بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللّه[1]؛ ثم الصلاة و السلام علی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آله الأطیَّبینَ الأطهَرین لاسیُّما بقیة‌اللّه فی الارضین. اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[2]عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

همه شما نمازگزاران گرامی، برادران و خواهران و خودم را به احتراز از گناهان و خواهش‌های نفس و طاعت خداوندو تقوای الهی دعوت می‌کنم. از خداوند می‌خواهیم توفیق بندگی خود را به ما عنایت بفرماید؛ و ما را از بندگان خالص و شایسته خودش مقرر بفرماید. در ادامه مباحثی که پیرامون حسن خلق و اخلاق نیکو در جامعه داشتیم، مباحثی را در این خطبه تقدیم محضر شما خواهم کرد؛

اثرات حسن خلق در جامعه

بیان شد از نکات مهمی که مایه سعادت جامعه است و جلوی بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را می‌گیرد حسن خلق و اخلاق نیکو در ارتباط افراد با یکدیگر است. آیات، روایات و سیره اولیاء الهی بر رعایت حسن خلق و تأکید بر اهمیت آن اتفاق داشتند. تعالیم دین و توصیه‌های پیشوایان بزرگ ما اهتمام به اخلاق مناسب و تعامل اخلاقی نیکو با یکدیگر است. روایات ما شواهد مهمی از اهمیت این موضوع در نگاه اسلام بود که به برخی از آن‌ها در خطبه‌های سابق اشاره شد. آثار فردی، اجتماعی و خانوادگی حسن خلق مضرات بداخلاقی که نصیب جامعه می‌شود محورهایی بود که در خطبه‌های قبل در باب آن سخن گفتیم.

صحبت امروز حسن خلق در میان اعضای خانواده است. ضمن اینکه اسلام نسبت به اخلاق خوب، تبسم و رعایت ادب در گفتار در عموم جامعه تأکید دارد، اما در فضای خانواده و میان اعضای خانه، اسلام تأکید ویژه‌ای بر این مقوله دارد.

حسن خلق در نظام خانواده

خانواده از والدین و فرزندان تشکیل می‌شود گرچه خانواده بزرگ شامل افراد دیگر نیز می‌شود، اما هسته اول خانواده این است. این هسته اولیه اجتماعی که سلول جامعه است، اگر اخلاق و روش درستی بر آن حاکم باشد، آثار آن بر روی همه جامعه نمایان می‌شود. درواقع جامعه ما آینه خانواده‌های ماست؛ یعنی با مشاهده کوچه و خیابان و برخورد مردم در محیط جامعه و روابط آن‌ها در جامعه بزرگ همه انعکاسی از وضعیت خانواده‌هاست. چراکه این افراد پرورش‌یافته خانه‌هایی هستند و آن اخلاق در اینجا منعکس می‌شود.

جایگاه خانواده در جامعه

این خانواده‌ها هستند که در محیط اجتماع به هم می‌پیوندند و بازتاب خوبی‌ها و بدی‌ها و درستی‌ها و نادرستی‌های اخلاقی خانواده را در محیط‌های بیرونی باید مشاهده کرد. اگر خانواده‌ها از سلامت، رشد و تعالی مناسبی برخوردار باشند، جامعه نیز در مسیر تعالی معنوی و مادی قرار خواهد گرفت. چون سرنوشت آینده افراد در درون خانواده رقم می‌خورد و سعادت افراد و جامعه درگرو سلامت و سعادت خانواده است، اسلام و روایات ما بر اهمیت خانواده تأکید کرده‌اند تا جایی که شاید نتوانید آن را تصور کنید.

