خطبه اول

                                                تبیین ویژگی‌های محیط پایه‌ریزی تمدن اسلامی

                                              ویژگی‌های حوزه اخلاقی پیامبر اکرم (ص)

 

بسم الله الرحمن الرحیم نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا و نصلّی و نسلّم علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین ولا سیّما بقیة الله فی الارضین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ»[1] عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه

همه شما نمازگزاران گرامی و خودم را در این روز شریف و آخرین جمعه ماه مبارک رجب و در آستانه مبعث شریف و ماه شریف شعبان به تقوا، پرهیزگاری، دوری از هواها و هوس‌های نفسانی و استفاده از فرصت‌های ماه رجب و شعبان دعوت و سفارش می‌کنم. امیدواریم خداوند همه ما را به بهره‌گیری کامل از فیوضات نورانی این ماه و ماه‌های پیش رو عنایت و کرامت بفرماید.

بعثت نقطه عطف در زندگی بشریت

طبعاً در شب مبعث شریف پیامبر خدا (ص) و رسول گرامی اسلام (ص) قرار داریم و سخن ما در خطبه اول هم پیرامون این مناسبت بسیار مهم و نورانی و بزرگ است. بعثت رسول خدا نقطه عطف و یک پیچ تاریخی و تمدنی بزرگ در زندگی همه بشر بود. موج رسالت و بعثت پیامبر خدا در جزیره العرب نماند؛ بلکه همه عالم و جهان آن روز را دربرگرفت و نه در آن تاریخ و زمان محصور شد بلکه همه تواریخ و دوره‌ها را دربرگرفت. همه بشر تحت تأثیر این پیام بزرگ، رسالت الهی، وحی خدا و تمدن جدیدی که پایه‌ریزی شد قرار گرفت. بعثت پیامبر خدا (ص)  یک حادثه زمانمند، تاریخ‌مند، مکان‌دار و محدود به بُعدی و ابعاد خاص نبود. بعثت و رسالت رسول خدا (ص)  همه زمان‌ها و مکان‌ها را در برگرفت و برای بشر در همه ساحت‌های زندگی پیام نو آورد و تمدن جدیدی پایه‌ریزی شد. این بعثت گرچه دشمنانی هم داشت و کینه‌توزی‌هایی هم در برابر آن قرار گرفت اما عظمت این پیام و رسالت، همه عالَم، جهان و حتی دشمنان را تحت تأثیر قرار داد و ادیان را زنده کرد و بشریت را وارد یک فاز جدیدی نمود. این مبعث شریف که بنا بر اجماع  امامیه و شیعه در 27 رجب بوده است و بنا بر نظر اهل سنت در ماه رمضان است این‌قدر دایره و دامنه وسیعی داشت.

 ما در تاریخ بشر کمتر نهضت، انقلاب، تحول و پیچ تاریخی مانند بعثت داریم. به همین ترتیبی که عرض کردم همه ادیان و ساحت‌های زندگی بشر تحت این خورشید فروزان بعثت قرار گرفت. این یک خورشید عالم‌تاب است، محور این پیچ تاریخی و این مرحله نوین در تمدن بشری شخص رسول خدا (ص) و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) بود. البته نقطه آغاز این حرکت و نهضت منطقه‌ای محدود، بسته و دچار صدها مشکل بود و در شرایط قبیلگی و غرق در فساد و تباهی بود. اراده الهی بر این اساس بود که آغاز این پیچ تاریخی، اعجاز الهی و نهضت بزرگ بشری که یک تحول الهی و توحیدی بود از یک نقطه بسیار عقب‌مانده شروع شود و همان پیام به همه جهان در طول زمان‌ها و مکان‌ها منعکس شود.

در اینجا قبلاً هم عرض کرده‌ام که شاید برای تصویر بعثت و رسالت بهترین کتاب نهج‌البلاغه باشد. امیر مؤمنان  شاگرد پیامبر (ص) در قریب 60 یا 70 موضع از خُطَب و کلمات قصار و نامه‌ها یک تحلیل تصویری از بعثت پیامبر ارائه فرموده‌اند و شاهدی برخلاف هیچ‌کدام وجود ندارد، بلکه تواریخ حتی از غیرمسلمانان نشان‌دهنده این تصویر گویا و جامع امیر مؤمنان است.

