خطبه اول

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللّه[1]؛ ثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة‌اللّه فی الارضین. اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ[2]» عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

شأن حضرت زهرا (س) در قرآن

شخصیت ملکوتی حضرت فاطمۀ زهرا (س) نه‌تنها خود مبیّن و مفسّر آیات قرآن است و نه‌تنها وجود او سندی زنده به‌عنوان پشتوانۀ عملی برای تأیید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن شد. البته، این آیات شریفه در شأن حضرت زهرا (س)، به شکل‌های تنزیل، تفسیر، تأویل و تطبیق روایت‌شده است.

دانشمندان و مفسران اسلامی، اجمالاً به این امر معترف‌اند که برخی از آیات قرآن کریم در شأن اهل‌بیت (ع) نازل‌شده است، دلالت آن‌ها بر اهل‌بیت (ع) و مقام و موقعیت آن‌ها، از باب تفسیر است، نه تطبیق؛ و حضرت صدیقه زهرا (س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است.

مقام و شخصیت فاطمه زهرا (س)

درجه و شأن فاطمه (س)

 مقام حضرت صدیقه کبرا (س) آن‌چنان والا است که رضایت و خشم حضرتش معیار رضایت و خشم پیامبر گرامی اسلام و رضایت و خشم کبریایی قرارگرفته است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: فاطمه (س)، پارۀ تن من است، هر کس او را مسرور گرداند مرا مسرور کرده است و هر کس مرا مسرور گرداند خدا را مسرور کرده است و هر کس او را اذیّت کند مرا اذیّت کرده است و هر کس مرا اذیّت کند خدا را اذیت کرده است، و فاطمه (س)، عزیزترین مردم در نزد من است. مریم سرور زنان زمانه خویش بود، امّا دخترم فاطمه (س)، سرور همۀ زنان جهان، از آغاز و پایان آن است. آری، مقام و منزلت زهرای مرضیه (س)، نه‌تنها بسی والاتر از مقام آسیه و مریم است که اوج افتخار آنان، توفیق خدمت‌گزاری آستان حضرت خدیجه کبرا (س) به هنگام وضع حمل فاطمه زهرا (س) است.

پارسایی و قناعت فاطمه (س)

از ابعاد کرامتی حضرت زهرا (س) می‌توان به پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات را اشاره کرد؛ چراکه او دختر پیامبر اسلام (ص) است و آن حضرت مزرعه باارزشی همچون فدک را به ایشان بخشیدند که درآمد خوبی داشت. همچنین حضرت علی (ع) از محل کار و تلاش خود درآمد قابل‌توجهی داشتند و حضرت می‌توانستند زندگی مرفهی برای خود و همسر و فرزندان خود فراهم آورند، امّا همۀ درآمد خود را صرف نیازمندان می‌کردند و خود به یک زندگی بسیار سخت و پر مشقّت اکتفا می‌نمودند.

انفاق و ایثار حضرت

از ابعاد شخصیت اجتماعی فاطمه زهرا (س)، انفاق و ایثار اوست. داستان بخشیدن غذا و طعام خود در عین نیازمندی به مسکین و یتیم و اسیر در مدت سه شب پی‌درپی، در سورۀ دهر (انسان) آمده است.

عبادت فاطمه (س)

یکی دیگر از ابعاد کرامتی حضرت زهرا (س) عبادات آن حضرت است. عبادت فاطمه ازلحاظ کمیت، تا بدان حد گسترده است که در لحظه‌لحظه زندگی او حضور و ظهور دارد. رفتار او، گفتار او، نگاه او، تلاش او، نفس کشیدن او در هرلحظه شب و روز، عبادت بود. امام حسن مجتبی (ع) دراین‌باره می‌فرماید: مادرم فاطمه (س) را دیدم که در شب جمعه از بستر خویش جداشده تا طلوع خورشید مشغول عبادت، و راز و نیاز با پروردگار بود و لحظه‌ای از رکوع و سجود دست برنمی‌داشت.

