خطبه اوّل

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیمالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللّه[1]؛ ثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة‌اللّه فی الارضین.

اعوذباللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم«یاأَیهَاالَّذِینآمَنُوااتَّقُوااللَّهَحَقَّتُقَاتِهوَلَاتَمُوتُنَّإِلَّاوَأَنْتُممُسْلِمُونَ»[2]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رحمکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزاد التقوی.

همه شما نمازگزاران گرامی، برادران و خواهران و خودم را به پارسایی، پرهیزکاری و تأسی به سنت اولیای الهی و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) توصیه و سفارش می‌کنم. امیدواریم که خداوند همه ما را از پارسیان و رهروان حضرت فاطمه زهرا (س) قرار بدهد.

 

مقام حضرت فاطمه (س)

در ایام فاطمیه و شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) قرار داریم، به همین مناسبت لحظاتی پیرامون شخصیت این بانوی بزرگ اسلام نکاتی تقدیم می‌شود.

در اعتقاد شیعه حضرت فاطمه (س) دارای مقام عصمت و علم لدنی و الهی می‌باشد و به‌جز مقام امامت ظاهری، همه مقاماتی که ائمه هدی (ع) داشته‌اند در حضرت فاطمه (س) جمع است. هم‌چنین معارف الهی را مستقیم از عالم غیب و از انبیاء و پیامبر اسلام‌(ص) دریافت نموده‌اند و ایشان دارای مقام عصمت و طهارت می‌باشند.

آیه تطهیر در شأن حضرت فاطمه (س) و ائمه هدی (ع) نازل‌شده است. ایشان از هر گناه و آلودگی و خطای در زندگی مبرا و مصون هستند. علم لدنی، عصمت و طهارت از گناه موجب این می‌گردد که حضرت دارای مقام ولایت و اتصال به عالم غیب گردند. اعمال، رفتار و سیره آن حضرت برای همه بشر در تمام زمان‌ها حجت می‌باشد.

زمانی یک انسان در تمام جهات برای دیگران الگو و سرمشق است که هم علم کاملی داشته باشد و هم اینکه از خطا و گناه، مبرا و باشد، این ویژگی‌ها در حضرت فاطمه (س) جمع است به همین دلیل ایشان مانند پیامبر خدا (ص) و همانند ائمه هدی (ع) که یا شوهر و یا فرزندان ایشان هستند، الگو و اسوه برای همه بشر اعم از زنان و مردان هستند. البته به این دلیل که ایشان زن بزرگ و نمونه و پاکی بودند الگو بودن ایشان برای زنان به‌طور خاص و ویژه است اما به‌طور عام زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) سرمشق برای همگان است.

ابعاد زندگی حضرت فاطمه (س)

در زندگی حضرت فاطمه (س) ابعاد و جهات مختلفی وجود دارد که به برخی از آن‌ها به استناد روایات شریفه اشاره می‌کنیم:

یک‌جهت در زندگی حضرت فاطمه (س) از جهت عبادی و عبادات ایشان است. عبادت در زندگی انسان نقش مهمی دارد. فلسفه عالم، عبادت و بندگی خداوند است و عباداتی همانند نماز، ذکر، روزه و... وسایلی برای بندگی و عبودیت می‌باشند. پیامبر خدا (ص) و اولیای الهی همیشه بخشی از زندگی‌شان را عبادت می‌کردند، عبادت یک قسمت از وقت انسان‌های پاک، الهی و معنوی را می‌گیرد. نبایستی زمانی که صرف نماز و عبادت می‌کنیم را وقتی زائد دانست و عبادت بایستی در متن برنامه‌های زندگی انسان قرار بگیرد. نمازهای واجب، نماز جماعت، نماز جمعه، دعا، مستحبات و انواع عبادتی که در شرع مقرر گردیده است بایستی در همه در برنامه زندگی قرار گیرد. افراد بر اساس آن میزان ایمان و اعتقادی که دارند کمیت و کیفیت عبادتشان فرق می‌کند. وقتی‌که می‌گوییم باید عبادت در زندگی انسان جا داشته باشد یعنی ازلحاظ کمیت ساعاتی از زندگی انسان بایستی صرف نماز و عبادت گردد و انسان مؤمن باید یک مقدار حداقلی را به عبادت بپردازد. عبادت ازنظر کیفیت مهم‌تر از کمیت است و یک عبادت، بایستی خالص، پاک و فقط برای خداوند باشد و هیچ قصد و انگیزه‌ای غیر الهی در آن راه نداشته باشد. کمیت عبادت و کیفیت آن هر دو مهم است ولی کیفیت اهمیت بیشتری دارد.

