بسم‌الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

اعوذبالله بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیمالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللّه[1]؛ ثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة‌اللّه فی الارضین.

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»[2]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

توصیه به تقوای الهی

همه شما خواهران و برادران گرامی و خودم را به پارسایی و پرهیزگاری، اجتناب از هواهای نفسانی، تهذیب نفس و غلبه بر خواسته‌های مادی و شیطانی سفارش و دعوت می‌کنم.

امیدواریم که خداوند به همه ما؛ توفیق بندگی خالصانه عنایت و کرامت بفرماید

یکی از محورهای مهم در سبک زندگی اسلامی؛ عبادت هست، عبادت یک سهم مهمی در سبد زندگی انسان مسلمان دارد، حتماً بخشی از اوقات انسان؛ باید مصروف ارتباط با خداوند و عبادت و بندگی خاص خدا؛ در قالب عبادت‌ها بشود که؛ بخشی از آن واجب و بخشی هم مستحب است.

فلسفه مهم عبادت

فلسفه مهم عبادت این است که؛ ما را باخدا مرتبط بکند و از زندگی روزمره ما را؛ جدا بکند؛ تا رنگ خدایی بگیریم و بازتاب و ثمره عبادت؛ در همه زندگی و شئون زندگی؛ باید خود را نشان بدهد.

در مورد عبادت چند بحث تا اینجا داشته‌ایم:

1- معانی عبادت و مفهوم عبادت

 2- تقسیمات و انواع عبادت‌های واجب و مستحب، فردی و اجتماعی، آشکار و نهان و سایر تقسیماتی که گذشت.

بحث سوم؛ ملاک‌ها و معیارهای عبادت خوب و کامل بود، عبادت بخواهد درست و کامل باشد؛ ملاک و معیارهایی دارد، حدود پانزده ملاک و معیار در بحث سوم بیان شد.

بحث چهارم؛ آسیب‌های عبادت بود، بیان شد که؛ عبادت یک ملاک‌های تمام و کمالی دارد؛ اما عبادت هم مثل هر پدیده دیگر؛ ممکن است؛ آسیب‌زده بشود، حدود پانزده آسیب هم بیان شد.

بحث پنجم؛ در انواع عبادت و مراتب عبادت است که؛ در روایات متعدد واردشده، سه عبادتی که الآن بناست در باب آن سخن گفته شود؛ از مسائل جاافتاده است.

عین روایتی که در نهج‌البلاغه آمده؛ این است که؛ امیرالمؤمنین در حکمت 237؛ این‌طور می‌فرمایند: «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ».

انواع عبادات

عبادت بر سه نوع است: بندگان خدا؛ سه گروه هستند:

1- کسانی که برای طمع ثواب؛ عبادت خدا را کرده‌اند، حضرت می‌فرمایند که؛ این عبادت تجّار است.

2- کسانی هستند که؛ خدا را از برای ترس؛ عبادت می‌کنند، برای رهایی از عذاب جهنم؛ خدا را عبادت می‌کند، حضرت می‌فرمایند که؛ این عبادت بندگان است، برای اینکه ملک مولایش هست؛ باید عبادت بکند و اگر عبادت نکند؛ او را جریمه می‌کنند، برای اینکه از این جریمه و مؤاخذه رها بشود؛ خدا را عبادت می‌کند.

3- کسانی هستند که؛ اگر بهشت نبود و اگر جهنم نبود؛ بازهم خدا را می‌پرستد و عبادت خدا را می‌کند؛ برای شکر و محبّت خدا؛ این عبادت را انجام می‌دهد، حضرت می‌فرمایند که؛ این عبادت آزادگان است.

انسان یک حالات روحی و عواطفی دارد، یکی از عواطف و کشش‌های و میل‌های ما؛ این است که؛ می‌خواهیم؛ چیزهای خوب را به دست بیاوریم و دنبال منافعمان هستیم، این انگیزه و میل نفع طلبی است که؛ انگیزه خوبی هم هست، اگر این انگیزه باشد؛ جزء افراد دسته اول هستیم، اما به‌هرحال این عبادت؛ از سر میل سودجویی است و تجارت و معامله‌گری است.