حجاب و عفاف حضرت

جلوه‌هایی بسیار زیبا و دیدنی از رفتار و گفتار فاطمه زهرا (س) در عرصه حجاب و عفاف گزارش‌شده است که می‌باید سرمشق دختران وزنان ما در زندگی قرار گیرد. روزی پیامبر اکرم (ص) از جمع مسلمانان حاضر در مسجد سؤال کردند: چه روش و سیره‌ای برای زندگانی بانوان بهتر است؟ حضرت زهرا (س) به‌واسطۀ سلمان که خود را عاجز از جواب این سؤال می‌دانست و به همین دلیل به خانه حضرت زهرا (س)، خود را رسانیده بود. فرمودند: برای زنان بهتر است که مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز ایشان را نبینند.

دفاع از حریم امامت و ولایت

در پایان به یکی از ضروری‌ترین عرصه‌هایی که در آن بایستی به فاطمه زهرا (س) اقتدا نمود، اشاره‌ای داشته باشیم و آن عرصۀ دفاع از حریم امامت و ولایت هست؛ چراکه او در دورۀ کوتاه زندگانی خویش پس از هجران رسول خدا (ص) زیباترین جلوه پاسداری از حریم ولایت را به تصویر کشانید.فاطمه (س) مردم زمانه خویش را خوب می‌شناخت و می‌دانست آنان لیاقت عبرت‌پذیری از سخنان او و جسارت قیام به همراه او را ندارند، امّا می‌خواست برای آیندگان، ضلالت را رسوا، حقیقت را برملا و حجت را تمام نماید، چنان‌که فرمود: من باکمال دقّت و معرفت شمارا از گمراهی، خذلان و تیرگی که ظاهر و باطن شمارا فراگرفته است آگاه ساختم، ولی می‌دانم که خوارید و در چنگال زبونی گرفتار. یاری نکردن وجودتان را فراگرفته و ابر بی‌وفایی بر قلوبتان سایه گسترده. چه کنم که دلم خون و بازداشتن زبان شکایت از طاقت بیرون است و برای اتمام‌حجت بر مردمان می‌گویم.

فاطمه (س)، در قیام پر حماسه فرهنگی‌اش، لحظه‌ای از افشاگری و روشنگری‌های هدایت بخش خویش دست برنداشت تا به همۀ مسلمانان طول تاریخ بفهماند که سکوت در مقابل مهاجمان فرهنگی پذیرفتنی نیست. حضرت زهرا (س) در مقابل بدعت و تحریف اسلام، آرام ننشست، که برخاست، جوشید و خروشید، افشاگری نمود و روشنگری کرد؛ چراکه با الهام الهی و حدیث جبرئیل از آینده خبر داشت و می‌دانست این روشنگری‌ها، عاقبت دل‌های لایقی خواهد یافت و نقش بی‌نظیری را در به ثمررسانی امامت و محقق سازی هدف خلقت ایفا خواهد نمود.

خلاصه مطلب

ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا (س) بسیار گسترده و وسیع است که تنها در سایۀ تأمل و ژرف‌اندیشی می‌توان به جوانب گسترده آن حضرت پی برد. مطالعه و تحقیق پیرامون محورهای معنوی واله، علم و دانش و مبارزات سیاسی و اجتماعی آن حضرت و... ما را دررسیدن به مقصود یاری می‌دهد.

برخی از آیات قرآن کریم در شأن اهل‌بیت (ع) نازل‌شده است، که حضرت صدیقه زهرا (س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است؛ مانند آیۀ تطهیر.

برخی از ویژگی‌های بارز اخلاقی و انسانی بانوی بانوان به شهادت کتب مختلف شیعه و سنی بدین شرح است:

1. پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره‌مندی از بالاترین امکانات،

2. انفاق و ایثار فراوان در اشیای موردعلاقه و نیاز خویش،

3. عبادت خالصانه و نیایش به درگاه باری‌تعالی،

4. تبلور حیا و عفت،

5. الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی،

6. علم و دانش گسترده سیده زنان عالم که گوشه‌ای از آن آگاهی بر محتوای کتاب شریف مصحف فاطمه است.