پایه اخلاق خوب در خانواده ریخته می‌شود، لذا اسلام بر حسن خلق در جامعه به‌طور کلیآن‌همه تأکید کرده بود، ولی به همان اندازه در درون خانواده مسئله اخلاق مورد تأکید قرارگرفته است؛ چه در رابطه با همسر و شوهر و رابطه فرزندان با یکدیگر و رابطه آن‌ها با والدین. در هریک از این موارد روایات را خدمت شما بیان می‌کنم؛

روابط زن و شوهر

روایات در این باب

روایت اول

روابط زن و شوهر از مقولات مهمی است که در روایات ما پیرامون آن سخن گفته شد که سابقاً برخی از آن‌ها را بیان نموده‌ایم. این اولین قدم برای سلامت اخلاقی خانواده و پس‌ازآن جامعه است. در حدیث شریفی از رسول خدا (ص) نقل‌شده است که؛

«وَ قَالَ ص حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَی زوج‌ها أَنْ یسُدَّ جَوْعَتَهَا وَ أَنْ یسْتُرَ عورت‌ها وَ لَا یقَبِّحَ لَهَا وَجْهاً فَإِذَا فَعَلَ ذَلِک فَقَدْ وَ اللَّهِ أَدَّی حقّ‌ها.»[3]

در شمار حقوقی که برای زن بر مرد است؛ رسیدگی مالی و اقتصادی، حفظ ناموس و ارزش‌های الهی و انسانی نسبت به همسر و داشتن غیرت دینی و تعصب دینی است و اینکه چهره ناپسند به همسر نشان ندهد. شاید کمتر از ما کسی باشد که این را رعایت کند، البته در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر بیان خواهیم کرد که گاهی لازم است نسبت به زن این حالت نباشد. اگر کسی این‌گونه کنترل داشته باشد که کوچک‌ترین خشمی را به خرج ندهد مگر در موارد استثناء، شما تصور کنید که چه فضای مناسبی برای تربیت فرزندان مهیا خواهد شد.

این عدم بداخلاقی در شرایط غیرطبیعی را دربر می‌گیرد، اخلاق خوب در شرایط مناسب چندان دشوار نیست، اما در فضای مشکل‌دار که از حیث کاری، اقتصادی و روابط منزل دارای مشکل باشد، این دارای اهمیت بوده و هنر فراوانی را می‌خواهد. این مجاهده با نفس و دارای ثواب است.

روایت دوم

حدیث دیگر نیز از نبی اکرم (ص) است که؛

«قَالَ النَّبِی ص مَنْ صَبَرَ عَلَی سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ مَا أَعْطَاهُ دَاوُدَ ع عَلَی بَلَائِهِ وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلَی سُوءِ خُلُقِ زوج‌ها أَعْطَاهَا مِثْلَ ثَوَابِ آسِیةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ.»[4]

کسی که بداخلاقی همسر خود را تحمل کند (که کار سختی است و معمولاً ما انسان‌هایی که خودساخته نیستیم در برابر تندی از جا به درمی‌رویم، این طبیعت انسان است، اینجا رابطه دو نفر به‌تنهایی نیست، بلکه فضایی است که افرادی در آن می‌خواهند پرورش پیدا کنند. اخلاق خوب در خانواده دارای جهت دومی غیر از خوب بودن است که ناظر به پرورش نسل آینده جامعه است، این تنها حق ما نیست، چراکه این بداخلاقی بر تربیت فرزندان اثر خواهد گذاشت. در این حدیث یک‌قدم بالاتر ذکرشده است.) خداوند در برابر این شکیبایی مرد در برابر هرروز و شب که بر کج‌خلقی همسرش صبر می‌کند اجر ایوب پیامبر با آن بلائی که داشت را می‌دهد. چراکه بحث فرزندان و شکل‌گیری کانون خانواده است. همان‌طور که برای همسرش از بابت اخلاق سوء هرروز و شب برای او تلی از وزر و گناه نوشته می‌شود و خداوند برای او عذاب مضاعفی قرار می‌دهد.

روایت سوم

حدیث دیگری نیز است که؛

«قَالَ النَّبِی ص مَنْ صَبَرَ عَلَی سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ مَا أَعْطَاهُ دَاوُدَ ع عَلَی بَلَائِهِ وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلَی سُوءِ خُلُقِ زوج‌ها أَعْطَاهَا مِثْلَ ثَوَابِ آسِیةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ.»[5]

زنی که بر بداخلاقی همسرش صبر کند خداوند اجر آسیه آن زن بزرگ مجاهد فی سبیل الله را به او خواهد داد. زنی که برای رشد صحیح فرزندانش کج‌اخلاقی شوهرش را تحمل کند خداوند او را در درجه آسیه قرار می‌دهد. چراکه از درون خانه است که نسل آینده برمی‌خیزد. لذا در خانه اخلاق بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد.