 من تبرکاً در این شب شریف و در آستانه مبعث شریف، در دو بخش نکاتی را که مستحضرید و آشنا هستید به‌صورت کوتاه خدمت شما عرض می‌کنم:

بخش اول: محیط پایه‌ریزی تمدن اسلامی

بخش اول در مورد محیط پایه‌ریزی تمدن اسلامی و این انقلاب جهانی می‌باشد. این محیط در حدود 40 یا 50 موضع از نهج‌البلاغه تصویر شده است. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای این محیط عقب‌مانده بیان شده است عبارت است از:

1. محیط فاقد دولت و تمدن

         نکته کلیدی این است که بعثت و این درخشش نو و این تابش خورشید بعثت در محیطی انجام شد که در آن عصر فاقد یک تمدن و حتی فاقد یک دولت بود. دولت یعنی حاکمیتی که مشروعیتی دارد و نظامات اداری در آن جامعه توسط دولت حاکم اداره می‌شود. این مرحله‌ای در تمدن بشری است. بشر از جوامع قبیلگی منتقل می‌شود به جامعه‌ای که دارای دولت و حکومتی است. جزیره العرب فاقد دولت بود. نظام و ساختار حکومت مبتنی بر قاعده‌ای از مشروعیت و دارای نظامات اجتماعی اداری است. بیشتر یک جامعه قبیله‌ای با اصول قبیلگی بود. طبیعتاً وقتی جامعه‌ای به مرحله حکومت و دولت نرسیده باشد فاقد تمدن است. تمدن یعنی داشتن یک نظام معرفتی، معیشتی، فکری جامع و منسجمی که بر یک جامعه بزرگی حاکم باشد. چنین تعریفی دارد که این هم نبود. بنابراین اولین نکته این است که  محیطی که مخاطب این پیام قرار گرفت جامعه‌ای فاقد دولت و طبعاً فاقد تمدن بود گرچه بقایایی از تمدن‌های توحیدی در آنجا بود.

2. جامعه گسسته از عالم قدس

          از لحاظ دینی، این جامعه و بشریت (به‌طورکلی) در حدود چند قرن از وحی مستمر خالی شده بود. یعنی اتصال بشریت و جامعه با عالم قدس و غیب انقطاع یافته بود؛ جز در قالب وصایای خیلی محدود و وصایت‌های محدودی که از مسیحیت و حضرت عیسی باقی‌مانده بود و بعضی از بقایای توحیدی در مکه نیز باقی‌مانده بود، مانند خاندان پیامبر (ص) و عبدالمطلب و به دیدگاه ما حضرت ابوطالب که سالروز وفاتشان هم هست. اما بشر به‌طورکلی از دینی بزرگ فاصله گرفته بود. انبیای الهی و اوصیای بزرگ هم در یکی دو قرن اخیر وجود نداشتند و جزیره العرب هم در دوره فترت است. در روایات و نهج‌البلاغه مکرر دوره جاهلیت و دوره فترت آمده است. یعنی دوره‌ای که این فترت و گسست بشر از آن عالم ایجاد شده است .

3. جامعه بی‌سواد و جدای از دانش

بی‌دانشی و بی‌سوادی از دیگر خصیصه‌های جامعه آن روز بود. امیر مؤمنان می‌فرماید: «لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ يَقْرَأُ كِتَاباً وَ لَا يَدَّعِي نُبُوَّةً»[2] وقتی پیامبر (ص) آمد که هیچ‌کس خواندن و نوشتن بلد نبود و جریان جامعه بر اساس علم و دانش نبود. پایه همه دانش و علم خواندن و نوشتن است. تا جایی که در جنگ بدر نقل شده است پیامبر (ص) با بعضی از کفار قریش که اسیر شده بودند قرار گذاشتند اگر مسلمانان را باسواد کنید آزاد می‌شوید. این‌قدر بی‌سوادی حاکم بود و هزار بار قرآن  بزرگان و علمای ما گفته‌اند که «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ * الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ»[3] همین‌طور به قلم و آموزش تأکید کرده است. الآن برای ما چیز طبیعی است اما در آن زمان عدد باسوادان به تعداد عدد انگشتان بود. این طور بی‌سوادی جامعه را در برگرفته بود.