7. مبارزات سیاسی و اجتماعی ایشان بعد از رحلت پیامبر (ص) در پاسداری از مقام ولایت حضرت علی (ع)،

خطبه دوم

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا العبد المؤید و الرسول المسدد المصطفی الأمجد ابی‌القاسم محمد (ص) و علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی صدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی ائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر (عج)، حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک، ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و امناء الرحمان و سلالة النبیین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین. اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ[3]» عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

جنبش سیاسی و عملی برای انسجام اسلامی

یقیناً دست‌یابی به انسجام اسلامی بدون وجود یک قاعده سیاسی و شکل‌گیری زیرساخت‌های نظام سیاسی سرزمینی یا فرا اقلیمی امکان‌پذیر نیست. و امکان عینیت یافتن را ندارد. نقش دولت‌ها و حکومت‌ها در راهبرد انسجام و اتحاد حضرت امام (ره) اولین رسالت را در این زمینه متوجه دولت‌ها می‌سازد و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی خواهان حرکت دولت‌ها به‌سوی منافع و رویکرد واحد برای ارزیابی هویت ملی و دینی و قطع ریشه‌های وابستگی، واگرایی و استعمار می‌شود.

ایشان می‌گویند: ما حرفمان این است که دولت‌ها بیایند قبل از اینکه خود ملت‌ها قیام بکنند، خود دولت‌ها بیایند خاضع بشوند، باهم دوست بشوند، باهم یک جلسه‌ای درست کنند، همه رئیس‌جمهورها بنشینند، پیش هم و حل کنند مسائلشان را هر کس سر جای خودش باشد، لکن در مصالح کلی اسلامی، در آن چیزی که همه هجوم آورده‌اند به اسلام در او باهم اجتماع کنند، جلویشان را بگیرند و آسان هم هست.

وحدت و اتحاد و انسجام

انقلاب اسلامی با تکیه‌بر ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی باهدف والای استقرار و سیطره  قوانین و موازین الهی در کلیه شئون حیات فردی اجتماعی مردم ایران رخ داد این انقلاب از یک‌سو سبب رویکرد به این رشد گرایش‌های معنوی و تضعیف اندیشه مادی‌گرایان شد و از سوی دیگر الگوی مبارزاتی اسلام تحت ستم در نقاط مختلف جهان گردید. این ارزش‌ها محقق نشد مگر با تکیه‌بر اتحاد و وحدت کلمه‌ی همه‌ی آحاد ملت. وحدت و اتحاد سنگ بنای قوام جوامع است, اتحاد و همگرایی جامعه ایران اسلامی با توجه به داشتن الگوهای درونی و معنوی می‌تواند پیوند عمیق و پایدار در بین ارکان نظام و آحاد جامعه برقرار کند. و دین اسلام راهبردهای سازنده‌تری برای تحقق اتحاد و همگرایی و وحدت همه‌جانبه جوامع بشری هست. اخوت ایمانی و رابطه معنوی و اعتقادی بهترین راهبرد اتحاد ملی و انسجام اسلامی بین مسلمانان جهان است و ازجمله بهترین الگو و هدف جهت تداوم استمرار نظام اسلامی ایران هست.

همسویی و همگرایی

پیروان مکتب رهایی‌بخش اسلام در ارتباط با یکدیگر از تعاملی سازنده و روندی مشترک برخوردار دارند که این عامل از ایمان و برادری آن‌ها سرچشمه می‌گیرد درواقع این پیوند روحی و همگرایی معنوی از هر عامل دیگر در جامعه محکم‌تر است و قلب‌ها را به همدیگر نزدیک می‌کند و مانع از هر توطئه دشمن می‌گردد درواقع این پیوند روحی و همگرایی معنوی از هر عامل دیگر در جامعه محکم‌تر است و قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و مانع از هر توطئه دشمن می‌گردد درواقع احساس مسئولیت در قبال همدیگر ایجاد می‌کند.

ایمان مشترک

اگر ایمان واقعی به خدا, پیامبر قرآن و عترت قیامت در دل انسان‌ها شکل بگیرد سیمای جامعه بشری از برادری، برابری، دوستی و محبت پر می‌شود ایمان مایه وحدت است و بی‌ایمانی، تفرقه و پراکندگی است.از نشانه‌های کرامت و بزرگواری انسان احسان و نیکوکاری او به همنوعان به‌ویژه اهل ایمان است.

حسن معاشرت

اسلام برای استحکام پیوند برادری مسلمانان به هر آنچه همگرایی و همبستگی را تداوم می‌بخشد ارزش قائل است. یکی از نیازهای اساسی در مسائل اجتماعی برقراری ارتباط صحیح و سالم اجتماعی در بین مردم است مکتب اسلام به روابط سالم اجتماعی اهمیت داده است.