روایت چهارم

در حدیث دیگری نیز همین مضمون است که؛

«لَا غِنَی بِالزَّوْجِ عَنْ ثَلَاثَةِ أَشْیاءَ فِیمَا بَینَهُ وَ بَینَ زَوْجَتِهِ وَ هِی الْمُوَافِقَةُ لِیجْتَلِبَ بِهَا موافقت‌ها وَ مَحَبَّتَهَا وَ هَوَاهَا وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مَعَهَا وَ اسْتِعْمَالُهُ اسْتِمَالَةَ قلب‌ها بِالْهَیئَةِ الْحَسَنَةِ فِی عین‌ها وَ تَوْسِعَتُهُ عَلَیهَا»[6]

در فضای خانه چاره‌ای نیست که مرد این قواعد را اجرا کند که اگر بخواهد به تمام حقوق خود را انجام دهد؛ یکی موافقت است که بنای هماهنگی با همسر خود داشته باشد و بااخلاق خوش با او رفتار کند، این لازمه خانواده درست است. در اینجا سه نکته ذکر می‌شود و دو نکته مربوط به اخلاق مرد در خانه است. طبیعی است مشکلاتی که مرد در بیرون از خانه با آن مواجه است و مشکلاتی که زن در خانه دارد از جانب هر دو بر رفتارشان تأثیر داشته باشد، اما باید گذشت داشته باشند، هرچند سخت است در سختی‌ها بردبار باشد، اما اگر این تحمل را بر خود تحمیل کرد که در سختی‌ها خلقش تنگ نشود، طبیعی است که خود او نیز از قبل آن بهره‌مند می‌شود.

کارهای نیک در ابتدا سخت است، اما رفته‌رفته آسان شده و آثار زیادی برای او به همراه خواهد داشت. در رساله حقوق امام سجاد (ع) که دارای سند معتبری است و حدیثی طولانی است، یک دوره قواعد زندگی و حقوق اجتماعی فرد و فردی اوست. این حقوق از تابلوی های درخشان نظریه اهل‌بیت است که یک دوره به‌طور کامل روابط انسان‌ها و حقوق متقابل آن‌ها در آن به‌خوبی ترسیم‌شده است.

فرازی از صحیفه سجادیه

یکی از فرازهای آن این است که؛

«وَ أَمَّا حَقُ الزَّوْجَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جعل‌ها لَک سَکناً وَ أُنْساً فَتَعْلَمَ أَنَّ ذَلِک نِعْمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیک فَتُکرِمَهَا وَ تَرْفُقَ بِهَا وَ إِنْ کانَ حَقُّک عَلَیهَا أَوْجَبَ فَإِنَّ لَهَا عَلَیک أَنْ ترحم‌ها لِأَنَّهَا أَسِیرُک وَ تُطْعِمَهَا وَ تَکسُوَهَا وَ إِذَا جَهِلَتْ عَفَوْتَ عَنْهَا»[7]

حق همسر بر شوهر این است که (در اینجا قبل از اینکه حقوق عملی ذکر شود، جالب است امام قبل از هر چیز می‌فرماید بدانید، چراکه تصحیح نگرش فرد نسبت به عمل، مقدمه آن عمل است.) خداوند او را برای تو مایه آرامش قرار داده و نعمتی برای توست. پس وظیفه توست که او را بزرگ بداری و با او به نحو نیکو رفتارکنی. گرچه تو نیز بر او حقی داری ولی وظیفه توست که بارحمت، عطوفت و مهربانی با او رفتارکنی. همان‌طور که در رابطه والدین با فرزندان تأکیداتی واردشده است که ان شاء الله در خطبه‌های بعد حول آن صحبت‌هایی را خواهیم داشت.