نوع دوم؛ ناشی از انگیزه فرار از خطر است، از خصوصیات انسان این است که؛ از خطر فرار می‌کند، این نوع عبادت؛ عبادت بندگان است، از اینکه؛ ضرر بکند یا او را مؤاخذه بکنند؛ می‌ترسد و به خاطر همین خدا را عبادت می‌کند.

مشهور فقها می‌فرماید که این دو نوع عبادت؛ سود و زیان اخروی دارد و این عبادت درست است، اما این دو عبادت رتبه‌اش خیلی پایین است، برای اینکه انسان دنبال یک سودی هست یا اینکه از خطر رهایی پیدا بکنیم.

قسم سوم؛ عبادت عارف است؛ عبادت انسانی است که؛ از سود و زیان آزادشده است، یک عده انسان‌هایی هستند که؛ اهل عبادت نیستند؛ اسیر سود و زیان‌های دنیا هستند، اگر بخواهد؛ کاری برای کسی انجام بدهد؛ فکر این را می‌کند که؛ چقدر سود دارد که هیچ ارزشی ندارد.

افراد قسم سوم؛ نه بنده‌ای در ترس و وحشت از عذاب هست و نه انسان؛ سودجویی است که؛ دنبال بهشت باشد، چنان در اوج است که؛ فقط خدا را می‌بیند و اینکه او غرق در نعمت‌های خداست، اگر قطع هم داشته باشد که بهشت می‌رود؛ بازهم خداوند را عبادت می‌کند.

فردی به نام اسمعی نقل می‌کند که؛ شبی در مسجدالحرام بودم و گوشه‌ای مشغول عبادت بودم؛ دیدم که؛ فردی دیگر چنان عبادت خدا را می‌کند و چنان راز و نیاز می‌کند که؛ انسان را واقعاً شگفت‌زده می‌کند، می‌گوید که؛ من خیلی منفعل شدم؛ از این عبادت و سوزوگدازی که؛ در کنار خانه خدا؛ در خلوت نیمه‌شب؛ یک بنده‌ای انجام می‌دهد، نزدیک فرد شدم؛ دیدم عجب حال و هوایی دارد، کمی هوا روشن شد؛ رفتم نزدیک؛ دیدم این فرد غش کرده و ازحال‌رفته است، چند نفر آب آوردند؛ زدند به صورتشان و هوا هم روشن شد و ایشان به هوش آمدند، نگاه کردیم؛ دیدیم که؛ ایشان امام سجاد علیه‌السلام هستند، همان امامی که؛ شب‌ها هزار رکعت نماز می‌خواند و می‌فرمودند که؛ من در مقابل عبادت امیر المومنین علی علیه‌السلام؛ چیزی نیستم.

نقل می‌کند که؛ وقتی حضرت به هوش آمدند؛ سؤال کردیم که؛ شما که از عذاب جهنم در امن‌وامان هستید؛ پس چرا این‌قدر گریه و آه و ناله کردن، ایشان دو نکته فرمودند: 1- من منتصب پیغمبر هستم و صرف انتصاب؛ مسئله را حل نمی‌کند، بقیه افراد باید احترام منتصب به پیامبر را رعایت کنند؛ اما خود فرد نمی‌تواند که؛ عبادت را کنار بگذارد و بگوید که من منتصب به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلّم هستم.

2- فرض بگیریم که من از عذاب خداوند در امان هستم و برای بهشت هم بیمه‌شده باشم؛ اما «افلا اکون عبداً شکوراً»؛ آیا شایسته نیست؛ بنده شکرگزار خداوند باشم، عین این داستان را عایشه نسبت به پیغمبر نقل می‌کند، عایشه از رسول خدا سؤال می‌کند که؛ شما انسان کامل هستید؛ چرا این‌قدر در نیمه‌شب؛ غرق سوزوگداز و عبادت هستید، حضرت فرمودند: «افلا اکون عبداً شکوراً»

انگیزه عبادت آزادگان

عبادت سوم و آزادگان؛ دو عامل و انگیزه دارد:

1- این عبادت سوم گاهی؛ «حبّاً للله» هست، وقتی به جلال و عظمت و کمال خداوند؛ نگاه می‌کند؛ می‌بیند که؛ خدا را باید دوست داشت و می‌بیند که خدا همه کمالات را داراست؛ عشق می‌ورزد، عشق به او؛ عشق به همه خوبی‌ها و پاکی‌هاست.