 

کمیت و کیفیت عبادت در زندگی حضرت فاطمه (س)

حال به بررسی کمیت و کیفیت عبادت در زندگی حضرت فاطمه (س) می‌پردازیم.

در قسمت کمیت و مقدار عبادت، حضرت فاطمه (س) با توجه به شهادتشان و عمر کمی که داشتند که ازنظر شیعه ۱۸ سال و ازنظر برخی آراء تسنن حداکثر ۲۷ سال داشتند، بسیار در روایات اشاره‌شده است. حضرت فاطمه (س) باوجوداینکه در نوجوانی ازدواج نمودند و چندین کودک خردسال داشتند و گرفتاری‌های زیادی داشتند و در جنگ‌ها به پدر بزرگوار خود کمک می‌کردند و ایشان خانه‌ای شلوغ و پررفت‌وآمدی داشتند، بااین‌حال به دو نمونه از کمیت و مقدار عبادت ایشان می‌پردازیم.

۱- امام حسن (ع) می‌فرمایند: «رَأَیتُ أُمِّی فَاطِمَةَ (س) قَامَتْ فِی محرابها لَیلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاکعَةً سَاجِدَةً حَتَّی اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحو سمعتها تدعو للمؤمنین والمؤمنات و تسمّیهم و تکثر الدعاء لهم»[3]

امام حسن (علیه‌السلام) می‌فرمایند: مادرم را در یک‌شب جمعه دیدم که به نماز ایستاده، و پی‌درپی در رکوع و سجود بود، تا صبح شد و شنیدم زنان و مردان باایمان را، بانام می‌خواند و از خداوند برای آن‌ها دعای خیر می‌نمود.

۲- حسن بصری که شیعه به معنای کامل نبود ولی از عباد و زهاد است نقل کرده‌اند: «مَا کانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَة کانَتْ تَقُومُ حَتَّی تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا»[4]در دنیا هیچ‌کس عابدتر از فاطمه (س) نبوده است، او آن‌قدر برای عبادت خدا در محراب می‌ایستاد که پاهایش ورم می‌کرد.

در اینجا به نمونه‌های از عبادت حضرت فاطمه (س) ازنظر کیفیت می‌پردازیم.

از برخی معصومین (ع) نقل‌شده است که: «کانَت فاطِمةُ علیهاالسلام تَنهَجُ فی الصَّلاةِ مِن خِیفَةِ اللّه تعالی»[5]، فاطمه (س) در نماز، از ترس خداوند متعال، نفس‌نفس می‌زد.

در حدیثی دیگر پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «و اما ابنتی فاطمه (س) فانها سیده نساء العالمین من الاولین و الاخرین و هی بضعة منی و هی نور عینی و هی ثمره فؤادی و هی روحی آلتی بین جنبی و هی الحوراء الانسیه؛ متی قامت فی محراب‌ها بین یدی رب‌ها جل جلاله زهر نورها لملائکته السماء کما یزهر نور الکواکب لاهل الارض و یقول الله عز و جل یا ملائکتی انظروا الی امتی فاطمه سیده امائی قائمته بین یدی ترتعد فرائصها من خیفتی وقد اقبلت بقلبها علی عبادتی اشهدکم انی قد آمنت شیعتها من النار»[6]

 و اما دختر من فاطمه، سیده نساء عالمین از ابتدا تا انتها است. همانا این دختر گرامی پاره تن من است، او نور چشم من و میوه دل من است، او روح من میان دو پهلوی من است و فاطمه، انسیه حورا است؛ هرگاه در محراب عبادت در پیشگاه خداوند باعظمت و جلال خود می‌ایستد نور او از برای ملائکه آسمان می‌درخشد، همچنان که می‌درخشد نور کواکب برای اهل زمین. آنگاه خداوند می‌فرماید به ملائکه و فرشتگان، ای فرشتگان دربار من بنگرید به‌سوی فاطمه، و نماز و عبادت او را در برابر عظمت ما که چگونه لرزه بر اندامش افتاده و با توجه و قلب خود اقبال به عبادت من نموده است. من شمارا شاهد و گواه می‌گیرم که شیعیان حضرت از آتش دوزخ در قیامت ایمن خواهند بود.