4. خونریزی و کشتارهای بی‌اساس

خونریزی و کشتارهای بی مبنا و بی‌حاصل از دیگر مؤلفه‌های این محیط بود.جنگ‌های 20، 30 و پنجاه‌ساله بین قبائل که با اندک بهانه و دلیلی درمی‌گرفت و مدت‌ها ادامه پیدا می‌کرد. جنگی که بی‌پایان جلو می‌رفت. حالا اگر جنگی روی دفاع مشروع و مبانی مستحکمی ‌باشد قابل قبول است. یک وقتی هم است که جنگی از روی کینه‌ورزی‌هایی صورت می‌گرفته است که در تاریخ قضایای آن زیاد نقل شده است.

5. محیط کینه زده و دشمنی زا

 اصلاً محیط جزیره العرب چنین بود. می‌فرماید:خداوند رسولش را در جایی فرستاد که: «بَعْدَ الْعَدَاوَةِ الْوَاغِرَةِ فِي الصُّدُورِ-  وَ الضَّغَائِنِ الْقَادِحَةِ فِي الْقُلُوبِ»[4] کینه‌ها در دل‌ها آتش می‌افروخت و شعله می‌کشید و همه دچار کینه‌ها و عداوت‌ها بودند. ابن بدترین پدیده اجتماعی است که هر جای جامعه بروید کینه و عدوات پراکنده باشد.

6. فساد و فحشا

      انواعی مسائلی که جزء شاخص‌های فساد و فحشا می‌آید.

7. فقر و فلاکت

جز معدود افرادی که دارای تمکنی بودند نظام عمومی جامعه بر فقر و فلاکت و ناداری استوار بود.

8. عمومی‌شدن بت‌پرستی

بت‌پرستی و تبدیل جامعه  توحیدی و خانه توحید به جایگاه بت از دیگر خصایص این جامعه بود. بت‌پرستی‌های خرافی گاهی بدتر از الحاد است. یعنی کسی این‌قدر نفهم باشد که یک چیز پایین‌تر از خودش را صاحب اثر در عالم بداند. آن اندیشه ناب توحیدی که در اعماق جان بشر ریشه دارد و پایگاه آن خانه خدا بود و حضرت ابراهیم بنیان‌گذار آن بود تماماً دستخوش بدعت‌ها و مبدل به بت‌پرستی شده بود.

9. نظام خانوادگی به‌هم‌ریخته و بی‌اعتنایی به زن

 زن به‌عنوان یک موجود شریف در آنجا تلقی نمی‌شد و با زن به‌عنوان موجود دست چندم برخورد می‌شد.

بخش دوم: حوزه اخلاقی پیامبر اکرم (ص)

این چند ویژگی محیط جزیره العرب را بیان کردم و عبارات مرتبط با هر کدام را از نهج‌البلاغه نوشته‌ام که فرصت عرض آن‌ها نیست. امیر المومنین این شاخص‌ها را می‌فرماید. بشر شما دچار این وضعیت بودید و در جهان هم رابطه بشر با عالم قدس قطع شده بود و پرچم توحید و عبادت خدا به زمین افتاده بود و شیاطین بر عالم حاکم بودند. این موارد به همراه موارد دیگری در جزیره العرب حاکم بود و در عالم هم چند امپراطوری که مبانی حکومت آن‌ها شیطان، اهریمن، ظلم و ستم بود. پیامبر در این محیط برانگیخته شد. این خورشید در آن عالم‌تابید و آن جامعه را مبدل به یک جهان جدید کرد و حتی مسیحیت و ادیان دیگر و محیط‌های دیگر بشر تحت تأثیر دین پیامبر خداوند (ص) قرار گرفت. این تمدن بزرگ و این تغییر بنیادی به نقطه‌ای رسید که علیرغم اینکه اشکالاتی در درون خود پیدا کرد قرن‌هایی، عالَم را اداره می‌کرد. علم، تمدن، دانش و اندیشه بشری در ابعاد مادی و معنوی دچار تحول کرد، قافله علم را جلو برد و در قافله عبادت و بندگی و توحید تحول ایجاد کرد. محور این تحول بزرگ یک انسان کامل بود. موجدی که به اعتقاد ما صدر خلائق است و همه عالم باید به آن افتخار کنند. این موجود در حوزه اخلاق «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏»[5]  این آیه ساحت‌ها و ابعاد مختلف زندگی اخلاقی پیامبر را اشاره می‌کند.