خطبه دوم

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا العبد المؤید و الرسول المسدد المصطفی الأمجد ابی‌القاسم محمد (ص) و علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی صدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی ائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر (عج)، حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک، ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و امناء الرحمان و سلالة النبیین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین. اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ[8]» عِبادَالله اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه وَ مُلازِمَة اَمرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه وَ تَجَهَّزوا رَحِمَکم اللّه، فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیل وَ تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّاد التقوی.

همه شما نمازگزاران گرامی، برادران و خواهران و خودم را به احتراز از گناهان و خواهش‌های نفس و طاعت خداوند دعوت می‌کنم.

توصیه به تقوی در نهج‌البلاغه

برای توصیه به تقوا کلامی را از پیشوای متقیان امام امیرالمؤمنین (ع) از خطبه 183 را خدمت شما قرائت می‌کنم؛

«وَ أَوْصَاکمْ بِالتَّقْوَی وَ جعل‌ها مُنْتَهَی رِضَاهُ وَ حَاجَتَهُ مِنْ خَلْقِهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِعَینِهِ وَ نَوَاصِیکمْ بِیدِهِ وَ تَقَلُّبُکمْ فِی قَبْضَتِهِ إِنْ أَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ کتَبَهُ قَدْ وَکلَ بِذَلِک حَفَظَةً کرَاماً لَا یسْقِطُونَ حَقّاً وَ لَا یثْبِتُونَ بَاطِلًا»[9]

خداوند شمارا به تقوا توصیه کرده و آن را نقطه پایانی رضایت خویش قرار داده، لذا رضایت او را در تقوای او جستجو کنید. تقوای خدایی را پیشه سازید که شما در محضر او هستید، خداوندی که پیشانی و سرنوشت شما در دست او و همه زندگی شما در قدرت و اختیار او است. از خدایی بترسید و در پیشگاه او تقواپیشه کنید که چه آشکارا و چه نهان‌کاری را انجام دهید از چشم رقیبان خدا مخفی نخواهد ماند. خداوندی که بر شما نگهبانان و ملائکه بزرگی را قرار داده، آن‌ها حقی را ضایع نمی‌کنند، بر همه رفتار، اعمال و انگیزه‌های شما واقف‌اند و همه را در پرونده شما بی کم‌وکاست ثبت می‌کنند.

بندگان خدا بدانید کسی که تقوا را پیشه کند، برای او رهایی از فتنه‌ها را رقم خواهد زد.خداوند برای آن‌ها در ظلمت‌های زندگی نور می‌بخشد. او انسان‌های پارسا را در نعیم جاویدان ابدیت می‌بخشد و برایشان منزل‌های کرامت و جایگاه‌های عظمت در خانه‌ای که خدا برای او ساخته است، تمهید کرده است. این خدا را بترسید و از او تقواپیشه کنید، امیدواریم خداوند به همه توفیق ما گوش جان سپردن به این ندایی عرفانی و اخلاقی و عمل به آن را عنایت بفرماید.

مناسبت‌های دهه آخر صفر

مناسبت‌هایی وجود دارد که بدان اشاره می‌کنم؛ ما در دهه آخر ماه صفر هستیم، اربعین حسینی را پشت سر گذاشتیم که روز غم آل محمد (ص) است و در این دهه آخر شهادت امام مجتبی (ع)، امام رضا (ع) و رحلت رسول اکرم (ص) را در پیش داریم. همه این مناسبت‌ها را به حضور شما مشتاقان امامت و رسالت تعزیت عرض می‌کنم و امیدواریم عزاداری‌های ما در این دو ماه مقبول حضرت حق و مأجور او قرار بگیرد.

همین‌طور مناسبت حمله آمریکا به طبس و مواجه‌شدن آن‌ها با قهر الهی را داشتیم و باید بابت آن خدا را شکر گذار باشیم و بدانیم تا وقتی‌که ایمان داشته باشیم، دشمنان در برابر هر کاری بر نخواهد آمد و انسان‌های حق مدار همیشه در هر کاری پیش تاز هستند.