زندگی حضرت فاطمه (س) به ما درس می‌دهد که هم بایستی برای عبادت زمان مناسبی را گذاشت و هم اینکه در هنگام عبادت توجه به آن نماییم. عبادت حضرت به علت اخلاص و معرفتی که در آن منعکس و متجلی بود آن‌قدر اوج گرفته بود که عالم ملائکه را روشن و باعث مباهات خداوند در برابر ملائکه گردیده بود.

اگر ما ادعا داریم که پیرو حضرت فاطمه (س) هستیم بایستی این مسیر عبادت را طی نمایم و در کمیت و کیفیت عبادت خود دقت نماییم.

 

خانه‌داری و همسر داری حضرت فاطمه (س)

درزمینهٔ خانه‌داری و همسر داری حضرت فاطمه زهرا (س) به دو نمونه اشاره می‌نماییم.

نمونه اول اینکه در اوایل ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع)، پیامبر اکرم (ص) از این دو سؤالی به‌طور مجزا نمودند. ابتدا از امیرالمؤمنین (ع) پرسیدند: فاطمه (س) را چگونه دیده‌ای؟ حضرت فرمودند: «نعم العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ»[7]، کمک خوبی در عبادت خداوند هستند. نگاه امیرالمؤمنین (ع) به زندگی طاعت و عبادت خداوند است. پیامبر اکرم (ص) هنگامی‌که از دخترش حضرت فاطمه (س) درباره امیرالمؤمنین (ع) سؤال می‌کنند ایشان در پاسخ می‌فرمایند که امیرالمؤمنین (ع) بهترین شوهرها می‌باشد.

حال به نمونه‌ای دیگر اشاره می‌کنیم. یک‌مرتبه حضرت علی (ع) متوجه شدند، حضرت فاطمه (س) چند روز گرسنه بودند و از ایشان سؤال کردند دراین‌باره، حضرت فاطمه (س) پاسخ دادند: مقداری نان داشتیم که به فرزندان غذا دادم و مقداری نیز برای شما کنار گذاشتم و خود سه روز چیزی نخوردم، امیرالمؤمنین ناراحت گردیدند، آنگاه حضرت فاطمه (س) فرمودند: «یا ابا الحسن انی لاستحی من الهی، ان اکلف نفسک ما لاتقدر علی»[8]، ای اباالحسن! من از خداوند شرم می‌کنم که تو را به چیزی وادارم که توان انجام آن را نداری.

مشخص است که در چنین خانه‌ای آسمانی، الهی و معنوی، ستاره‌های درخشان مانند امام حسن و امام حسین (ع) طلوع می‌کنند که عالم را با نورشان روشن می‌کنند.

حضرت فاطمه (س) در نقش اجتماعی نیز جایگاه والایی دارند. ایشان زیر پرچم امامت و ولایت تا پای جان ایستادند و در بدترین شرایط که همه امّت خاموش و نفس‌ها در سینه حبس شده بود و اراده‌ها سست و انسان‌ها ضعیف گردیده بودند و مسیر امّت در خلاف راه ترسیم پیامبر اکرم (ص) درحرکت بود این بانوی جوان، عابد و مطیع خداوند برای امیرالمؤمنین (ع) و ولایت جانش را تقدیم نمودند.

 

شهادت حضرت فاطمه (س)