2- انگیزه دوم؛ شکر است، اگر آخرت هم بنا هست که بدهد؛ او بنا هست که بدهد؛ پس باید شکرگزار بود.

خطبه دوم

اعوذبالله بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللّه؛ ثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة‌اللّه فی الارضین.

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»[3]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

توصیه به تقوای الهی

همه شما؛ برادران و خواهران بزرگوار و خودم را به پرهیزگاری و پارسایی توصیه می‌کنم.

آمادگی جهت سه ماه تقرب الهی

سخن اول؛ هشدار و آمادگی برای ورود به سه ماه بزرگ و عزیز؛ رجب، شعبان و رمضان است، نمازگزاران گرامی و همه مشتقان به بندگی و عبادت خدا؛ بهترین نعمت‌های الهی و فرصت‌های معنوی؛ پیش روی ماست، به فضل الهی؛ بار دیگر؛ دروازه‌های سه فرصت بی‌پایان معنوی و سه ماه مبارک را ان شاء الله بر روی ما باز خواهد کرد.

این سه ماه؛ عالی‌ترین و زیباترین فرصت‌های نیایش و پرستش و عبادت و خودسازی؛ سیر و سلوک معنوی است.

اولیاء الهی و پاکان درگاه خداوند؛ با چه شور و شوقی و عشق و انگیزه‌ای؛ آماده این ماه‌ها می‌شدند که؛ در مدارج رجب و شعبان و در منزل‌های عرفانی آن‌ها؛ سیر کنند و به قله‌های بلند ماه مبارک و شب‌های قدر نائل بشوند، این فرصت‌ها را از دست ندهیم، چند روزی باقی است؛ تا ماه مبارک رجب، بی اندیشیم، فکر کنیم و برنامه‌ریزی بکنیم؛ برای اینکه از ذکرها؛ دعاها؛ تفکری که باید در  این ماه‌ها؛ انجام بشود، خودسازی که؛ لازمه سیر به سمت خداست؛ توجه بکنیم و خودمان را آماده این ماه بکنیم و همچنین تأکید بر اعتکاف این ماه می‌کنم.

فراوان بوده‌اند که؛ افرادی در سالهای قبل بوده‌اند و الآن فرصت‌ها از آن‌ها گرفته‌شده است؛ آماده‌باشیم؛ شاید ماه‌های سال آینده؛ آخرین سال عمر ما باشد؛ آخرین فرصت‌ها باشد که؛ برای زندگی همیشگی؛ باید توشه برگیریم.

با این تأمل؛ اگر غافل باشیم؛ خیلی خسارت می‌خوریم.

شرط وصول به این فرصت‌ها؛ ترک گناهان و مبارزه با معصیت‌هاست، در خانه‌های ما؛ باید گناه کنار برود، در محیط اجتماعی؛ باید با مظاهر و جلوه‌های فساد و گناه مبارزه کنیم؛ تا زمینه بارش رحمت خدا و جریان فیض الهی؛ فراهم بشود.

 امربه‌معروف و نهی از منکر، خودسازی، تذکر دادن، آمادگی برای ورود به این ماه‌ها را فراهم می‌کند.

تبریک روز زن

مطلب دوم؛ موالید مبارک؛ حضرت زهرا سلام‌الله علیها و امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه است که تبریک عرض می‌کنم و روز زن و مادر را به همه شما و بانوان بزرگوارمان تبریک می‌گویم.

زن چه در کسوت همسری و چه در کسوت مادری؛ از نقش و شأن بزرگی برخوردار است که این نقش در سنت و سیره حضرت زهرا سلام‌الله علیها؛ به بهترین شکل جلوه‌گر شد، زنان جامعه اسلامی؛ باید حریم و حرمت خود را صیانت بکنند، قدر و منزلت خود را؛ در آینه سنت حضرت زهرا سلام‌الله علیها؛ بشناسند و الگوی زن مسلمان؛ در دنیای امروز؛ ارائه بدهند.

انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران؛ یک الگوی جدیدی از زن تحصیل‌کرده و آشنا و دانشمندان و فعال و درعین‌حال؛ پاک و عفیف ارائه داده، این مقوله‌ها در وجود زن؛ مسلمان و زن ایرانی؛ در پرتوی انقلاب اسلامی؛ تجلی کرده و الگویی برای دنیا شده است، این الگو باید تحکیم و تقویت بشود و البته قدر زن و به‌ویژه؛ مادر که شأن بزرگی است؛ باید همه ما بدانیم.