اهمیت مقوله وقف

روز وقف را در پیش داریم که آن را گرامی می‌داریم و بر مقوله وقف تأکید می‌کنم که باید این عبادت الهی زنده نگه‌داشته شود. باید برای کسانی که در طول تاریخ برای سعادت و سلامت جامعه آن‌همه وقف کرده‌اند طلب آمرزش نمود؛ و برای واقفین زنده طلب توفیق نمود. احیای وقف هم به این معناست که هرکس می‌تواند برای مصالح عمومی، فرهنگی، خدماتی و اجتماعی وقف کند و برای ارتقای خدمات اجتماعی توجه به موقوفات لازم است و احیای موقوفات به این معناست که اجاره درست و به‌وقت پرداخت شود و ناظرین به وظایف خود درست عمل کنند.

ضرورت اهتمام به احیای وقف

احیای وقف به این معناست که اگر هنوز موقوفاتی وجود دارد که ثبت رسمی نشده و اگر خدای‌نکرده جزء املاک کسی قرارگرفته است، به‌جای اصلی خود بازگردد. ما در کشورمان مقوله وقف مقوله‌ای دیرپا و بر اساس سنت الهی بوده است. در غالب خدمات اجتماعی ما شاهد وقف بوده‌ایم. این موقوفات اگر بازسازی و احیاء شود، خیلی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

بسیاری از مساجد و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و مجالس عزاداری جامعه از قبل وقف می‌تواند روی پای خود بایستد، در این صورت جامعه می‌تواند از قبل آن بیش از این بهره‌مند شود. ما در این هفته وقف باید این فرهنگ را رایج کنیم که درست وقف کنیم و جلوی ضایع شدن موقوفات را باید بگیریم و هنوز نیز متأسفانه شاهد این هستیم که به‌خوبی با موقوفات رسیدگی نمی‌شود. مسئولیت مسئولین وقف و اوقاف وظیفه‌ای سنگینی در این راستاست.

لزوم جاری شدن فرهنگ کار در جامعه

در پایان هفته روز کار و کارگر و جوان داریم که هر دو مناسبت باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد، در شهر ما نیز کارگری به معنای جدید که در صنایع مشغول باشند بین یک تا دو هزار است که باید بیشتر به آن توجه شود. در اسلام به کار به معنای عام توجه زیادی شده است و این فرهنگ و تولید کار مورد تأکید روایات ماست و کارگری امروزی در صنعت نیز در جای خود باید دارای اهمیت خاص خود باشد. در خصوص کار و کارگر به نکاتی توجه می‌دهم که بدان توجه دارید و باید بیش‌ازپیش موردعنایت قرار گیرد؛ فرهنگ کار باید در جامعه به وجود آید. هرچند در کشور ما چند میلیون بی‌کار داریم و با توجه به رشد جمعیت جوان در کشور ما مسئله کار امر خطیری است، اما در خانواده‌ها باید این امر جا بیفتد که افراد اهل کار باشند و این روحیه نداشته باشند که در خانه بنشینند تا کار به سراغ آن‌ها بیاید.

من گاهی برخی کارها را باهم مقایسه می‌کنم، امری جالب است که جوانی 19 ساله روحیه کار در او زنده است یا جوانی 20 ساله کارخانه‌ای را اداره می‌کند و نه‌تنها برای خو کار ایجاد کرده برای دیگران نیز کار به وجود آورده است تا کسی که توانایی کار را دارد اما از زیر بار آن بیرون می‌رود. از کودکی در خانواده‌ها باید روی فرهنگ کار و کوشش و تلاش تأکید شود و بچه‌ها را تنبل و کسل بار نیاورند و انگیزه تلاش و پیشرفت باید در سطح جامعه زنده باشد. من این را به‌خوبی می‌پذیرم که مشکل بیکاری امری مهم در جامعه ماست. نسل جوان ما با مشکل بیکاری روبه‌روست.