پیروی از ولایت رهبری

مؤمنان و مسلمانان در صورتی می‌توانند در صلح و آرامش و برادری به سر برند که امور اجتماعی و سیاسی آن‌ها را رهبری فرزانه، هوشمند و بیدار و شجاع مدیریت کند.رهبری و ولایت‌فقیه عادل دینی محور اتحاد مسلمانان است بهترین الگوی عینی این رویکرد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری می‌باشند.

ولایت‌فقیه به‌عنوان ودیعه‌ای الهی برای مردم دارای مستندات محکمی از قرآن و سنت است که در انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین رکن در تأسیس و بقاء انقلاب قابل‌بررسی است در انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) طراح و معمار ایدئولوژیک و کارگردان انقلاب بوده و نقش کلیدی و تعیین‌کننده در تکوین و شکل‌گیری و پیروزی و تداوم آن ایفا نموده است. مقام معظم رهبری نیز با درایت و تیزبینی امام گونه خویش سال‌هاست که به همان سیره و روش انقلاب را هدایت کرده و همواره امید و محبوب دل مردم و خار چشم دشمنان بوده‌اند.حرکت کشتی انقلاب در دریای از توفان‌های توطئه و خیانت همواره مرهون تدابیر و تیزبین‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

اتحاد و حضور حداکثری

در نظام جمهوری اسلامی همه گروه‌های به رسمیت شناخته‌شده که پایبندی خود را به‌نظام اثبات رسانده‌اند حق‌ دارند در قالب تضارب آراء نظرات و انتقادات خود به‌طورجدی پیگیری و مطالبه نمایند مشروط بر اینکه در عرصه تصمیم‌های عملی چون انتخابات با حضور چشمگیر آن را ثابت نمایند. و بی‌شک حضور حداکثری زمینه‌ساز تحقق بسیاری از مطالبات مردمی در قالب گروه‌ها و انجمن‌ها و جمعیت‌های مختلف خواهد بود و تنها در صورت حضور حداکثری است که می‌توان این‌گونه مطالبات را تحقق ساخت هم‌اکنون کشور برای تداوم این انقلاب نیازمند پشتوانه‌ای محکم از حمایت مردمی است این جماعت مردمی زمینه مناسبی را برای موفقیت در عرصه‌های مهم سیاسی اجتماعی فراهم می‌کند.

حضور حداکثری نیز زمینه‌ی لازم را فراهم می‌سازد تا نظام جمهوری اسلامی بتواند درصحنه‌های مهم بین‌المللی و مباحث ملی همچون انرژی هسته‌ای حق حاکمیت و تمامیت ارضی در قبال مدعیان دروغین و ده‌ها حقوق مادی و معنوی ملی بااقتدار و اطمینان حضور یابد. پیش رفتن به سمت هدف‌های والای ملت برای بهروزی در عرصه حضور حداکثری و پیشرفت کشور، نیاز بزرگ ملت ما در همه مسائل به اتحاد و وحدت عمومی به‌ویژه در عرصه حضور حداکثری و ملی در انتخابات جهت تداوم راه امام و انقلاب و حفظ ارزش‌های نظام هست. همچنین استقرار و تثبیت و گسترش و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از دستاوردهای دولت اسلامی مدیون اتحاد ملی و انسجام اسلامی و گرایش به سمت هدایت الهی و حضور مردم درصحنه‌ها بوده و هست و ازجمله مهم‌ترین عوامل موفقیت و پیروزی اسلام چه در صدر اسلام چه در حال همان حضور مردم درصحنه‌ها هست. از یک نگاه دیگر گسترش اسلام در سراسر جهان به‌واسطه حضور مشارکت مردم در یک‌روند آرام و صحیح فرهنگی و اجتماعی رخ‌داده است همچنین امام علی (ع) همواره بر نقش و اهمیت مشارکت مردم و تأثیر آن تأکید داشته است.

امنیت ملی و وحدت ملی

امنیت ملی هر کشور ممکن است از راه مختلف، تهاجم نظام تحریم اقتصادی و سیاسی تهاجم فرهنگی، تحرکات نظام پنهان اعم از کودتا، انفجار، معارضه امنیتی، مورد تهدید قرار گیرد.