سلام و درود خدا برای تو ای بانوی پاک و مظلوم عالم؛ ای زنی که بعد از پیامبر (ص) پدر بزرگوارت یک روز خوش ندیدی و همواره مورد ظلم و ستم بودی تا وقتی‌که برای دفاع از امامت و ولایت، پهلوهای مبارکت شکسته شد، محسن تو سقط گردید. راوی می‌گوید در این حال حضرت فاطمه (س) در بستر بیماری بودند و پهلوهایشان خرد گردیده بود و مرا صدا کردند که اسماء آب برای من بیاور، من فکر کردم حضرت بهبودیافته و شفا گردیده است، وقتی‌که آب آوردم، حضرت فرمودند لباس‌های نو و تازه برایم بیاور، آنگاه لباس‌های نو برای ایشان آوردم و حضرت با زحمت خود را شستند و لباس‌های تمیز را پوشیدند آنگاه به اسماء فرمودند من خود را پاک و تمیز کردم و قصد دارم عبادت خداوند را انجام دهم، بعد از لحظاتی مرا صدا کن. اسماء می‌گوید لحظاتی صبر نمودم، سپس دقایق و ساعاتی گذشت، آنگاه در کنار حجره، حضرت را صدا نمودم، امیدوار بودم حضرت بهبودیافته باشد ولی هرچه صدا نمودم جوابی نشنیدم، سپس وارد اتاق شده و نزدیک حضرت گردیدم و وقتی چشم به ایشان دوختم، دیدم که رنگ در چهره حضرت نیست و وقتی نزدیک‌تر گردیدم دیدم ایشان جان داده‌اند. در همان لحظات ملاحظه کردم امام حسن (ع) که نوجوان بودند وارد شدند و وقتی‌که نزدیک گردیدند، مادر خود را صدا نمودند و وقتی صدایی نشنیدند بر جنازه مادرشان افتادند، دائم مادرشان را می‌بوسیدند و صدا می‌زدند مادر جواب ده. به دنبال ایشان، امام حسین (ع) نیز وارد شدند و هر دو بزرگوار بر جنازه مادرشان افتادند و مداوم صدا می‌زدند مادر جواب ده، امام حسین (ع) در این حال می‌گفتند مادر اگر جواب ندهی، جانم از بدن بیرون می‌رود. سپس حسنین به مسجد رفته و خبر شهادت مادرشان را به امیرالمؤمنین (ع) دادند و حضرت به‌محض اینکه خبر شهادت حضرت فاطمه (س) را شنیدند، بی‌هوش بر زمین افتادند.

 

لا حول و لا قوة بالله العلی العظیم و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَر فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ»[9]

«صدق اللّه العلی العظیم»

 

خطبه دوّم

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم،نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا العبد المؤید و الرسول المسدد المصطفی الأمجد ابی‌القاسم محمد (ص) و علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی صدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی ائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر (عج) ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و امناء الرحمان و سلالة النبیین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین.

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[10] عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رحمکم اللّه فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزاد التقوی.

همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را در ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) و در این روز جمعه، در صفوف به‌هم‌پیوسته و الهی نماز جمعه به تقوای الهی، پارسایی و پرهیزکاری و تأسی به اولیای الهی و به‌خصوص تأسی به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) توصیه و سفارش می‌نمایم. امیدواریم خداوند عبادات و عزاداری‌های ما را موردقبول خود قرار دهد و ما را جزء عارفان به‌حق این خاندان پاک و پیروان راستین راه آنان مقرّر فرماید.

شهادت حضرت فاطمه (س) را تسلیت عرض نموده و از کسانی که برای ایشان و احیای اسلام عزاداری نموده و مجالس برپا می‌کنند تشکر می‌کنم.

 

 

 

سالگرد شهادت آیت‌الله صدر

شهادت مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهر بزرگوارش را که به دست صدام و رژیم بعثی در سال ۱۳۵۹ انجام شد تسلیت عرض می‌کنم. ایشان عالم و فرزانه بزرگی بودند که حق فراوانی بر امت اسلام و بر حوزه‌های علمیه و جوامع اسلامی دارا هستند و از معدود نوابغ عالم اسلام هستند و به دست صدام به شهادت رسیدند. شاید بتوان گفت تمام ظلم‌های که صدام داشته است به یک‌طرف و شهادت این نابغه بزرگ که قبل از ۵۰ سالگی افتخار عالم اسلام بودند و باآن‌همه تولید فکری که به جهان اسلام عرضه کردند به یک‌طرف دیگر. انسانی با این عظمت و بزرگی که در اوایل بلوغش به مقام اجتهاد رسیده و در سن بیست‌وچندسالگی، کتاب‌های مهمی تألیف کرده که در سراسر حوزه‌ها و مراکز علمی جهان اسلام موردتوجه است و خدمات فکری زیادی به جهان اسلام داشته‌اند و چنین شخصیتی سرانجام با آن شکنجه‌ها و فشارهای سخت توسط صدام به شهادت رسیدند.