اگر بخواهیم حوزه اخلاقی پیامبر - همان‌هایی را که می‌دانید - یادآوری کنیم می‌توان به‌صورت سریع و فهرست‌وار چنین ذکر کرد:

1. اخلاق فردی نیکو

پیامبر به‌صورت فردی یک سلوک کاملاً اخلاقی داشت. نظافت پیامبر، نظم و آراستگی ایشان زبانزد عام و خاص بود. ضمن اینکه قانع و ساده بودند اما بسیار نظیف، آراسته و شکل و رفتار جذابی داشتند. اخلاق فردی پیامبر، بسیار نیکو بود. ساحت‌هایی از اخلاق فردی پیامبر در سنن النبی بیان شده است. مسلمان باید این سلوک را مدنظر قرار داده با آن تطبیق دهند.

2. اخلاق اجتماعی و ارتباطی پیامبر

 ایشان در 23 سال بعثت و قبل از آن در سابقه 40 ساله قبیل از بعثت و در بیش از 60 سال عمر شریف خویش، یک اخلاق اجتماعی ارتباطی فوق‌العاده از خود نشان داد. در این اخلاق اجتماعی نمونه‌های زیر گنجانده می‌شود:

1. حسن خلق؛

2. خنده‌رویی؛

3. گشاده‌رویی؛

4. احترام به دیگران؛

5. تکریم همه طبقات جامعه؛

6. رعایت آداب ارتباطی با دیگران؛

7. عدم تفاوت قرار دادن بین فقیر و غنی و کوچک و بزرگ؛

8. توجه به کسی که وارد می‌شود؛

9. مهمان‌نوازی بسیار جذاب، تواضع و فروتنی؛

10. راحت بودن با دیگران، ضمن اینکه آن شکوه پیامبری و ابهت این شخصیت ناب و تمام‌عیار عالم در وجود پیامبر بود ولی آن شکوه و جلال با این تواضع و فروتنی، افتادگی، دلدادگی، عشق به دیگران، همراهی با دیگران، دستگیری از دیگران؛ تکریم و احسان نسبت به دیگران و به همه از کوچک و بزرگ توجه کردن درهم‌آمیخته بود.

همین پیامبری که محور یک نظم جدی و تمدن نوین است این‌قدر ارتباط اجتماعی قوی است. غوغا است. اخلاق پیامبر باید در جامعه اسلامی موج بزند و متأسفانه ما از آن فاصله داریم.

3. اخلاق خانوادگی پیامبر

پیامبری که 80 جنگ و غزوه در ده سال داشت و در 13 سال مدینه با آن همه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کرد که مقاومت مثل پیامبر (ص) در عالم پیدا نمی‌شود، همین پیامبر در میان خانواده، همسر، فرزندان، کوچک و بزرگ تحت لطف و عنایت او قرار دارند که خروجی آن فاطمه زهرا (س) و بزرگانی که در خانه او تربیت یافتند بود.

4. اخلاق عبادی

اخلاق عبادی یعنی اخلاق ارتباطی پیامبر با خداوند. آن قدر عبادت می‌کرد که آیه نازل شد: «طه* مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى»[6]ما این‌قدر زحمت را نمی‌خواهیم. پیامبر با این همه زیبایی و اجتماعی بودن و مشکلاتی که در طول تاریخ خودش داشت این‌قدر در عبادت کوشا بود و این‌قدر پیشاهنگ اتصال و ارتباط با خدای متعال هست.

5. اخلاق مدیریتی و حکومتی پیامبر

پیامبر در ده سال حاکم و مدیر بود. مدیری شجاع، مدبر، پای‌کار و در عین حال خلیق و مهربان و دارای اصول ارتباطی با حکومت بود. او پایه ریز حکومتی شد که نظام حکومتی او- اگر الآن هم ما درست بفهمیم - می‌تواند بهترین نظام حکومتی در عالم باشد و خود او حاکمی مهربان و در کنار مردم بود.

6. اخلاق جنگی و اخلاق پیامبر با دشمن

 در مراحل جنگ هم نکات زیادی شنیده شده است.

7. اخلاق اقتصادی پیامبر

این چند اخلاق پیامبر (ص) در کنار آن میراث علمی و جهان‌بینی بلند و ابعاد معنوی که در وجود پیامبر خدا (ص) بود قرار داشت.