در معارضه از نوع امنیتی دشمن در تدارک پیروزی بدون جنگ برآمد، با اقداماتی چون، ایجاد شکاف در پایه‌های پایداری جامعه اعتماد زدایی از رسانه‌های جمعی ترور شخصیت‌ها تخریب قداست‌ها و... و با ایجاد یک جنگ روانی شرایط را طبق نظر خود درآورده و فضای کنونی جامعه را دچار تشنج و اغتشاشات می‌کند. در این میان مهم‌ترین ستون پایداری نظام در رد این‌گونه اهداف شوم دشمن، وحدت عمومی و اتحاد بر محور رهبری است و حدت ملی و امنیت ملی که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان دو شعار مهم که دارای یک رابطه مستقیم با یکدیگر است حائز توجه هست. حصول به امنیت ملی بدون وجود وحدت عمومی ممکن نیست و از سوی دیگر امنیت عمومی نخستین نتیجه مثبتی است که از قبل وحدت ملی به دست می‌آید.

نکاتی به مناسبت هفته بسیج

بسیج؛ نهادی اجتماعی

حضور پررنگ و موفق بسیج در جنگ تحمیلی، ارزش بسیج را بیش از گذشته در برابر چشم‌ها قرارداد. ازاین‌رو، بیشتر مردم، بسیج را به‌عنوان نهادی نظامی می‌شناسند. باید توجه داشت که گرچه یکی از وظیفه‌های مهم بسیجیان، آمادگی نظامی برای دفاع از خطرهای نظامی است، ولی بسیج در نظر امام خمینی رحمه‌الله، تکلیفی فراتر از این دارد.

در اندیشه ایشان، بسیج، نهادی اجتماعی است. نهادی گسترده که پاسخ گوی بسیاری از نیازهای اساسی و حیاتی جامعه است و چنان با بخش‌های دیگر نظام پیوند دارد که جدایی آن‌ها از هم در جامعه اسلامی امکان‌پذیر نیست. بسیج با کارکردهای گوناگون خود، یاری‌رسان نیازهای آموزشی، عمرانی، سیاسی، دفاعی و... است. بسیج سوادآموزی، بسیج سازندگی و بسیج محرومیت‌زدایی، قسمتی از برنامه‌های بسیج در کشور است.

بسیج محرومیت‌زدایی

فقر، یکی از جدی‌ترین مشکلات موجود در کشورهای جهان است. هرسال تعدادی از انسان‌ها به دلیل سوءتغذیه و کمبود بهداشت، جانشان را از دست می‌دهند. مردمانی که براثر زراندوزی، خودکامگی و قدرت‌طلبی دیگران، در تنگ‌دستی و فلاکت به سر می‌برند.

انقلاب اسلامی در ایران، با بیداری قشر محروم جامعه شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی رحمه‌الله، محرومان را صاحبان اصلی انقلاب دانست و نظام اسلامی را حکومتی عدالت‌خواه معرفی کرد. یکی از برنامه‌های ایشان، تشکیل بسیج محرومیت‌زدایی بود. گرچه تعدادی از نهادهای دولتی برای ریشه‌کنی فقر تلاش می‌کردند، ولی ایشان با فراخوانی از همه مردم، درخواست کردند تا در هر محله‌ای، گروهی شامل مهندسان، کارشناسان شهرسازی و خانه‌سازی، یک روحانی و یک نماینده دولت انتخاب کنند. این عده بدون هیچ پاداش مادی، با استفاده از کمک‌های مردمی و انسان دوستانه توانمندان، به رسیدگی حال محرومان و مستمندان می‌پرداختند.

بسیج در دفاع مقدس

تاریخ بشر، جنگ‌ها و کشمکش‌های فراوانی به خود دیده است. کشورگشایی‌ها، ثروت‌اندوزی‌ها، قدرت‌طلبی و شهرت‌طلبی‌ها، انسان‌هایی را رودرروی هم به میدان نبرد کشانده و ذهن انسان را از خاطره‌های غارت و خون‌ریزی پرکرده است.

دفاع مقدس ملت ایران در طول هشت سال، ماهیتی متفاوت از جنگ‌های دیگر دارد. آنچه رزمندگان ایرانی را تا پای جان در میدان نگاه می‌داشت، ثروت و قدرت و شهرت نبود. دفاع مقدس، تصویر روشنی از تفکر بسیجی است. در این تفکر، انسان، موجودی مادی نیست که در حصار دنیا محصور باشد، بلکه موجودی الهی است که برای رسیدن به سعادت جاودانی تلاش می‌کند. همین تفکر است که ذهن‌های آگاه فراوانی را از سراسر جهان به خود معطوف داشته است.