مشکل بیکاری در کشور و منطقه

دولت هرچه با بخش خصوصی تلاش کنند در سالی حدود 400000 شغل می‌توانند ایجاد کنند درحالی‌که آمار می‌گویند هرسال قریب به یک‌میلیون نفر وارد عرصه کار می‌شوند. چون جمعیت قابل‌توجه ما نسل جوان هستند، این مشکل بیشتر به چشم می‌خورد. ضمن اینکه در کشورهای دیگر جهان نیز این مشکل وجود دارد؛ از کشورهای صنعتی گرفته تا کشورهای درحال‌توسعه به همین صورت هستند. در کشور ما در حال حاضر چند میلیون و در شهرمان حدود دو هزار جوان بیکار داریم که این خود منشأ مشکلات عدیده اجتماعی خواهد بود. این امور در جای خود است، اما از حیث اخلاقی و تربیتی باید تلاش برای تولید کار شود و اگر افراد اهل کار و ذوق باشند قطعاً برای خود کار تولید می‌کنند.

اهمیت فرهنگ تولید کار

فرهنگ تولید کار امری مهم است. من در اینجا باید از برخی افراد که دنبال کارند، کارخانه یا تولیدی بزنند برای اینکه افراد مشغول کار شوند، تشکر کنم. من افرادی را می‌شناسم که پول خود را می‌توانستند درجاهای دیگر صرف کرده و سود بیشتری را ببرند اما در کار تولیدی واردشده و منشأ فرصت‌های شغلی شدند، لذا فرهنگ کار را باید تقویت کنیم که این در دست خانواده و خود شما جوانان است. ثانیاً این فرهنگ در میان افراد متمکن ما باید تقویت شود، یعنی کسانی که سرمایه دارند، سرمایه خود را باید به سمت کشاورزی، صنعت و مواردی ببرند که افراد بیشتری را به کار می‌گیرد؛ و سوم وظیفه مسئولین است که به امر بیکاری بیش از این توجه کنند؛ جلب سرمایه به منطقه، جلوگیری از فرار سرمایه، تعطیل شدن سرمایه، پشتیبانی از کارگاه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ خصوصاً صنعت روستایی از اموری است که وظایف مسئولین ماست که در این جهت کار و همت می‌کنند اما جای کار بیشتری را دارد.

نقش کارگران در عرصه اقتصاد و صنعت

من گاهی چیزهایی به ذهنم می‌آید که متأسفانه کمتر می‌شود همت‌های بلندی را برای اجرای آن‌ها پیدا کرد. به گمانم اگر جدیت و همت بیشتری در مسئولین و سرمایه‌گذاران ما پیدا شود امکان حل مشکل بیکاری بیش از این نیز وجود دارد. چراکه استان‌ها از حیث بیکاری درجات مختلف دارند و استان یزد نیز در این زمینه در وضع میانه‌ای است. در شهری مثل میبد امکان تولید کار، سرمایه‌گذاری‌های شغلی و خلاقیت جهت ایجاد کار بیش از این است و امیدواریم مسئولین ما و خود مردم در این خصوص تلاش کنند. امروز برای جوان هیچ‌چیز مهم‌تر از کار نیست.

اما منطقه‌ای مثل اینجا درمجموع وضع چندان بدی‌ را ندارد. نکته چهارم توجه به بخش کارگری در شهر است که ما قریب به دو هزار نفر در شهر کارگر صنعتی داریم. صاحبان سرمایه‌ها باید بدانند توجه به نیازهای فردی و اجتماعی خانواده‌ها شهر را رشد بیشتری می‌دهد، صنعت آن‌ها را ارتقاء داده و ازنظر انسانی وظیفه آن‌هاست که به کارگران خود توجه کنند. بخش مهمی از چرخ صنعت و رشد جامعه در دست کارگران است. چند نکته دیگر است که ان‌شاءالله هفته آینده بیان خواهم کرد. در شهر ما طبق آماری که هم‌اکنون دادند، بیکاری 15 درصد است و ما حدود 4000 بیکار داریم که خیلی آمار نگران‌کننده ایست.

واقعاً باید هم‌فکری شود که این بار سنگین برداشته شود، سن بیکاری در جوانی است که عمده این افراد در این سنین‌اند. الآن جوانان ما نیز خیلی خوب هستند و صاحب رشدند که مشکلات ما بیش از این نیست چراکه بیکاری جوان ایجاد مشکل می‌کند. در جهت وام خوداشتغالی در مواردی در شهر داده می‌شد که امیدواریم از طرف مسئولین در سال جاری اقدامات بهتری صورت گیرد.