خدایا تو را به اولیای بزرگ خودت قسم می‌دهیم که ما را آشنای با این زندگی نورانی و عامل به این سرمشق‌های الهی قرار بفرما. ما را پیرو راستین این مکتب نورانی قرار بده. بر عشق و مهر و محبت ما به این پیامبر بیفزا. سلام و درود خودت را بر او و خاندان و پیروان او عنایت بفرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[7]

 



[1]ـ سوره آل عمران، آیه 102.

[2]- سید رضی، نهج البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 33، ص 77

[3]- سوره قلم، آیات 1-5

[4]- سید رضی، نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 353

[5]- سوره قلم، آیه 4

[6]- سوره طه، آیات 1 و 2

[7]. سوره کوثر

خطبه دوم

مؤلفه‌های حمایت از کالای ایرانی

تبیین سیاست‌های نظام سلطه علیه ایران

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین ثم صلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی أئمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلوات الله علیهم اجمعین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»[8] عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[9]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[10]

همه شما نمازگزاران گرامی، برادران و خواهران ارجمند و خودم رادر این ماه‌های شریف و آستانه بعثت رسول خدا (ص) به پرهیزگاری و تقوای الهی و تأسی به سیره پاک پیامبر خدا (ص) و به کار بردن فرمان‌های الهی و رسول گرامی او در همه شئون و احوال زندگی توصیه و سفارش می‌کنم.

ما در پایان ماه رجب و در آستانه ماه شعبان و آنگاه در انتظار ماه شریف رمضان هستیم و در بحبوحه فصل‌های تقوا و پارسایی و عبادت قرار داریم.

بیش از هر چیز باید تشکر کرد از کسانی که مشعل اعتکاف را رونق دادند و برافروختند و از جوانانی که در اعتکاف شرکت کردند. آرزوی قبولی طاعات این عزیزان و کسانی را داریم که در اعماق و باطن ماه رجب سیر کردند و از آن توشه برگرفتند. باز باید یکدیگر را توصیه کنیم، لحظاتی دقت کنیم و به یاد بیاوریم که شاید آخرین رجب و شعبان و رمضان ما باشد، شاید دیگر این فرصت‌های طلایی و نورانی نصیب ما نشود. اگر هم شود این فرصت‌ها دیگر تکرار نمی‌شود، چون هر کدام جای خود دارد. این نوری که در رجب، شعبان، رمضان، دعاها و مناجات آن خوابیده است باید بر دل و  جان ما تجلی کند. راه آن عبادت و همه تعالیمی که برای این ماه‌ها  داده شده است می‌باشد. امشب و فردا روز مبعث است. ماه رجب با این مناسبت‌ها درآمیخته است. بعد ما وارد افق روشن ماه شعبان می‌شویم که فقط مناجات شعبانیه و صلوات شعبانیه کافی است که انسان‌ها را متحول کند. تقوای الهی توجه به این عبادات و ارتباطاتی  که با خدا باید داشته باشیم است. این سفارشی است که باید به خودم و شما تقدیم کنم. ماه شعبان ماهی است که دارای آن قدر تحفه و ظرفیت است و همین دو صلوات و مناجات شعبانیه کافی است که آدم‌ها را زیر و رو کرده متحول کند. امیدواریم همه ما بتوانیم از این فرصت‌ها بهره کافی و وافی ببریم.

مباحث و مناسبت‌ها

مباحث و نکاتی عرض می‌کنم:

1. تکمیل و تائید محورهای خطبه اول امسال

در تکمیل و تائید دو محوری که در خطبه اول امسال تقدیم محضر شریفتان شد داشته باشم:

محور اول: در خطبه اول امسال، بنده مروری به بیست محور کاری و برنامه‌ریزی داشتم که بخشی از آن‌ها مسائل کشوری، بخشی استانی و بخش عمده از آن مربوط به شهرستان و میبد بود. ما باید مجدداً از مسئولین و همه کسانی که برای انجام طرح‌ها و پروژه‌های سال قبل تلاش کردند تشکر کنیم. امروز هم مسئولان: نماینده،

فرماندار، شهردار محترم و دوستانی از ادارات اینجا حضور دارند. ما هم تشکر نسبت به 96 را یادآوری می‌کنیم و هم یادآوری‌هایی که برای اصلاح و تکمیل کارها لازم بود و هم مجموعه‌ای از برنامه‌هایی که ادارات و بخش‌های عمومی باید خود را وقف آن کارها و اولویت‌ها بنمایند. این محورها را نمی‌خواهم دوباره تکرار کنم فقط به‌اختصار و اجمال عرض می‌کنم.