بسیج جهانی

اسلام، دینی جهانی است که در مکان یا زمانی خاص محدود نمی‌شود. دینی که نوید آزادی، اخلاق و سعادت را برای تمامی انسان‌ها به ارمغان آورده است. دوراندیشی امام خمینی رحمه‌الله نیز برآمده از همین باورهای دینی است و فریاد رسای آزادی‌خواهی او همچنان در گوش تاریخ طنین‌انداز است.ندایی که مستضعفان عالم را به یکپارچگی فرامی‌خواند و بسیج را بهترین الگو برای آنان می‌داند.بسیج در تفکر حضرت امام رحمه‌الله، بهترین محور وحدت ملت‌های مظلوم است. ایشان می‌فرماید: هان ای ملت‌های جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده‌های قدرتمندان نهراسید که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست. وعده خداوند متعال، تخلف‌ناپذیر است. من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد.

بسیج و آینده

بسیج توانمندی‌های تحسین‌برانگیز و عظیمی را به نمایش گذاشته است به اعتراف دوست و دشمن، مایه افتخار و سربلندی اسلام و انقلاب و کشور شده است. گواهان و شواهد نشان می‌دهد بسیج هنوز توانمندی‌های ناشناخته فراوانی دارد، و اگر شناخته شود و موردتکریم و حمایت و هدایت و مدیریت قرار گیرد، می‌توان از قدرت و توان عظیم و خودجوش بسیج، برای اعتلای انقلاب اسلامی و ایران عزیز بهره‌مند شد، از این توانمندی‌ها می‌توان در امور اقتصادی فرهنگی و رفاهی و اجتماعی و دیگر زمینه‌ها که باید شناخته شود، استفاده نمود.بسیج بهترین پشتوانه علمی و فرهنگی و دفاعی برای آینده نظام مقدس الهی است.

بسیج و تهاجم فرهنگی

وقتی‌که دشمن، در جنگ تحمیلی، مقاومت و فداکاری نیروهای دست از جان شسته را دید و فهمید در جبهه نظامی نمی‌تواند پیروز شود، از روزنه فرهنگ وارد کارزار جدیدی بر ضد نظام اسلامی و باورهای فرهنگی و مذهبی ملت ما شد.

در این جبهه و جنگ، هدف اصلی جوانان است. دشمن درصدد غلبه بر تفکر و اندیشه جوانان است، اما جوانان برومند کشور، در پناه تفکر دوراندیشانه و واقع‌بینانه بسیجی نشان دادند نسلی فرهیخته و فهمیده و مشکل‌گشا هستند، نه مشکل‌آفرین. امید است با این تفکر راسخ و مؤثر، دشمن شکستی دیگر را تجربه کند.

بسیج و سازندگی

ساده زیستی، صفا و صمیمیت، ایثار و گذشت، بهره‌گیری در حد نیاز و بیشترین بازدهی و ایمان قوی و شعور بسیار، خصوصیاتی هستند که بسیجیان از آن‌ها برخوردارند. همین ویژگی‌ها بود که توانست بسیج را به نیروی پرتوان برای حراست و نگهبانی از اسلام و ارزش‌ها و هنجارها تبدیل کند.بسیج در دوران جنگ و سازندگی توانست نقش مؤثر و ارزنده‌ای داشته باشد. در دوران سازندگی، مردان رزم و پیکار، یعنی بسیجیان در لباس مهندسان و پزشکان و مدیران، مُدرسان دانشگاه و حوزه و کارگران کارخانه‌های مختلف، به سازندگی ایران عزیز که بدان عشق می‌ورزیدند، مشغول شدند.

بسیجی و رسالت تاریخی

بسیجی فداکار، عاشقانه به جبهه شتافت تا طنین غریبانه‌ترین فریاد در غروب عاشورا بی‌پاسخ نماند. او شریعه به شریعه می‌پوید تا جرعه‌ای آب معرفت و مردانگی به خیام تشنگان حقیقت و راستی نسل این قرن برساند.بسیجی بودن یعنی کوتاه کردن فاصله چهارده قرن بافرهنگ عاشورا. بسیج در پی آن است ثابت کند می‌توان تمامی آیه قرآن را در گسترده زندگی عینیت بخشید، می‌توان قرآنی زیست و قرآنی زندگی و تلاش کرد و قرآنی رفت.