لزوم اهتمام و کمک به مردم مظلوم عراق

هفته گذشته در نماز جمعه کمک‌های خوبی برای مردم بزرگوار عراق جمع شد، این هفته نیز برای آن‌ها مبالغی جمع خواهد شد؛ و از کمیته و سایر نهادها گزارش دادند که چندین میلیون برای این مردم جمع‌آوری‌شده است. من باید از مردم بزرگوارمان تشکر کنم و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد. روز اربعین که تماس داشتم، دوستانی که در آنجا بودند می‌گفتند شرایط در آنجا خیلی وخیم است و همان اوضاع بعد از انقلاب در آنجا حاکم است و آمریکا باعث مشکل فرهنگی در آنجا شده است؛ و برادری که به آنجا رفته بود می‌گفت ما با ماشین شماره تهران به آنجا رفته بودیم و مردم از ماشین تبرک می‌کردند که به آنجا رفته است. ملت عراق این پیوند نزدیک را با ما دارد؛ و آمریکایی به همین سبب ما را به اموری محکوم می‌کنند. درحالی‌که گرایش عراقی‌ها به اسلام و مکتب اهل‌بیت است و آن‌ها پس از سال‌ها خفقان، مانند آتش‌فشان خود را نشان می‌دهد.

این مایه خوشبختی است و آنچه که در مقابل آمریکا و مستکبران عالم کارساز است، ایمان و عزم مردم در همه جبهه‌ها و صحنه‌هاست. قدرت‌ها و حکومت‌ها می‌توانند ضربه بخورند اما مردم این‌گونه نیستند. امروز در عراق قدرت ایمان، قدرت و آگاهی و هوشیاری مردم بسیاری از نقشه را تغییر داده و قطعاً آن‌ها در مقابل آن مقابله خواهند کرد؛ اما وحدت امت اسلامی که امروز در شعارها مردم عراق است که از عمق جان آن‌ها برمی‌خیزد می‌تواند مشکلات امت اسلام را حل کند.

دعا

خدایا ما را از بندگان وارسته خودت قرار بده. دل‌های ما را به انوار ایمان منور بفرما. مسلمانان را در اقطار عالم پیروز بفرما. شر دشمنان را به آنان بازبگردان. مسلمانان را سرافراز بفرما. اموات گذشتگان، شهادت گران‌قدر و امت اسلام را با اولیاء خود محشور بگردان. خدمت گذاران به اسلام و کشور و مقام معظم رهبری را مؤید و منصور بدار.

نسئلک اللهم و ندعوک بسمک العظیم الاعظم الاعزّ الاجلّ الاکرم یا الله و... یاارحم الراحمین اللهم ارزقنی توفیق الطاعة بعد المعصیة صدقة النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.


[1]. سوره اعراف، آیه 43.

[2]. حشر، آیه 18.

[3]بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج 100 / 254 / باب 4 أحوال الرجال و النساء و معاشرة بعضهم مع بعض و فضل بعضهم علی بعض و حقوق بعضهم علی بعض ..... ص: 240

[4]بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج 100 / 247 / باب 4 أحوال الرجال و النساء و معاشرة بعضهم مع بعض و فضل بعضهم علی بعض و حقوق بعضهم علی بعض ..... ص: 240

[5]بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج 100 / 247 / باب 4 أحوال الرجال و النساء و معاشرة بعضهم مع بعض و فضل بعضهم علی بعض و حقوق بعضهم علی بعض ..... ص: 240

[6]بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج 75 / 237 / باب 23 مواعظ الصادق جعفر بن محمد ع و وصایاه و حکمه ..... ص: 190

[7]من لا یحضره الفقیه / ج 2 / 621 / باب الحقوق ..... ص: 618

[8]. آل عمران، آیه 102.

[9]شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید / ج 10 / 116 / 184 من خطبة له ع ..... ص: 113