 ادارات، بخش‌های عمومی و صنعت ما باید پای‌کار بیایند و مسئولان هم از آن‌ها حمایت کنند. ما انتظار داریم هر اداره طبق اولویت‌هایی که برای آن اختصاص‌یافته و برنامه‌هایی که برایش طراحی شده است مخصوصاً آن کارهای خاص و ویژه را در اولویت قرار دهند تا آخر سال ما بتوانیم ارزیابی مثبت و کارنامه روشن به دست مردم دهیم. سال قبل هم وقتی ارزیابی می‌شد بخش‌هایی خوب بود و از بخش‌هایی هم انتظارات بیشتری بود. امسال هم مجموعه اداری ما باید وسط میدان بیاید. بخش عمومی و خصوصی ما هم همین‌طور. بخصوص که حرکت بودجه و شرایط کلی کشور هم به سمتی است که همه اقدامات و کارها باید روی بخش خصوصی بیاید و دولت و مسئولان هم باید حمایت کنند. انتظار می‌رود که مسئولان واقعاً با همت والا باز هم روزافزون و مضاعف درصدد تحقق برنامه‌ها بیایند. ما از ادارات هم خواسته‌ایم که علاوه بر کارهای معمولی و روتین  چه در شهر و چه در استان که کارهای عادی است خلاقیت نشان دهند. هنر ادارات این است که در ارتباط با مردم، گره‌گشایی و اجرای پروژه‌ها و طرح‌های اساسی کارهای نو و اساسی انجام دهند. اولویت‌هایی هم تعیین شده است. خودشان هم باید برای راحتی مردم و دیگر برنامه‌ها از خود خلاقیت نشان دهند. این انتظاراتی است که اداری‌ها باید بیش از این بجنبند. ضمن همه تقدیر و تشکری که داشتیم باید عزم جمعی، اراده قاطع، نگاه بلند، معطوف به مردم و خدمت گذاری باید در ادارات ما تقویت شود. توجه به مسائل اقتصادی و مسائل مهم فرهنگی و فکری جامعه مسائلی است که همان چون خطبه اول سال تأکید می‌کنم.

2. حمایت از کالای داخلی

دومین نکته مقوله حمایت از کالای ایرانی است. این باید ورد زبان ما و هم مبنای رفتار و کردار ما باشد. مطالبی در این زمینه گفته شد. واقعاً استان یزد و شهر ما می‌تواند در فرایندی که به حمایت از کالای ایرانی برمی‌گردد پیشگام شود. این فرایند و همه این چرخه باید مورد توجه قرار گیرد.

2-1.  عنایت همگان به کالای ملی

 باید سیاست کشوری، استانی و شهرستانی این باشد که کالای ملی و داخلی مورد عنایت قرار گیرد؛

2-2. لزوم جهت‌گیری سرمایه‌گذاری به سمت تولید داخلی

دوم این است که سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی جهت داده شود؛

2-3. حمایت نظام‌های بانکی

سیاست بانکی و حمایتی به این سمت سوق داده شود؛

2-4. رعایت استاندارد

تولیدکنندگان استاندارد و کیفیت را رعایت کنند؛

2-5. قیمت‌های عادلانه

قیمت‌ها را هم عادلانه، دقیق و درست تنظیم کنند؛

2-6. تعصب خاص به کالای ایرانی

در توزیع و شبکه توزیع  فروشگاه‌ها و مغازه‌داران کالای داخلی را ترویج کنند و جلوی چشم قرار دهند؛

2-7. خرید کالای ایرانی

آخرین چرخه ما و شما هستیم که باید تلاش کنید تا جایی که مشابه داخلی وجود دارد از آن‌ها استفاده کنیم و از تولید و توزیع، تا مصرف و همه این فرایند و همه چرخه باید پیوسته باشد. رویکرد باید به سمت تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی و تعالی اقتصاد کشور باشد. شرایط داخلی و خارجی کشور ما این است که اگر این مسیر را طی نکنیم حتماً ضربه‌های سنگینی می‌خوریم. ما با هر نگاهی که داشته باشیم باید این فرمان کلان و ملی را که رهبری تأکید فرمودند مورد عنایت قرار دهیم. این هم موضوع دومی است که استان و شهر ما باید در مسیر تولید، حمایت و مصرف کالای داخلی باشند که نتیجه‌اش رونق اشتغال و راحتی بیشتر مردم است.