روز جهانی کارگر

موضوع سوم؛ روز جهانی کار و کارگر است که؛ این روز را به همه کارگران و فعلان عرصه صنعت و اقتصاد؛ تبریک عرض می‌کنم، روز بسیج کارگری که؛ برنامه‌های خوبی دوستان در صنایع اجرا کردن، از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

در مجموعه صنایع ما؛ قریب به ده هزار؛ از عزیزانمان؛ چرخه‌های صنعت و کار و تولید؛ در این منطقه و میلیون‌ها نفر در سطح کشور؛ فعال هستند، این قشر؛ قشر بسیار عزیز و خدوم و دارای نقش درحرکت اقتصادی جامعه است، باید کارفرمایان نسبت به رسیدگی کارگران و صیانت از شئون کارگران و تأمین زندگی آن‌ها؛ تأکید کرد و از طرف دیگر؛ کارگران ما و صنایع ما باید بدانند که؛ تولید و اشتغال؛ مایه پیشرفت کشور و در شرایط امروز کشور؛ بالاترین عبادت است، در شرایطی که؛ همه دنیا جمع شده‌اند؛ با تحریم و تهدید؛ ارکان یک نظام الهی و اسلامی را؛ متزلزل بکنند؛ فرهنگ و اقتصاد مقاومت؛ باید محور کار ما باشد، حرکت‌های ارزشی و بسیجی در صنایع؛ مورد تأکید است.

اخیراً در شورای فرهنگی شهرستان؛ شورای فرهنگ صنایع تشکیل شد که؛ تقاضا دارم که؛ دوستانی که مأمور این کارشده‌اند؛ این مسئله را جدی بگیرند و دنبال بکنند، در صنایع ما؛ باید فرهنگ دینی، انقلابی، ایمان و ارزش‌های اسلامی؛ تقویت و تصویب بشود، یک نمونه خلاف برای ما زشت و ناپسند است، صاحبان صنعت، کارگران، بسیج کارگری؛ باید با اهتمام کافی و کامل؛ به مسائل فرهنگی صنایع و کارگران عزیزمان بپردازد.

شهادت استاد مطهری

موضوع چهارم؛ شهادت استاد شهید مطهری است؛ به مناسبت شهادت این شخصیت عظیم و دانشمندان بزرگ و فیلسوف عالی‌قدر و مجتهد بزرگوار که؛ در جهت صیانت از انقلاب اسلامی؛ به شهادت رسید؛ روز شهادت ایشان را روز معلم نامیده‌اند، به معلمان و دبیران و مربیان و استادان عزیزمان در آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه؛ این روز تبریک می‌گویم و یاد و خاطره شهدا آموزش‌وپرورش و فرهنگی، شهدا دانشگاه‌ها، شهدا حوزه را و مرحوم شهید مطهری را گرامی می‌داریم؛ با ذکر سه صلوات بر محمد و آل محمد.

آموزش‌وپرورش؛ سنگ بلای کشور در همه ابعاد مادی و معنوی است، عزیزانی که؛ در آموزش‌وپرورش خدمت می‌کنند؛ به‌عنوان مدیر، مربی، استاد و معلم و کارگزار؛ باید بدانند که؛ امانت‌داران؛ حساس‌ترین امانت خدا و جامعه هستند و باید بدانند؛ ترسیم‌کنندگان؛ آینده کشور هستند و باید بدانند؛ کار امروز آن‌ها و تعلیم و تربیت آن‌ها؛ آینده این کشور و آینده‌های این کشور و اسلام را رقم می‌زند، یک توجه استاد و معلم؛ دانش‌آموز را در دوره دبستان و دبیرستان متحول می‌کند، یک مورد بی‌توجهی؛ او را در مسیر خطا و فساد قرار می‌دهد، البته در دانشگاه و حوزه هم مهم است؛ اما سنگ‌بنا در آنجا ریخته می‌شود.

توصیه‌ای که؛ به دانشگاهیان و حوزویان دارم این است که؛ به دانش درنهایت امکان بپردازید، اما هم‌زمان با آن؛ به اخلاق، ادب، معنویت، شخصیت سالم و متعالی نسل آینده کشور بپردازید و از آن غفلت نورزید و همچنین آگاهی و بصیرت سیاسی و اجتماعی؛ محور حرکت خود قرار بدهند.