مرحوم آیت‌الله صدر هنوز در بین ما شناخته‌شده نیست؛ خدمات علمی و فکری فراوانی داشتند و هم‌چنین همه آینده مرجعیت را فدای انقلاب اسلامی و امام (ره) کردند. در جمله‌ای ایشان به شاگردانش فرمودند: اگر امام (ره) از من بخواهند به گوشه‌ای از جهان روم و کار کوچکی انجام دهم، این کار را خواهم کرد. اول مرجع عالم و این‌چنین شخصیت علمی در وجود امام (ره) ذوب گردیده بودند و به شاگردانش نیز سفارش کرده بود این‌چنین باشید.

هم‌چنین شهادت مرحوم صیاد شیرازی و شهادت مرحوم آوینی را نیز تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

 

صنعت

در هفته پیش دو سه محور از محورهای که در منطقه مسئولان دنبال می‌کنند و اهمیت دارد را عرض کردیم و به نحوی توجهات و پیگیری‌های مسئولان را نشان می‌دهد و برخی نکات را دراین‌باره مورد تأکید قراردادیم.

در مبحث صنعت استان و شهر ما به سمت صنعت حرکت کرده است. حرکت به سمت صنعت و تأسیس صنایع نباید باعث از بین رفتن کشاورزی و... گردد. صنعت یکی از محورهای است که باید موردتوجه قرار گیرد و اقدامات مهمی نیز پس از انقلاب انجام‌گرفته است. قبل از انقلاب، صنعتی وجود نداشته است. این شهر یکی از شهرهای مهم صنعت در استان است. در سال‌های اخیر، برخی صنایع ازجمله صنعت کاشی افزایش قابل قبولی داشته است که قابل‌تقدیر است و خدمات ارزشمندی انجام‌گرفته است که همت مردم و دولت در اینجا موردتوجه است. چیزی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که در صنایع کاشی و سرامیک چه سنتی و جدید ما پیشگام و قطب هستیم و مجوزهای لازم برای ناحیه ویژه صنعت سرامیک گرفته‌شده است و انتظار می‌رود که در اولویت‌های وظایف مسئولان استان باشد که این ناحیه ویژه به‌طور رسمی، فعال گردد. در صنایع کاشی، باید سرمایه‌گذاری‌ها تلاش نمایند به سمت صنایع مادر کاشی پیش روند و خود تولیدکننده صنایع کاشی باشند. حدود ۴۰ درصد کاشی کشور در این شهر تولید می‌گردد. سرمایه‌گذاران در این بخش بایستی به سمت قطعات دیگر در این زمینه و صنایع ماشین‌سازی کاشی حرکت کنند. هم‌چنین سرمایه‌گذاران بایستی تلاش کنند صنعت را از تک‌محوری که کاشی است خارج نمایند که در برخی بخش‌ها موفق و در برخی ناموفق و در برخی دیگر در میانه راه هستند. به‌طور مثال در بخش داروسازی اقداماتی گردیده است و امیدواریم در سال ۹۱ نتیجه‌بخش گردد. در بخش پتروشیمی فعالیت زیادی در مجوزها برداشته‌شده است ولی برای شروع به کار کردن بایستی قدم‌هایی برداشته شود که نیازمند کمک و همت مسئولان و مردم است که بسیاری از خلأها را جبران می‌نماید. بایستی عرصه‌های جدیدی در صنعت به راه انداخت که در این زمینه نیاز به کار است، در این میان مسئله فولاد مهم است که باید توسط دولت حل گردد که در اینجا ما احساس تبعیض و عدم توجه می‌کنیم.

در صنایع بایستی فضای امنیتی و سلامت مردم را موردتوجه قرارداد در اینجا کارخانه‌ها و صنایع باید مقررات محیط‌زیست را توجه داشته باشند. صاحبان سرمایه بایستی به سمت صنایع پاک که کمتر ایجاد آلودگی می‌کند حرکت کنند.

صنعت ما بایستی با علم و تحقیق و دانشگاه پیوند بخورد که در این زمینه هنوز فاصله وجود دارد. در دنیا درصدی از درآمدها را به خاطر بهتر شدن کالاها و تولید بهتر، صنایع اختصاص به تحقیق می‌دهند که بایستی ما نیز به آن توجه کنیم.

نکته دیگر این است که در صنعت باید به کارگرها توجه نمود. صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاران، بایستی سعادت و خیر دنیا و آخرت را در این ببینند که به کارگران زحمت‌کش رسیدگی کنند که کم‌وبیش توجه می‌شود ولی هنوز هم کافی نیست.