3.  سیاست نظام سلطه علیه ایران و راه‌های مقابله با آن‌ها

موضوع سوم مسائل بین‌الملل است. بارها گفته شده است که چند خط اصلی در جهان و توسط نظام سلطه برای ایران دنبال می‌شود.

جامعه جوان و حوزه و دانشگاه ما باید هوشیارانه موقعیت‌شناس باشند و این توطئه‌های بزرگ با همت، حضور و کار و تلاش شما باید خنثی شود:

1. راهبردهای نظام سلطه

نظام استکبار سه راهبرد در برابر ایران و مقابله با جبهه مقاومت در پیش گرفته است:

الف. فروپاشی اخلاقی و معرفتی جامعه و نسل جوان

فروپاشی اخلاقی، فقهی و معرفتی جامعه و نسل جوان ماست. سعی دارند بنیان‌های اخلاقی، فکری و معرفتی آنان را فرو بریزند. به اشکال گوناگون و با سرمایه‌گذاری‌های عظیم آمده‌اند تا مبانی و پایه‌های اعتقادی، فکری و اخلاقی جامعه و جوان ما را تخریب کنند. هزار کد وجود دارد. همه ابعاد این نقشه و طرح هم روشن است. ما در برابر یک تهاجم بسیار گسترده‌تر از هر زمانی درباره مباحث اعتقادی و فکری جامعه و هم‌بستگی و وحدت و انسجام اجتماعی‌مان قرار داریم.

ب. فشارهای اقتصادی

این‌ها به برجام التزام پیدا نکردند. جالب این است که آمریکایی‌ها التزام ندارند و دائم هم که یاوه‌سرایی می‌کنند. اروپایی‌ها هم در همین چند روز اقداماتی انجام دادند که هم با جسم و هم با روح برجام تنافی دارد. از طرف دیگر قرار دادن تحریم‌های جدید به بهانه‌های دیگر داریم و انواع طراحی‌هایی که در منطقه و در سطح بین‌الملل برای تهاجم گسترده اقتصادی انجام داده‌اند. در این بخش هم ما باید توجه کنیم.

ج. مهار قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران

سومین سیاست نظام استکبار، مهار قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی است که ایران دارای آن است. این‌ها در برابر پیشرفت‌ها و قدرت‌های منطقه‌ای ایران احساس ضعف و زبونی می‌کنند و برای مهار این‌قدرت منطقه‌ای، اسرائیل و ارتجاع عرب با محوریت شاهزادگان نادان و ناپخته عربستان را هم پای‌کار آورده‌اند، برخی از جریان‌های ریز و درشت دیگر را درست کرده‌اند و یک جبهه نو با راهبردهای جدید به وجود آورده‌اند. این راهبردها جای تحلیل دارد که جای بحثش نیست. در عربستان حتی در مکان‌های علمی هم تغییرات سیاستی انجام داده‌اند که در منطقه هم همنیطور است. همه هم برای این است که زنجیره استوار مردمی مقاوم در برابر اسرائیل و هجمه‌های بیگانگان را از پای در بیاورند. در همین روزها تعدادی از مستشاران نظامی ما در منطقه شهید شدند. طراحی‌های جدیدی کرده‌اند، شاخ و شونه هایی ترامپ می‌کشد که طبعاً و ان‌شاءالله هیچ‌کدام آن‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

2. مقابله با راهبردهای فوق نظام سلطه

این سه طرح را دنبال می‌کنند.

الف. راهکار مقابله با راهبرد اول

در مواجهه با راهبرد اول، تقویت نماز جمعه، جماعت و پایه‌های اخلاقی وظیفه همه جامعه، روحانیت، دانشگاه و آموزش و پروش است . باید پایه‌های اخلاق، فکر اجتماعی، اسلامی و انقلابی‌مان را برای نسل جوان امروز تحکیم کنیم.

ب. راهکار مقابله با راهبرد دوم

در مقابل آن نقشه دوم ما وظیفه سنگینی داریم که مقاومت و حمایت از کالای ایرانی، حمایت از اقتصاد مقاومتی با تأکید بر تولید داخلی، مبارزه با قاچاق، گسترش روابط با دولت‌هایی که ما می‌توانیم با آن‌ها ارتباط تعامل کنیم و امروز هم زمینه‌هایی خوبی هم وجود دارد از جمله آن‌هاست.