در همین روزها؛ مقام معظم رهبری؛ سیاست‌های کلان آموزش‌وپرورش را ابلاغ کردند، سال بعد در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سند آموزش‌وپرورش تصویب شد، اسناد بالادستی و زیرساخت‌های قانونی؛ برای پیشرفت آموزش‌وپرورش فراهم است، در دانشگاه‌ها هم تا حدی به آن توجه شده است، امروز وقت اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هاست، در سال‌های اخیر هم؛ بخشی از بارهای سنگین آموزش‌وپرورش برداشته‌شده، بودجه‌های آن؛ نسبتاً خوب افزایش پیداکرده است، بخشی از دیون پرداخت‌شده.

الآن وقت کار آموزش‌وپرورش است، درزمانی که؛ در تیر‌رس هجمه‌های شیطانی و تیرهای مسموم شیطان‌های عالم در قالب فضاهای مجازی، ماهواره، کتاب و سایر رسانه‌های تبلیغی هستیم، در این شرایط، این نسل را باید؛ با تمام وجود قدرش را دانست و حفظ و تغذیه کرد؛ برای آینده‌های بزرگ؛ در پیش بردن این کشور، آموزش‌وپرورش مهم‌ترین جا به شما می‌آید و مسئولیت معلمان هم؛ بالاترین مسئولیت‌هاست.

دولت و برنامه ریزان باید تلاش بکنند؛ این نهاد را در رأس اولویت‌ها قرار بدهد، اما خود این نهاد و خود معلمان و مربیان؛ باید احساس مسئولیت سنگینی بکند.

اجلاس بیداری اسلامی

موضوع پنجم؛ اجلاس بیداری اسلامی و چندمین اجلاسی بود که؛ در ایران برگزار شد، علما شیعه و سنی از نقاط مختلف عالم؛ در تهران؛ در این اجلاس اجتماع کردند و این اجلاس از اجلاس‌های مهم؛ مثل اجلاس‌های قبلی بود؛ نگین اجلاس؛ سخنرانی شیوا و جامع مقام معظم رهبری بود.

ملت ما باید بداند که؛ اگر ما بایستیم، اگر مقاومت بکنیم، اگر درراه شهیدان سرافراز و بزرگان استوار بمانیم؛ آینده در دنیا؛ برای اسلام و انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی است، وقتی‌که رهبر شما؛ در اجلاس‌های گوناگون بین‌المللی به آن قاطعیت و شجاعت و با آن حکمت و درایت؛ برای مسائل جهانی؛ تبیین ویژه دارند؛ الگوهای جدید دارند و با تمام جرأت و شجاعت؛ حساس‌ترین مسائل را مطرح می‌کنند؛ پشتوانه آن آگاهی شما و حمایت و بیداری شما ملت است.

بیداری اسلامی؛ در امتداد انقلاب اسلامی است، اما بیداری اسلامی؛ در معرض و مواجه با خطرها و چالش‌های جدی است، این مسائل را مقام معظم رهبری تبیین کردند، از مهم‌ترین چالش‌ها و تهدیدها؛ برانگیختن اختلاف میان شیعه و سنی؛ در سطح عالم است، امروز در همه عالم؛ مستکبران عالم؛ با تکیه بر ناآگاهی و غرض‌ورزی یک گروه‌های تند‌روی بی‌منطق؛ به اختلاف میان شیعه و سنی؛ دامن می‌زنند، برافروخته شدن؛ شعله‌های اختلاف مذهبی در عالم و جهان اسلام؛ مایه از بین رفتن بیداری اسلامی است و مایه زیان؛ هم شیعه و سنی است.

مذاهب اسلامی؛ هرکدام امتیازات خودشان را دارند، اما حرمت همدیگر را باید حفظ کنند، به مقدسات یکدیگر نباید تعرض بکنند، اگر بیداری مسلمان‌ها نباشد؛ خطرهای فراوانی در آینده متوجه خواهد شد، نمونه آن؛ جنگ تکفیری بی‌منطق که در سوریه این‌همه؛ قتل و غارت به راه انداختند و آخرین سند جنایت آن‌ها؛ تخریب صحابی رسول خدا و صحابی امیر المومنین؛ حجر بن عدی است.

