خطبه اول

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللّه[1]؛ ثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة‌اللّه فی الارضین.اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»[2]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

سوگند خداوند در سوره الطارق

سوره الطارق از سور مکی است و در جزء سی‌ام قرآن است. از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود و هر دو قسمت آن با قسم شروع‌شده است. قسمت اول سوره با قسم به آسمان آغازشده است.

«وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ»[3]

خداوند با قسم به آسمان یادآوری کرد که انسان محافظان و نگهبانانی دارد و معاد پیش روی ماست.

در قسمت دوم خداوند دوباره به آسمان و زمین سوگند یادکرد:

«وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الرَّجْعِ، وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ»[4]

با سوگند دوباره تأکید بر اهمیت و ارزش قرآن کریم کردند. ارتباط این دو قسمت در این نکته است که خداوند می‌فرماید: «اشیا در مسیر الی الله درحرکت هستید، قیامت و معاد در پیش روی شماست و در قسمت دوم می‌گوید برای پیمودن این مسیر احتیاج به راهنما دارید این راهنما قرآن کریم است.» برای قرآن هم در این سوره دو خصوصیت را برشمرده است:

«إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ، وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ»[5]

قرآن کتاب روشنگر

قرآن کتابی است که حق و باطل را برای شما مشخص می‌کند و این کتاب روشنگر راه شماست. پس این کتاب، کتابی است که شوخی در آن راه ندارد و جدی است. با توضیحات قبل به این نتیجه می‌رسیم که خداوند دو سوگند در سوره الطارق یاد می‌کند:

1) سوگند به آسمان و می‌گوید انسان نگهبانانی دارد و معاد را در پیش رو دارد.

2) تأکید و اهمیت بر قرآن کریم که مسیر و راهنما را برای پیمودن در مسیر معاد و قیامت به ما نشان می‌دهد.

انسان‌ها در مسیر حرکت به‌سوی معاد سوار بر قطاری هستند که انتها ندارد. راهنمای انسان در این حرکت قرآن کریم است، کتابی روشنگر که در آن الهام وجود ندارد.

مکر و حیله انسان

قسمت آخر سوره الطارق مربوط به آیات زیر است:

«إِنَّهُمْ یکیدُونَ کیدًا،وَأَکیدُ کیدًا، فَمَهِّلِ الْکافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیدًا»[6]

 خداوند در آیات ابتدایی سوره الطارق بر معاد و سفر به‌سوی قیامت و اهمیت و راهنمایی قرآن کریم متذکر می‌شود. کسانی هستند که تسلیم استدلال‌ها و برهان‌های روشن خداوند نمی‌شود. اینان گمراهان‌اند. گمراهان همه در یک سطح نیستند، گمراهانی هستند که در برابر سخن حق خدا مقاومت می‌کنند.

در قرآن چند جمله بکار رفته است که ازنظر مفهوم شبیه یکدیگرند. یکی کلمهٔ «خُدع» در سوره بقره به معنی گول زدن است.

دیگری کلمه «مَکَرَ» باز هم به معنای گول زدن و فریب دادن است.

کلمه سوم «کید» به معنی نقشه کشیدن برای فریب دادن، بنابراین این سه کلمه در قرآن دارای مفهوم یکسانی است.

گول زدن و فریب دادن درجایی بکار می‌رود که فردی نقشه زیرکانه و ماهرانه‌ای برای شخص دیگر بکشد اما آن شخص از این نقشه بی‌خبر باشد. درواقع شخص که فریب می‌خورد از باطن و عمق نقشه اطلاعی نداشته باشد و آن شخص جاهل باشد و گرفتار این فریب شود. کار منافق نیز این‌گونه است با ظاهرسازی زیبا باطن و نازیبا را خوب و نیک جلوه می‌دهد.

مکر کافران

عده‌ای از کافران و معاندان آن‌قدر کور باطن و کج‌فهم شدند که می‌خواهند باکار خودشان خداوند را فریب دهند. خداوند در این مورد در سوره‌های متعددی بر این نکته اشاره‌کرده است؛ ازجمله سوره بقره «یخادعون اللّه» یعنی می‌خواهند خدا را فریب دهند. بعضی از افراد آن‌قدر درراه ضلالت و گمراهی پیش رفته‌اند که فکر می‌کند خدا را گول و فریب داده‌اند. خداوند در پاسخ به این افراد می‌فرماید: «وَأَکیدُ کیدًا»[7] باهم نقشه می‌کشیم و شمارا فریب می‌دهیم.

سؤالی که مطرح است اینکه آیا خداوند هم اهل کید، خدعه و فریب دادن است؟

بله. ابتدا خداوند فریب نمی‌دهد وقتی بشری خطا می‌کند بر خطاهای خود اسرار می‌ورزد، خداوند هم به او کید می‌کند و فریب می‌دهد. اگر کسانی در برابر هدایت خدا و راه حق او عناد ورزید و لجاجت کرد، خدا هم این مکر آن‌ها را به خودشان برمی‌گرداند، بنابراین این مکر مجازاتی است.

«خداوندی که بر آشکار و نهان آگاه است هرگز دچار فریب و حیله نمی‌شود.»

«یخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ»[8]

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَک هُوَ الْأَبْتَر. صدق اللّه العلی العظیم.»[9]

خطبه دوم

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا العبد المؤید و الرسول المسدد المصطفی الأمجد ابی‌القاسم محمد (ص) و علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی صدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی ائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر (عج)، حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک، ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و امناء الرحمان و سلالة النبیین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین . اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[10]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

 

حضور در انتخابات 12 اسفند

در آغاز فرارسیدن سال نو و ولادت حضرت زینت (س) و روز پرستار را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

شرکت در انتخابات 12 اسفند با مشارکت 65 درصدی مردم برای شکل‌گیری مجلس جای تقدیر و تشکر است. شرکت و حضور مردم در انتخابات با توجه به دسیسه‌های دشمن و تحریم‌های اتخاذشده علیه ایران جواب دندان‌شکن به آنان بود و پایبندی مردم را به انقلاب و ارزش‌های آن نشان داد و نشان‌دهنده رشد و سعادت کشور است. داشتن حواشی در انتخابات یک امر طبیعی است اما خوشبختانه با درس گرفتن از فتنهٔ 88 بار دیگر یک انتخابات باشکوه در کشور برگزار شد. از نیروهای امنیتی و سپاه و سربازان گمنام امام زمان (عج اللّه) در برقراری امنیت کشور و استان تشکر می‌کنیم.

تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

مقام معظم رهبری (دامه ظله) با تیزبینی و هدایت و موج بیداری اسلامی و حوادث بزرگ علمی و فرهنگی در جهان دارای یک نقطه زیربنایی است. اینکه دشمن اگر بتوانند ما را در اقتصاد ملی زمین بزنند در تمام اهداف شکست می‌خوریم و عقب می‌مانیم. تأکید مقام معظم رهبری (دامه ظله) در دو سال اخیر بر مسئله اقتصاد، جهاد اقتصادی کشور بوده است. باید مسئولان، کارگزاران، بخش‌های خصوصی و دولتی بر تولید ملی و توجه بر مشکلات تولید اهمیت دهند. با تحریم‌های اتخاذشده روی نفت، بانک‌ها، کشور نباید از چرخه اقتصاد خارج شود و باید بر تولیدات کالاها افزوده شود. حمایت از فرهنگ تولید ایرانی و ملی شعار امسال کشور است. در همهٔ بخش‌های صنعتی باید بر تولیدات توجه شود.

توجه به بخش‌های آموزشی استان

این بخش در سال 91 باید در اولویت باشد:

1) بخش آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور برای رشد علم و فن‌آوری است.

2) توجه و ارتقای اخلاق در آموزش‌وپرورش. نسل جوان و نونهالان ما در معرض آسیب‌های اخلاق و روانی هستند بنابراین خانواده‌ها، مسئولان امر آموزش باید برای حل این مشکلات و آسیب‌ها طرح و برنامه‌های جدی داشته باشند.

3) توجه به عدالت آموزشی. یادگیری و سواد باید برای همه افراد جامعه امکان‌پذیر باشد و هیچ فردی به دلیل فقر نباید از یادگیری مرحوم بماند.

4) تربیت جامع و متوازن

5) توجه به نخبگان و دستگیری از آن‌ها برای افزایش سطح علمی

6) توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای در بین جوانان

توجه به آموزش عالی و حوزوی که بحمدالله استان ما در این زمینه رشد چشمگیری داشته است این سرمایه برای مردم است و باید آن را حفظ کرد. در امر آموزش باید کیفیت را مبنا قرار دهیم. حرکت به‌سوی تحصیلات تکمیلی روند چشمگیری داشته است و باید بر سرعت این پیشرفت افزود.

در سال 91 باید تعدادی از بخش‌های آموزشی جدیدی را افتتاح کنیم مثل پژوهشگاه‌ها، خانه نخبگان زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش را باید افزایش دهیم. توجه به نیازهای جامعه در بخش صنعت و گره خوردن آموزش عالی با نیازهای جامعه است. در مراکز دانشگاه‌ها باید اخلاق و اوضاع معنوی از سوی دانشجویان و استادان و تمام کارکنان موردتوجه و عنایت قرار گیرد.

مسائل فرهنگی، اجتماعی و حمایتی

در مورد این مسئله کارهای خوبی در سال 90 انجام‌شده اما نباید به آن‌ها اکتفا کرد در سال 91 با برنامه‌ها و راه‌حل‌های مناسب و خوبی در مورد مسائل فرهنگی، اجتماعی و حمایتی مواجه خواهیم شد. اهتمام به اخلاق و شعور اسلامی باید در مراکز اداره‌ها و خانه‌ها موردتوجه قرار گیرد.

حضور در نماز جمعه و جماعت باید استمرار پیدا کند. این امر باید مشکلات اجتماعی را حل کند. باید جشن‌ها و عزاداری‌ها با رعایت شرع و دین انجام شود نباید در این مراسم‌ها شئونات اسلامی زیر پا گذاشته شود. امربه‌معروف و نهی از منکر باید در جامعه گسترش پیدا کند و هر فرد مسلمان باید خود را ملزم به انجام این فریضه الهی کند.

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الأعزّ الأجلّ الاکرم یا الله ... یا ارحم الرحمین. اللهم ارزقنی توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة؛ اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر واهله.

 



[1]. سوره اعراف، آیه 43.

. سوره التوبه، آیه 119[2]

. سوره الطارق، آیه 1[3]

. سوره الطارق، آیات 11 تا 12[4]

. سوره الطارق، آیات 12 تا 13[5]

. سوره الطارق، آیات 15 تا 17[6]

. سوره الطارق، آیه 16[7]

. سوره البقره، آیه 9[8]

. سوره کوثر[9]

.سوره حشر، آیه 18[10]