمند، طراح، برنامه‌ریز، آینده‌نگر و دارای یک قدرت معنوی بسیار ژرف و عمیق هستند. این رهبری با پشتوانه این ملت هوشمند و بیدار قابل تحمل برای آن‌ها نیست.

6-3. تحقیر سردمداران امریکا توسط رهبری معظم

اما شما بدانید جبهه مقاومت شکل گرفته است. زنجیره مقاومت در برابر شما با کمال اقتدار انسجام پیدا کرده است. ملت ایران به اوج هوشمندی و آگاهی رسیده است. قدرت مقاومت در ملت ما از هر زمانی بیشتر است و نسل جوان ما در همه عرصه‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فن‌آوری رشد کرده است و رهبر بزرگ ما آن اقتدار را دارد که در آن ملاقات خیلی آرام و درحالی‌که قدرت‌های دیگر منطقه همه ترسیده‌اند و با ترس یا با ضعف ایمانشان تسلیم هستند خیلی راحت می‌فرماید: «من آقای ترامپ را قابل مذاکره نمی‌دانم» و نامه او را هم نمی‌گیرد. این‌ها همان‌هایی هستند که نامه‌ها و عهدهای مؤکد خودشان را زیر پا گذاشتند. این رهبر مقتدر در دل‌های عالم جا دارد. میلیون‌ها در عالم مقلد دارد و نفوذ ایشان یک نفوذ سیاسی نیست که شما بتوانید در مقابل ایشان بایستید؟!! این ایام مصادف با زمان ترور ایشان در سال 1360 است. شما ترور کردید ولی نتیجه نگرفتید امروز هم یاوه‌های شما بی‌اثر خواهد بود و بدانید ملت بزرگ ایران و همه مقلدان و پیروان ایشان و همه دلدادگان اسلام و انقلاب اسلامی در ایران و سراسر جهان در برابر این هتاکی شما کوتاه نخواهند آمد و به فضل خدا شما در این هتاکی‌تان شکست سختی را تجربه خواهید کرد. (تکبیر)

7. محکومیت ادامه حصر شیخ زکزاکی به دست دولت نیجریه

در پایان یک اظهار نگرانی هم بکنیم نسبت به حال و سلامت جناب آقای زکزاکی که در نیجریه در حصر است. متأسفانه علی‌رغم اینکه دستگاه قضای آن‌ها ایشان را تبرئه کرد همچنان ایشان در محاصره است و وضع جسمی ایشان خیلی نگران‌کننده است. دولت نیجریه باید بداند که ملت‌های مسلمان نسبت به وضع ایشان حساس هستند و امیدواریم که به این مسئله توجه کنند تا اتفاق ناگواری که روی معادلات مسلمانان اثر می‌گذارد رخ ندهد انشاء الله.

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله ...  یا ارحم الرحمین، اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة، اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله،خدایا دل‌های ما را به انوار خودت روشن بفرما، آسیب‌ها و مشکلات را به برکت اولیای الهی از ما دور بساز، به ما توفیق خدمت به خلق خدا و جامعه و انقلاب و جامعه عنایت بفرما، دل‌های ما را به انوار قرآن و عبادت و دعا روشن بفرما، ما را به رسیدگی به مستمندان و همراهی با محرومان و عبادت و دعا و نیایش و زنده داشتن یاد خدا و رونق بخشیدن به مساجد توفیق روزافزون عنایت بفرما، اعمال ما را قبول بفرما، توبه، انابه و عبادات ما را مورد لطف و کرمت خود قرار بده، گناهان ما را ببخش، ما را از شر وساوس داخلی و بیرونی محافظت بفرما، آسیب‌ها را از جامعه ما دور بدار، نسل جوان ما را به اوج عزت، ایمان و افتخار برسان، همه مخاطرات را از کشور و امت اسلام دور بدار، شر دشمنان اسلام به‌ویژه اسرائیل غاصب را از سر همه مرتفع بفرما، شر تکفیری‌ها، داعشی‌ها و تروریست‌ها را به خودشان بازبگردان، ما را از همه خطرات مصون بدار، باران رحمت و برکاتت را بر ما نازل بفرما، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع بفرما، مسئولان ما را به انجام وظایف، خدمات صادقانه و الهی‌شان آشنا و موفق بدار،مریضان ما، مریضان مدنظر و جانبازان را شفا کرامت بفرما، مسلمانان مظلوم بحرین، یمن، عراق، سوریه، میانمار و دیگر مسلمانان مظلوم در اقصا نقاط جهان را نجات کرامت بفرما، اموات و درگذشتگان ما، درگذشتگان از این جمع و تازه درگذشتگان را غریق بهار رحمتت بفرما، ارواح تابناک شهیدان، شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و مقاومت و بین‌الملل اسلامی شهدای این جمع و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما. ما را از گناهان ‌همه ایام سال مصون بدار، توبه و انابه و عبادت ما را قبول بفرما،ملت ما را برای همه مراسم اخلاقی و دینی و معنوی موفق و مؤید بدار. سلام ما را به محضر امیرالمؤمنین، امامان و مولایمان حضرت ولیعصر (عج) ابلاغ بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[11]


[7]- سوره احزاب, آیه 70

[8]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321

[9]ـ سوره مائده، آیه 35.

[10]- سوره احزاب, آیه 70

[11]- سوره اخلاص