به فضل الهی؛ ملت‌های اسلامی در کنار هم؛ در برابر توطئه شما و آمریکا و اسرائیل خواهند ایستاد، شما شکست خواهید خورد، این فتنه‌ها و دسیسه‌ها را در گوشه و کنار عالم اسلام؛ ایجاد نکنید.

تجزیه کشورهای اسلامی، تفرقه‌افکنی میان مذاهب اسلامی؛ بذر نفاق و دشمنی در دنیای اسلام کاشتن؛ به ضرر و زیان شماست، در شرایط بسیار حساسی هستیم که؛ آگاهی و هوشیاری ما مهم است و این آگاهی برای ملت ایران؛ بالاتر و اهمیت بیشتر دارد، نشانه آن‌هم؛ انتخابات در پیش رو است که؛ باید واقعاً به آن توجه کرد.

انتخابات

انتخاباتی که برگزار می‌شود، مجاری برگزارکننده و مجاری ناظر باید مورد اعتماد باشند؛ مخصوصاً نظارت شورای نگهبان و نظارت بخش‌های دیگری در حوزه انتخابات شوراها؛ باید مورد اعتماد باشد، کاری که در سال 88 شد؛ از زشت‌ترین کارها بود که؛ کسانی مقابل قانون و هرچقدر مقام معظم رهبری به آن‌ها توصیه به آرامش کردند؛ اما آن‌ها ایستادند و زیر بار قانون نرفتند، بعضی‌شان که؛ میلی در آمریکا و دموکراسی‌های غربی دارند؛ باید به آن‌ها گفت که؛ در زمان بوش؛ انتخابات شد؛ بوش با آراء کمتر ولی بر اساس رأی قانون اساسی‌شان؛ رئیس‌جمهور شد، اختلاف بسیار کم بود، اختلافی رقبا در انتخابات ایجاد کردند؛ بعد پیگیری کردند، قانون دادگاه اساسی‌شان که؛ جمعی از افراد معدود مورد اعتماد جامعه‌شان هستند؛ حکمی دادند و کسی که رأی کمتری داشت؛ رئیس‌جمهور شد.

بحث انتخابات؛ بحث اشخاص نیست؛ سنگ بنا؛ آرامش و پیشرفت کشور است که؛ انتخابات به‌موقع برگزار بشود، افتخار می‌کنیم؛ در سی و اندی سال؛ انتخاباتمان به‌موقع برگزارشده است، محور نهایی انتخابات؛ یک شورایی است که؛ حقوقدانان و فقها مورد اعتماد هستند.

باید به ناظران؛ اعتماد کرد و اگر این‌طور نباشد؛ آشوبی در کشور بر پا می‌شود.

نامزدهایی که وارد انتخابات می‌شوند؛ در هر دو انتخابات خیلی دقت بکنند، همچنین طرفدارانشان؛ دقت بکنند.

خدمات شوراها را می‌ستاییم، امیدواریم در انتخابات جدید؛ مردم با آگاهی و هوشیاری و با نگاه به تعهد افراد و فکر و برنامه‌ای که ارائه می‌دهند؛ افراد را انتخاب بکنند، بخشی از کارها؛ به دست خود شوراها؛ انجام شود، تجربه شورای ما اگر؛ دوره به دوره موفق‌تر بشود؛ واقعاً می‌شود؛ اختیارات شوراها را هم بیشتر کرد و امیدواریم که این تجربه؛ موفق‌تر بشود.

برای بار دیگر؛ از همه مردم عزیز و شریف استان و شهرهای؛ تفت و میبد و همه علاقه‌مندان به مسئولان نظام و انقلاب اسلامی و روحانیت پاک که؛ در عزای فقدان؛ برادر بزرگوارمان؛ حاج‌آقا یحیی زاده؛ نهایت عواطف خودشان را ابراز کردند؛ تقدیر و تشکر می‌کنم و برای تعالی روح این برادر بزرگوار و شهدا و علما و درگذشتگان این جمع و تازه درگذشتگان این جمع؛ طلب علو درجات و عنایت روزافزون الهی می‌دارم، ان شاء الله خداوند همه آن‌ها را؛ غریق بهار رحمت بکند و از همه ما و شما قبول بکند.


[1]. اعراف(7): 43.

[2]. آل‌عمران(3): 102.

[3]. آل‌عمران(3): 102.