بسیج و اطاعت از ولایت

بسیجی رهرو همیشگی پیر جماران و مطیع امر ولایی رهبر معظم انقلاب است. بسیجی در تمام صحنه‌ها نگاه به‌فرمان ولایت دارد. بسیجی بسان عمار و ابوذر و مقداد و کمیل حاضر و ناظر است. بسیجی عاشق و مرید ولایت است، چراکه سعادت جاوید و سربلندی دنیوی را در پیروی از ولایت دیده و بدان معتقد است. اطاعت بسیجی از ولایت اطاعتی آگاهانه و برای دین‌داری است.بسیجی به اطاعت بامعرفت و شناخت، ایمان و اعتقاد دارد.

بسیج و ارزش‌ها

مهم‌ترین واصلی‌ترین فکر و دغدغه بسیج، حفظ ارزش‌ها و باورهای مذهبی ملی است. اگر هشت سال مردانه در مقابل دشمن ایستادگی کرد، برای این بود که ارزش‌های سازنده‌ای که به برکت انقلاب اسلامی زنده شده بود، حفظ و تقویت گردد.بسیجی می‌داند ارزش‌ها حاصل رشادت‌های هم‌رزمانش است. پس برای پاسداری از آن‌ها آماده است و اجازه نمی‌دهد قلم یا بیانی ارزش‌ها را حذف یا کم‌رنگ نماید، چراکه به فرموده مولایش، امام حسین (ع)، زندگی، عقیده و ایستادگی در باورها و ارزش‌هاست.

تفکر بسیجی

تفکر بسیجی بر اساس و شالوده محکم و پویای اسلام استوار است. تفکر بسیجی تفکری پویا وزنده است. او حیات دارد و به جامعه حیات و نشاط می‌بخشد. اگر تفکر سازنده بسیجی در جامعه پیاده شود، کشور در مقابل حوادث و ناملایمات بیمه خواهد شد، چراکه در تفکر بسیجی ایستادگی و شهادت و اطاعت از ولایت، با بینش و معرفت وجود دارد و این عوامل سد محکمی در مقابل سیلاب‌های خانه‌برانداز و مخرّب دشمنان دین و مرزوبوم است.

بسیج و دین‌داری

مهم‌ترین واصلی‌ترین ویژگی بسیجی، دین‌دار بودن او است. دین‌داری هویت بسیجی است. اگر بسیجی فداکار و مهربان و ایثارگر است و ازجان‌گذشته و پرتوان و پرنشاط و خردمند هست، ازآن‌روست که دین‌دار است. بسیجی دین‌دار است، چراکه می‌داند دین مایه سعادت دنیا و آخرت است. او دین را تنها در رابطه خود باخدا نمی‌داند، بلکه دین را آیین و مکتب سازنده برای جامعه و فرد می‌بیند. دین برای بسیجی در عبادت خلاصه نمی‌شود، بلکه او خواهان دینی است که در جامعه و اجتماع نقش و تأثیر داشته باشد و دینی باشد که عدالت اجتماعی و اقتصادی را به ارمغان آورد. دینی که بسیجی از آن دفاع می‌کند، دین سیاست و عبادت است.

دعا

خدایا قلب‌های ما را به نور ایمان و معرفت خودت منور بفرما. خدایا ما را از وسوسه‌های شیطان دور بدار. به ما توفیق تهذیب نفس و تکمیل اخلاق عنایت بفرما. خدایا ما را همواره متذکر مرگ و عوالم پس از مرگ بدار خدایا سلام‌های خالصانه ما را به محضر بقیه‌الله ابلاغ بفرما ارواح طیبه شهدا را و روح مطهر امام روح مطهر آیت‌الله مطهری یادگار امام و اموات و گذشتگان و علمای گذشته را با اولیای خودت محشور بفرما باران رحمت و برکتت را بر ما فرو بفرست و...

نسئلک اللهم و ندعوک بسمک العظیم الاعظم الاعزّ الاجلّ الاکرم یا الله و... یاارحم الرحمین اللهم ارزقنی توفیق الطاعة بعد المعصیة صدقة النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.

 



[1]. سوره اعراف، آیه 43.

[2]. حشر، آیه 18.

[3]. آل عمران، آیه 102.