بار صنعت بر دوش کارگران است و بایستی به کارگران، نگاه انسانی، اسلامی و دینی داشت و با آنان رابطه‌ای صحیح و عاطفی داشت و بایستی موردتوجه صاحبان صنایع باشد.

نکته دیگر این است که در صنایع، تاکنون بخشی از صاحبان سرمایه در برخی امور شهر خیر و سهیم بودند ازجمله بهداشت، درمان، آموزش و آموزش عالی که خیرین بسیاری داریم و در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم اما همچنان صاحبان سرمایه‌ای داریم که در امور شهر کمتر مشارکت دارند.

هم‌چنین به مستمندان و محرومان شهر بایستی توجه نمود؛ در این شهر با این درآمد سرانه که تقریباً دو برابر میانگین استان است نبایستی فقر و محرومیت وجود داشته باشد، بایستی مؤسسات خیریه تأسیس گردد و در زمینه‌های مختلف مانند ازدواج، قرض، بیماری و... کمک نمایند.

بایستی هم توجه به کارگر در کارخانه و هم توجه به محرومان و مستمندان در جامعه و هم همراهی با مسئولان در پایه‌ریزی پروژه‌های مهمی که در شهر وجود دارد داشته باشیم.

انتظار از مسئولان استان است که مشکلات صنعت را درک نموده و به‌خصوص در سالی که تولید ملی و حمایت از سرمایه توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرارگرفته است بایستی دولت و مسئولان در تسهیلات، درزمینهٔ آب، گاز و مسائل مختلف، همراهی با سرمایه‌گذاران داشته باشند و مشکلات آنان را رفع نمایند.

مدیران عامل و صاحبان سرمایه بایستی حقوق دولتی ازجمله مالیات، بهای برق و گاز را بپردازند و البته دولت باید برنامه‌ریزی کند که مشکلی برای صنایع پیش نیاید.

ما بایستی به سمت سرمایه‌گذاری‌های اساسی‌تر در زمینه‌های مهم‌تر و شاخص‌تر و هم‌چنین صنایع پاک، باهمت بلندتری حرکت نماییم و امید است این مسیر را با جدیت دنبال نماییم.

 

روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت و سلامتی را گرامی می‌داریم. در این زمینه نیز با کمک و همت دولت و همیاری مردم ده‌ها پروژه را در حوزه بهداشت و درمان در این شهر افتتاح کرده‌ایم و این برای شهر افتخار است که در حوزه بهداشت و درمان همانند آموزش‌وپرورش و آموزش عالی از جهت کمک‌های خیران، شهر نمونه است. پروژه‌های متعدد دیگری نیز در حال افتتاح است که باید با کمک دولت و مردم، اوضاع بهداشت و درمان در سطح بالای قرار گیرد که مسئله مهمی است و باید جدی گرفته شود.

به‌طورکلی ازنظر بهداشتی، کشور ارتقاء پیداکرده است و در حال حاضر در رتبه‌های بالایی جهان قرار دارد و امیدواریم شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.

در پایان تأکید می‌کنم تا ۳۱ فروردین فرصت ثبت‌نام حوزه برادران است و توصیه می‌کنم که فرزندانتان را به سمت حوزه هدایت کنید. در این شهر که همانند آیت‌الله حائری رشد پیداکرده و درخشیده است بایستی علمای بزرگ و چهره‌های برجسته دینی تربیت گردد. حوزه ما حوزه فعالی است و افراد فعالی در حوزه کشور داریم و درعین‌حال باید علمای بزرگ‌تری را تربیت نماییم.

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الأجلّ الاکرم یا الله... یا ارحم الرحمین. اللهم ارزقنی توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة؛ اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر واهله.

 

دعا

خدایا دل‌های ما را به انوار ایمان و معرفت خود منور بگردان و...

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَد وَلَمْ یکنْ لَهُ کفُوًا أَحَدٌ»[11]

 


[1]. سوره اعراف آیه43.

[2]آل عمران، آیه 102

[3]بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۸۲.

[4]بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۸۴

[5]بحار الانوار، ج ۸۱، ص ۲۵۸

[6]امالی شیخ صدوق

[7]بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۱۷

[8]بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۳۴

[9]کوثر، آیه 1 الی 3

[10]حشر، آیه ۱۸

[11]اخلاص، آیه ۱ الی ۴