ج. راهکار مقابله با راهبرد سوم

برای مقابله با آن طرح مهار قدرت منطقه‌ای ایران و جبهه مقاومت، حتماً ملت ما پای‌کار هستند و آن‌ها مهار منطقه‌ای، بین‌المللی و قدرت گفتمان ایران را نمی‌توانند مهار کنند و به فضل خدا آرزوهای خام و ناپخته ترامپ، بن سلمان، اسرائیل و صهیونیست و مزدوران آن‌ها خواب‌های پریشانی است که تعبیر نخواهد شد. (تکبیر)

ملت بزرگ، این جامعه قوی و این ملتی که از این همه خطرها عبور کرده است امروز باید بداند در برابر حداقل سه راهبرد در سه محوری که عرض شد قرار گرفته است و عبور از این‌ها نیاز به آگاهی، وحدت، هوشمندی، انسجام، رعایت فرمان‌های رهبری و تأسی راه و منش رهبری معظم دارد و قطعاً جامعه می‌تواند بر همه این‌ها به فضل الهی فائق شود. امیدواریم مسئولان محترم، جناح‌های مختلف و همه طبقات واقعاً عمق مسئله و حساسیت‌های موجود را کاملاً درک کنند و درک کنیم تا بتوانیم بر همه این‌ها فائق بیاییم.

3. تسلیت وفات حضرت ابوطالب (س)

امروز وفات حضرت ابوطالب است که یاد و نام آن یار و پشتیبان پیامبر و خدا با آن همه جلالت و عظمتی که داشت را تسلیت عرض می‌کنیم و به روح مطهر این پشتیبان پیامبر خدا (ص)، همه شهدا، درگذشتگان و علما هم صلواتی می‌فرستیم.

4. خیرمقدم خدمت مهمانان حاضر در مصلی

جمع نمازگزاران از طبقات و اقشار مختلف حضور دارند به‌ویژه از دختران و پسران جوان و آقایان و خانم‌هایی که حضور دارند و همیشه مشعل نماز جمعه را گرم نگه می‌دارند، مهمانانی هم داریم از جمله جمعی از پاسداران عزیزمان از پادگان شهید صدوقی که در نماز حضور دارند. ما خدمت همه مهمانان و همه این عزیزانمان خوش‌آمد و خیرمقدم عرض می‌کنیم و ان‌شاءالله ما شاهد سالی پر از تلاش و کار و همبستگی و انسجام در جهت پیشبرد اسلام و انقلاب و تعالی کشور باشیم.

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله و... یاارحم الرحمین، اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة، اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله،خدایا دل‌های ما را به انوار ایمان و معرفت خودت روشن بفرما، اعمال ما را قبول بفرما، توبه، انابه و عبادات ما را مورد لطف و کرمت خود قرار بده، گناهان ما را ببخش، ما را از شر وساوس داخلی و بیرونی محافظت بفرما، آسیب‌ها را از جامعه ما دور بدار، نسل جوان ما را به اوج عزت، ایمان و افتخار برسان، همه مخاطرات را از کشور و امت اسلام دور بدار، شر دشمنان اسلام به‌ویژه اسرائیل غاصب را از سر همه مرتفع بفرما، شر تکفیری‌ها، داعشی ها و تروریست‌ها را به خودشان بازبگردان، ما را از همه خطرات مصون بدار، باران رحمت و برکاتت را بر ما نازل بفرما، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع بفرما، مسئولان ما را به انجام وظایف، خدمات صادقانه و الهی‌شان آشنا و موفق بدار،مریضان ما، مریضان مدنظر و جانبازان را شفا کرامت بفرما، مسلمانان مظلوم بحرین، یمن، عراق، سوریه، میانمار و دیگر مسلمانان مظلوم در اقصا نقاط جهان را نجات کرامت بفرما، اموات و درگذشتگان ما، درگذشتگان از این جمع و تازه درگذشتگان را غریق بهار رحمتت بفرما،ما را با نواقص خودمان آشنا بفرما، ارواح تابناک شهیدان، شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و مقاومت و بین‌الملل اسلامی شهدای این جمع و امام شهدا را با شهدای کربلا محشور بفرما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[11]

 

 


[8]. توبه، 119

[9]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه 204.

[10]ـ سوره بقره، آیه 197.

[11]. سوره اخلاص